opis ogulny edc.pdf

(258 KB) Pobierz
Doppelseite
Ogólny opis EDC
3
System podstawowy
3
Wartość graniczna tlenku azotu w g/kWh
5
Zalety urządzenia EDC
6
Różnice w systemach EDC
7
Funkcje
8
Procedura uruchamiania
8
Regulacja liczby obrotów biegu jałowego
8
Działanie hamulca silnikowego
8
Ograniczenie momentu obrotowego, ograniczenie ilości dymu
9
Wyłączanie za pomocą kluczyka
9
Blokada zapłonu
9
Ochrona przed przegrzaniem
9
System recyrkulacji spalin
9
AE03A_EDC_01_PL
ED Stan: luty 2003
1.1
215164923.055.png 215164923.061.png
Notatki:
1.2
ED Stan: luty 2003
AE03A_EDC_01_PL
215164923.067.png 215164923.073.png
Ogólny opis EDC
Aby napędzać nowoczesny pojazd w sposób ekonomiczny, wygodny i
przyjazny dla środowiska, nie wystarcza już system mechanicznej
regulacji dozowania paliwa.
Wtryskiwana ilość paliwa musi być dokładnie dostosowana do
warunków eksploatacji silnika, aby mógł on równomiernie przenosić
moc, a jednocześnie, by powstawało niewiele substancji szkodliwych i
hałasu.
Opracowany wspólnie z firmą Bosch system elektronicznej regulacji
wtrysku paliwa EDC (Elektronic Diesel Control) spełnia te wymagania.
System podstawowy
Tak, jak w przypadku mechanicznych systemów wtrysku, również
system EDC składa się z pompy wtryskowej i regulatora. Układ niskiego
ciśnienia paliwa jest zasilany przez mechaniczną pompę tłoczącą.
W systemie EDC MS 6.4 sterowanie rozdzielczej pompy wtryskowej
odbywa się poprzez zawory elektromagnetyczne.
W systemach EDC M 7 , MS 5 , M(S) 5 , MS 6.1 zamontowana jest
rzędowa pompa wtryskowa z regulatorem elektromagnetycznym. Za
pomocą magnesu liniowego steruje on dźwignią regulacyjną, a tym
samym ilością wtryskiwanego paliwa. W systemach MS 5 i MS 6.1 za
pomocą drugiego magnesu liniowego przestawia się dodatkowo
początek tłoczenia.
System EDC 7 jest to system wtrysku z zasobnikiem, zwany
systemem common rail. System wytwarzania ciśnienia i system wtrysku
nie są z sobą sprzężone. Paliwo dla poszczególnych cylindrów
pochodzi ze wspólnego zasobnika, w którym wartość ciśnienia
utrzymywana jest stale na wysokim poziomie. Ciśnienie w zasobniku
jest wytwarzane przez pompę wysokiego ciśnienia i w zależności od
warunków eksploatacji jego wartość może być zmieniana. Każdy
cylinder wyposażony jest we wtryskiwacz, sterowany poprzez zawór
elektromagnetyczny.
AE03A_EDC_01_PL
ED Stan: luty 2003
1.3
215164923.001.png 215164923.007.png
Sterowanie magnesami liniowymi w układzie regulacji pomp rzędowych
i sterowanie zaworami elektromagnetycznymi w pompie rozdzielczej
odbywa się poprzez elektroniczny sterownik, w którego pamięci
zachowane są charakterystyki, ustalone dla wszystkich stanów
eksploatacji silnika.
W ten sposób regulator może być zawsze identyczny, niezależnie od
charakterystyki danego silnika. Charakterystyki i korekty określane są
wyłącznie przez program sterownika.
W systemie EDC nie występuje mechaniczne połączenie pedału gazu z
regulatorem. Pedał gazu sprzężony jest z czujnikiem
potencjometrycznym położenia pedału gazu (potencjometrem).
Ustawienie pedału gazu dokonane przez kierowcę jest przekazywane
do elektronicznego sterownika. W celu określenia właściwej ilości
wtryskiwanego paliwa i właściwego momentu wtrysku dla każdego trybu
pracy sterowniki przetwarzają ponadto informacje z zewnętrznych
systemów czujników, jak: temperatura czynnika chłodniczego,
temperatura paliwa, temperatura powietrza doładowania, ciśnienie
ładowania, położenie dźwigni regulacyjnych, liczba obrotów, prędkość
jazdy, moment wtrysku.
Za pomocą czujnika liczby obrotów i czujnika ruchu iglicy następuje
obliczenie danego początku wtrysku oraz jego korekta.
1.4
ED Stan: luty 2003
AE03A_EDC_01_PL
215164923.013.png 215164923.020.png
Wtryskiwana ilość paliwa w decydujący sposób wpływa na rozruch, bieg
jałowy, moc silnika, emisję sadzy i zachowanie się pojazdu podczas
jazdy. W związku z tym w sterowniku zaprogramowano charakterystyki
rozruchu, biegu jałowego, pełnego obciążenia, charakterystykę pedału
gazu, redukcji spalin i charakterystykę pompy.
Kierowca za pomocą potencjometru rejestrującego położenie pedału
podaje żądaną wartość momentu obrotowego, względnie liczby
obrotów. Sterownik, uwzględniając zapisane w pamięci charakterystyki i
wartości z czujników określa ilość wtryskiwanego paliwa, względnie
żądaną wartość dla pompy wtryskowej.
Wartość graniczna tlenku azotu w g/kWh
14
12
14,1
10
8
9,0
6
7,0
4
5,0
2
3,5
0
1988 1992 1995 2000 2005
AE03A_EDC_01_PL
ED Stan: luty 2003
1.5
215164923.022.png 215164923.023.png 215164923.024.png 215164923.025.png 215164923.026.png 215164923.027.png 215164923.028.png 215164923.029.png 215164923.030.png 215164923.031.png 215164923.032.png 215164923.033.png 215164923.034.png 215164923.035.png 215164923.036.png 215164923.037.png 215164923.038.png 215164923.039.png 215164923.040.png 215164923.041.png 215164923.042.png
 
215164923.043.png
 
215164923.044.png
 
215164923.045.png
 
215164923.046.png
 
215164923.047.png
 
215164923.048.png
 
215164923.049.png
 
215164923.050.png
 
215164923.051.png
 
215164923.052.png
 
215164923.053.png
 
215164923.054.png
 
215164923.056.png
 
215164923.057.png
 
215164923.058.png
 
215164923.059.png
 
215164923.060.png
 
215164923.062.png
 
215164923.063.png
 
215164923.064.png
 
215164923.065.png
 
215164923.066.png
 
215164923.068.png
 
215164923.069.png
 
215164923.070.png
 
215164923.071.png
 
215164923.072.png
 
215164923.074.png
 
215164923.075.png
 
215164923.076.png
 
215164923.077.png
 
215164923.078.png
 
215164923.002.png
 
215164923.003.png
 
215164923.004.png
 
215164923.005.png
 
215164923.006.png
 
215164923.008.png
 
215164923.009.png
 
215164923.010.png
 
215164923.011.png
 
215164923.012.png
 
215164923.014.png
 
215164923.015.png
 
215164923.016.png
 
215164923.017.png
 
215164923.018.png 215164923.019.png 215164923.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin