Prawo Telekomunikacyjne.pdf

(411 KB) Pobierz
647724626 UNPDF
Prawo Telekomunikacyjne
USTAWA
z dnia 16 lipca 2004 r.
Prawo telekomunikacyjne
(Dz. U. Nr 171, poz. 1800)
DZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Rozdział 1
Zakres ustawy
Art. 1. 1. Ustawa określa:
1) zasady wykonywania i kontroli działalności polegającej na
świadczeniu usług telekomunikacyjnych, dostarczaniu sieci
telekomunikacyjnych lub udogodnień towarzyszących, zwanej dalej
"działalnością telekomunikacyjną";
2) prawa i obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
3) prawa i obowiązki użytkowników oraz użytkowników urządzeń
radiowych;
4) warunki podejmowania i wykonywania działalności polegającej
na dostarczaniu sieci i udogodnień towarzyszących oraz
świadczeniu usług telekomunikacyjnych, w tym sieci i usług
służących rozpowszechnianiu lub rozprowadzaniu programów
radiofonicznych i telewizyjnych;
5) warunki regulowania rynków telekomunikacyjnych;
6) warunki świadczenia usługi powszechnej;
7) warunki ochrony użytkowników usług;
8) warunki gospodarowania częstotliwościami, zasobami
orbitalnymi oraz numeracją;
9) warunki przetwarzania danych w telekomunikacji i ochrony
tajemnicy telekomunikacyjnej;
10) zadania i obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa
państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, w zakresie
telekomunikacji;
11) wymagania, jakim powinny odpowiadać aparatura oraz
urządzenia radiowe i telekomunikacyjne urządzenia końcowe;
12) funkcjonowanie administracji łączności, jej współdziałanie z
innymi organami krajowymi oraz instytucjami Unii Europejskiej w
zakresie regulacji telekomunikacji.
2. Celem ustawy jest stworzenie warunków dla:
1) wspierania równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie
świadczenia usług telekomunikacyjnych;
2) rozwoju i wykorzystania nowoczesnej infrastruktury
telekomunikacyjnej;
3) zapewnienia ładu w gospodarce numeracją, częstotliwościami
oraz zasobami orbitalnymi;
4) zapewnienia użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie
różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych;
5) zapewnienia neutralności technologicznej.
3. Przepisy ustawy nie naruszają przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o
ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003 r. Nr 86, poz. 804 i Nr 170,
poz. 1652 oraz z 2004 r. Nr 93, poz. 891 i Nr 96, poz. 959 ) oraz ustawy z dnia
29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2001 r. Nr 101, poz. 1114 , z
późn. zm.).
Art. 2. Określenia użyte w ustawie oznaczają:
1) abonent - podmiot, który jest stroną umowy zawartej w formie
pisemnej o świadczenie usług z dostawcą publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych;
2) aparat publiczny - publicznie dostępny telefon, w którym
połączenie opłacane jest automatycznie, w szczególności za
pomocą monety, żetonu, karty telefonicznej lub karty płatniczej;
3) aparatura - urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz instalacje
i systemy, które zawierają podzespoły elektryczne lub
elektroniczne;
4) dostarczanie sieci telekomunikacyjnej - przygotowanie sieci
telekomunikacyjnej w sposób umożliwiający świadczenie w niej
usług, jej eksploatację, nadzór nad nią lub umożliwianie dostępu
telekomunikacyjnego;
5) dostęp do lokalnej pętli abonenckiej - korzystanie z lokalnej pętli
abonenckiej lub lokalnej podpętli abonenckiej pozwalające na
korzystanie z pełnego pasma częstotliwości pętli abonenckiej (pełny
dostęp do lokalnej pętli abonenckiej) lub niegłosowego pasma
częstotliwości pętli abonenckiej przy zachowaniu możliwości
korzystania z lokalnej pętli abonenckiej przez jej operatora do
świadczenia usług telefonicznych (współdzielony dostęp do lokalnej
pętli abonenckiej);
6) dostęp telekomunikacyjny - korzystanie z urządzeń
telekomunikacyjnych, udogodnień towarzyszących lub usług
świadczonych przez innego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, na
określonych warunkach, celem świadczenia usług
telekomunikacyjnych, polegające w szczególności na:
a) łączeniu urządzeń telekomunikacyjnych, w tym
na dostępie do lokalnej pętli abonenckiej oraz
647724626.001.png
 
urządzeń i usług niezbędnych do świadczenia
usług w lokalnej pętli abonenckiej,
b) dostępie do budynków i infrastruktury
telekomunikacyjnej,
c) dostępie do odpowiednich systemów
oprogramowania, w tym do systemów
wspomagających eksploatację,
d) dostępie do translacji numerów lub systemów
zapewniających analogiczne funkcje,
e) dostępie do sieci telekomunikacyjnych, w tym
na potrzeby roamingu,
f) dostępie do systemów dostępu warunkowego,
g) dostępie do usług sieci wirtualnych;
7) elektroniczny przewodnik po programach - środki lub
rozwiązania techniczne umożliwiające wybór programów,
stosowane w systemach telewizji cyfrowej, zawierające dodatkowe
dane opisujące programy występujące w cyfrowym sygnale
telewizyjnym;
8) infrastruktura telekomunikacyjna - urządzenia
telekomunikacyjne, oprócz telekomunikacyjnych urządzeń
końcowych, oraz w szczególności linie, kanalizacje kablowe, słupy,
wieże, maszty, kable, przewody oraz osprzęt, wykorzystywane do
zapewnienia telekomunikacji;
9) instrukcja - opracowaną przez przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego szczegółową instrukcję w zakresie
prowadzonej przez niego rachunkowości regulacyjnej, zawierającą
opis przyjętych w jego przedsiębiorstwie sposobów wyodrębnienia
aktywów i pasywów, przychodów i kosztów na działalności w
zakresie dostępu telekomunikacyjnego lub usług na rynku
detalicznym;
10) interfejs - układ elektryczny, elektroniczny lub optyczny, z
oprogramowaniem lub bez oprogramowania, umożliwiający
łączenie, współpracę i wymianę sygnałów o określonej postaci
pomiędzy urządzeniami połączonymi za jego pośrednictwem
zgodnie z odpowiednią specyfikacją techniczną;
11) interfejs programu aplikacyjnego - oprogramowanie
umożliwiające łączenie, współpracę, wymianę informacji pomiędzy
aplikacjami dostarczanymi przez nadawców lub dostawców usług a
urządzeniami telewizji cyfrowej służącymi do przekazywania
cyfrowych sygnałów umożliwiających świadczenie usług
telewizyjnych lub radiowych;
12) interfejs radiowy - interfejs umożliwiający połączenie drogą
radiową, współpracę i wymianę informacji pomiędzy urządzeniami
radiowymi;
13) interoperacyjność usług - zdolność sieci telekomunikacyjnych
do efektywnej współpracy w celu zapewnienia wzajemnego dostępu
użytkowników do usług świadczonych w tych sieciach;
14) kalkulacja kosztów - wyliczanie przez przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego kosztów związanych ze świadczeniem usług,
odrębnie dla każdej z usług, dla której przedsiębiorca jest
obowiązany prowadzić kalkulację kosztów, zgodnie z
zatwierdzonym na dany rok obrotowy przez Prezesa URTiP opisem
kalkulacji kosztów;
15) kolokacja - udostępnianie fizycznej przestrzeni lub urządzeń
technicznych w celu umieszczenia i podłączenia niezbędnego
sprzętu operatora podłączającego swoją sieć do sieci innego
operatora lub korzystającego z dostępu do lokalnej pętli
abonenckiej;
16) kompatybilność elektromagnetyczna - zdolność aparatury do
zadowalającego działania w określonym środowisku
elektromagnetycznym bez wprowadzania do tego środowiska
niedopuszczalnych zaburzeń elektromagnetycznych;
17) komunikat - każdą informację wymienianą lub przekazywaną
między określonymi użytkownikami za pośrednictwem publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych; nie obejmuje on informacji
przekazanej jako część transmisji radiowych lub telewizyjnych
transmitowanych poprzez sieć telekomunikacyjną, z wyjątkiem
informacji odnoszącej się do możliwego do zidentyfikowania
abonenta lub użytkownika otrzymującego informację;
18) konsument - osobę fizyczną wnioskującą o świadczenie
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych lub korzystającą
z takich usług dla celów niezwiązanych bezpośrednio z jej
działalnością gospodarczą lub wykonywaniem zawodu;
19) lokalna pętla abonencka - obwód łączący zakończenie sieci
bezpośrednio z punktem dostępu do stacjonarnej publicznej sieci
telefonicznej, w szczególności z przełącznicą główną lub
równoważnym urządzeniem;
20) lokalna podpętla abonencka - obwód łączący zakończenie sieci
z pośrednim punktem dostępu do stacjonarnej publicznej sieci
telefonicznej, w szczególności z koncentratorem lub innym
urządzeniem dostępu pośredniego do stacjonarnej publicznej sieci
telefonicznej;
21) numer alarmowy - numer ustalony w ustawie lub w planie
numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych
udostępniany służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy;
22) numer geograficzny - numer ustalony w planie numeracji
krajowej, w którym część ciągu cyfr zawiera wskaźnik obszaru
geograficznego, wykorzystywany do kierowania połączeń do stałej
lokalizacji zakończenia sieci;
23) numer niegeograficzny - numer ustalony w planie numeracji
krajowej, który nie zawiera ciągu cyfr określającego wskaźnik
obszaru geograficznego, w szczególności numer zakończenia
ruchomej publicznej sieci telefonicznej, numer do którego
połączenia są bezpłatne albo o podwyższonej opłacie;
24) odporność na zaburzenia elektromagnetyczne - zdolność
aparatury do działania zgodnie z przeznaczeniem bez ograniczania
wykonywanych funkcji w obecności zaburzeń
elektromagnetycznych;
25) połączenie sieci - fizyczne i logiczne połączenie publicznych
sieci telekomunikacyjnych użytkowanych przez tego samego lub
różnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, celem umożliwienia
użytkownikom korzystającym z usług lub sieci jednego
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego komunikowania się z
użytkownikami korzystającymi z usług lub sieci tego samego lub
innego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego albo dostępu do usług
dostarczanych przez innego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego;
połączenie sieci stanowi szczególny rodzaj dostępu
telekomunikacyjnego realizowanego pomiędzy operatorami;
26) połączenie telefoniczne - połączenie ustanowione za pomocą
publicznie dostępnej usługi telefonicznej, pozwalające na
dwukierunkową łączność w czasie rzeczywistym;
27) przedsiębiorca telekomunikacyjny - przedsiębiorcę lub inny
podmiot uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej na
podstawie odrębnych przepisów, który wykonuje działalność
gospodarczą polegającą na dostarczaniu sieci telekomunikacyjnych,
udogodnień towarzyszących lub świadczeniu usług
telekomunikacyjnych, przy czym przedsiębiorca telekomunikacyjny,
uprawniony do:
a) świadczenia usług telekomunikacyjnych, zwany
jest "dostawcą usług",
b) dostarczania publicznych sieci
telekomunikacyjnych lub udogodnień
towarzyszących, zwany jest "operatorem";
28) publiczna sieć telefoniczna - publiczną sieć telekomunikacyjną
wykorzystywaną do świadczenia publicznie dostępnych usług
telefonicznych, zapewniającą łączność głosową między
zakończeniami sieci, a także inne formy łączności, w szczególności
przesyłanie faksów i danych;
29) publiczna sieć telekomunikacyjna - sieć telekomunikacyjną
wykorzystywaną głównie do świadczenia publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych;
30) publicznie dostępna usługa telefoniczna - usługę
telekomunikacyjną dostępną dla ogółu użytkowników, w celu
inicjowania i odbierania połączeń krajowych i międzynarodowych
oraz uzyskania dostępu do służb ustawowo powołanych do niesienia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin