Pytania i odpowiedzi z ekonomiki.doc

(152 KB) Pobierz
1

1.      Czynniki determinujące podaż usług turystycznych

1.              ekonomiczne

·         rozwój gospodarczy kraju

·         stosunki handlowe

·         ceny i kursy walut

·         miejsce pracy i warunki produkcji

·         koszty transportu

·         kształtowanie się dochodów realnych

2.              otoczenie

·         klimat

·         środowisko geograficzne

·         ekologia i urbanizacja

·         otoczenie miejsca zamieszkania( np. .miasto na wieś)

3.              społeczeństwo

·         opinie i normy społeczne dyktujące zachowanie się poszczególnych jednostek i
grup społecznych

·         cechy demograficzne ( miejsce zamieszkania, zawód, zatrudnienie)

·         atny wolny czas

4.              konsumenci-nabywcy

·         motywy i cele podróży

·         moda

·         udział turystyki narodowej oraz zagranicznej przyjazdowej w popycie
turystycznym

5.              przedsiębiorstwo

·         udział małych średnich i dużych firm w podaży

·         system obciążeń podatkowych

·         alternatywne możliwości inwestycyjne

·         koszty produkcji i rynek siły roboczej

6.              państwo

·         międzynarodowe stosunki polityczne i gosp.

·         System interwencji państwa w rozwój gospodarczy ( w tym rozwój gosp. tur. )

·         Działalność państwa w zakresie kształtowania podaży ( np. opieka nad
walorami tur. , rozwój bazy noclegowej i gastronomicznej itp.)

 

2.      Ekonomiczne determinanty podaży usług turystycznych

 

              ekonomiczne

·         rozwój gospodarczy kraju

·         stosunki handlowe

·         ceny i kursy walut

·         miejsce pracy i warunki produkcji

·         koszty transportu

·         kształtowanie się dochodów realnych

 

 

3.      System turystyczny

SYSTEMY TURYSTYCZNE
· W kompleksowym ujęciu turystyki pomocna okazuje się turystyka systemowa
· Gospodarka turystyczna jest komponentem gospodarki regionalnej.
· Strategia turystyki jest strategią sektorową i winna być powiązana ze strategią rozwoju regionalnego.
1. Nie można analizować turystyki w oderwaniu od innych dziedzin gospodarki
2. Należy analizować nie tylko jej elementy ale również powiązania między nimi
ANALIZA SYSTEMOWA
· W badaniach nad turystyką problemem staje się połączenie elementów, aby tworzyły spójną całość.
· Gospodarka turystyczna to system
System:
1. Wszelki skoordynowany wewnętrznie i wykazujący określoną strukturę układ elementów.
2. Zespół sposobów działania i wykonywania złożonych czynności.
3. Całokształt zasad organizacyjnych, ogół norm i reguł stosowanych w danej dziedzinie (np. system finansowy, moralny, wychowawczy).
4. Metodologicznie poprawna teoria, dotycząca określonego fragmentu rzeczywistości, obejmująca całościowy i uporządkowany zespół zadań powiązanych ze sobą określonymi stosunkami logicznymi.
Zalety analizy systemowej:
Analiza turystyki w kategoriach systemu może być źródłem korzyści.
1. patrzymy kompleksowo na zjawisko
2. pozwala wyeksponować proces
3. spojrzenie interdyscyplinarne
4. ujęcie syntetyczne lub analityczne
5. myślenie pragmatyczne
Systemy można podzielić na:
· centryczne (np. Travis)
· relacyjne (np. Studzieniecki)
1. interdyscyplinarne
2. monodyscyplinarne
Systemy mogą mieć charakter:
· mikroekonomiczny
· makroekonomiczny

4.      Przedsiębiorstwo jako system

Przedsiębiorstwo jako system – to zbiór elementów uporządkowanych i wzajemnie powiązanych. Dzieli się na:

1.                 kapitał – majątek przedsiębiorstwa (trwały: produkcyjny i nieprodukcyjny i obrotowy: produkcyjny i nieprodukcyjny) w tym środki produkcji.

2.                 praca ludzka - siła robocza (załoga przedsiębiorstwa).

 

5.      Wejścia regulacyjne na przykładzie przedsiębiorstw

Wejścia regulacyjne są to wszelkie informacje, bodźce dochodzące ,wpływające do przedsiębiorstwa z otoczenia i mniej lub bardziej bezpośrednio oddziaływujące(regulujące) na jego działanie(produkcja, usługi…) np. działalność konkurencji, ceny, działalność kontrahentów, system prawny, zamożność społeczeństwa, struktura demograficzna, trendy w modzie.

6.      Wyjścia regulacyjne na przykładzie przedsiębiorstw

Wyjścia o charakterze regulacyjnym sa to wszelkie informacje wychodzące z przedsiębiorstwa (zamierzone i nie zamierzone) a oddziaływujące – mogą oddziaływać na zachowanie otoczenia ( jego elementy)

7.      Ranga ekonomiczna

a) strona podażowa

- sektory branży turystycznej

- zatrudnienie

- inwestycje

- rozwój technologiczny

- dochody podmiotów turystycznych

- eksport

b) strona popytowa

- na wydatki gospodarstw domowych

- wydatki państwa

- wydatki przedsiębiorstw

- import

c) sektor rządowy i samorządowy

- wytworzony PKB

- wpływy podatkowe bezpośrednie

- wpływy podatkowe pośrednie

- efekt mnożnikowy

 

  1. Ranga ekonomiczna turystyki w gospodarce narodowej na przykładzie Polski
  2. Ranga ekonomiczna turystyki na przykładzie UE

10.  Pojęcie i cechy przedsiębiorstwa

              Według A. Rapacza9 przedsiębiorstwo turystyczne jest jednostką organizacyjną
prowadzącą działalność gospodarczą, polegającą na odpłatnym świadczeniu usług uczestnikom różnych typów i rodzajów turystyki. Beneficjentami korzyści efektów pracy przedsiębiorstwa turystycznego, oprócz osób przebywających poza swoim miejscem zamieszkania, są również mieszkańcy miejscowości, w której tworzony jest produkt turystyczny. Bardzo często produkt konsumowany przez turystów składa się z oferty usługowej wielu różnych przedsiębiorstw turystycznych (hotelarskich, gastronomicznych, przewozowych itp.).

Z kolei według G. Gołembskiego10 przedsiębiorstwo turystyczne jest podstawową
jednostką organizacyjną gospodarki, służącą zaspokajaniu potrzeb społecznych, tworzoną w celu osiągania efektów ekonomicznych przez produkcję dóbr służących turystom (np. produkcja gastronomiczna) i świadczenie usług turystycznych (np. noclegowe, pośrednictwa tury stycznego, rozrywkowe). Przedsiębiorstwa turystyczne wchodzą w skład systemu podaży usług turystycznych. Cele istnienia przedsiębiorstwa turystycznego odnoszą się w swjojej istocie do zaspokojenia potrzeb społecznych poprzez sprzedaż zaspokajających te potrzeby dóbr i usług oraz osiąganie efektywnych ekonomicznie wyników (sprzedawanie drożej od kosztów wytwarzania i maksymalizacja zysków). Źródłem majątku trwałego przedsiębiorstwa turystycznego jest kapitał założycielski, zysk oraz kredyt inwestycyjny.

Głównym celem nadrzędnym określającym sens istnienia przedsiębiorstwa turystycz-
nego jest świadczenie usług turystycznych, przy jednoczesnym zapewnieniu równowagi finansowej, odpowiedniego stopnia płynności, dodatnich wyników finansowych oraz dążeniu do rozszerzenia rynku docelowego11. Usługa turystyczna jest więc przedmiotem działania przedsiębiorstwa turystycznego, a rynek turystyczny - przedmiotem oddziaływania. Aby usługa turystyczna nie była dla przedsiębiorstwa turystycznego jednorazowym efektem pracy, ale przede wszystkim działaniem długotrwałym, należy w prowadzonej działalności gospodarczej przestrzegać m.in. zasady gospodarności (świadomość ograniczoności środków produkcji) oraz zasady dochodowości, czyli rentowności, konieczności
efektywnego działania.

CECHY (ATRYBUTY) ODZNACZAJĄCE PRZEDSIĘBIORSTWO OD INNYCH

JEDNOSTEK

·         Jest powołana do życia nie dla zrealizowania jednorazowego przedsięwzięcia lecz dla
prowadzenia działalności gospodarczej w sposób trwały.

·         Zaspokaja swoimi wyrobami lub/i usługami potrzeby innych podmiotów
gospodarczych i innych instytucji łub osób fizycznych będących jego klientami,
Można powiedzieć, że przedsiębiorstwo służy otoczeniu, co obecnie podkreśla się
mocniej niż w przeszłości.

·         Wymienia produkty i/lub usługi z innymi jednostkami organizacyjnymi łub osobami
fizycznymi na zasadzie kupna - sprzedaży, co dotyczy strefy zaopatrzenia
przedsiębiorstwa i strefy sprzedaży swoich produktów i usług.

·         Posiada, pochodzące od właścicieli określone zasoby kapitałowe w postaci dóbr
materialnych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym przede wszystkim
nabytych praw majątkowych (prawa do wynalazków, licencji, patentów, wzorów
użytkowych i przemysłowych, prawa do wieczystej dzierżawy gruntu, praw?a
autorskie), a także nazwę i reputację firmy.

·         Posiada samodzielność decyzyjną co do charakteru swojej działalności, stosunków ze
światem zewnętrznym, a także swojej wewnętrznej organizacji. Jest to jedna z
najważniejszych cech przedsiębiorstwa, określona nieraz jako zasada autonomii
przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo prowadząc samodzielnie swoją działalność musi
oczywiście uwzględniać obowiązujące noraiy prawie.

·         Swoje koszty i obciążające go podatki pokrywa uzyskiwanymi przychodami, co
określa się nieraz jako zasadę równowagi finansowej lub samofinansowanie, bez
czego nie mogłoby funkcjonować przez dłuższy czas. Swój stan majątkowy wykazuje
w bilansie, a wynik finansowy w rachunku start i zysków.

·         Jest instytucją zarobkującą, tzn. dąży do uzyskania ze swojej działalności określonych
korzyści, w tym najczęściej do maksymalizacji dochodowości zaangażowanego
kapitału, co odróżnia przedsiębiorstwo od tych organizacji gospodarczych, których
działalność nie jest nastawiona na zyskDecyzja ałokacyjna - czy lepiej włożyć pieniądze w prowadzenie działalności agroturystycznej, czy w usługi przewodnickie w Bydgoszczy?

·         Prowadzi działalność na swoje ryzyko, tzn. liczy się z możliwością poniesienia strat, a
nawet utraty swego kapitału. Każde przedsiębiorstwo musi posiadać powyższe cechy.
Przykładowo, w gospodarce nakazowo-rozdzielczej ograniczenie samodzielności
przedsiębiorstwa przez jednostki nadrzędne i partyjne oraz fakt, że nie w pełni
dysponowało ono swoim majątkiem, powodowało, iż było w tym ustroju
gospodarczym przedsiębiorstwem niepełnym.

Powyższe konkretne cechy przedsiębiorstwa należy jeszcze uzupełnić 3 korzystnymi cechami
o charakterze ogólnym:

1.                  Przedsiębiorstwo jest systemem otwartym, tzn. pozostaje w stałej interakcji ze swoim
otoczeniem.

2.                  Charakteryzuje się jako jednostka gospodarcza.

3.                  Jest nastawione na uczenie się.

 

 

11.  Koszty zmienne w przedsiębiorstwie na przykładzie hotelu

Koszty zmienne to takie składnik kosztów całkowitych które zmieniają się wraz ze zmiana rozmiaru produkcji ( to wydatki firmy, które zmienią się w bezpośredniej zależności od poziomów obrotów np. koszty surowców i zapasów naprawy konserwacja, hotelowe gdżety, materiały biurowe)

 

12.  Elastyczność mieszana popytu przykłady w turystyce

Elastyczność mieszna popytu turystycznego oznacza wzgledna zmiane popytu turystycznego na określone dobro lub usługę x w wyniku względnej zmiany ceny dobra lub usługi y. Jej miarą jest współczynnik miesznej cenowej elastyczności popytu:

13.  Elastyczność cenowa popytu przykłady w turystyce

Elastyczność cenowa poytu turystycznego oznacza względną zmiane popytu turystycznego na określone dobro lub usługe w stosunku do względnej zmiany ceny tego dobra lub usługi. Wyrazem tej zależności jest współczynnik elastyczności cenowej popytu:

14.  Zasady działania przedsiębiorstwa

Podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa

W swojej działalności przedsiębiorstwo powinno kierować się;

·         zasadą gospodarności;

·         zasadą przedsiębiorczości;

·         zasadą rentowności;

·         zasadą rachunku ekonomicznego.

Zasada gospodarności
Odrębność ekonomiczna czyni z przedsiębiorstwa jednostkę gospodarującą ma ono do
dyspozycji określone środki i powinno nimi gospodarować, przestrzega zasady racjonalnego
gospodarowania (zasady gospodarności). Zasada gospodarności jest to ogólna zasada
racjonalnego postępowania w warunkach kwalifikacji celu i środków działania. Stwierdza
ona, że maksymalny stopień realizacji celu osiąga się postępując w ten sposób, żeby przy
danym nakładzie środków otrzymać maksymalny stopień realizacji celu.

Zasada przedsiębiorczości

Reasumując można stwierdzić, że zasada przedsiębiorczości powinna się przejawiać w
„ekspansywności", przez którą należy rozumieć stawianie sobie ambitnych zadań, których
realizacja prowadzi w krótkim czasie do szybkiego rozwoju i znacznej poprawy sytuacji,
Ekspansywność to silne dążenie do dorównywania najlepszym firmom w świecie, a nawet
wysunięcie się przed nie.

Zasada rentowności

Przestrzeganie zasady rentowności sprawia, że przedsiębiorstwa otrzymują z nadwyżką zwrot swoich nakładów na produkcję po jej sprzedaży. Skutkiem tego przedsiębiorstwo raz
wyposażone w odpowiednie środki -jeśli produkcja jest dostosowana do potrzeb - staje się
samowystarczalne finansowo. Przestrzeganie zasady rentowności przedsiębiorstwa jest
szczególnie ważne dla jego działalności i funkcjonowania całego ustroju gospodarczego. Jej
stosowanie oznacza osiąganie zysku ze sprzedaży poszczególnych świadczeń. Przestrzeganie
zasady rentowności całego przedsiębiorstwa i stosowanie pełnej odpłatności za poszczególne
świadczenia przedsiębiorstwa wymaga nie tylko prowadzenia.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin