Kiedy Kan – No – Mushi się obudzi.docx

(18 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć terapeutycznych do bajki „ Kiedy Kan – No – Mushi się obudzi”

1. Adresat: dzieci 7-9 lat

2. Środki terapeutyczne: tekst bajki „ Kiedy Kan – No – Mushi się obudzi”, arkusze papieru, mazaki kredki, balony

3. Wartości terapeutyczne:

·         Kształtowanie umiejętności określania swoich uczuć.

·         Rozpoznawanie przyczyn napadów złości i agresji.

·         Poszukiwanie sposobów radzenia sobie z napadami agresji i złości u siebie i innych.

·         Kształtowanie umiejętność odreagowywania agresywnych impulsów w kontrolowany sposób.

·         Propagowanie pozytywnych zachowań w kontaktach z ludźmi.

Przebieg zajęć

I Zajęcia integrujące grupę

·         Powitanie. Przypomnienie dzieciom o formie zajęć i zasadach pracy

·         Zabawa integracyjna „ Ciotka z Ameryki”.

II Biblioterapia właściwa

·         Czytanie przez terapeutę I części tekstu bajki „ Kiedy Kan – No – Mushi się obudzi ”.

·         Analiza treści utworu.

1.      O kim jest ta bajka?

2.      Jaka dziewczynka była Małgosia?

3.      Jaką dziewczynką była Yoshimi?

4.      Jak zachowała się Małgosia w czasie zabawy w domu Yoshumi?

5.      Jak zachowała się mama Yoshumi?

6.      Jak poczuła się Małgosia?

7.      Jak poczuła się Yoshumi i jej brat?

8.      Czy wy kiedyś tez reagowaliście niepohamowaną złością na jakąś sytuację? Opowiedzcie o tym.

9.      Jak się wtedy czuliście?

10.  Jak czuliście się po wybuchu złości?

11.  Jak ta sytuacja wpłynęła na wasze kontakty z bliskimi?

·         Dokańczanie zdania: Zamiast się złościć, mogę…

·         Czytanie II części tekstu bajki.

·         Omówienie sposobu Yashumi na opanowanie złości.

·         Zabawa „ Głaskanie jeża”.

Ochotnicy dobierają się parami. Jedno dziecko ‘ najeża się’ , drugie próbuje przełamać ten stan, nic nie robiąc na siłę. Zabawa ta uświadamia uczniom, że można mieć problem nie tylko z własną, ale i z cudzą złością. Jak reagować w takich sytuacjach? Jak głaskać jeża, żeby się nie pokłuć? Na koniec dzieci wymieniają się spostrzeżeniami na temat odgrywanych przez siebie ról.

·         Pozbywanie się swojej złości.

Dzieci nadmuchują balony z napisem „ Moja złość” i przekłuwają je, aby symbolicznie pozbyć się tej złości.. Następnie prowadzący przy pomocy różdżki „rzuca czar” na dzieci, by zawsze były dobre, miłe, uśmiechnięte i przyjazne w stosunku do innych, by umiały panować nad swoja złością.

·         Tanie integracyjny „ Chorwacki krąg”.

III Podsumowanie zajęć.

·         Rytmiczne wierszyki. „ Lubię chodzić do ósemki”

Erika Meyer – Glitza „ Kiedy Kan – No – Mushi się obudzi

Część I

Nie było w klasie dwóch innych przyjaciółek, które tak bardzo by się od siebie różniły jak Małgosia i Yoshumi. Małgosia była niebieskooką, polska dziewczynką. Jej jasne, kręcone włosy odstawały niesfornie. Yoshimi, mała japonka, miała czarne, proste włosy i ciemne, skośne oczy. Była cichym dzieckiem, lubiła grać na pianinie i składała z papieru piękne zwierzątka, kwiaty i lampiony. Najczęściej uśmiechała się przyjaźnie. Nigdy głośno nie krzyczała. Miała lalkę o jasnych włosach, które miała na imię Precelek.

Małgosia miała lalkę z czarnymi włosami, która nazywała Sushi. Małgosia wcale nie była cichym dzieckiem. Mogła bardzo szybko i mocno się zdenerwować. Zdarzało to jej się zawsze wtedy, gdy cos się jej nie udawało, nie podobało albo gdy ktoś na nią dziwnie spojrzał. Czasem wystarczało, że się potknęła, a wtedy ogarniała ją straszna złość i malowała jej twarz na czerwono, a oczy dziewczynki błyszczały złowrogo. Musiała głośno wrzeszczeć, wykrzykiwać wyzwiska i tupać nogą.

Kiedy Yoshimi coś się nie podobało, po prostu o tym mówiła – i nigdy nie krzyczała. Zawsze nas sobą panowała.

Małgosia lubiła biegać na świeżym powietrzu, a kiedy jadła, poplamiony był cały obrus. Natomiast Yoshimi wolała zostać w swoim pokoju, a przy stole jadła zgrabnie pałeczkami i nie upuściła nigdy ani jednego ziarenka ryżu.

Właśnie dlatego, że tak bardzo się od siebie różniły, obie dziewczynki czuły się tak, jakby cos je do siebie przyciągało – jak dwa magnesy, gdy zetkną się odpowiednimi stronami. Tak, Yoshimi lubiła Małgosię, a Małgosia lubiła Yoshimi. Były najlepszymi przyjaciółkami i spędzały razem bardzo wiele czasu. Yoshimi bawiła się na placu zabaw, by sprawić przyjemność Małgosi, a Małgosia składała z papieru flamingi i piękne wachlarze, by sprawić przyjemność Yoshimi. Sposób bycia Małgosi wywarł pewien wpływ na Yoshimi, ponieważ stała się ona bardziej radosnym dzieckiem, a jej policzki zaczerwieniły się; sposób bycia Yoshimi wywarł wpływ na Małgosię; w każdym razie jeszcze nigdy nie zachowała się nieodpowiednio w towarzystwie Yoshimi albo jej rodziny!

Zdarzyło się tylko jeden raz i wybuchło nagle. Tego dnia Małgosia już w szkole denerwowała się na wszystko. W domu z wściekłością pogniotła swój zeszyt, ponieważ nie potrafiła rozwiązać zadania. Potem kopnęła jamnika tylko dlatego, że przebiegł jej drogę.

Później Małgosia, Yoshimi, jej mama i jej mały brat Yuriko bawili się przy planszowej grze, która nazywała się „ Go”. Chodziło o to, żeby otoczyć pozostałych graczy swoimi pionkami. Małgosia zauważyła ze złością, że wszystko wskazywało na to, że przegra. I rzeczywiście była po chwili okrążona. Yuriko zagrodził jej drogę swoim pionkiem. Szeroko się uśmiechał z zadowolenia, a wtedy Małgosię ogarnęła wielka złość. Jej policzki zaczerwieniły się, a dłonie sięgnęły po planszę do gry ze wszystkimi pionkami i zrzuciły ja z całej siły ze stołu – tak mocno, że uderzyła w głowę małego Yuriko. Dyszała przy tym i sapała jak lokomotywa, a Yuriko trzymał się z płaczem za głowę, na której rósł wielki guz. Mama pocieszała go, podczas gdy Yoshimi zamarła zdumiona w bezruchu.

Złość Małgosi szybko minęła po tym wybuchu. Było jej bardzo przykro z tego powodu. Obawiała się, że Yoshimi przestanie ją teraz lubić. Z zakłopotana mina zaczęła zbierać porozrzucane pionki. Wtedy mama Yoshimi powiedziała do niej z uśmiechem:

- Małgosiu, to był Kan-No-Mushi!

W tym momencie roześmiała się również Yoshimi i jej brat przez łzy. Tylko Małgosia nie miała pojęcia, o czym oni mówią. Co to takiego Kan-No-Mushi?

- Co to ma być?- spytała zdumiona.

- Wyjaśnij jej to. Yashumi - poprosiła mama.

Yoshimi zaczęła więc opowiadać:

- Kiedy u nas w Japonii dzieci się zdenerwują albo robią głupstwa, wtedy rodzice tak im to wyjaśniają: „ W każdym człowieku żyje Kan-No-Mushi. Jest to jakby robak.”

- Obrzydliwe! U mnie go nie ma! – Małgosia otrząsnęła się na samą myśl o tym.

-Właśnie, że jest. On mieszka w każdym człowieku. Kan-No-Mushi może być bardzo malutki, miły i ciągle spać, jeśli tylko dobrze go traktujesz. Ale może stać się również złym robakiem. Wtedy masz takie napady złości jak ten przed chwilą.

Na twarzy Małgosi można było wyczytać niedowierzanie. Spojrzała pytającym wzrokiem na mama Yoshimi.

- Tak, Yoshimi dobrze to wyjaśniła –powiedziała mama z uśmiechem. – A może chciałabyś zawrzeć pokój z twoim Kan-No-Mushi, aby znów zasnął?

Małgosia zastanawiała się, czy ma w to wszystko wierzyć. Jedno się zgadzało: przed chwila tak się właśnie poczuła, jakby cos dzikiego się w niej obudziło, również wtedy, gdy pogniotła zeszyt i kopnęła jamnika, a także kiedy przed kilkoma dniami pobiła swego brata. Ale co wspólnego z tym zachowaniem może mieć jakiś robak? Chyba raczej smok, taki jak w książce z bajkami, który pluł ogniem. Yoshimi i jej mama patrzyły na nią tak przyjaźnie! „ Co za szczęście, że ten dziwny robak był wszystkiemu winien, a nie ja.” – pomyślała Małgosia. Bo wtedy wszyscy troje byliby na mnie bardzo rozgniewani.. Wreszcie to nie ona była zła!

- A więc – spytała Yoshimi jeszcze raz – chcesz zawrzeć pokój z Kan-No-Mushi? Wtedy miałabyś o wiele mniej problemów – z nauczycielami, z twoim bratem i w ogóle ze wszystkimi.

- No tak, ale jak mam to zrobi? Przecież ja nie znam się na takich smokach.

- Yuriko miał wcześniej takiego dzikiego Kan-No-Mushi. Jemu udaje się uśpić tego robaka najlepiej wtedy, gdy…

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin