“JB - psie przedszkole “
program zajęć[i]
2010
szkoła przewodników psów
www.jb-szkola.pl
ćwiczenia praktyczne i zagadnienia teoretyczne
uwagi
1
................
Jakie potrzeby ma pies? Jak zaspokajać naturalne potrzeby psa? Na czym polega wychowanie psa w rodzinie?
Jak organizować i kiedy ingerować w zabaw naszego psa z innymi psami?
Jak powinien zachować się przewodnik w sytuacjach zagrożenia własnego psa?
Jak nauczyć psa pilnowania się opiekuna? Jak nauczyć psa przychodzenia na przywołanie głosem i gwizdkiem?
Ćwiczenia w terenie - Janów
2
Czy rozumiemy naszego psa? (zasady komunikacji z psem ; CS ; pies „złośliwy” )
Jak reagować na zachowania uciążliwe i nieakceptowane (podgryzanie rąk, wskakiwanie łapami na ludzi, zjadanie “świństw” itd.)?
Wstęp do nauki posłuszeństwa: Jak wydawać i egzekwować polecenia? Jak motywować psa do współpracy?
Wstępna nauka komend posłuszeństwa: chodzenie na luźnej smyczy nauka komendy “STÓJ” i “SIAD.
Ćwiczenia w terenie
3
Jak przyzwyczajać szczenię do systematycznych zabiegów pielęgnacyjnych (higiena sierści, uszu, zębów)? Prezentacja sprzętu pielęgnacyjnego. Jak przygotować psa do wizyt u weterynarza.
Znaczenie kontrolowania i organizowania aktywności ruchowej szczeniąt dużych ras.
Nauka nie podejmowania pokarmu bez pozwolenia (NIE RUSZ - JEDZ).
Zasady szkolenia psa przy użyciu klikera. Kontynuacja nauki chodzenia na luźnej smyczy (IDZIEMY). Ćwiczenia koncentracji uwagi psa na przewodniku (tzw. kontakt wzrokowy).
Zajęcia w budynku SP 34 lub w terenie
...............
4
..............
W co się bawić z psem? - rodzaje i znaczenie zabaw wychowawczych. Zasady organizowania ćwiczeń sprawnościowych i poprawiających kondycję psa (przeszkody terenowe i elementy toru agility). Ćwiczenia węchowe (wstęp do nauki szukania „ZGUBY”). Powtórzenie ćwiczeń nauki posłuszeństwa. Wprowadzenie komendy “RÓWNAJ” .
....................
5
Ćwiczenia przybiegania na komendę „DO MNIE”.
Kontynuacja (utrwalanie) wcześniej uczonych komend: „RÓWNAJ”, „SIAD” „PATRZ”.
Elementy nauki aportowania. Łączenie zabaw węchowych z aportowaniem (szukanie „zguby”).
6
Przyzwyczajanie do nietypowych przedmiotów, ludzi dziwnie ubranych i nietypowo poruszających się „dziwnych” zwierząt. Wycieczka do stadniny koni: zorganizowany kontakt psów z końmi.
Zawody Przewodników Psich Przedszkolaków
Modlica koło Tuszyna
w stadninie państwa Kmieciaków
Zagadnienia teoretyczne
będą omawiane w trakcie zajęć z psami oraz w ramach wykładów (w ustalonych terminach, w budynku SP 34, Ćwiklińskiej 9):
· Fazy rozwoju psa. Zachowania typowe w poszczególnych fazach rozwoju (ontogeneza behawioru).
· Cechy osobowości psa.
· Podstawowe zasady wychowania psa – określone reguły, konsekwencja, podporządkowanie na bazie zaufania i więzi emocjonalnej.
· Funkcjonowanie psich zmysłów.
· Zasady komunikowania się psa z ludźmi i innymi psami. Sygnały uspokajające.
· Metody szkolenia psa.
· Zasady wydawania poleceń, nagradzania i motywowanie bodźcami pozytywnymi.
· Zabawy wychowawcze: rodzaje zabaw, cel zabawy, zasady organizacji zabaw.
[i] Uczestnicy zajęć mogą zaproponować zmiany w programie lub wskazać inne miejsca przeprowadzenia zajęć.
sollinio