rozdz13.pdf

(296 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Część IV. Zarządzanie
witryną
Rozdział 13. Okno Site i
organizacja plików
Bez wątpienia dotychczas zdobyta wiedza pozwoli Ci już na przygotowanie paru całkiem
interesujących stron WWW i połączenia ich systemem nawigacji z innymi, równie ciekawymi
stronami. Twoje samopoczucie jako twórcy stron WWW jest więc prawdopodobnie coraz lepsze,
coraz większe są także Twoje możliwości, tym bardziej, że zacząłeś wreszcie czuć o co w tym
wszystkim chodzi. Pomyśl raz jeszcze.
Przygotowanie kilku pierwszych stron, to dopiero początek udanej witryny. Jest wysoce
prawdopodobne, że przyjdzie Ci nieustannie aktualizować, zmieniać i w inny sposób
modyfikować swoje dzieła, aby były ciągle na temat i aktualne. To zadanie nie wydaje się z
pozoru trudne i męczące, lecz wyobraź sobie setki czy nawet tysiące stron witryny, za które jesteś
odpowiedzialny. W krótkim czasie zrobiłby się wśród nich niezły bałagan. Tak więc warto
nauczyć się jeszcze paru rzeczy, zanim przystąpisz do utworzenia bardzo skomplikowanej
witryny. Wcześniej powinieneś poznać takie zagadnienia jak struktura katalogów, metody
adresowania oraz sposób konfigurowania witryny w programie Dreamweaver. W tym rozdziale
omówimy w szczegółach każdy z tych tematów. Oto lista poruszanych tu spraw:
Jak scharakteryzować odbiorców Twoich stron
Podstawy projektowania, definiowania układu i nawigacji
Sposoby organizacji plików i katalogów
Metody adresowania
Tworzenie nowych plików
Planowanie witryny
Planowanie to jedna z najważniejszych rzeczy w procesie tworzenia witryny sieciowej wysokiej
klasy. Właściwe zaplanowanie jej struktury pozwoli na zaoszczędzenie więcej czasu, niż sobie
możesz wyobrazić. Począwszy od określenia grupy użytkowników, dla której witryna jest
przeznaczona, po nakreślenie jej schematu, planowanie jest kluczem do przygotowania witryny
sieciowej. Pewne kwestie muszą zostać rozwiązane zanim witryna o 150 stronach zostanie
utworzona.
Czego chcesz dzisiaj?
To nie jest pytanie o to, co zamierzasz dzisiaj, lecz o to, czego będziesz chciał za miesiąc, czy też
za rok. Określenie własnych zamierzeń odnośnie tworzonej witryny, nawet przed przystąpieniem
do jej budowania, pozwoli Ci skupić się na kwestiach istotnych i uwolni Twą głowę od tego co
rozprasza. Na pewno znane Ci są przypadki źle zaprojektowanych witryn. Wiele „osobistych”
witryn internetowych prezentuje informacje w sposób chaotyczny i bałaganiarski.
Usiądź więc i zastanów się, jaka ma być Twoja witryna. Czy ma dostarczać najświeższe
wiadomości i prognozę pogody, czy też prezentować najnowsze i najlepsze w komputerowym
świecie karty graficzne? Niezależnie od jej przeznaczenia, decyzję musisz podjąć zanim
przystąpisz do definiowania struktury.
Określając cele witryny staraj się być możliwie precyzyjny. Jeśli stwierdzisz, że witryna będzie
„największą i najlepszą witryną o elektronice”, nie będzie to dokładna definicja celu. Z drugiej
strony, zaplanowanie witryny jako „instruktażu hodowli i pielęgnacji picea pungens (świerku
niebieskiego)” także nie jest dobrym rozwiązaniem. Kompromis leży gdzieś pośrodku. Określenie
strony jako „serwisu informacyjnego, pogodowego, sportowego i wszelkiego innego dla miasta
Salt Lake City, Utah” to już nieco lepsza definicja celu. Cel obejmuje swoim działaniem określony
region – witryna jest skierowana do mieszkańców Utah, a szczególnie do mieszkańców Salt Lake
City. Zakres jest szeroki i daje możliwość dalszej rozbudowy projektu wstępnego.
Cel witryny może być wieloraki. Zamiast zawrzeć wszystko w jednym projekcie, możesz
rozdzielić materiał na kilka projektów i poskładać witrynę z tych cegiełek. Właśnie takie
rozważania powinieneś prowadzić w procesie definiowania celu witryny i w dalszym etapie jej
planowania.
Kto to będzie oglądał i jak to będzie oglądane?
Z celami witryny wiąże się ściśle kwestia typu odbiorców, dla których witryna ma być
przeznaczona. Cele i użytkownicy – te dwa aspekty są wręcz wymienne. Może się tak zdarzyć, że
poznasz grupę ludzi, ich styl życia i wówczas dojdziesz do wniosku, że do nich właśnie skierujesz
swoją twórczość. Tak czy inaczej, będziesz musiał określić, kogo chcesz gościć na swoich
stronach. Byłoby bardzo trudno stworzyć witrynę dla każdego mężczyzny, kobiety i dziecka.
Opinie, priorytety, styl życia zależą od płci, rasy, narodowości, stanu zdrowia, wieku, miejsca
zamieszkania, itd.
Odpowiedź na pytanie, do kogo witryna ma być skierowana, pomoże Ci znaleźć najskuteczniejszy
sposób reklamy oraz wybrać typ ogłoszeń, jakie będą pojawiać się na Twoich stronach (o ile w
ogóle będą). Jest to także ważne z punktu widzenia poprawnego skonfigurowania znaczników
meta, które efektywnie skierują użytkowników do Twojej witryny (znacznikami META
zajmowaliśmy się w rozdziale 3., „Dreamweaver i HTML”). Musisz także zastanowić się nad
elastycznością celów w aspekcie możliwości zwiększenia liczby odbiorców. Być może niewielkie
modyfikacje celów poskutkują podwojeniem liczby osób odwiedzających Twoje strony.
Odpowiedź na pytanie o to, kto będzie odbiorcą witryny, rodzi kolejne pytanie: jaką drogą
odbiorcy będą trafiać na Twoje strony. Niezależnie od tego, czy tworzysz witrynę z
przeznaczeniem dla sieci lokalnej, czy też witrynę doradztwa finansowego, wiedza o tym jest
bardzo istotna. Na przykład w wielu firmach na wszystkich komputerach zainstalowany jest
identyczny system operacyjny i takie same przeglądarki. W takich przypadkach można
zdecydować się na wykorzystanie opcji specyficznych dla danego typu przeglądarek. Wyobraź
sobie natomiast inną sytuację: Twoja witryna ma reklamować majątki na Florydzie. Odbiorcy, do
których kierujesz tego typu strony mogą nie dysponować najnowszym sprzętem i
oprogramowaniem, tak więc zachowanie kompatybilności ze starszymi wersjami przeglądarek i
przystosowanie stron do sprzętu o gorszych parametrach jest konieczne.
A może tak zdecydować się na przygotowanie paru wersji witryny? Chociaż jest to zdecydowanie
bardziej pracochłonne rozwiązanie, ma szereg zalet. Użytkownicy wolniejszych komputerów nie
będą zmuszeni „podziwiać” rwących się sekwencji Flash, a z kolei użytkownicy super
komputerów korzystający z łączy DSL będą mogli cieszyć się każdym drobiazgiem. Coraz
częściej pojawiają się też przeglądarki nie korzystające z łączy sieciowych. Łącząc się z
Internetem za pośrednictwem PDA lub telefonów komórkowych te uproszczone wersje
przeglądarek będą miały swą chwilę już w niedalekiej przyszłości. Tego typu rzeczy także
powinieneś uwzględnić wskazując swoich potencjalnych odbiorców.
Co oni chcą zobaczyć?
Znasz już cel, wiesz, kto będzie odbiorcą. Tak więc czas na zastanowienie się nad możliwymi
postaciami struktury Twojej witryny. Listę problemów, nad którymi powinieneś się zastanowić
otwiera kwestia projektu i układu oraz nawigacji w obrębie witryny. W kolejnych punktach
zastanowimy się wspólnie nad tymi zagadnieniami.
Projekt i układ
Jest to ten etap, który wymaga rozwinięcia skrzydeł. Zacznij od sformułowania pomysłu lub
naszkicowania ogólnych zarysów witryny. Dzięki temu zaoszczędzisz masę czasu i sił w tym
długim biegu. Podobnie, szczegółowy plan przygotowany odpowiednio wcześnie później pozwoli
pracować efektywniej. Będzie Ci także pomocny przy podejmowaniu decyzji odnośnie
ulokowania elementów zawartości oraz umiejscowienia centrów nawigacji. W tej fazie prac,
zanim przystąpisz do dodawania zawartości, spróbuj zobaczyć swoją witrynę jako całość, a nie
zlepek pojedynczych stron. Jeśli uda Ci się ten eksperyment myślowy, będziesz mógł nadać swojej
witrynie zwarty wygląd – a jest to rzecz niezwykłej wagi. Jest bowiem wielce prawdopodobne, że
użytkownicy zdezorientowani wyglądem witryny nie pozostaną na jej stronach wystarczająco
długo, aby docenić wartościową zawartość.
Nawigacja
Zastosowana na stronach witryny metoda nawigacji stanowić będzie jeden z najbardziej
szczegółowo zbadanych aspektów decydujących o jakości tego miejsca w sieci. Świadomie czy
nieświadomie każdy z użytkowników oceni i zapamięta łatwość przemieszczania się między
stronami. Jeśli zaproponowany przez Ciebie interfejs jest intuicyjny, prosty i dobrze
zorganizowany, możesz być pewien, że użytkownik zostanie chwilę dłużej.
Przy wybieraniu systemu nawigacji pomocne będą Twoje własne doświadczenia wyniesione z
surfowania po Internecie. Szczególnie te negatywne, gdy źle sformatowana zawartość czy też
trudny do ogarnięcia system nawigacji budziły Twoją irytację i zniecierpliwienie. Przypuszczam,
że zdarzyło Ci się także odwiedzać w Internecie miejsca, które wręcz zadziwiały swoją prostotą i
intuicyjnością. W przyszłości zanotuj w pamięci (lub na papierze) adresy takich stron, aby na ich
przykładzie znaleźć odpowiedź na pytanie, co czyni system nawigacji prostym. Powiedz sam, co
Ci po doskonałej zawartości, jeśli użytkownik nie będzie w stanie jej znaleźć.
Inne rozważania
Projektując witrynę powinieneś zastanowić się także nad paroma innymi sprawami. Hierarchia ich
ważności jest różna dla różnych witryn, lecz bez wątpienia wpływają one na wygląd i
funkcjonowanie witryny.
Pieniądze i czas to dwa potencjalnie najbardziej restrykcyjne aspekty tworzenia witryny sieciowej.
Pieniądze decydują o stosowanych technologiach, a także o precyzji projektu i jego oryginalności.
To one prawdopodobnie określą sposób prezentacji zawartości finalnemu użytkownikowi.
Pewne technologie, takie jak animacje Flash, ASP czy aplikacje korzystające z baz danych oraz
pisane na zamówienie skrypty w języku Pearl i CGI są droższe niż zwykły HTML. Zastosowanie
tych opcji na stronach witryny zdecydowanie zwiększy jej całkowity koszt. Koszty ponoszone
przez projektantów mierzy się nie tylko czasem przeznaczonym na umieszczenie zawartości na
stronach witryny, lecz także czasem poświęconym na stworzenie wyjątkowego i chwytliwego
projektu. Witryny bazujące na prostych projektach lub na szablonach są zdecydowanie tańsze, niż
te tworzone na zamówienie.
Przykładem witryny tradycyjnej i korzystającej z projektu ogólnego zastosowania jest witryna
Cokie Central ( www.cookiecentral.com ). Nieco bardziej złożony projekt, o cechach
zindywidualizowanych, stanowił podstawę utworzenia witryny PanAmerican Travel Services
( www.panamtours.com ). W obu przypadkach projekty są jasne i proste, lecz witryna
PanAmerican przyciąga swą oryginalnością (patrz rysunek 13.1). Pamiętaj także, że prostota czy
uniwersalność projektu nie oznaczają złej witryny. Większość portali, takich jak na przykład
Yahoo! ma wyjątkowo prosty układ. Pomimo swej prostoty, projekt jest niezwykle popularny i
efektywny.
Czas jest kolejnym ważnym czynnikiem – a często także ograniczeniem. Jeśli tworzysz witrynę na
zamówienie firmy, która żąda od Ciebie zakończenia prac w ciągu dwóch tygodni, faza
projektowa będzie zdecydowanie krótsza, niż w przypadku terminu dwumiesięcznego. Być może
zaproponujesz tutaj tymczasowe rozwiązanie – witrynę utworzoną na bazie szablonu, która w
drugiej fazie zostanie zastąpiona tą właściwą. Lecz także w tym przypadku ograniczenia
budżetowe mogą nie pozwolić na dublowanie prac. Szybko więc dojdziesz do wniosku, że ramy
czasowe ograniczające czas tworzenia witryny oraz dostępne środki materialne są ze sobą w
konflikcie. Konieczne jest więc znalezienie punktu równowagi między tymi dwoma
ograniczeniami.
Rys. 13.1.
Witryna PanAmerican
Travel Services udostępnia
elegancki interfejs przy
zachowaniu prostoty
nawigacji
Organizacja plików
Teraz więc po tym całym planowaniu korci Cię, aby zacząć od razu tworzyć, strona po stronie,
swoje arcydzieło. No dobrze, ale gdzie zamierzasz umieścić wszystkie te pliki? Rozszyfrowałeś
już wizualnie strukturę witryny, teraz więc czas, aby pomyśleć o fizycznym przygotowaniu
katalogów i niezbędnych plików.
Tworząc witrynę w programie Dreamweaver, zaczynasz od przygotowania jej wersji lokalnej,
ulokowanej na dysku twardym. W zasadzie kolejność prac powinna zawsze być taka. Najpierw
zdefiniuj w programie Dreamweaver lokalny folder nadrzędny, a następnie utwórz samą witrynę.
Dreamweaver nie jest przystosowany do obsługi witryn lokalnych, których nie znajduje na Twoim
komputerze lub odwzorowanym dysku sieciowym. Tak więc musisz mieć kopię lokalną. Nosi ona
nazwę witryny lokalnej i ma dokładnie taką samą zawartość i hierarchię katalogów jaką będzie
miała witryna opublikowana czy też zdalna. Identyczność obu witryn ułatwia zrozumienie
działania. I rzeczywiście, takie rozwiązanie zapobiega wielu problemom w przyszłej obsłudze
witryny. Pozwoli także wykorzystać opcje zarządzania witryną, w jakie wyposażony jest
Dreamweaver. Chodzi tu między innymi o możliwość śledzenia połączeń i synchronizacji plików.
Początek ramki
Uwaga
Lokalną wersję witryny możesz zapisać na dyskietce (o ile wystarczy miejsca), dysku Zip lub na
innym zapisywalnym medium. Jedyny problem, jaki może się pojawić, to uszkodzenia takich
nośników. Jeśli mimo to chcesz korzystać z tej metody zapisu plików witryny lokalnej, usilnie
zalecam zapisywanie kopii zapasowej jeszcze na innym medium.
Koniec ramki
Pliki
Określ z grubsza liczbę i typ plików, z jakich będziesz korzystał w poszczególnych sekcjach
logicznych witryny. Mając te dane, zaplanuj sposób organizacji plików i ich rozdziału między
poszczególne podkatalogi, aby później nimi łatwo zarządzać. Utworzenie sekcji logicznych
oznacza pogrupowanie plików logicznie należących do tych samych katalogów. Zazwyczaj jest to
kwestia intuicyjna i nie wymaga wiele czasu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin