TurboMap.doc

(2276 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  SPIS TREŚCI

 

1. Komunikacja z programem

1.1 Uruchomienie programu

1.2 Obsługa menu głównego i modułów

1.3 Podstawowy pasek narzędzi

1.4 Zarządzanie paskami narzędzi

2 Ustawienia

2.1 Wykonawca

2.2 Interfejs graficzny(ustawienia)

3. Interfejs graficzny

3.1 Widok i jego obsługa, wskazywanie obiektów

3.2 Ustawienie, zmiana skali

3.3 Obsługa mapy, paleta mapa

3.4 Digitalizacja, rysowanie

3.5 Rysowanie skarpy

3.6 Mapa ewidencyjna, paleta ewidencja

3.7 Modyfikacja obiektów graficznych

3.8 Selekcja obiektów

4. Eksport/import rysunku

5. Pikiety, nanoszenie punktów

6. Rastry

7. Często wykonywane zadania

7.1 Zarządzanie widokiem za pomocą scrolla

7.2 Podgląd informacji o obiekcie

7.3 Odznaczanie elementu

7.4 Edycja atrybutów

7.5 Edycja atrybutów pikiet

7.6 Nowy punkt graniczny

7.7 Nowy punkt konturu

7.8 Kasowanie obiektów

7.9 Dodawanie wierzchołka(załamania linii)

7.10 Przesuwanie wierzchołka obiektu

7.11 Rysowanie budynku

7.12 Rysowanie schodów

7.13 Rysowanie elementów dodatkowych budynku

7.14 Rysowanie przehaczeń

7.15 Nadawanie numeru ewidencyjnego budynkowi

7.16 Rysowanie granicy działki

7.17 Wrysowywanie numeru działki

7.18 Wrysowanie oznaczenia konturu

7.19 Rysowanie linii konturu

7.20 Rysowanie linii użytku

 

 

1.     KOMUNIKACJA Z PROGRAMEM

1.1.          Uruchamianie systemu

Program najlepiej uruchomić klikając na ikonę skrótu umieszczoną na pulpicie systemu operacyjnego Windows. Okno aplikacji składa się z kilku stałych elementów, które będą się powtarzały niezależnie od wybranej opcji.

 

 

 

1.2.          Obsługa menu głównego i modułów

Obsługa menu głównego sprowadza się do kliknięcia na wybranej opcji menu wskaźnikiem myszki, co powoduje wyświetlenie dodatkowych opcji. Teraz należy wskazać żądaną opcję i kliknąć myszką, co spowoduje jej wywołanie. Menu główne można obsługiwać z poziomu klawiatury. Dokonuje się tego poprzez jednoczesne wciśnięcie klawisza [ALT] oraz podkreślonej litery z wybranej pozycji menu głównego. Pozycje z menu wybiera się poprzez wciśnięcie klawisza z literą, jaka jest podkreślona w wybranej pozycji w menu lub też przez wskazanie wybranej pozycji klawiszami strzałek i wciśnięcie klawisza [ENTER].

 

1.3.          Podstawowy pasek narzędzi

                 

 

Podstawowa paleta zawiera następujące narzędzia :

 

- Otwarcie czystego pliku             

     

- Otwarcie wcześniej zapisanego pliku             

 

       - Włącza okno wyświetlania plików (plik główny i pliki odniesienia)

 

         - Drukowanie

 

       - Zapisuje rysunek (nazwa pliku będzie taka jak wyświetlana w pasku programu)

 

      - Zapisuje rysunek z tą różnicą że pyta się o nazwę pliku

 

- Wybieranie warstw do wyświetlenia

 

- Wycofanie wykonanej operacji             

       

- Przywrócenie wycofanej operacji

 

- Wyświetla okno w którym można włączać/wyłączać paski narzędzi

 

 

Każdy przycisk w pasku narzędziowym ma swoją nazwę, która pojawi się jeśli przesunie się na niego wskaźnik myszki  i odczeka chwilę. Nazwy pojawiają się w tzw. dymkach i w pasku stanu. Narzędzia uruchamiają się po kliknięciu na nich lewym przyciskiem myszki. Można je przesuwać kllikając niebieski pasek i przytrzymując wciśnięty lewy przycisk myszki. Palety po przesunięciu na kraj okna programu są automatycznie dokowane.

 

1.4.          Zarządzanie paskami narzędzi

Do zarządzania paskami narzędzi służy okno „Paski narzędzi”, uaktywnia się go klikając w menu „Okna”, a następnie „Paski narzędzi”.

 

                                                

                             

 

Klikając w mały kwadracik obok nazwy grupy narzędzi wyświetla się lub ukrywa palety.

Ptaszek w kwadraciku oznacza że paleta jest w danym momencie wyświetlana.

 

2.     USTAWIENIA

 

2.1.          Wykonawca

 

 

Można tutaj podglądnąć scieżkę do bazy fdb, wyświetlona jest także data wydania.

 

2.2.          Interfejs graficzny (ustawienia)

 

 

 

 

 

Można tutaj sprawdzić położenie pliku logu gdzie zapisane są informacje o programie, grafice i systemie. Ustawia się wielkość pliku, może też być bez ograniczeń lub jednorazowy, zaznaczamy czy zapisywać błędy programu do pliku, czy pokazywać komunikat o nie obsłużonych błędach.
Grubości linii , ustawiamy grubości wyświetlania kolejno dla poszczególnych grubości w programie.
Sposób odświeżania (jest kilka rodzajów, trzeba sprawdzić który najbardziej odpowiada dla naszego systemu), zaznaczamy czy używać renderowania off-screen (zalecane dla kart GeForce), czy kopiować cały bufor podczas odświeżania okna (po nakryciu innym oknem), czy używać tekstury podczas przesuwania widoku (uwaga : nie wszystkie karty to prawidłowo obsługują), określamy sposób wymuszania uaktualniania obrazu obiektu podczas dynamicznego rysowania, możemy kazać programowi aby rozpoznał ustawienia karty graficznej automatycznie. Określamy tolerancję chwytania i lokalizacji, częstotliwość zapisywania kopii (można wyłączyć automatyczne zapisywanie),można też zaznaczyć żeby program wykonywał kopię w tle. Klikając w kolorowe prostokąty ustalamy kolory rzeczy które są opisane w prostokątach, można ustawić domyślne kolory.
 

 

3.     INTERFEJS GRAFICZNY

 

Na interfejs graficzny programu składają się okno główne – „Widok grafiki” i narzędzia służące do rysowania, modyfikowania, kasowania obiektów a także służące do obsługi widoku.

 

 

3.1.          Widok i jego obsługa, wskazywanie obiektów

 

W oknie widoku wyświetlane są obiekty graficzne.

 

 

 

Do obsługi widoku służy paleta – „Narzędzia widoku”

 

           

 

 

 

              - odświeża widok, wszystkie obiekty przemalowywane są ponownie

 

              - przybliża widok, aby przybliżyć rysunek należy kliknąć na ikonie plusa następnie kliknąć w wybranym miejscu na rysunku.

 

- oddala widok , po kliknięciu rysunek się pomniejsza             

 

              - wybór zakresu widoku, po kliknięciu należy narysować prostokąt klikając lewym przyciskiem myszy  najpierw w punkcie gdzie ma być pierwszy róg , następnie po przekątnej kliknąć kolejny

 

              - pokazuje w widoku cały rysunek

 

              - poprzedni widok

 

              - następny widok

 

              - Przełącza przybliżenie/oddalenie widoku. W dowolnym punkcie widoku wcisnąć klawisz „L” , pierwszy raz przybliży się widok, po drugim naciśnięciu oddali się. Gdy wskaźnik myszki jest na ikonie wówczas widok przybliży się w środku ekranu

 

              - przesuwa widok rysunku w lewo

 

              - przesuwa widok rysunku w górę

 

 

              - przesuwa widok rysunku w prawo

 

 

              - przesuwa widok rysunku w dół

 

 

W czasie korzystania z programu bardzo często będzie się korzystać z palety „Wskazywanie”,
są na niej narzędzia służące do wskazywania obiektów a także do przesuwania widoku.

 

 

                              

 

 

 

Paleta zawiera następujące narzędzia.
 

  - po uaktywnieniu narzędzia następnie wskazaniu obiektu wybrany element zostaje         podświetlony, natomiast wciskając i przytrzymując lewy przycisk myszy można dowolnie przesuwać w widoku rysunek

 

              - wyświetla informacje o wskazanym obiekcie , zarówno podstawowe jak i szczegółowe

 

    - podświetla wszystkie obiekty z tym samym numerem grupy

 

- rysuje prosty płot (prostokąt) , obszar wewnątrz tego prostokąta jest obszarem który wskazujemy, po wskazaniu tego narzędzia pojawi się paleta z narzędziami płotu

 

      - zmienianie parametrów wyglądu wskazanego obiektu  , otwira się paleta ustawień (jest opisana dalej)               

 

 

     Płot :

                                          

 

- rysowanie prostego płotu

 

- rysowanie płotu o dowolnym kształcie (wskazując kolejno wierzchołki)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin