x Analiza finansowa Amica.doc

(271 KB) Pobierz
Uniwersytet Zielonogórski

www.student.e-tools.pl

 

Praca zaliczeniowa z przedmiotu Controling Finansaowy

 

 

 

 

Analiza finansowa przedsiębiorstwa Amica

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barbara Cieczka

AMICA jest wiodącym krajowym producentem dużego sprzętu AGD. Spółka ma w asortymencie podstawowe produkty z tego segmentu, tj: kuchenki /średni i wysoki segment rynku/, lodówki oraz pralki /tzw. front loader/. Według badań rynkowych w 2001 roku, Spółce udało się wyprzedzić Polar i tym samym zająć pozycję lidera tego rynku. Spółka zdecydowanie umacnia swoją pozycję w najbardziej rentownych segmentach rynku AGD. Amica ma około 48–50% udziału w rynku kuchni. Jeżeli popatrzymy na rynek z perspektywy ostatniego roku, to pozycja Spółki w tym segmencie w sposób widoczny uległa umocnieniu. Jeszcze na przełomie 2000/2001 roku była ona o 1–2 punkty procentowo słabsza w porównaniu do roku bieżącego.

W związku z pogarszającą się sytuacją materialną społeczeństwa Amica zmuszona była skupić się na średnim i wyższym segmencie rynku, czyli na produkcji o wyższej rentowności. Mimo rezygnacji z najtańszego segmenty rynku Amica była w stanie utrzymać swój wysoki udział w rynku nawet przy ogólnym spadku popytu na kuchnie. W bieżącym roku Amica postawiła na poprawę wizerunku, jako producenta nowoczesnego sprzętu.

Po spekularnym zdobyciu w ciągu 2 lat /i utrzymaniu przez kolejny rok/ ponad 20% rynku sprzętu chłodniczego udział Amiki w tym segmencie spadł. W tej chwili szacowany jest on na około 14-16%. Mimo to Spółce z powodzeniem udaje się lokować na rynku pralki. Według analityków w tym roku Amica może osiągnąć 20% udział w tym segmencie, co jest bardzo dużym sukcesem biorąc pod uwagę w segmencie tym jest ostrzejsza rywalizacja.

Strategia rozwoju Amiki od lat jest jasno określona. Podstawowym celem jest stworzenie tzw. Centrum Białej Techniki, miejsca produkcji wszystkich podstawowych asortymentów dużego sprzętu AGD. Spółka konsekwentnie realizuje plan, zakładając pełną realizację dopiero około 2007-2008 roku. W ciągu najbliższych kilku lat Amica będzie inwestować dwutorowo: w swoje marki i w efektywną sieć dystrybucji, szczególnie poza Polską. Rząd wielkości tych inwestycji to 5 mln EUR rocznie, czyli niespełna 1,5-2% sprzedaży. Spółka Amica posiada kilka marek produkowanych: przede wszystkim, marka Amica na rynku krajowym i na nowych rynkach zagranicznych, marka Hansa na rynku niemieckim i na rynkach przybałtyckich oraz marka Gram w całej Skandynawii. Jeżeli na rynkach zagranicznych uda się Spółce osiągnąć lepsze od zakładanych wyników, wówczas jej inwestycje w dalszy rozwój dystrybucji zagranicznej mogą wzrosnąć powyżej poziomu 5 mln EUR rocznie.

Oprócz coraz wyraźniejszego nastawienia Amiki na eksport, którego wzrost w 1Q2002 szacuje się na 20-25%, Spółka stara się odebrać konkurentom jak najwięcej rynku krajowego. Sukces Amiki. polegający na zajęciu pierwszej pozycji na rynku, można przypisać w pewnym stopniu kłopotom Polaru, jednak nie wydaje się, iż jest to główny czynnik. Jednym z nich było wejście na rynek z nowym produktem-pralkami. AMICA odebrała konkurencji nowym produktem dużą część rynku. Należy przypuszczać, że podstawą sukcesu Amiki jest umiejętność szybkiego dostosowania się do potrzeb rynku i reagowanie na sygnały wysyłane przez ten rynek. Jest to wielki plus Amiki i podstawowa przewaga nad wielkimi koncernami i firmami. Przykładem błyskawicznej reakcji na sygnały rynkowe jest zmniejszenie o 50-60 mln PLN wcześniej zakładanych wydatków na końcowym etapie wyposażenia fabryki pralek we Wrocławiu. Odpowiednio zinterpretowane sygnały pozwoliły na optymalizację wydatków i uchroniły Amikę przed większymi kłopotami na bardzo złym rynku w początku 2001 roku.

Ogólnie rzecz biorąc działalność operacyjna Amiki ocenić należy pozytywnie, lecz mankamentem jest duże dyskonto nakładane przez rynek na akcje Spółki.

Równe traktowanie akcjonariuszy czy bardzo zagmatwane struktury właścicielskie Spółki i wymagające „wyprostowania” układy handlowe przyczyniają się na tę sytuację.

 

 

 

 

 

 





                       Analiza finansowa spółki akcyjnej Amica.

 

Analiza pionowa bilansu spółki.

 

Struktura aktywów  = poszczególny element aktywów / aktywa ogółem * 100 %  -  dla każdego roku

Struktura pasywów  =  poszczególny element pasywów / pasywa ogółem * 100 %  -  dla każdego roku

Dynamika  =  poszczególny element bilansu roku bieżącego / odpowiadający mu element roku poprzedniego * 100 %

 

BILANS

Strukruta

Dynamika %

Aktywa

2001

2002

2003

2004

2002

2003

2004

I. Aktywa trwałe

55,09

64,19

57,93

54,89

-8,76%

-4,94%

-3,90%

1. Wartości niematerialne i prawne, w tym:

3,38

3,25

2,63

2,07

-32,11%

-5,29%

-20,48%

2. Rzeczowe aktywa trwałe

51,71

54,99

46,30

34,23

-18,22%

-9,69%

-25,02%

3. Należności długoterminowe

 

3,97

3,16

9,76

0,00%

-15,48%

213,56%

3.1. Od jednostek powiązanych

 

3,97

3,16

9,76

0,00%

-15,48%

213,56%

3.2. Od pozostałych jednostek

 

 

 

 

 

 

 

4. Inwestycje długoterminowe

 

0,06

2,58

6,91

0,00%

7362,98%

171,54%

4.1. Nieruchomości

 

 

 

1,73

 

 

0,00%

4.2. Wartości niematerialne i prawne

 

 

 

 

 

 

 

4.3. Długoterminowe aktywa finansowe

 

0,06

2,58

5,18

0,00%

7362,98%

103,68%

a) w jednostkach powiązanych, w tym:

 

0,06

2,58

5,18

0,00%

7362,98%

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin