siaga_spoleczenstwo.docx

(18 KB) Pobierz

Jednostek ludzkich nie da się oddzielić od społeczeństwa, bo: *Ludzie funkcjonują tylko i wyłącznie w obrębie grup, *ludzie nie rodzą się z instynktami, *z powodu więzi jakie jednostka posiada z innymi jednostkami-przyjmuje się ze przeciętny człowiek posiada ok. 150 relacji z innymi ludźmi, *Każdy istniejący człowiek musi podzielać pewne elementy z innymi ludźmi(kulturę)
Elementy potrzebny do analizy społecznej: *Wyjaśnienia, *Instytucje społeczne, *Autonomia, *Współczynnik humanistyczny
Cechy społeczeństwa kapitalistycznego: *środki produkcji pozostają w prywatnych rękach – czyli prywatna własność ziemi, przedsiębiorstw; * istnieje wolna siła robocza; * przedsiębiorstwa, które zostały uruchomione dla osiągnięcia zysku z wymiany rynkowej; * Nowoczesne formy organizacyjne szukające zysku konkurują ze sobą; *podwójny system księgowania; * system prawny zaczął się opierać na założeniach racjonalnych; * Wykorzystanie systemów technologicznych do zwiększania produktywności-przejście do pracy w manufakturach
Cechy systemu kapitalistycznego: *radykalny wzrost produkcyjności; *radykalny wzrost a następnie spadek nierówności społecznych; *nierówności społeczne zastąpione przez układ klasowy; *kluczową klasą społeczną-klasa średnia; *zjawisko indywidualizacji
 

Elementy ruchu reformacyjnego w kontekście religijnym: *przekonanie o predestynacji-z góry określone kto zbawiony kto potępiony; *przekonanie, że kościół rzymsko-katolicki popadł w kult materializmu; *pytanie: jak poznać, że bóg wybrał kogoś do potępienia a kogoś do zbawienia?- ten kto został wybrany do zbawienia musi być przez boga widziany i naznaczony
System kapitalistyczny mógł się rozwijać wtedy gdy: *miasta były miastami producentów; *produkcja z terenów wiejskich zaczęła wchodzić na tereny miejskie; *nastąpiła przemiana wojskowa i militarna (Weber);
Organizacje biurokratyczne w ujęciu Maxa Webera: *hierarchia władzy; *ściśle skodyfikowane postępowanie; *praca w określonym wymiarze godzin za wynagrodzenie; *oddzielenie życia osobistego od pracy; *osoba pracująca w organizacji biurokratycznej nie jest właścicielem tego miejsca
 

Procesy demograficzne związane z przejściem do społeczeństwa nowoczesnego:
1. Społeczeństwo sterowane tradycją-wysoka dzietność i wysoka śmiertelność. Dominują osoby młode średnia życia jest niewielka. Silny konformizm, wymienność pokoleń
2.Społeczeństwo wewnątrz sterowane-szybki wzrost ludności, wzrost średniej wieku, wpojone reguły postępowania i przekonanie, że są słuszne
3.Społeczeństwo zewnątrz sterowane-liczba urodzeń i zgonów staje się podobna do siebie, społeczeństwo zaczyna się starzeć, więcej ludzi starszych niż młodych, zmiana pokoleniowa rozciągnięta w czasie, Silny indywidualizm
Funkcje pełnione przez rewolucje w społeczeństwach nowoczesnych:  *Obalenie starego porządku; *Wprowadzenie nowego porządku w pewnym stopniu racjonalnego; *Przekształcenie struktury społecznej; *Charakter radykalny; *Związane z mobilizacją mas
Warunkiem żeby wybuchła rewolucja jest gwałtownym przyrost ludności i duży potencjał demograficzny. Możliwość wybuchu rewolucji jest powiązana z procesami urbanizacji i uprzemysłowienia
 

Czynniki strukturalne powiązane z powstaniem rewolucji: * Gospodarka kapitalistyczna jest potencjalną przyczyną wybuchów rewolucyjnych; *Upowszechnienie edukacji; *Zjawisko demokratyzacji
Aby rewolucja wybuchła i była skuteczna *musi istnieć sytuacja rewolucyjna, stan w którym występują dwa warunki: zjawisko kryzysu i niezadowolenie społeczne z powodu kryzysu; *Muszą pojawić się grupy osób, które będą artykułowały konieczność radykalnej zmiany. Reakcja obronna istniejącego systemu może pójść w dwóch kierunkach: Mogą to być represje w stronę osób chcących dokonać zmiany oraz Możemy mieć do czynienia z próbami rozwiązania kryzysu.
Kiedy następuje liberalizacja, rosną  aspiracje i wtedy jest potencjał możliwy dla wybuchu rewolucji.
Paraliż władzy- rozejście się radykalnych sfer, obniżenie poziomu życia i poczucie, że reformy nie przyniosły efektów.
 

Główne zmiany na które zwrócił uwagę Daniel Bell odnośnie przemian cywilizacyjnych:
1.Kwestia z dominującym systemem gospodarczym
2.Przejście od zasiedlania terenów wiejskich do zasiedlanie terenów miejskich
3.Silne wejście kobiet na rynek pracy
4.Pojawienie się społeczeństwa postindustrialnego spowodowało większą mobilność społeczną
5. Społeczeństwo informacyjne jest społeczeństwem opartym na innowacjach
6. Rozwój technologii komunikacyjnych związanych z komunikacją symboliczną
Pojawienie się nowego szkolnictwa:
1. Cofa nas do samej genezy społeczeństwa nowoczesnego
2. Przystosowanie osób wchodzących w system szkoły do jakiejś dyscypliny
3. Zwiększenie homogenizacji kulturowej na danych obszarach
4. Późniejsza łatwość wykorzystania ludności w kontekście masowych armii
5. Umasowienie systemu edukacyjnego było powiązane z rozpowszechnieniem się patriotyzmu i nacjonalizmu
6. Szkoła umożliwiła narzucanie pewnej wizji przeszłości danej zbiorowości
 

Kod ograniczony –klasy niższe/robotników. Charakteryzuje się: *Używanie prostych zdań; *Sztywne i ograniczone używanie przymiotników i przysłówków; *Używanie krótkich rozkazów, które są legitymizowane przez osobę nadawcy; *formułowanie wypowiedzi mających formę pytającą; *język znaczenia ukrytego; *porozumiewanie się opierając się na elementach werbalnych;
Kod rozwinięty – klasy średnie. Charakteryzuje się: *Rozbudowane zdania, skomplikowane gramatycznie; *Bogactwo przymiotników i przysłówków używanych do opisywania różnych zjawisk; *Rozkazy argumentowane są przez nadawcę; *Brak stwierdzeń kończących się pytaniami; *Bez problemu można od niego odciąć elementy pozawerbalne; *Nie jest to język znaczenia ukrytego
Według Illicha mamy dwie funkcje szkolnictwa: *JAWNE – nakierowane na zdobywanie wiedzy i UKRYTE-przyzwyczajanie pokoleń by znały swoje miejsce w życiu oraz aby nie kwestionowały istniejącego systemu
Władza jest funkcjonalna, z drugiej strony rodzi rozmaite dysfunkcje; jest czymś co ma charakter substancjonalny; jest bezpośrednio powiązana z emocjami; poszczególne przedmioty posługują się sankcjami pozytywnymi i negatywnymi; istnieją normy prawomocności;
W społeczeństwie nowoczesnym mamy do czynienia z władzą, która ma charakter legalny-legalna; władza charyzmatyczna: jest to władza oparta na pewnych osobistych własnościach pewnego przywódcy
 

Funkcje pełnione przez państwa były związane z 3 etapami:
1. Przyznanie wszystkim członkom danej zborowości praw obywatelskich
2. Demokratyzacja
3.Pojawienie się praw społecznych
Cechy społeczeństw nowoczesnych: największy podział pracy; uprzemysłowienie; współzależności ekonomiczne; alienacja- wytwór pracy odrywa się od wytwórcy;
TAYLORYZM - rozbicie pracy na pewne proste czynności i operacje, które daje się wykonać w sposób mechaniczny, rutynowy; Sprawą drugorzędną stały się po części doświadczenia pracowników; Mogły się pojawić nowoczesne fabryki; Mogła się pojawić nowa klasa robotnicza;
FORDYZM-taśma produkcyjna. Umożliwiła wzrost płynności produkcji i sprawiła, że mogliśmy mieć do czynienia ze zwieszeniem elastyczności.
POSTFORDYZM- Model japoński kładzie nacisk na to, żeby dana osoba przeszła przez wszystkie stanowiska produkcyjne. Brak poczucia stabilizacji.


Spis powszechny – badanie prowadzone przez instytucję rządową. Pokazuje jakie są cech społeczno-demograficzne wszystkich obywateli
Diagnoza społeczna-badanie opisujące warunki i jakość życia społeczeństwa. Podstawową jednostką badania w ramach diagnozy społecznej są gospodarstwa domowe i osoby, które się na nie składają. Są tu badane 3 podstawowe zagadnienia:* Pytania dotyczące struktury demograficzno – społecznej w ramach gospodarstw domowych; * Warunki życia gospodarstw domowych / warunki materialne wiązane z dostępem do świadczeń medycznych, zasobów materialnych; *Jakoś życia, styl życia i indywidualne cechy osób badanych
Społeczeństwo obywatelskie – badaczy interesowało: w jaki sposób Polacy są nastawieni na dobro wspólne; zjawiska egalitaryzmu i dominacji społecznej; kwestia zrzeszania się oraz działania w ramach struktur zorganizowanych; kwestia kapitału społecznego;
 

Dwa nurty globalizacji: ekonomiczny – pojęcie globalizacji zostaje sprowadzony do relacji z rynkiem i podmiotami działającymi w tym kontekście; Perspektywa społeczno – kulturowa
Samiramin teoria zależności w globalizacji: była pierwszą próbą opisu poziomu globalnego w kategoriach asymetrycznych relacji, kwestie relacji państwa rdzenia, a państwa peryferyjne, itd.
IMMANUEL WALLERSTEIN stworzył podział na: państwa rdzenia, półperyferyjne, peryferyjne były to państwa zmienne;
Fale globalizacji:
1 fala globalizacji XV i XVII wiek – spowodowany odkryciami geograficznymi
2 fala globalizacji powiązana jest z rewolucją przemysłową
3 fala globalizacji ruszyła po II WŚ, ale została ograniczona zimną wojną. W tej fali mamy do czynienia z poziomem integracji w różnych kontekstach, który wcześniej nie był spotykany.
 

ROLAND ROBERTSON-wprowadził pojęcie, które pojawia się w obiegu naukowym i  medialnym, mianowicie glokalizacji-opis zjawiska, gdzie mamy do czynienia z tradycjami, wartościami, które są wyznawane w danym kraju, ale mają charakter również globalny np. Mcdonald
Podstawowe obszary globalizacji: arena ekonomiczna, arena polityczna, arena o charakterze kulturowym, arena przestępczości zorganizowanej,

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin