1. Czynniki determinujące podaż usług turystycznych
1. ekonomiczne
· rozwój gospodarczy kraju
· stosunki handlowe
· ceny i kursy walut
· miejsce pracy i warunki produkcji
· koszty transportu
· kształtowanie się dochodów realnych
2. otoczenie
· klimat
· środowisko geograficzne
· ekologia i urbanizacja
· otoczenie miejsca zamieszkania( np. .miasto na wieś)
3. społeczeństwo
· opinie i normy społeczne dyktujące zachowanie się poszczególnych jednostek igrup społecznych
· cechy demograficzne ( miejsce zamieszkania, zawód, zatrudnienie)
· płatny wolny czas
4. konsumenci-nabywcy
· motywy i cele podróży
· moda
· udział turystyki narodowej oraz zagranicznej przyjazdowej w popycieturystycznym
5. przedsiębiorstwo
· udział małych średnich i dużych firm w podaży
· system obciążeń podatkowych
· alternatywne możliwości inwestycyjne
· koszty produkcji i rynek siły roboczej
6. państwo
· międzynarodowe stosunki polityczne i gosp.
· System interwencji państwa w rozwój gospodarczy ( w tym rozwój gosp. tur. )
· Działalność państwa w zakresie kształtowania podaży ( np. opieka nadwalorami tur. , rozwój bazy noclegowej i gastronomicznej itp.)
2. Ekonomiczne determinanty podaży usług turystycznych
ekonomiczne
3. System turystyczny
SYSTEMY TURYSTYCZNE· W kompleksowym ujęciu turystyki pomocna okazuje się turystyka systemowa· Gospodarka turystyczna jest komponentem gospodarki regionalnej.· Strategia turystyki jest strategią sektorową i winna być powiązana ze strategią rozwoju regionalnego.1. Nie można analizować turystyki w oderwaniu od innych dziedzin gospodarki2. Należy analizować nie tylko jej elementy ale również powiązania między nimiANALIZA SYSTEMOWA· W badaniach nad turystyką problemem staje się połączenie elementów, aby tworzyły spójną całość.· Gospodarka turystyczna to systemSystem:1. Wszelki skoordynowany wewnętrznie i wykazujący określoną strukturę układ elementów.2. Zespół sposobów działania i wykonywania złożonych czynności.3. Całokształt zasad organizacyjnych, ogół norm i reguł stosowanych w danej dziedzinie (np. system finansowy, moralny, wychowawczy).4. Metodologicznie poprawna teoria, dotycząca określonego fragmentu rzeczywistości, obejmująca całościowy i uporządkowany zespół zadań powiązanych ze sobą określonymi stosunkami logicznymi.Zalety analizy systemowej:Analiza turystyki w kategoriach systemu może być źródłem korzyści.1. patrzymy kompleksowo na zjawisko2. pozwala wyeksponować proces3. spojrzenie interdyscyplinarne4. ujęcie syntetyczne lub analityczne5. myślenie pragmatyczneSystemy można podzielić na:· centryczne (np. Travis) · relacyjne (np. Studzieniecki)1. interdyscyplinarne2. monodyscyplinarneSystemy mogą mieć charakter:· mikroekonomiczny· makroekonomiczny
4. Przedsiębiorstwo jako system
Przedsiębiorstwo jako system – to zbiór elementów uporządkowanych i wzajemnie powiązanych. Dzieli się na:
1. kapitał – majątek przedsiębiorstwa (trwały: produkcyjny i nieprodukcyjny i obrotowy: produkcyjny i nieprodukcyjny) w tym środki produkcji.
2. praca ludzka - siła robocza (załoga przedsiębiorstwa).
5. Wejścia regulacyjne na przykładzie przedsiębiorstw
Wejścia regulacyjne są to wszelkie informacje, bodźce dochodzące ,wpływające do przedsiębiorstwa z otoczenia i mniej lub bardziej bezpośrednio oddziaływujące(regulujące) na jego działanie(produkcja, usługi…) np. działalność konkurencji, ceny, działalność kontrahentów, system prawny, zamożność społeczeństwa, struktura demograficzna, trendy w modzie.
6. Wyjścia regulacyjne na przykładzie przedsiębiorstw
Wyjścia o charakterze regulacyjnym sa to wszelkie informacje wychodzące z przedsiębiorstwa (zamierzone i nie zamierzone) a oddziaływujące – mogą oddziaływać na zachowanie otoczenia ( jego elementy)
7. Ranga ekonomiczna
a) strona podażowa
- sektory branży turystycznej
- zatrudnienie
- inwestycje
- rozwój technologiczny
- dochody podmiotów turystycznych
- eksport
b) strona popytowa
- na wydatki gospodarstw domowych
- wydatki państwa
- wydatki przedsiębiorstw
- import
c) sektor rządowy i samorządowy
- wytworzony PKB
- wpływy podatkowe bezpośrednie
- wpływy podatkowe pośrednie
- efekt mnożnikowy
10. Pojęcie i cechy przedsiębiorstwa
Według A. Rapacza9 przedsiębiorstwo turystyczne jest jednostką organizacyjnąprowadzącą działalność gospodarczą, polegającą na odpłatnym świadczeniu usług uczestnikom różnych typów i rodzajów turystyki. Beneficjentami korzyści efektów pracy przedsiębiorstwa turystycznego, oprócz osób przebywających poza swoim miejscem zamieszkania, są również mieszkańcy miejscowości, w której tworzony jest produkt turystyczny. Bardzo często produkt konsumowany przez turystów składa się z oferty usługowej wielu różnych przedsiębiorstw turystycznych (hotelarskich, gastronomicznych, przewozowych itp.).
Z kolei według G. Gołembskiego10 przedsiębiorstwo turystyczne jest podstawowąjednostką organizacyjną gospodarki, służącą zaspokajaniu potrzeb społecznych, tworzoną w celu osiągania efektów ekonomicznych przez produkcję dóbr służących turystom (np. produkcja gastronomiczna) i świadczenie usług turystycznych (np. noclegowe, pośrednictwa tury stycznego, rozrywkowe). Przedsiębiorstwa turystyczne wchodzą w skład systemu podaży usług turystycznych. Cele istnienia przedsiębiorstwa turystycznego odnoszą się w swjojej istocie do zaspokojenia potrzeb społecznych poprzez sprzedaż zaspokajających te potrzeby dóbr i usług oraz osiąganie efektywnych ekonomicznie wyników (sprzedawanie drożej od kosztów wytwarzania i maksymalizacja zysków). Źródłem majątku trwałego przedsiębiorstwa turystycznego jest kapitał założycielski, zysk oraz kredyt inwestycyjny.
Głównym celem nadrzędnym określającym sens istnienia przedsiębiorstwa turystycz-nego jest świadczenie usług turystycznych, przy jednoczesnym zapewnieniu równowagi finansowej, odpowiedniego stopnia płynności, dodatnich wyników finansowych oraz dążeniu do rozszerzenia rynku docelowego11. Usługa turystyczna jest więc przedmiotem działania przedsiębiorstwa turystycznego, a rynek turystyczny - przedmiotem oddziaływania. Aby usługa turystyczna nie była dla przedsiębiorstwa turystycznego jednorazowym efektem pracy, ale przede wszystkim działaniem długotrwałym, należy w prowadzonej działalności gospodarczej przestrzegać m.in. zasady gospodarności (świadomość ograniczoności środków produkcji) oraz zasady dochodowości, czyli rentowności, koniecznościefektywnego działania.
CECHY (ATRYBUTY) ODZNACZAJĄCE PRZEDSIĘBIORSTWO OD INNYCH
JEDNOSTEK
· Jest powołana do życia nie dla zrealizowania jednorazowego przedsięwzięcia lecz dlaprowadzenia działalności gospodarczej w sposób trwały.
· Zaspokaja swoimi wyrobami lub/i usługami potrzeby innych podmiotówgospodarczych i innych instytucji łub osób fizycznych będących jego klientami,Można powiedzieć, że przedsiębiorstwo służy otoczeniu, co obecnie podkreśla sięmocniej niż w przeszłości.
· Wymienia produkty i/lub usługi z innymi jednostkami organizacyjnymi łub osobamifizycznymi na zasadzie kupna - sprzedaży, co dotyczy strefy zaopatrzeniaprzedsiębiorstwa i strefy sprzedaży swoich produktów i usług.
· Posiada, pochodzące od właścicieli określone zasoby kapitałowe w postaci dóbrmaterialnych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym przede wszystkimnabytych praw majątkowych (prawa do wynalazków, licencji, patentów, wzorówużytkowych i przemysłowych, prawa do wieczystej dzierżawy gruntu, praw?aautorskie), a także nazwę i reputację firmy.
· Posiada samodzielność decyzyjną co do charakteru swojej działalności, stosunków zeświatem zewnętrznym, a także swojej wewnętrznej organizacji. Jest to jedna znajważniejszych cech przedsiębiorstwa, określona nieraz jako zasada autonomiiprzedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo prowadząc samodzielnie swoją działalność musioczywiście uwzględniać obowiązujące noraiy prawie.
· Swoje koszty i obciążające go podatki pokrywa uzyskiwanymi przychodami, cookreśla się nieraz jako zasadę równowagi finansowej lub samofinansowanie, bezczego nie mogłoby funkcjonować przez dłuższy czas. Swój stan majątkowy wykazujew bilansie, a wynik finansowy w rachunku start i zysków.
· Jest instytucją zarobkującą, tzn. dąży do uzyskania ze swojej działalności określonychkorzyści, w tym najczęściej do maksymalizacji dochodowości zaangażowanegokapitału, co odróżnia przedsiębiorstwo od tych organizacji gospodarczych, którychdziałalność nie jest nastawiona na zyskDecyzja ałokacyjna - czy lepiej włożyć pieniądze w prowadzenie działalności agroturystycznej, czy w usługi przewodnickie w Bydgoszczy?
· Prowadzi działalność na swoje ryzyko, tzn. liczy się z możliwością poniesienia strat, anawet utraty swego kapitału. Każde przedsiębiorstwo musi posiadać powyższe cechy.Przykładowo, w gospodarce nakazowo-rozdzielczej ograniczenie samodzielnościprzedsiębiorstwa przez jednostki nadrzędne i partyjne oraz fakt, że nie w pełnidysponowało ono swoim majątkiem, powodowało, iż było w tym ustrojugospodarczym przedsiębiorstwem niepełnym.
Powyższe konkretne cechy przedsiębiorstwa należy jeszcze uzupełnić 3 korzystnymi cechamio charakterze ogólnym:
1. Przedsiębiorstwo jest systemem otwartym, tzn. pozostaje w stałej interakcji ze swoimotoczeniem.
2. Charakteryzuje się jako jednostka gospodarcza.
3. Jest nastawione na uczenie się.
11. Koszty zmienne w przedsiębiorstwie na przykładzie hotelu
Koszty zmienne to takie składnik kosztów całkowitych które zmieniają się wraz ze zmiana rozmiaru produkcji ( to wydatki firmy, które zmienią się w bezpośredniej zależności od poziomów obrotów np. koszty surowców i zapasów naprawy konserwacja, hotelowe gdżety, materiały biurowe)
12. Elastyczność mieszana popytu przykłady w turystyce
Elastyczność mieszna popytu turystycznego oznacza wzgledna zmiane popytu turystycznego na określone dobro lub usługę x w wyniku względnej zmiany ceny dobra lub usługi y. Jej miarą jest współczynnik miesznej cenowej elastyczności popytu:
13. Elastyczność cenowa popytu przykłady w turystyce
Elastyczność cenowa poytu turystycznego oznacza względną zmiane popytu turystycznego na określone dobro lub usługe w stosunku do względnej zmiany ceny tego dobra lub usługi. Wyrazem tej zależności jest współczynnik elastyczności cenowej popytu:
14. Zasady działania przedsiębiorstwa
Podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa
W swojej działalności przedsiębiorstwo powinno kierować się;
· zasadą gospodarności;
· zasadą przedsiębiorczości;
· zasadą rentowności;
· zasadą rachunku ekonomicznego.
Zasada gospodarnościOdrębność ekonomiczna czyni z przedsiębiorstwa jednostkę gospodarującą ma ono dodyspozycji określone środki i powinno nimi gospodarować, przestrzega zasady racjonalnegogospodarowania (zasady gospodarności). Zasada gospodarności jest to ogólna zasadaracjonalnego postępowania w warunkach kwalifikacji celu i środków działania. Stwierdzaona, że maksymalny stopień realizacji celu osiąga się postępując w ten sposób, żeby przydanym nakładzie środków otrzymać maksymalny stopień realizacji celu.
Zasada przedsiębiorczości
Reasumując można stwierdzić, że zasada przedsiębiorczości powinna się przejawiać w„ekspansywności", przez którą należy rozumieć stawianie sobie ambitnych zadań, którychrealizacja prowadzi w krótkim czasie do szybkiego rozwoju i znacznej poprawy sytuacji,Ekspansywność to silne dążenie do dorównywania najlepszym firmom w świecie, a nawetwysunięcie się przed nie.
Zasada rentowności
Przestrzeganie zasady rentowności sprawia, że przedsiębiorstwa otrzymują z nadwyżką zwrot swoich nakładów na produkcję po jej sprzedaży. Skutkiem tego przedsiębiorstwo razwyposażone w odpowiednie środki -jeśli produkcja jest dostosowana do potrzeb - staje sięsamowystarczalne finansowo. Przestrzeganie zasady rentowności przedsiębiorstwa jestszczególnie ważne dla jego działalności i funkcjonowania całego ustroju gospodarczego. Jejstosowanie oznacza osiąganie zysku ze sprzedaży poszczególnych świadczeń. Przestrzeganiezasady rentowności całego przedsiębiorstwa i stosowanie pełnej odpłatności za poszczególneświadczenia przedsiębiorstwa wymaga nie tylko prowadzenia.
...
MatildaMatilda