Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe(2).doc

(109 KB) Pobierz
ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH

ĆWICZENIA  USPRAWNIAJĄCE  FUNKCJE  SŁUCHOWE

 

Rozwijanie percepcji słuchowej przez rozpoznawanie i odtwarzanie

-  odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych:

•  odtwarzanie rytmu ilustrowanego układem przestrzennym;

•  rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu rytmowi;

•  rozpoznawanie rytmu zgodnego z układem przestrzennym.

 

Usprawnianie koordynacji słuchowo-wzrokowej i słuchowo-ruchowej

-  słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe odtworzenie jej przez: wyklaskiwanie, wystukiwanie ołówkiem, pałeczką na bębenku, grzechotkach, klockach, wg. układu kropek (np.:  ••  ••• ••, • •• • ••) itp. z uwzględnieniem następstwa czasowego.

 

Tworzenie związków słuchowo-wzrokowych, ćwiczenia w identyfikowaniu dźwięków, graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu

-  odgadywanie słyszanego rytmu, wyszukiwanie go w zestawie rytmów;

-  graficzne odtworzenie wysłuchanego rytmu za pomocą kresek, kółek;

-  różnicowanie dźwięków oparte na muzyce i rytmice;

-         porównywanie melodii (tempo, wysokość głosy, tonacja).

 

Analiza i synteza zdań oraz utrwalenie mowy zdaniowej

-  dzielenie zdań prostych na wyrazy, liczenie wyrazów;

-  rozwijanie zdań, porównywanie liczby wyrazów w zdaniach;

-  układanie zdań do obrazków, obserwowanych sytuacji;

-  układanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej;

-  układanie zdań o podanej liczbie wyrazów.

 

Analiza sylabowa wyrazów

-  określanie długości wyrazów na podstawie liczby sylab;

-  podział wyrazów na sylaby, wydzielanie sylab w wyrazach przy śpiewaniu z marszem, wzmacniane klaskaniem, ruchami;

-  wydzielanie sylab przez dzielenie pasków papieru na części;

- wydzielanie sylab w nagłosie, wygłosie wyrazów oraz sylab środkowych w wyrazach trzysylabowych;

-  wyszukiwanie (sylab) podanych sylab w wyrazach.

 

Synteza sylabowa wyrazów

-  odpoznawanie wyrazów wypowiadanych sylabami;

-  kończenie wyrazów zaczynających się daną sylabą;

-  rozwiązywanie rebusów obrazkowych;

-  rysowanie, wycinanie, wskazywanie przedmiotów, w których nazwach są dane sylaby.

 

Usprawnianie umiejętności wyodrębniania głosek

-  wyróżnianie oraz wybrzmiewanie samogłosek i spółgłosek w nagłosie oraz samogłosek (O - la, k – ot, s – en);

-  grupowanie obrazków, których nazwy zaczynają się na daną głoskę;

 

Usprawnianie pamięci słuchowej

-  określanie miejsca danej głoski powtarzającej się w nagłosie, np.: maska, fajka;

-  liczenie głosek w wyrazach;

-  układanie wyrazów z żądanymi głoskami.

 

Wzbogacanie słownika

-  dodawanie początkowej głoski: as – las;

-  odjęcie początkowej głoski: Alina – lina;

-  dodanie końcowej głoski: kot – koty;

-  odjęcie końcowej głoski: domy – dom.

 

Usprawnianie techniki czytania i kształtowanie umiejętności całościowego ujmowania wyrazu

-  czytanie pojedynczych sylab, wyrazów ( w okienku);

-  czytanie całościowe zdań i krótkich tekstów (z przesłoną);

-  dobieranie zdań do obrazków.

 

Różnicowanie sygnałów dźwiękowych

-  rozpoznawanie głosów z otoczenia;

-  określanie strony, z której pochodzi dźwięk;

-  rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty lub instrumenty.

 

Uzyskanie umiejętności wyróżniania wyrazów w zdaniu, wyróżniania sylab i głosek

-  podział zdania na wyrazy;

-  liczenie wyrazów w zdaniu;

-  budowanie zdania z podanym wyrazem;

-  podział wyrazu na sylaby;

-  zabawa w kończenie słów;

-  rysowanie przedmiotów zaczynających się na podaną sylabę;

-  loteryjki sylabowe;

-  liczenie sylab;

-  tworzenie wyrazów dwusylabowych z jednosylabowych;

-  rebusy;

-  układanie wyrazów z sylab;

-  kto ma więcej „sz”, „cz”;

-  różnicowanie głosek podobnych fonetycznie, segregowanie obrazków, których nazwy zaczynają się na określone głoski.

 

Usprawnianie techniki czytania

-  ćwiczenia syntezy sylabowej, głoskowej;

-  „przesuwaczki” sylabowe;

-  domino sylabowe, wyrazowo-obrazkowe;

-  dobieranie podpisu do obrazka.

 

 

 

 

2

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin