Marcin Lis c#. praktyczny kurs full.pdf

(13007 KB) Pobierz
C#. Praktyczny kurs
Autor: Marcin Lis
ISBN: 978-83-246-0818-8
Format: B5, stron: 376
PrzykĀady na ftp: 199 kB
Poznaj tajniki programowania w C#
¤ Z jakich elementw skĀada siķ jķzyk C#?
¤ Co to jest programowanie obiektowe?
¤ Jak tworzyě wĀasne aplikacje?
Chcesz poznaě jeden z najpopularniejszych jķzykw programowania? A moŃe jesteľ
juŃ programistĴ i chcesz poszerzyě swoje kwalifikacje? Zamierzasz wykorzystywaě
ogromne moŃliwoľci platformy .NET? Zainteresuj siķ jķzykiem C# Ï poĀĴczeniem
najlepszych cech Javy i C++, stanowiĴcym dziľ podstawowĴ technologiķ
programistycznĴ ľrodowiska .NET. C# to obiektowy jķzyk programowania cechujĴcy siķ
ogromnĴ wszechstronnoľciĴ Ï za jego pomocĴ moŃna stworzyě aplikacje zarwno
dla â duŃych Ò komputerw, jak i urzĴdzeĺ mobilnych typu Pocket PC. MoŃna rwnieŃ
wykorzystaě go do budowania aplikacji internetowych w technologii ASP.NET.
â C#. Praktyczny kurs Ò to wprowadzenie do programowania w tym jķzyku. Dziķki tej
ksiĴŃce poznasz podstawowe zagadnienia zwiĴzane z tworzeniem aplikacji dla systemu
Windows z wykorzystaniem jķzyka C# i platformy .NET. Dowiesz siķ, z jakich
elementw skĀada siķ C# i na czym polega programowanie obiektowe. Nauczysz siķ
implementowaě w swoich programach mechanizmy obsĀugi wyjĴtkw i bez trudu
tworzyě aplikacje z graficznym interfejsem uŃytkownika.
¤ Typy danych, zmienne i staĀe
¤ Sterowanie przebiegiem programu
¤ Operacje na tablicach
¤ Klasy i obiekty
¤ Praca z systemem plikw
¤ ObsĀuga wyjĴtkw
¤ Tworzenie aplikacji z interfejsem graficznym
Zostaĺ profesjonalnym programistĴ C#
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
783203347.049.png 783203347.050.png 783203347.051.png 783203347.052.png 783203347.001.png 783203347.002.png 783203347.003.png 783203347.004.png 783203347.005.png 783203347.006.png 783203347.007.png 783203347.008.png 783203347.009.png 783203347.010.png 783203347.011.png 783203347.012.png 783203347.013.png 783203347.014.png 783203347.015.png 783203347.016.png 783203347.017.png 783203347.018.png 783203347.019.png 783203347.020.png 783203347.021.png 783203347.022.png 783203347.023.png 783203347.024.png 783203347.025.png 783203347.026.png 783203347.027.png 783203347.028.png 783203347.029.png 783203347.030.png 783203347.031.png 783203347.032.png 783203347.033.png 783203347.034.png 783203347.035.png 783203347.036.png 783203347.037.png 783203347.038.png 783203347.039.png 783203347.040.png 783203347.041.png 783203347.042.png 783203347.043.png 783203347.044.png 783203347.045.png 783203347.046.png 783203347.047.png 783203347.048.png
 
Spis treści
Rozdział 1. Zanim zaczniesz programować ........................................................ 11
Lekcja 1. Podstawowe koncepcje C# i .NET .................................................................. 11
Jak to działa ............................................................................................................... 11
Narzędzia ................................................................................................................... 12
Instalacja narzędzi ..................................................................................................... 13
Lekcja 2. Pierwsza aplikacja, kompilacja i uruchomienie programu .............................. 17
.NET Framework ....................................................................................................... 17
Visual C# Express ..................................................................................................... 18
Turbo C# Explorer .................................................................................................... 22
Mono ......................................................................................................................... 24
Struktura kodu ........................................................................................................... 25
Lekcja 3. Komentarze ...................................................................................................... 26
Komentarz blokowy .................................................................................................. 26
Komentarz liniowy .................................................................................................... 28
Komentarz XML ....................................................................................................... 28
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 29
Rozdział 2. Elementy języka ............................................................................. 31
Typy danych ....................................................................................................................31
Lekcja 4. Typy danych w C# ........................................................................................... 32
Typy danych w C# .................................................................................................... 32
Zmienne ........................................................................................................................... 36
Lekcja 5. Deklaracje i przypisania .................................................................................. 36
Proste deklaracje ....................................................................................................... 36
Deklaracje wielu zmiennych ..................................................................................... 38
Nazwy zmiennych ..................................................................................................... 39
Zmienne typów odnośnikowych ............................................................................... 39
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 40
Lekcja 6. Wyprowadzanie danych na ekran .................................................................... 40
Wyświetlanie wartości zmiennych ............................................................................ 40
Wyświetlanie znaków specjalnych ............................................................................ 43
Instrukcja Console.Write ........................................................................................... 44
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 44
Lekcja 7. Operacje na zmiennych .................................................................................... 45
Operacje arytmetyczne .............................................................................................. 45
Operacje bitowe ......................................................................................................... 52
Operacje logiczne ...................................................................................................... 56
Przypisania ................................................................................................................ 58
4
C#. Praktyczny kurs
Porównywania (relacyjne) ......................................................................................... 59
Pozostałe operatory ................................................................................................... 60
Priorytety operatorów ................................................................................................ 60
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 60
Instrukcje sterujące .......................................................................................................... 62
Lekcja 8. Instrukcja warunkowa if...else ......................................................................... 62
Podstawowa postać instrukcji if...else ....................................................................... 62
Zagnieżdżanie instrukcji if...else ............................................................................... 63
Instrukcja if...else if ................................................................................................... 66
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 69
Lekcja 9. Instrukcja switch i operator warunkowy .......................................................... 69
Instrukcja switch ....................................................................................................... 69
Przerywanie instrukcji switch ................................................................................... 72
Operator warunkowy ................................................................................................. 74
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 75
Lekcja 10. Pętle ............................................................................................................... 75
Pętla for ..................................................................................................................... 75
Pętla while ................................................................................................................. 79
Pętla do...while .......................................................................................................... 81
Pętla foreach .............................................................................................................. 82
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 83
Lekcja 11. Instrukcje break i continue ............................................................................. 84
Instrukcja break ......................................................................................................... 84
Instrukcja continue .................................................................................................... 87
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 88
Tablice ............................................................................................................................. 89
Lekcja 12. Podstawowe operacje na tablicach ................................................................ 89
Tworzenie tablic ........................................................................................................ 90
Inicjalizacja tablic ..................................................................................................... 92
Właściwość Length ................................................................................................... 93
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 94
Lekcja 13. Tablice wielowymiarowe ............................................................................... 95
Tablice dwuwymiarowe ............................................................................................ 95
Tablice tablic ............................................................................................................. 98
Tablice dwuwymiarowe i właściwość Length ........................................................ 100
Tablice nieregularne ................................................................................................ 102
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 106
Rozdział 3. Programowanie obiektowe ............................................................ 107
Podstawy ........................................................................................................................ 107
Lekcja 14. Klasy i obiekty ............................................................................................. 108
Podstawy obiektowości ........................................................................................... 108
Pierwsza klasa ......................................................................................................... 109
Jak użyć klasy? ........................................................................................................ 111
Metody klas ............................................................................................................. 112
Jednostki kompilacji, przestrzenie nazw i zestawy ................................................. 115
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 119
Lekcja 15. Argumenty i przeciążanie metod ................................................................. 120
Argumenty metod .................................................................................................... 120
Obiekt jako argument .............................................................................................. 123
Przeciążanie metod .................................................................................................. 127
Argumenty metody Main ........................................................................................ 128
Sposoby przekazywania argumentów ..................................................................... 129
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 130
Spis treści
5
Lekcja 16. Konstruktory ................................................................................................ 130
Czym jest konstruktor? ............................................................................................ 131
Argumenty konstruktorów ...................................................................................... 133
Przeciążanie konstruktorów .................................................................................... 134
Słowo kluczowe this ................................................................................................ 135
Niszczenie obiektu .................................................................................................. 138
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 139
Dziedziczenie ................................................................................................................. 140
Lekcja 17. Klasy potomne ............................................................................................. 140
Dziedziczenie .......................................................................................................... 140
Konstruktory klasy bazowej i potomnej .................................................................. 144
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 148
Lekcja 18. Modyfikatory dostępu .................................................................................. 148
Określanie reguł dostępu ......................................................................................... 149
Czemu ukrywamy wnętrze klasy? ........................................................................... 153
Jak zabronić dziedziczenia? .................................................................................... 157
Tylko do odczytu ..................................................................................................... 158
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 161
Lekcja 19. Przesłanianie metod i składowe statyczne ................................................... 162
Przesłanianie metod ................................................................................................. 162
Przesłanianie pól ..................................................................................................... 165
Składowe statyczne ................................................................................................. 166
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 169
Lekcja 20. Właściwości i struktury ............................................................................... 169
Właściwości ............................................................................................................ 170
Struktury .................................................................................................................. 178
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 182
Rozdział 4. Obsługa błędów ............................................................................ 183
Lekcja 21. Blok try...catch ............................................................................................. 183
Sprawdzanie poprawności danych .......................................................................... 183
Wyjątki w C# .......................................................................................................... 187
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 191
Lekcja 22. Wyjątki to obiekty ....................................................................................... 192
Dzielenie przez zero ................................................................................................ 192
Wyjątek jest obiektem ............................................................................................. 193
Hierarchia wyjątków ............................................................................................... 194
Przechwytywanie wielu wyjątków .......................................................................... 195
Zagnieżdżanie bloków try...catch ............................................................................ 198
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 199
Lekcja 23. Tworzenie klas wyjątków ............................................................................ 200
Zgłaszanie wyjątków ............................................................................................... 200
Ponowne zgłoszenie przechwyconego wyjątku ...................................................... 202
Tworzenie własnych wyjątków ............................................................................... 205
Sekcja finally ........................................................................................................... 206
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 208
Rozdział 5. System wejścia-wyjścia ................................................................ 211
Lekcja 24. Standardowe wejście i wyjście .................................................................... 211
Klasa Console .......................................................................................................... 211
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 221
Lekcja 25. Operacje na systemie plików ....................................................................... 221
Klasa FileSystemInfo .............................................................................................. 222
Operacje na katalogach ........................................................................................... 222
6
C#. Praktyczny kurs
Operacje na plikach ................................................................................................. 229
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 234
Lekcja 26. Zapis i odczyt plików ................................................................................... 234
Klasa FileStream ..................................................................................................... 234
Dostęp swobodny .................................................................................................... 236
Operacje strumieniowe ............................................................................................ 241
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 250
Rozdział 6. Zaawansowane zagadnienia programowania obiektowego ............. 251
Polimorfizm ................................................................................................................... 251
Lekcja 27. Konwersje typów i rzutowanie obiektów .................................................... 251
Konwersje typów prostych ...................................................................................... 252
Rzutowanie typów obiektowych ............................................................................. 253
Rzutowanie na typ Object ....................................................................................... 257
Typy proste też są obiektowe! ................................................................................. 259
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 261
Lekcja 28. Późne wiązanie i wywoływanie metod klas pochodnych ............................ 261
Rzeczywisty typ obiektu ......................................................................................... 262
Dziedziczenie a wywoływanie metod ..................................................................... 264
Dziedziczenie a metody prywatne ........................................................................... 269
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 270
Lekcja 29. Konstruktory oraz klasy abstrakcyjne ......................................................... 271
Klasy i metody abstrakcyjne ................................................................................... 271
Wywołania konstruktorów ...................................................................................... 274
Wywoływanie metod w konstruktorach .................................................................. 278
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 280
Interfejsy ........................................................................................................................ 281
Lekcja 30. Tworzenie interfejsów ................................................................................. 281
Czym są interfejsy? ................................................................................................. 281
Interfejsy a hierarchia klas ...................................................................................... 283
Interfejsy i właściwości ........................................................................................... 286
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 288
Lekcja 31. Implementacja kilku interfejsów ................................................................. 288
Implementowanie wielu interfejsów ....................................................................... 288
Konflikty nazw ........................................................................................................ 290
Dziedziczenie interfejsów ....................................................................................... 293
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 295
Klasy zagnieżdżone ....................................................................................................... 296
Lekcja 32. Klasa wewnątrz klasy .................................................................................. 296
Tworzenie klas zagnieżdżonych .............................................................................. 296
Kilka klas zagnieżdżonych ...................................................................................... 298
Składowe klas zagnieżdżonych ............................................................................... 299
Obiekty klas zagnieżdżonych .................................................................................. 301
Rodzaje klas wewnętrznych .................................................................................... 304
Dostęp do składowych klasy zewnętrznej ............................................................... 305
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 307
Rozdział 7. Aplikacje z interfejsem graficznym ................................................ 309
Lekcja 33. Tworzenie okien .......................................................................................... 309
Pierwsze okno ......................................................................................................... 309
Klasa Form .............................................................................................................. 311
Menu ........................................................................................................................ 316
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 320
Zgłoś jeśli naruszono regulamin