balancing_patch.pdf

(114 KB) Pobierz
Balancing Patchx
Polska Lista S ę dziowska
WFB Balancing Patch v 1.0
Wprowadzenie: Niniejszy dokument modyfikuje zasady wydane przez Games Workshop
do gry Warhammer Fantasy Battles. Celem tych zmian nie jest zrównanie armii pod
względem siły (co, przy tak duŜym zróŜnicowaniu jednostek i zasad jest po prostu
niemoŜliwe), ale ograniczenie największych nierówności i zadbanie o to, by zwycięstwo na
turnieju zaleŜało bardziej od umiejętności gracza, a w mniejszym stopniu od tego, czy
kupił sobie najbardziej przegiętą armię wydaną przez GW.
Zastosowania: Balancing patch został zaprojektowany tak, by moŜna go było stosować bez
względu na rozmiar punktowy bitew czy zasady specjalne turnieju (turnieje par, etc.).
Sugerujemy, aby balancing patch był stosowany w połączeniu z zasadami wystawiania armii,
takimi jak format Restricted (w dalszej części dokumentu) lub tradycyjny Limited.
Nast ę pne wersje: Balancing Patch jest z załoŜenia systemem ewoluującym, podobnie jak
tego rodzaju aktualizacje do gier komputerowych. Jednak wszelkie zmiany w Balancing
Patchu będą wprowadzane bardzo ostroŜnie i wyłącznie na podstawie tego, co
zaobserwujemy na turniejach. Lista sędziowska będzie interweniować, jeśli z jakąkolwiek
armią powtórzy się to, co miało ostatnio miejsce w wypadku Daemons of Chaos oraz
Vampire Counts.
85144859.009.png
Polska Lista S ę dziowska
GENERAL RULES
Always Strikes
First
If there are models with the Always Strikes First rule fighting on both sides in a
combat, they exchange blows in the order for normal combats – i.e. charging
units first, then according to initiative, then great weapons, etc. All models which
do not have ASF and are participating in the fight naturally strike after all ASF
models have attacked.
VAMPIRE COUNTS
Helm of
commandment
If a vampire lord takes the helm of commandment, he uses an additional hero
slot (so will use up a hero slot and a lord slot).
Drakenhoff
Banner
The Drakenhoff Banner can only be taken by a vampire battle standard bearer. If
a vampire takes the Drakenhoff Banner, he may not buy any bloodline powers
(even those that allow him to have mundane armour/shields - so in effect a
vampire BSB with this banner cannot have any armour).
Vanhal’s Danse
Macabre
Vanhal’s Danse Macabre is not a necromantic spell and cannot be recast.
Invocation of
Nehek
Invocation of Nehek can only be cast successfully (a successful casting is one
that is not dispelled and raises models) twice on a single unit during one magic
phase.
Fell Bats only gain one wound from Invocation of Nehek, like cavalry or
Ethereals.
Cairn Wraiths
Cairn Wraiths are 0-1.
Cairn Wraiths unit size is from a minimum of 3 to a maximum of 6.
DAEMONS OF CHAOS
Greater Daemon Taking a greater daemon counts as using a hero and a lord choice.
Herald of
Khorne
A Herald of Khorne with an armour save of 0+ counts as using two hero choices.
Daemonic Battle
Standard Bearer
A daemonic battle standard bearer can have daemonic gifts or a daemonic icon,
but not both (just like a regular battle standard bearer can have either magic
items or a magic banner).
Horrors of
Tzeentch
A unit of horrors that is a level 1 mage does not generate dispel dice. Units of
horrors which are level 2 mages or better generate dispel dice as normal.
Flamers of
Tzeentch
Flamers are 0-1.
Master of
sorcery
0-1: Can only be taken once in an army.
EMPIRE
Steam Tank
Steam tank is 0-1.
Your opponent receives 50% victory points for doing half wounds to the steam
tank.
DARK ELVES
War Hydra
War hydra is 0-1.
85144859.010.png 85144859.011.png 85144859.012.png
Polska Lista S ę dziowska
WOOD ELVES
Treeman
Treeman is 0-1.
OGRE KINGDOMS
Slaughtermaster A Slaughtermaster does not require a Tyrant or Bruiser to be fielded.
Gnoblars
Units of gnoblars do not require units of bulls to be fielded.
Hunter
A Hunter can move and fire.
Leadbelchers
Leadbelchers do not need to spend a turn reloading – they can fire every turn.
Bull charge
Ogres may always do impact hits on the charge - regardless of the charge
distance or unit size.
Ironfists
Ironfists are treated as shields for all purposes (shooting, magic) and can be
used as shields in close combat.
Ogre Clubs
Ogre clubs grant Armour Piercing to all of an ogre’s attacks, even if used with an
additional hand weapon or ironfist.
Thunder Mace
Can be used by a Slaughtermaster.
Hellheart
Your butchers are not affected if the opponent miscasts due to hellheart.
BEASTS OF CHAOS
Raiders
...when charging or charged, if the unit would normally form up less than five
models wide, then it lines up five models wide (space permitting)...
Doombull
A Doombull may take chaos or common magic items, not just weapons.
Hordes of
Chaos magic
items
Beasts of Chaos can use the 6 th edition Hordes of Chaos magic items.
Mutations
All beasts characters can have up to one mutation from the mutations list...
http://oz.games-workshop.com/news/oz/journal/assets/ChaosMutations.pdf
...for the points cost listed. This cost comes out of their magic items allowance. A
single mutation can only be taken once in an army. The hellshriek mutation is
not allowed.
Rune of the true
beast
Also affects monsters that are characters.
WARRIORS OF CHAOS
Hellcannon
0-1
ORCS & GOBLINS
Collar of Zorga
Also affects monsters that are characters
85144859.001.png 85144859.002.png 85144859.003.png
Polska Lista S ę dziowska
DOGS OF WAR
Paymaster
The Dogs of War Army does not have to field a paymaster.
New „spoils of
war” special
rule
One dogs of war hero in the army can take one magic item (weapon, armour,
enchanted, talisman or arcane) from any other army book - for that item’s price
and within the normal restrictions, just as if it were a common magic item.
Please remember that all of the item’s rules remain unchanged, so no DoW
character can have an item that is „tomb king only” or ”bray shaman only”. Also,
an item that affects „friendly undead models” would only work on undead dogs of
war models and so on. Daemonic icons, gifts, bloodline powers, dwarf runic
items, magic items from special characters etc. cannot be taken - only items from
the magic items (weapons, armour, enchanted, arcane, talismans) sections of
army books allowed under the “limited” or “restricted” standards.
Italian
Campaign Items
Magic Items from the Italian DoW campaign are allowed (see below)
Brace of Pistols of Sartosa, 25 points (Magic Weapon)
Counts as a Brace of Pistols. The bearer may re-roll to-wound rolls. His ranged and close combat
attacks count as magic.
Pike of Remas, 25 points (Magic Weapon)
Counts as a Tilean pike. Bearer has +1 Strength.
Mounted enemies (horse, chariot or monster) cannot voluntarily charge if they would contact in Base
to Base the bearer of the Pike.
Great Armour of Miragliano, 25 points (Magic Armour)
Only characters on foot. Gives the wearer a 4+ armour save and a 5+ ward save. The Great Armour
is so heavy that the wearer has -1 Movement and -3 Initiative, and may not use weapons that require
two hands.
Bright Helm of Myrmidia, 20 points (Magic Armour)
The Helm gives a 6+ armour save, and may be worn in addition to normal armour. Enemies in base
to base contact suffer -2 WS. Wearer hates all models in a Tomb King army.
Crown of Luccini, 25 points (Enchanted Item)
Mercenary General only, +1 Leadership. If the wearer is the general, troops within 12" can use his
modified leadership. If the wearer is killed, enemy gets +100 VP.
Estalian Cloak, 20 points (Talisman)
Bearer and his unit gets Magic Resistance (1).
Staff of Lightnings, 25 points (Arcane Item)
Bound Spell, Power Level 5. Contains a spell that, if not dispelled, generates a magic missile with a
24" range, that causes D3+1 Strength 6 hits, and a single Strength 4 hit to the bearer. After every use
roll a die. With a result of 1, the staff loses temporarily his powers, and may not be used for the rest of
the battle.
Book of the Mage, 20 points (Arcane Item)
The mage knows another spell, randomly generated from one of the remaining 7 lores. The lore is
chosen by the bearer.
Banner of Steel, 10 pts (Magic Banner)
Declare that you are using the powers of the banner at the start of any turn, yours or enemy's. The
unit gets +1 Armour Save until the end of turn. One use only
85144859.004.png 85144859.005.png
Polska Lista S ę dziowska
Format „Restricted”
Wprowadzenie: Format Restricted to uzupełnienie balancing patcha – moŜe być stosowany
jako dodatek do niego w bitwach na 2000-2999 punktów. Oba systemy mogą teŜ być
stosowane niezaleŜnie od siebie. Restricted jest alternatywą dla zasad „Limited”.
OGRANICZENIA DOTYCZ Ą CE WSZYSTKICH ARMII
Jednostki
core
śadna z armii nie moŜe powtórzyć oddziału core więcej, niŜ trzy razy, z wyjątkiem
niestrzelającej, rankowej piechoty oraz piechoty posiadającej zasadę "raiders".
Jednostki
special
śadna z armii nie moŜe posiadać więcej, niŜ dwóch takich samych jednostek special.
Armia moŜe posiadać trzy takie same jednostki special, pod warunkiem, Ŝe nie będzie
posiadała ani jednej jednostki rare.
Jednostki
rare
śadna z armii nie moŜe powtórzyć jednostki rare. Armia moŜe powtórzyć jednostkę
rare, jeŜeli nie będzie powtarzała Ŝadnej jednostki special. W Ŝadnym wypadku nie
moŜna powtórzyć następujących jednostek: treeman, hydra, steam tank, flamery,
wraithy, hellcannon.
śadna armia nie moŜe wykorzystać więcej niŜ 12 PD w ciągu jednej fazy magii. Ten
limit jest mniejszy o jeden (przez całą bitwę) za kaŜdy przedmiot/zdolność w rozpisce
dającą znaczący bonus przy czarowaniu (patrz poniŜej). Pierwszy bound spell uŜyty w
fazie magii jest liczony jako jedna uŜyta PD, kaŜdy następny bound spell liczy się jako 2
PD.
Przedmioty/zdolno ś ci zmniejszaj ą ce ilo ść u Ŝ ywalnych PD o 1 (ZA SZTUK Ę !) to:
Wszystkie dokupione na bohaterach przedmioty i zdolności, które pozwalają magowi na wybieranie
czarów bez losowania, dające znajomość całego lore’a, dające bonus +1 lub więcej do prób rzucenia
czaru, oraz przedmioty/zdolności wykupione przez magów pozwalające im przerzucić kości uŜyte do
czarów.
śadna armia nie moŜe wykorzystać więcej niŜ 12 DD w ciągu jednej fazy magii. Ten
limit jest mniejszy o jeden (przez całą bitwę) za kaŜdy przedmiot/zdolność w rozpisce
dającą znaczący bonus do obrony antymagicznej (patrz poniŜej). Do tego limit ten
zmniejsza się o jeden za pierwszy dispel scroll w rozpisce i o dwa za kaŜdy następny
dispel scroll w rozpisce. Kości z Magic Resistance nie wliczają się w ten limit.
Przedmioty/zdolno ś ci zmniejszaj ą ce ilo ść u Ŝ ywalnych DD o 1 (ZA SZTUK Ę !) to:
Wszystkie dokupione na bohaterach przedmioty i zdolności, które dodają +1 lub więcej do rzutów na
rozpraszanie czarów lub przedmioty/zdolności wykupione przez magów pozwalające przerzucić kości
uŜyte do rozpraszania czarów. Wszystkie dokupione zdolności/przedmioty wpływające na miscast u
przeciwnika (powodujące miscast lub go ułatwiające, pozwalające modyfikować rzuty na tabeli
miscast itd.)
OGRANICZENIA DOTYCZ Ą CE POSZCZEGÓLNYCH ARMII
W przypadku HE, Ŝadna armia nie moŜe wziąć trzech i więcej takich samych jednostek
rare, chyba, Ŝe gracz nie powtórzy ani jednej jednostki special - w tym wypadku moŜe
wziąć do czterech takich samych jednostek rare.
Dark Elves Ring of Hotek w rozpisce odejmuje 6 DD od limitu kości, które moŜna wykorzystywać w
fazie magii przez cała bitwę.
Skaven Ratling 0-3
Lizardmen Skinki z blow pipe i skinki z javelinami liczą się jako róŜne oddziały core
Daemons
of Chaos
Armie demoniczne składające się tylko z oddziałów i bohaterów jednego boga (oraz
furii) mogą potroić special i podwoić rare.
Kostki
power
Kostki
dispel
High Elves
85144859.006.png 85144859.007.png 85144859.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin