Temat: Środowisko życia współczesnego człowieka – jako obszar zainteresowań pedagogiki społecznej.
1. Zagrożenia współczesnego środowiska życia człowieka.
2. Wyjaśnienie ‘środowisko życia’ typologie
3. Środowisko wychowawcze – wyjaśnienie pojęcia
4. Przedmiot pedagogiki społecznej, cechy pedagogiki społecznej jako nauki
5. zadania i działy pedagogiki społecznej
6. Obszar zainteresowań tematyki ped. społecznej
7. Twórcy polskiej ped. społecznej
8. Rozwój ped. społ. w Polsce
Ad. 1
Globalizacja: - szansa dla wielu państw na rozwój
- zagrożenia wynikające z otwarcia się na kontakty ze światem
Luka ludzka – to dystans między :
a) złożonością świata
b) zdolnością człowieka do jej sprostania
Globalizacja to problemy człowieka (niektóre zjawiska zagrażające rozwojowi):
- nierówny podział dóbr materialnych
- wzrost agresji, przestępczości
- wzrost fanatyzmów, fundamentalizmów
- umacnianie się cywilizacji pieniądza
- obojętność, postawy bierne
- brak miłości, zaangażowania
- dewaluacja wartości życia ludzkiego
- zaburzenia więzi emocjonalnej, międzyludzkiej i życia duchowego
- zagubienie. Niekorzystne zjawiska dotyczące : sensu życia, celu, aspiracji, chaos aksjologiczny
Współczesny świat:
- 1,3 mld ludzi żyje w ubóstwie
- 900 mln dorosłych analfabetów
- wydatki na oświatę – tylko 5 % światowego produktu brutto
- 800 mln bezrobotnych
- 130 mln dzieci nie chodzi do szkoły podstawowej
Polska transformacja ustrojowa:
- ekonomiczna
- społeczno –polityczna skutki: pozytywne i negatywne
- kulturowa
Rodzina polska w okresie transformacji – ZJAWISKA NIEPOKOJĄCE:
- co 3 dziecko żyje poniżej granicy ubóstwa
- wzrost zjawisk: agresja, przemoc, uzależnienia
- osłabienie więzi emocjonalnej
- zagrożenia wielu praw dziecka i dorosłych
- komercjalizacja, mediatyzacja
- 84% społeczeństwa nie miało pieniędzy na ‘czarną godzinę’
Ad. 2
Środowisko życia człowieka
Rozwój to korzystne zjawiska jakie zachodzą w człowieku. Przestrzeń życia człowieka (pole psychofizyczne, przestrzeń mentalna)
Przestrzeń – jako pole psycho – fizyczne, w skład którego wchodzą jednostki i jej otoczenie
Przestrzeń – mentalna tworzona przez ludzką świadomość, zspół zachowań, odczuć, świat wartości niematerialnych, symbolicznych
- fizyczna, środowiskowa – materialna część otoczenia
Przestrzeń wg Znanieckiego – dana jest człowiekowi ze współczynnikiem humanistycznym, jest to zawsze czyjaś przestrzeń
Rodzaje przestrzeni (przestrzeń życia współczesnego człowieka):
- fizyczna
- temporalna (czasu: przeszłego, przyszłego)
- transcendencji
- psychologiczna
- symboliczna
- informatyczna
- temporalna
- moralna
Ad. 3
Typologie środowisk:
Środowisko życia człowieka (środowiskowa teoria humanistyczna) – tworzy ogół czynników materialnych i niematerialnych i wszystkie powiązania między nimi.
Środowiska życia człowieka
Teoria środowiskowa ekologii humanistycznej U. Brounfeuberunera
MAKROSYSTEM (generalna organizacja świata, wpływy: ideologii, kultury, gospodarki
EGZOSYSTEM (* kumulacja różnych sytuacji, które bezpośrednio lub pośrednio mają wpływ na człowieka, np. bezrobocie dotyka rodziców a w konsekwencji prowadzi do zubożenia mikroświata dziecka * twz pole zwiększonego ryzyka *wydarzenia na poziomie szerszym np. ogólnokrajowym mają wpływ na zachowanie jednoski
MEZOSYSTEM – wskazuje na wzajemne relacje lub ich brak między elementami mikrosystemu
MIKROSYSTEM – część globalnego środowiska, bezpośrednie interakcje jednostki: rodzina, grupa rówieśnicza , szkoła, instytucje, kościół.
Cechy współczesnego środowiska życia człowieka:
- staje się coraz ‘mniejsze’ w świadomości człowieka;
- niekorzystne zmiany w szkole i w instytucjach pozaszkolnych
- rozwój mediów, multimediów, technik inform.
- pośpiech, tempo, ‘głód czasu’
- dynamika, zmienność
- zróżnicowany charakter (dotyczy różnych sfer)
- zjawiska dewiacji i patologii ( bieda, niepełnosprawność, skłócenie, bezrobocie, bezdomność, nietolerancja, nałogi, mediatyzacja)
- destrukcyjność rodziny
- otwartość na wpływy z zewnątrz
- ambiwalentny charakter zjawisk i wpływów
- zróżnicowanie i konflikty ze względu na kategorie „czasu”
Typologia środowisk
I Ze względu na charakter bodźców działających
1. Środowisko naturalne (geograficzne): ziemia i jej zasoby, ukształtowanie ziemi, klimat, fauna, flora
2. Środowisko społeczne: ludzie, stosunki społeczne
3. Środowisko kulturowe:
- dorobek człowieka w ujęciu historycznym:
* dotyczy sfery materialnej (przed. materialne)
* sfery duchowej (poglądy, normy, wartości, zasady)
II Ze względu na rodzaj bodźców wychow., charakter oddziaływań, układ stosunków społecznych
1. Instytucje wychowania naturalnego (rodzina-grupa rówieśnicza; społeczność lokalna)
2. Instytucje wychowania intencjonalnego (szkoły, placówki wych. Pozaszkolnego; instytucje kulturalno-wychowawcze; instytucje opieki socjalnej)
3. Instytucje wychowania pośredniego (mass media, multimedia, zakłady pracy, policja, służba zdrowia)
III Ze względu na charakter więzi
1. Środowisko naturalne: (rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko sąsiedzkie)
2. Środowisko intencjonalne (szkoły, placówki wychowania pozaszkolnego, placówki opiekuńcze, placówki wspomagające rozwój)
IV Ze względu na cechy terytorialne
1. Wieś (mała, średnia, duża)
Środowisko wychowawcze:
a) wieś tradycyjna
b) wieś regionu uprzemysl.
c) Wieś podmiejska
2. Miasto ( małe, średnie, duże)
Środowisko wych:
a) małego miasta zachowawczego
b) miasta uprzemysłowionego
c) dużego miasta
Kręgi środowiskowe:
Człowiek – rodzina – środowisko lokalne – środowisko okoliczne – środowisko globalne (społeczeństwo i kultura)
Środowisko wychowawcze tworzy ogół warunków i sytuacji wych. prowadzących do rozwoju człowieka
Środowisko wych. w ujęciu szerokim tworzy ogół działań o charakterze zamierzonym a także niezamierzonym przypadkowym ale prowadzącym do rozwoju człowieka
Środowisko wych. w ujęciu węższym jest to ogół warunków i czynności najczęściej w instytucjach prowadzący do zamierzonych efektów, skutków zgodnych z wcześnej zaplanowanymi celami
Wychowanie w świetle założeń ped. Humanistycznej ujmujemy jako pomoc, wsparcie w rozwoju, jako pomoc w budowaniu przez dziecko jego własnej osobowości w procesie wprowadzania wartości ogólnoludzkich
Środowisko wychowawcze tworzy ogół warunków materialnych i niematerialnych ale przede wszystkim kultura stosunków międzyludzkich, a więc umiejętności porozumiewania się, wzajemnej komunikacji, interakcji oraz świat wartości kulturow. które człowiek w trakcie życia rozpoznaje, a które są podstawą dialogu
Wychowanie przyjmując założenia ped. Humanistycznej i personalistycznej ujmujemy w kategorii spotkania i dialogu
Wychowanie w domu rodzinnym:
- tworzenie warunków i sytuacji umożliwiającym rozwój, edukację i wychowanie dziecka
- pomoc (wsparcie) w budowaniu przez dziecko własnej osobowości
- pomoc w procesie „wchodzenia” w świat wartości humanistycznych i uczestnictwa w kulturze
- ukierunkowanie na dobro dziecka – jako osoby podmiotu
- jako swoiste, codzienne spotkanie i dialog
- wzajemne porozumiewanie się, interakcje
- uczenie się nowych wzorów zachowań (werbalnych, instrumentalnych) w naturalnych warunkach i sytuacjach życia rodzinnego i instytucjonalnego
Dziecko jako osoba: podmiot
Wychowanie:
- pomoc, wsparcie w rozwoju dziecka, w budowaniu osobowości itd.
- tworzenie sytuacji i warunków do tego aby dziecko nie tylko więcej wiedziało ale i lepiej rozumiało świat, a także posiadało umiejętności budowania i poznawania siebie, dokonywania wyborów
Wychowanie jako:
1. Spotkanie
- ma wymowę czegoś bardzo bezpośredniego, osobowego
- nadaje podmiotowy charakter działaniom wychowawcy i wychowanka
- jest zawsze otwarciem się i wyjściem naprzeciw
- jest spotkaniem z inną osobą
- spotkaniem kogoś „słabszego”, z kimś kto jest silniejszy, wie więcej, ma większe poczucie odpowiedzialności, pewniej się czuje na tej „drodze”
- może to być też spotkanie z samym sobą, własnymi myślami, przeżyciami, refleksjami
- zaświatem wartości
- wytworami ludzkiej działalności
2. Dialog
- spotkanie dwóch podmiotów Ja-Ty, jako równorzędnych partnerów, którzy wzajemnie na siebie oddziałują, uczą się od siebie
- jako otwarcie się na drugiego człowieka
- wzajemne porozumiewanie się
- zbliżenie społeczno-emocjonalne
- empatyczne rozumienie siebie
- równość stron w nich uczestniczących
- równość kontaktu interpersonalnego w którym drugi człowiek jest partnerem
Temat: Środowisko lokalne jako obszar zainteresowań pedagogiki społecznej.
1. Pojęcie środowiska lokalnego
2. Dwa typy zbiorowości społecznej w środowisku lokalnym
3. Warunki kształtowania się więzi społecznych w środowisku lokalnym
4. Charakterystyka dwóch podstawowych środowisk lokalnych wsi i miasta (przemiany
Środowisko lokalne tworzy:
- zbiorowość społeczna, zamieszkała niewielki, względnie zamknięty obszar
- system instytucji służących organizacji życia zbiorowego tj. kościoły, szkoły, itp.
- mechanizmy regulujące zachowanie jednostkowe i stosunki międzyludzkie, a więc obyczajowość, normy moralne, autorytety, tradycje, zwyczaje
Środowisko lokalne jest to:
- gromada ludzi zamieszkujących ograniczone i względnie izolowane terytorium
- posiadają oni wspólną tradycję i symbole, instytucje usługowe i kulturalne
- świadomi są jedności i odrębności
- cechuje je gotowość do wspólnego działania
- żyją w poczuciu przynależności i wewnętrznego bezpieczeństwa
Środowisko lokalne tworzy szczególny typ środowiska wychowawczego. Do właściwości środowiska lokalnego kreującego siły środ. należą:
- tożsamość etniczna, religijna, kulturowa
- zasada odrębności, izolacji, kontroli grupy nad jednostką
- jednolitość (względna) ekonomiczna i zawodowa
Dwa typy zbiorowości:
- celowe: stowarzyszenie np. kult itp.
- spontaniczne – wspólnoty
Stowarzyszenie jest to swoisty typ grupy:
- jest to grupa zorganizowana
- ma własnych członków i własną strukturę organizacyjną
- cechuje się dążeniem do osiągnięcia określonych celów i interesów
- członkowie podporządkowują się ustalonym przez siebie regułom
STOWARZYSZENIE
WSPÓLNOTA
- przynależność dobrowolna;
- jest grupą zorganizowaną wg reguł formalnych;
- posiada określone cele
- posiada strukturę, organizację wewnętrzną
- kieruje się ustalonymi wzorami zachowań;
- posługuje się ustalonymi sankcjami wobec członków
- przynależność ………… urodzeniem
- organizacja jest wynikiem aprobaty społecznej i nieformalnej
- cele są nieartykułowane i nie mają postaci pisemnej
- struktura, organizacja i członkowie są określani zasadami tradycji i poczuciem przynależności
Więź społeczna
- we wspólnocie związki mają charakter osobowy, emocjonalny, łączą ludzi. Ten typ związków określa się jako więzi osobowe
- w stowarzyszeniach (są tworzone celowo) – wzajemne świadczenia, wymiana usług, wspólne osiąganie celów – więzi rzeczowe
Warunki kształtowania się więzi społecznych:
Dwa warunki:
1. Styczność przestrzenna to:
– postrzeganie obecności drugiego człowieka jako pewnej stałej
- to świadomość potencjalnego, ustawicznego kontaktu z drugim, konkretnym człowiekiem
– to postrzeganie jego ‘przypisania ‘ do naszej przestrzeni życia
Pedagogika społeczna nie przyznaje miana środowiska lokalnego zbiorowości wielkiego miasta. Można wyróżnić tu wiele środowisk lokalnych, a miasto i najbliższa okolica tworzą środowisko okoliczne.
2. Łączność psychiczna
- rodzi się gruncie swoistej identyfikacji czyli utożsamianie się z innymi , na płaszczyźnie tożsamości etnicznej, zawodowej, religijnej oraz wtedy, gdy postrzega się innego człowieka jako partnera, pomocnika, wspólnika, towarzysza lub oczekującego pomocy
Łączność psychiczna- to gotowość nawiązania kontaktów, trwałych związków bezinteresownych z innymi ludźmi ze swego lokalnego społecznego otoczenia
Służba społeczna – jako określona postawa ofiarności i gotowości pomocy drugiemu (H. Radlińska)
Charakterystyka dwóch podstawowych środowisk lokalnych miasta i wsi
Lp.
Miasto
Wieś tradycyjna
Wieś współczesna
1
Różnorodność zawodowa
Jedność zajęć ludności –praca na roli
Różnorodność zawodowa z dominacją zawodów rolniczych
2
Tarlak