Daniken Erich von - Objawienia.doc

(1323 KB) Pobierz

Erich von Däniken

Objawienia

Fenomeny, które wstrząsają światem


Słowo wstępne

Musiałem napisać tę książkę. Z myślą o niej nosiłem się od dziesięciu lat, gdy po raz pierwszy znalazłem się w Lourdes, w owym gigantycznym ogrodzie, gdzie tak bujnie krzewią się obok siebie i kwitną: nadzieja, rozpacz i biznes.

Poszukiwałem na wszystkich kontynentach śladów moich bogów--astronautów, nie pomijając jednocześnie sposobności odwiedzenia wszelkich dostępnych miejsc objawień. Jakże one były w gruncie rzeczy do siebie podobne! Coraz bardziej utwierdzałem się w przekonaniu, że zjawiska te dotyczą nas wszystkich.

Z bogów-astronautów nie zrezygnowałem, jednakże są tematy, które niczym jabłka jesienią dojrzewają same.

Kim są ludzie posiadający predyspozycje do „odbierania" objawień? Neurastenicy dręczeni religijnymi urojeniami?

Czy kościoły chrześcijańskie, zwłaszcza Kościół rzymskokatolicki, mają prawo czerpać korzyści z cudów uznanych przez nie za „praw­dziwe"?

Czy słowo Boże — jedynie miarodajną i ostateczną instancję koś­cielnych orzeczeń — należy rzeczywiście uważać za natchnione przez Ducha Świętego?

Czy dogmaty Kościoła rzymskokatolickiego, odgrywające zasad­niczą rolę również przy objawieniach, pochodzą od Boga?

Czy różnego rodzaju cuda, jakie bez wątpienia dokonują się w miej­scach religijnych pielgrzymek, są oszustwem czy oszukiwaniem samego siebie?

Czy istnieje wiedza medyczna i przyrodnicza, która mogłaby wy­tłumaczyć te fenomeny w sposób wiarygodny?

Podróżowałem do miejsc objawień, szperałem po rozmaitych biblio­tekach, rosły stosy materiałów, a mnie ogarniały coraz większe wątp­liwości. Już taki jestem, że nie umiem przyjmować niczego na wiarę.

5


Wolałbym raczej wiedzieć, robiąc użytek z danego nam od Boga rozsądku, co można wytłumaczyć bez powoływania się na anonimo­wego i o wszystko pomawianego Ducha Świętego. Toteż zabrałem się do pracy jak ciekawski robotnik w winnicy Pana, jak ktoś, dla kogo Bóg jest zbyt wysoką instancją, by nieustannie przywoływać Go do pomocy w argumentacji.

Po wieloletnim zgłębianiu tych zjawisk chyba mogę zaryzykować stwierdzenie, że dotychczas nie było podobnego kompendium. Stąd też niektóre kwestie pozostaną naturalnie otwarte. Mam jednakże nadzieję, że w przyszłości nie tylko instancje kościelne, ale również właściwi naukowcy zajmą się zbadaniem przyczyn i skutków ogromnego kom­pleksu objawień i cudów, aby odważnie, w sposób godny zaufania sprostować to, co w obiegowych pojęciach jest nieprawdziwe.

Chciałbym bardzo serdecznie podziękować panu doktorowi Rober­towi Kehlowi z Zurychu za wiele cennych pomysłów oraz materiały, które udostępnił mi jako zaproszony do współpracy Autor. Dr Kehl studiował teologię, potem prawo i ekonomię polityczną. Z jego komentarzy prawnych na co dzień korzystają szwajcarscy adwokaci i sędziowie. Obok licznych publikacji dr. Kehla szczególnie dwa dzieła z zakresu teologii moralnej zdobyły mu rozgłos.

Równocześnie chciałbym wyrazić podziękowanie dwudziestu trzem wydawcom, którzy przyczynią się do spopularyzowania w świecie tej książki.

Bonstetten koło Zurychu              Erich von Däniken

w sierpniu 1974 roku

6


I. Czy można mówić o objawieniach?

Niestety, nigdy nie byłem naocznym świadkiem objawienia. Ani razu żaden z dwunastu tysięcy świętych nie powiedział mi: „Pochwalony". Gdy jednak po raz pierwszy znalazłem się w Lourdes, a było to przed dziesięciu laty, uświadomiłem sobie, że te fenomenalne zjawiska dotyczą w jakiejś mierze nas wszystkich. Widziałem ludzi owładniętych eksta­tycznym uniesieniem, słuchałem chóralnego śpiewu, płynącego z głębi ich udręczonych serc. Patrzyłem na bezmiar cierpienia, a wykorzys­tywanie ufności tych wierzących istot wzbudzało we mnie obrzydzenie. Nie ujrzałem cudu.

Sto dwadzieścia pięć lat temu w Lourdes czternastoletnia dziewczyn­ka miała cudowne widzenie. Od tego czasu po dziś dzień każdego roku nawiedza to miejsce pięć milionów pielgrzymów. „Lourdes" stało się niejako znakiem firmowym dla setek tysięcy miejscowości, będących celem turystyki religijnej, w których „pracuje się" za pomocą identycz­nych lub podobnych rekwizytów.

Czym jednak można wyjaśnić to misterium — żeby się posłużyć terminologią katolicką — „obecności łaski bożej w człowieku"?

Zawsze najpierw jest widzenie. Wizualny kontakt osoby lub nie­wielkiej grupy osób z członkami Rodziny Bożej (na katolickim Za­chodzie przeważnie z Marią, matką Jezusa, z archaniołami, z Jezu­sem Chrystusem, a nawet z Bogiem Ojcem in persona). Postacie występujące w objawieniach nie przejawiają neutralnej postawy. Nie są to goście jedynie obserwujący, rozdzielający uśmiechy i błogosła­wieństwa — oni pouczają ludzi, co im czynić wolno, a co jest absolut­nie zakazane. Każda ze zjaw zapewnia, że jest wysłanniczką nieba, ambasadorem Boga, że posiada moc uzdrawiania, zbawienia ludz­kości, lecz także jej zniszczenia. Ingerują w sprawy religii i polityki, opanowują umysły zastępów bojowników. Czy Niebo zwraca się ku Ziemi?

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uganiałem się za moimi bogami-astronautami, ale nie mogłem zapomnieć wrażeń wyniesionych z Lourdes. Gromadziłem „urzędowe" doniesienia na temat objawień oraz traktaty sprzedawane w miejscach pielgrzymek. W każdym przypadku, gdziekolwiek to było, wizjonerzy przyciągali nie kończące się procesje pątników bez względu na to, czy Kościół uznał cud za „prawdziwy", czy zakazał uznawania za taki lub tylko milcząco tolerował. „Czemu Kościół nie może przeszkodzić, temu błogosławi" (Kurt Tucholsky). Silniejsze jednak od każdego zakazu będzie zawsze ludzkie pragnienie wiary w cuda.

Więcej niż połowa ludzkości wierzy w cuda

Przed paroma laty w Republice Federalnej Niemiec i w Berlinie Zachodnim przeprowadzono reprezentatywne badanie opinii publicz­nej. 53 procent ankietowanych odpowiedziało, że wierzy w cuda i objawienia, 36 procent, że nie wierzy, a 11 nie wypowiedziało się jednoznacznie. Myślę, że te wyniki są znamienne nie tylko dla badanego obszaru i jego ankietowanych mieszkańców. Są kraje, zwłaszcza katolickie, gdzie liczba wierzących w cuda jest procentowo znacznie większa.

Na jakiej glebie kwitnie wiara w cuda? Jakaż to odwieczna siła pozwala się jej rozwijać? Niezależnie od czasu, miejsca, kultury. Bez względu na rodzaj i charakter religii.

Chcąc sobie uświadomić znaczenie tego fenomenu, móc go w ogóle zrozumieć, trzeba bliżej poznać „wizjonerów" oraz miejsca i okoliczno­ści z nimi związane. Dlatego na wstępie przytoczę zadziwiająco szczegółowe opisy niektórych przypadków, które zawierają w sobie wszystkie istotne cechy tego rodzaju dziwów.

Rosa mystica

Wydarzenie, które sprawiło, że Montichiari, położone dziesięć kilo­metrów od Brescii we Włoszech, stało się głośne, miało miejsce wiosną 1947 roku. Młoda pielęgniarka Pierina Gilli ujrzała w szpitalnej kaplicy „piękną Panią" w fioletowej sukni. Postać unosiła się w powietrzu. Obca Pani płakała. W jej piersi tkwiły trzy miecze, przy czym nie było widać ani kropli krwi. Nieznajoma ze smutkiem wyrzekła: „Modlitwa--Ofiara-Pokuta".

9

 

 

 

Bogobojna panna Pierina była zakłopotana. Czy to duch? Czy zwodzą ją oczy i rozum? A może ona, prosta dziewczyna, ma do czynienia z „prawdziwym" objawieniem? Na razie osobliwe wydarzenie zachowała dla siebie.

13 lipca 1947 roku niezwykła historia się powtórzyła. Tym razem piękna Pani wystąpiła w bieli, a w jej piersi zamiast mieczy tkwiły trzy róże: biała, czerwona i żółta. Wylękniona Pierina zapytała: — Kim jesteś, Pani? — Dama odpowiedziała łaskawie z uśmiechem: — Jestem matką Jezusa i matką wszystkich... Pragnę, aby co roku dzień 13 lipca święcono jako dzień „Tajemniczej Róży" (Rosa mystica) [1]. Co powiedziawszy, zjawa rozpłynęła się powoli.

Cudowne zjawisko powtórzyło się w wiejskim kościele 22 paździer­nika oraz 16 i 22 listopada. Obca Pani odpowiadała na wiele pytań Pieriny. Wzruszające było trzecie z tych spotkań, kiedy uroczyście przyrzekła, że objawi się w tym samym miejscu 8 grudnia w południe.

Wielki dzień Montichiari

Wieść o niezwykłych przeżyciach Pieriny dawno już rozniosła się poza Montichiari po całej Lombardii. Nic zatem dziwnego, że 8 grudnia przybyło tu kilka tysięcy ludzi, którzy tłumnie zapełnili kościół i ulice. Główna postać widowiska, Pierina Gilli, z trudem, prawie na siłę przepchnęła się do kościoła. Tam uklękła na środku nawy, w miejscu gdzie już trzykrotnie objawiła się jej piękna dama, od dawna nazywana przez ludzi „Matką Boską". Pierina wraz z tłumem wiernych i cieka­wych odmawiała różaniec. Nagle wykrzyknęła: — O, Madonna! — Zrobiło się cicho, jak makiem zasiał. Nikt niczego nie widział, to znaczy: niektórzy nie byli zupełnie pewni, czy czegoś jednak nie widzą. W każdym razie wszyscy wpatrywali się w Pierinę, żeby nie uronić niczego z dialogu dziewczyny z Matką Boską. W krótkich, szeptem wypowiadanych słowach wiadomości z kościoła docierały do tłumu oczekującego na zewnątrz.

Mówiono, że Pierina ujrzała Matkę Boską stojącą na wysokich, białych jak śnieg schodach, tym razem też z różami: białą, czerwoną i żółtą. Pani z uduchowionym uśmiechem wyjawiła: — Jam jest Niepokalane Poczęcie. Jam jest Maryja Łaski, matka mego boskiego Syna Jezusa Chrystusa.

I zstępując po białych schodach rzekła do Pieriny: — Pragnę, aby od mego przybycia do Montichiari nazywano mnie „Tajemniczą

11


Różą". — Po czym, stanąwszy na dolnych stopniach, przyrzekła:

              Ktokolwiek tu, na tych kamieniach, pomodli się i uroni łzy skruchy,
odnajdzie pewną drogę do nieba i przez moje matczyne serce dozna
opieki i łaski.

Potem przez dziewiętnaście lat nic się nie działo. I jak to zwykle bywa, jedni ludzie drwili z Pieriny, a inni czcili ją jak świętą. Od 8 grudnia 1947 roku kościół, w którym miało miejsce objawienie, stał się celem pielgrzymek rzesz wiernych i pragnących uzdrowienia, po­nieważ tu, w Montichiari, dokonywały się cuda za cudami. Co do tego nie było najmniejszej wątpliwości.

Źródło w Fontanelle

17 kwietnia 1966 roku — była to niedziela przewodnia — Pierina spędzała w Fontanelle, miejscu odległym od Montichiari zaledwie o trzy kilometry. Gdy siedziała na stopniach wiodących do źródełka, nagle zobaczyła „Tajemniczą Różę". Postać unosiła się nad strumykiem. Pani zażądała, żeby Pierina po trzykroć z góry na dół ucałowała stopnie schodów, a na najniższym ustawiła z lewej strony krucyfiks. Pierina wypełniła rozkazy.

13 maja 1966 roku Pierina modliła się przy źródle, a wraz z nią było tam około dwudziestu osób. O godzinie 1140 znów ukazała się „Tajem­nicza Róża" i wyraziła konkretne życzenie: — Pragnę, aby powstał tu wygodny zbiornik wody, w którym byłoby można zanurzać chorych.

              Tym razem ośmielona już Pierina zapytała panią z różami: — Jak
ma się nazywać to źródło? — Usłyszała odpowiedź: — Źródło Łaski.

              Pierina wypytywała dalej: — Pani, czego pragniesz, aby zostało
spełnione w Fontanelle? — Uczynków miłosierdzia wobec chorych,
którzy będą tu przybywali [2].— Co powiedziawszy, święta Dziewica
zniknęła.

Chorzy będą uzdrawiani przy źródle w Fontanelle! Lotem błyskawicy wieść rozeszła się po kraju, był to nieomal nakaz: Sprowadzajcie chorych! I rzeczywiście miały tu miejsce cudowne uzdrowienia.

8 czerwca. Ponad sto osób klęczy, modląc się u źródła. Krótko po godzinie 1500 przybywa Pierina. Wzywa obecnych do wspólne­go różańca. W kilka chwil później przerywa modlitwę, wołając: — Spójrzcie w niebo!

Nie tylko Pierina, lecz również niektórzy z wiernych widzą Matkę Boską, unoszącą się nad łanem zboża sześć metrów powyżej źródła.

12


Hostie dla Fatimy, papieża i wiernych

I znów objawia się Pani z trzema różami. Tym razem Matka Boska wyraża życzenie, aby z ziarna zebranych tu kłosów upiec hostie. Hostie powinny być dostarczone do Rzymu, a 13 października do Fatimy w Portugalii. Powiedziawszy to, zamierza się oddalić, ale Pierina błaga, żeby jeszcze pozostała. Święta Dziewica odwraca się więc do wybranki Pieriny, a ta przedkłada Jej prośby i pytania wiernych, duchownych oraz chorych.

6 sierpnia. Ponad dwieście osób modli się przy źródle. O godzinie 143 ° nadchodzi Pierina i zachęca wszystkich do wspólnego odmawiania różańca. Przy czwartej tajemnicy przerywa modlitwę. — Nasza droga Pani jest tu! — woła.

Cichną modlitwy i rozmowy. Wszyscy przysłuchują się dialogowi Pieriny z niewidzialną dla nich istotą. Na prośbę o bliższe wskazówki, co dalej czynić z hostiami, „Tajemnicza Róża" nakazuje przesłać je „umiłowanemu synowi, papieżowi Pawłowi" jako uświęcone Jej obec­nością w tym miejscu. Z reszty ziarna należy upiec bułeczki i dla uczczenia Jej przybycia rozdzielić między wiernych w Fontanelle.

Od tego czasu tak w Fontanelle, jak w Montichiari ludzie modlą się i żyją nadzieją. Przez wszystkie dni i noce. Podobnie jak w wielu innych miejscowowściach, gdzie miały miejsce objawienia.

„Osaczanie" fenomenów

Podsumowując: jest to klasyczny przypadek objawienia. Nie znana nikomu do czasu szczególnego wydarzenia osoba widzi „coś". Opo­wiada o tym, gdyż jest wstrząśnięta swoim przeżyciem.

Czy wizjonerzy są ludźmi obdarzonymi szczególnymi właściwoś­ciami? A może są bardziej pobożni od innych? Bigoci czy ekstrawertycy, którzy pragną zwrócić na siebie uwagę?

Zjawiska określane jako objawienia, jako „wrażenia uświadamiane za pomocą zmysłów", osobliwe wydarzenia, dziwy, wymagają meto­dycznych badań. Potrzebne są fakty, możliwie najlepiej poświadczone dowodami.

Przez dziesięć lat gromadziłem informacje o „objawieniach". Gdy zaczynałem tworzyć to archiwum, nawet nie przeczuwałem, że zgroma­dzę tak przeogromną ilość drukowanych materiałów. Selekcjonowałem

13


je, a właściwie wybierałem przypadki najbardziej typowe, podobne do wielu innych, aby na podstawie faktów znamiennych dla tego rodzaju zjawisk móc zaproponować ich wytłumaczenie.

Jeśli powiem, że tylko w świecie chrześcijańskim liczba odnotowa­nych objawień sięga czterdziestu tysięcy (!), łatwo się domyślić jak polisemantyczny jest ten materiał. Tak więc, niejako galopując przez historię aż do teraźniejszości, wybrałem i przedstawiłem przypadki objawień potwierdzonych dokumentami. Jakie wynikają z tego wnioski, jakie nasuwają się uzasadnienia i które z nich byłyby hipotetycznie do przyjęcia, okaże się dopiero po przekopaniu tego olbrzymiego mate­riału.

Skrwawiona chusta i Iborry

Każdego roku w miejscowości Iborra (Hiszpania) 16 sierpnia jest dniem adoracji skrwawionej chusty. Od 1010 roku relikwia ta stanowi przedmiot szczególnego kultu religijnego.

Podobno w roku tym podczas mszy, gdy zabrzmiał dzwonek na podniesienie, przewielebnego Bernarda OHviera ogarnęło zwątpienie. Od tej chwili — jak głosi przekaz — w zagadkowy sposób zaczęło przybywać krwi w kielichu i wierni ujrzeli, że spływa ona ze stołu Pańskiego po stopniach ołtarza na posadzkę kaplicy. Obecnych w świą­tyni ogarnęło przerażenie. Poruszona wyobraźnia osiągnęła szczyty. Jak odnotowano w annałach, niektóre niewiasty zaczęły chustkami wycierać krew z kamiennych płyt. Biskup Solsony, święty Ermengol, dowiedział się o cudzie i doniósł o nim papieżowi. Papież Sergiusz IV (1009—1012) zezwolił na publiczną adorację osobliwej relikwii — skrwawionej chusty z Iborry.

W cudach występują nie tylko święte postacie, niekiedy mogą to być też ich „rekwizyty". Iborra nie jest odosobnionym przypadkiem.

Fluoryzujące zwłoki

W roku 1073 w Pirlemoncie w Brabancji został zamordowany nabożny monsieur Thierry, rektor uniwersytetu paryskiego. Okrutni bandyci wrzucili jego ciało do mętnego bajora. W całej miejscowości długo i daremnie poszukiwano ofiary, aż nagle w owym bajorze zajaśniała „przedziwna światłość" wokół zwłok, które dzięki temu

14


odnaleziono. Pewien artysta w podzięce za tak zdumiewające odkrycie i cud namalował Matkę Boską unoszącą się na drewnianym pomoście nad wodą. W 1297 roku obraz przewieziono do nowo wybudowanej kaplicy. Podczas uroczystej konsekracji — jak odnotowano w doku­mentach — wokół obrazu pojawiła się „nie dająca się niczym wy­tłumaczyć łuna" [3]. Mimo iż nie zostało to potwierdzone w tekstach źródłowych, przypuszczam, że niezmordowanie czynna wszędzie Święta Dziewica i tu dokonała przedziwnej sztuki. Być może uśmiechnęła się tym razem z ram obrazu do całego zgromadzenia. Jej możliwości zawsze wykraczają poza zwykłe ramy.

Objawienia pozostawiają ślady

Na wzgórzu Codol, odległym o pięć kilometrów od Javity (niedaleko Walencji w Hiszpanii), 23 lutego 1293 roku niewielki oddział chrześ­cijańskiego rycerstwa toczył bitwę z wielokrotnie większymi siłami islamu. Przed bitwą sześciu chrześcijańskich wodzów zapragnęło przy­stąpić do komu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin