ABY LEPIEJ ZROZUMIEĆ ŚWIĘTA WIELKANOCNE.doc

(55 KB) Pobierz
ABY LEPIEJ ZROZUMIEĆ ŚWIĘTA WIELKANOCNE

ABY LEPIEJ ZROZUMIEĆ ŚWIĘTA WIELKANOCNE

 

 

NIEDZIELA PALMOWA

 

Uroczystości Niedzieli Palmowej przybliżają nas do przeżyć Zmartwychwstania Pańskiego punktu kulminacyjnego w całej historii zbawienia. Wielki Tydzień rozpoczyna się w atmosferze triumfu. Wszyscy czterej ewangeliści pozostawili opis radosnego wjazdu Chrystusa do Jerozolimy. Zmierzając ku miastu od strony Góry Oliwnej, Jezus dosiadł osiołka, a tłum witający Syna Bożego rozścielał na drodze płaszcze i gałązki drzew. Liturgia Kościoła nawiązuje ściśle do wydarzeń sprzed bez mała dwóch tysięcy lat.

 

Współczesne obrzędy Niedzieli Palmowej zaczynają się również od uroczystej procesji. Kapłan, odziany w czerwoną kapę, w towarzystwie ministrantów podchodzi do ołtarza, obszedłszy wcześniej świątynię (na zewnątrz lub tylko wewnątrz). W chwili tej odśpiewuje się jedną z pieśni, powtarzających biblijny okrzyk: Hosanna na wysokości", Hosanna Synowi Dawidowemu". Wierni przynoszą w tym dniu tzw. palmy w Polsce są to najczęściej witki wierzbowe z baziami. Obyczaj poświęcania palm wprowadzono do liturgii dopiero w XI wieku. Ewangelia czytana w Niedzielę Palmową przedstawia co roku opis Męki Pańskiej, zaczerpnięty z Ewangelii według św. Mateusza, Marka lub Łukasza. Aby ułatwić wysłuchanie długiego urywka i podkreślić dramaturgię wydarzeń, Ewangelia odczytywana jest często z podziałem na role.

 

WIELKI CZWARTEK

 

W wielkoczwartkowe przedpołudnie we wszystkich kościołach katedralnych odprawiana jest tzw. msza krzyżma. Liturgii tej przewodniczy biskup. Koncelebrują księża, reprezentujący całą diecezję; odnawiają oni swe przyrzeczenia złożone w cza­sie święceń kapłańskich. Podczas mszy poświęcone zostają oleje, potrzebne do udzie­lania sakramentów oraz do konsekracji kościołów lub naczyń liturgicznych. W pozo­stałych świątyniach odprawia się w Wielki Czwartek tylko jedną wieczorną mszę z udziałem wszystkich miejscowych kapłanów. Jest to tzw. msza Wieczerzy Pańskiej, która rozpoczyna przeżycia Triduum Paschalnego.

 

Liturgia eucharystyczna Wielkiego Czwartku upamiętnia moment ustanowienia Najświętszego Sakramentu przemiany chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa. Ewange­lia wg św. Łukasza tak opisuje owo wydarzenie: Następnie wziął chleb, odmówiwszy dziękczynienie połamał go i podał mówiąc: «To jest Ciało moje, które za was będzie wyda­ne: to czyńcie na moją pamiątkę!" Tak samo i kielich po wieczerzy, mówiąc: «Ten kielich to Nowe Przymierze we Krwi mojej, która za was będzie wylana»" (Łk 22,19-20). Prawo skła­dania ofiary w imieniu społeczności wiernych Jezus przekazał apostołom i ich następcom; w ten sposób ustanowiony został także sakrament kapłaństwa.

 

Po uroczystej komunii świętej, Najświętszy Sakrament zostaje przeniesiony do specjalnie przygotowanej tzw. kaplicy adoracji. Polska tradycja religijna nazywa omawia-

na ceremonię przeniesieniem do ciemnicy, symbolizującej trudny czas Chrystusowej modlitwy w Ogrójcu, a przede wszystkim zniewagi doznawane podczas przesłuchania. Gaśnie wieczna lampka, płonąca przez cały rok przy tabernakulum. Już wcześniej, po odśpiewaniu na początku mszy Wieczerzy Pańskiej hymnu Chwata na wysokości Bogu, milkną dzwony i dzwonki, a niekiedy również organy. Dzwonki zastępuje się stukotem drewnianych kołatek. Na znak osamotnienia Chrystusa, opuszczonego przez najbliż­szych, z ołtarza zdejmuje się obrusy. Zwyczaj ten pochodzi z czasów, gdy do sprawowa­nia mszy używano przenośnych stołów. Gest obnażenia ołtarzy przypomina również upokarzający epizod, poprzedzający moment ukrzyżowania Chrystusa obdarcie z szat. Ofiara Ciała i Krwi dopełniona zostanie na krzyżu.

 

 

WIELKI PIĄTEK

 

Wielki Piątek poświęcony jest przeżyciom, związanym z męką i śmiercią Chry­stusa. Podobnie jak w Środę Popielcową katolików obowiązuje zachowywanie ścisłego postu. Przekazy ewangeliczne pieczołowicie opisują poszczególne etapy ofiary Syna Bożego. Współczesne nabożeństwo Wielkiego Piątku sprawowane jest po południu ustalenia wskazują bowiem, że Jezus umarł około godziny piętnastej naszego czasu. Tego dnia nie odprawia się mszy. Po podejściu do ołtarza kapłani w czerwonych szatach, przypominających o ofierze krwi, klękają lub padają na twarz i modlą się w milczeniu. Po chwili rozpoczyna się liturgia słowa. Po odczytaniu fragmentu proroctw mesjańskich z Księgi Izajasza, zapowiadających mękę Sługi Pańskiego (Iz 52,13-53,12), i nowotestamentowego urywka, który tłumaczy istotę zbawienia (Hbr 4,14-16; 5,7-9) wierni wysłuchują bardzo obszernego opisu męki, zaczerpniętego z Ewan...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin