original-version-finale-2005-edytor-nutowy-praktyczne-projekty_finapp.pdf

(12384 KB) Pobierz
667411157 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Finale 2005.
SPIS TRECI
Edytor nutowy.
KATALOG KSI¥¯EK
Praktyczne projekty
Autor: Piotr Ko³odziej
ISBN: 83-7361-765-5
Format: B5, stron: 312
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Finale 2005 to edytor nutowy o niemal nieograniczonych mo¿liwociach, z którego
korzystaj¹ zarówno profesjonalici, jak i amatorzy. Za jego pomoc¹ mo¿na przygotowaæ
ka¿dy rodzaj zapisu muzycznego. Obok nutowego Finale umo¿liwia tak¿e np. zapis
Piotr Ko³odziej przedstawi³ podstawowe mo¿liwoci tego wspania³ego programu.
Teraz czas na nastêpny krok — opanowanie wszystkich jego tajników.
Ksi¹¿ka „Finale 2005. Edytor nutowy. Praktyczne projekty” jest przeznaczona dla tych
u¿ytkowników Finale, którzy maj¹ ju¿ pewne dowiadczenie w pracy z t¹ aplikacj¹
i chc¹ poznaæ j¹ lepiej. Opisano tutaj sposoby konfiguracji interfejsu u¿ytkownika
oraz narzêdzia towarzysz¹ce programowi. G³ówn¹ treci¹ ksi¹¿ki s¹ jednak projekty
muzyczne — autor przedstawia sposoby zapisania w Finale utworów pochodz¹cych
z ró¿nych epok muzycznych, od redniowiecza pocz¹wszy, na muzyce wspó³czesnej
skoñczywszy. Osobny rozdzia³ powiêcono narzêdziu Finale Notepad — dostêpnej
nieodp³atnie prostszej wersji Finale 2005.
• Konfiguracja programu
• Zapis muzyki dawnej na przyk³adzie chora³u gregoriañskiego
• Muzyka klasycystyczna i romantyczna
• Utwór orkiestrowy
• Muzyka wspó³czesna
• Wstawianie elementów graficznych do zapisu muzycznego
• Praca z plikami MIDI
• Nutowy OCR— skanowanie i konwersja zapisów nutowych
• Generowanie plików PDF
• Tworzenie kopii bezpieczeñstwa za pomoc¹ narzêdzia Backup Tool
• Projekty dla u¿ytkowników programu Finale Notepad
Niezale¿nie od tego, jakim gatunkiem muzyki siê zajmujesz, Finale 2005 bêdzie
doskona³ym narzêdziem, które pomo¿e Ci w pracy. Dziêki tej ksi¹¿ce dowiesz siê,
jak wykorzystaæ wszystkie jego mo¿liwoci.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
667411157.008.png 667411157.009.png 667411157.010.png 667411157.011.png 667411157.001.png
 
Spis treci
O Autorze .........................................................................................7
Wstp ..............................................................................................9
Rozdział 1. Konfiguracja stanowiska pracy — Finale i dodatkowe elementy .......11
Konfiguracja programu, dodatkowych narzdzi i czcionek ............................................ 11
Sprzt ....................................................................................................................... 12
Ustawienia programu Finale .................................................................................... 12
Instalacja dodatkowych narzdzi .............................................................................. 13
Instalacja czcionek ................................................................................................... 16
Krótko o Finale 2005 — co nowego? ............................................................................. 17
Rozdział 2. Muzyka dawna ................................................................................21
Projekt 1. Chorał gregoria-ski w postaci nota quadrata ................................................. 22
Projekt 2. Współczesny zapis chorału ............................................................................ 28
Projekt 3. Fragmenty chorałowe w utworze instrumentalnym ....................................... 35
Projekt 4. Utwór wokalny z tekstem w jzyku polskim .................................................. 50
Projekt 5. Incipit — Madrygał Vincenza Ruffo .............................................................. 63
Projekt 6. Notacja menzuralna ........................................................................................ 78
Projekt 7. Tabulatura w muzyce dawnej ......................................................................... 91
Projekt 8. Basso Continuo .............................................................................................. 99
Cz:; A: Wstawiamy cyfrowanie za pomoc> Lyrics Tool ..................................... 101
Cz:; B: Wstawiamy cyfrowanie za pomoc> Expression Tool .............................. 105
Rozdział 3. Standardowa notacja muzyczna
— przykłady muzyki klasycyzmu i romantyzmu ...............................111
Projekt 9. Muzyka fortepianowa .................................................................................. 112
Etiuda nr 1 op. 10. .................................................................................................. 112
Etiuda nr 2 op. 10. .................................................................................................. 116
Etiuda nr 3 op. 10. .................................................................................................. 120
Etiuda nr 6 op. 10. .................................................................................................. 123
Ozdobniki ............................................................................................................... 124
Projekt 10. „Cavatina” Karola Kurpi-skiego
— przygotowujemy wyci>gi głosów z partytury orkiestrowej ................................... 128
Cz:; A: Funkcja Extract Parts .............................................................................. 129
Cz:; B: Special Part Extraction ............................................................................ 148
Cz:; C: Print Parts ................................................................................................ 149
Projekt 11. Pie:- solowa z towarzyszeniem fortepianu ................................................ 152
Projekt 12. Muzyka orkiestrowa ................................................................................... 159
6
Finale 2005. Edytor nutowy. Praktyczne projekty
Rozdział 4. Muzyka współczesna — najwiksze wyzwanie dla Music Engravera ....187
Projekt 13. Wybrane zagadnienia notacji
na przykładzie kompozycji Piotra Perkowskiego ....................................................... 188
Projekt 14. Elementy tekstowe ..................................................................................... 205
Projekt 15. Elementy graficzne .................................................................................... 217
UFycie modułu Shape Designer ............................................................................. 218
Importowanie grafiki do Finale .............................................................................. 229
Tworzenie linii o róFnych kształtach ...................................................................... 230
Projekt 16. Nuty, akcydencje, nowe znaki artykulacji muzycznej,
skróty notacji muzycznej ........................................................................................... 234
Rozdział 5. Ró.ne ...........................................................................................253
Projekt 17. Import pliku z edytora nutowego Score do Finale ...................................... 253
Cz:; A: Konwersja utworu fortepianowego
(fragment „Wariacji es-moll” Ignacego Jana Paderewskiego) ............................. 254
Cz:; B: Konwersja utworu wokalno-instrumentalnego ........................................ 257
Projekt 18. Otwieranie plików MIDI ............................................................................ 259
Projekt 19. Nutowy OCR — SmartScore Lite ® , SmartScore PRO ® , SharpEye 2 ® .......... 262
Cz:; A: Sonata fortepianowa es-moll, op. 21 I. J. Paderewskiego (fragment) ..... 264
Cz:; B: Partytura orkiestrowa .............................................................................. 271
Cz:; C: Muzyka wokalna ..................................................................................... 273
Projekt 20. Tworzenie plików PDF w Finale ............................................................... 277
Projekt 21. Automatyczne tworzenie kopii bezpiecze-stwa plików
(program A Backup Tool) .......................................................................................... 282
Rozdział 6. Finale Notepad — praktyczne projekty ..........................................287
Projekt 22. Utwór „fortepianowy” ................................................................................ 288
Projekt 23. Utwór wokalny ........................................................................................... 293
Projekt 24. Zmieniamy domy:lne nazwy instrumentów (głosów)
— plik tekstowy instrument.txt .................................................................................. 295
Dodatek A Wykaz 2ródeł materiałów nutowych u.ytych w tej ksi4.ce ..............301
Skorowidz .....................................................................................303
Rozdział 2.
Muzyka dawna
W tym rozdziale omówimy moliwoci Finale w zakresie przygotowania muzyki re-
dniowiecza, renesansu i baroku. Wybrałem w tym celu fragmenty, w których napoty-
kamy róne problemy, mog!ce pojawi# si$ w pracy nad składem utworów z tych
okresów. Starałem si$, aby kady z nich prezentował odr$bne zagadnienia lub róne
rozwi!zania podobnych problemów.
W kilku projektach tego rozdziału niezbdne bdzie uycie pluginu Roberta Piéchauda
Medieval do muzyki dawnej.
Odmienno# zapisu chorałowego w postaci nota quadrata (czterolinia, klucze, specy-
ficzny kształt nut, dodatkowe znaki) zmusza nas do uycia dodatkowego narz$dzia
(oraz czcionek), dlatego powstał odr$bny moduł — Medieval — do notacji muzyki
redniowiecza. Pozwala on nie tylko na przygotowanie chorału gregoria.skiego. Za
jego pomoc! moemy take „składa#” oryginalny zapis notacji modalnej, menzuralnej
(czarnej i białej). Dzi$ki Medieval skład nut tego rodzaju muzyki wygl!da bardzo es-
tetycznie (dzi$ki dopracowanym czcionkom Neuma ), a praca jest przyjemna i wygodna.
Rozszerzaj!c Finale o Medieval, jestemy w stanie — pisz$ to z cał! odpowiedzialno-
ci! — przygotowa# kady rodzaj zapisu muzycznego.
Finale sprawdza si$ te wietnie w przygotowaniu transkrypcji muzyki renesansu
i baroku. W dalszych projektach tego rozdziału przygotujemy utwór wokalny z tekstem
polskim — na przykładzie 1. Psalmu Mikołaja Gomółki. Omówimy róne sposoby
wstawiania tekstu słownego do dokumentu Finale. Pokaemy, jak prawidłowo wpro-
wadzi# cyfrowanie ( Basso Continuo ). W innym projekcie stworzymy na pocz!tku
utworu incipit, element stosunkowo rzadko stosowany w standardowym składzie nut
— uywany głównie w wydaniach 5ródłowo-krytycznych (cho# nie tylko). Wiele
osób (głównie studentów muzykologii), przygotowuj!c transkrypcj$ muzyki dawnej
w Finale, ma z nim problemy. W tej ksi!ce znalazło si$ miejsce na wyjanienie tego
zagadnienia. Powiemy take, jak zamieni# standardowe kreski taktowe na Mensurstriche
(kreski mi$dzy pi$cioliniami).
667411157.002.png 667411157.003.png
22
Finale 2005. Edytor nutowy. Praktyczne projekty
W tym rozdziale omówimy take róne metody wprowadzania nut oraz pozostałych
elementów zapisu. Przygotujemy przykład notacji menzuralnej, zapiszemy go w for-
macie graficznym Tiff i wstawimy do MS Worda .
Projekt 1. Chorał gregoriaski
w postaci nota quadrata
Zagadnienia poruszane w tym projekcie to:
uycie modułu do notacji muzyki !redniowiecznej Medieval;
zmiana czcionki tekstu słownego utworu.
W tym projekcie powiemy, w jaki sposób moemy przygotowa# — za pomoc! Finale
i modułu Medieval — chorał gregoria.ski w zapisie nota quadrata . Fragment pi$knego
r$kopisu widoczny jest na rysunku 2.1. Naszym celem b$dzie przeniesienie tego zapi-
su do notacji zwanej kwadratow! lub nota quadrata. Spróbujemy osi!gn!# efekt wi-
doczny na rysunku 2.2.
Uyjemy do tego gotowego szablonu doł!czonego do Finale razem z pluginem Me-
dieval.
Krok 1.: Otwieramy pliki
Wybieramy polecenie File/Open ( Ctrl+O ), a nast$pnie otwieramy plik
PR01_01.mus . Jest to pusty dokument z ustawionymi elementami notacji
nota quadrata (czterolinia, klucze, znaki akcydencji itd.).
Wielko!# widoku dokumentu moemy zmienia# za pomoc$ skrótów klawiszowych:
Ctrl+1 (100%), Ctrl+2 (200%), Ctrl+4 (400%), Ctrl+5 (50%), Ctrl+0 (wielko!# defi-
niowana).
Krok 2.: Wprowadzamy nuty
W kolejnym kroku wprowadzimy nuty. Wybór odpowiedniego narz$dzia — Simple
Entry , Speedy Entry , Hyperscribe czy Command Line — pozostawiam do wyboru
Czytelnikowi. Nuty wprowadzamy w Layer 1 (skrót Shift+Alt+1 ). Ligatury zapisujemy
jako pojedyncze nuty (w chorale nie stosujemy dwud5wi$ków, trójd5wi$ków, itd.!).
Pamitaj, e gdy wprowadzasz nuty, opcje Jump to Next Measure, Check Acciden-
tals, Check for Extra notes i Use five Lines Staff w menu Speedy (jeeli uywasz
Speedy Entry Tool) oraz Fill with Rests at End of Measure (menu Speedy/Speedy
Options) nie mog$ by# zaznaczone. Je!li do wprowadzania nut uywasz Simple En-
try Tool, musisz usun$# zaznaczenie opcji Check for Extra Notes i Fill with Rests
at End of Measure w menu Simple/Simple Entry Options…
667411157.004.png 667411157.005.png 667411157.006.png 667411157.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin