Szaruga_jesienna.doc

(33 KB) Pobierz
Szaruga jesienna

Szaruga jesienna

Prowadząca: Iwona Szklarska i Barbara Kaptur

Grupa integracyjna: 6-latki

Temat kompleksowy: Szaruga jesienna.

Temat szczegółowy: Kropi, pada, leje...

Cele ogólne:

·         wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie;

·         tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupiania uwagi na rzeczach i osobach;

·         umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazów

Cele operacyjne:

·         dziecko zna oznaki późnej jesieni,

·         potrafi rozwiązać zagadkę,

·         naśladuje odgłosy deszczu i wiatru,

·         wie, jakie zjawiska związane są z deszczem,

·         potrafi podzielić wyraz na sylaby i głoski,

·         potrafi rysować po śladzie i w powietrzu różne wzory,

·         zna liczebniki porządkowe w zakresie 6,

·         wie, które obrazy przedmiotów po złożeniu wzdłuż osi symetrii nakładają się,

·         potrafi wyklaskać, wystukać rytm piosenki,

·         potrafi uważnie słuchać,

METODY:

·         oparte na słowie - rozmowa, zagadki, wiersz i opowiadanie, objaśnienia i instrukcje, metody społecznego porozumiewania,

·         oparte na działaniu - metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń,

·         oparte na obserwacji - pokaz, metoda obserwacji.


FORMY PRACY: zbiorowa jednolita, indywidualna.

POMOCE: parasole, obrazki, napisy, płyta CD, wstążki, gazety, kalosze, płaszcz przeciwdeszczowy, farby, instrumenty własne i perkusyjne.

I. SYTUACJA EDUKACYJNA


Zabawa integracyjna: piosenka powitalna (KLANZA) i zabawa LUDZIE DO LUDZI - witanie się częściami ciała.

Przewidywane efekty: dziecko zna zasady zabawy.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko naśladuje kolegów potrafi bawić się
z innymi dziećmi.

II. SYTUACJA EDUKACYJNA


Rozmowa z dziećmi na temat zmian w przyrodzie związanych z aktualną porą roku (pytania nauczyciela, zagadka). Np. Po czym poznać, że jest jesień? Jaka jest jesień?

Przewidywane efekty: dziecko zna oznaki jesieni, potrafi rozwiązać zagadkę.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko potrafi powiedzieć jaka jest pogoda

III. SYTUACJA EDUKACYJNA


Scenka inscenizacyjna w wykonaniu nauczyciela.(rozmowa kropli deszczu z oknem). Rozmowa na temat scenki.

Przewidywane efekty: dziecko wie, jakie znaczenie ma deszcz dla środowiska.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko potrafi uważnie słuchać.

IV. SYTUACJA EDUKACYJNA


Taniec jesienny do muzyki F.Chopina (Preludium Des-dur op.28 nr15 )- improwizacja ruchowa z wstążkami i układanie wzorów na dywanie. Rysowanie po śladzie bez odrywania ręki wzoru parasola, kaloszy, liścia itp.

Przewidywane efekty: dziecko potrafi ruchem odtwarzać nastrój muzyki poważnej, potrafi ułożyć ze wstążki kroplę deszczu, chmurkę, parasol, potrafi rysować po śladzie bez odrywania ręki.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko potrafi tańczyć przy muzyce, ułoży
na dywanie kroplę deszczu, potrafi rysować po śladzie bez odrywania ręki.

V. SYTUACJA EDUKACYJNA


Złota jesień i szaruga jesienna - segregowanie obrazków .

Przewidywane efekty: dziecko zna oznaki wczesnej i późnej jesieni.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko nazywa rzeczy na obrazkach.

VI. SYTUACJA EDUKACYJNA


Piosenka "Jesień - jesieniucha" - zabawa z gazetami.

Przewidywane efekty: dziecko potrafi zaśpiewać piosenkę, potrafi naśladować przy pomocy gazety wiatr i deszcz.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko śpiewa refren piosenki, potrafi naśladować przy pomocy gazety wiatr i deszcz.

VII. SYTUACJA EDUKACYJNA


Zagadka o wietrze. Słuchanie odgłosów przyrody: wiatr i deszcz. Naśladowanie głosem wiatru
i deszczu; szsz, kap, plum. Piosenka, "Pada deszcz na dworze"? gra na instrumentach.

Przewidywane efekty: dziecko potrafi uważnie słuchać i nazywać odgłosy, naśladuje odgłosy wiatru i deszczu, potrafi grać na instrumentach zgodnie z rytmem piosenki.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko potrafi uważnie słuchać i nazywać odgłosy, naśladuje odgłosy wiatru i deszczu, potrafi grać na instrumentach zgodnie z rytmem piosenki.

VIII. SYTUACJA EDUKACYJNA


Zabawa ruchowa z piosenką "Zła pogoda"- zabawę prowadzi dziecko ubrane w kalosze, płaszcz z parasolem.

Przewidywane efekty: dziecko śpiewa, wyklaskuje, wytupuje rytm piosenki, wie, jak należy ubrać się, gdy pada deszcz.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko śpiewa, wyklaskuje, wytupuje rytm piosenki, wie, jak należy ubrać się, gdy pada deszcz.

IX. SYTUACJA EDUKACYJNA


Zagadka, podział na sylaby, analiza i synteza wyrazów - parasol, parasole. Wiersz A.Łada-Grodzicka "Sześć parasoli" - przeliczanie w zakresie 6, określanie i rysowanie wzoru.

Przewidywane efekty: dziecko dzieli na sylaby i głoski, zna liczebniki porządkowe w zakresie 6, potrafi zapamiętać treść wiersza.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko liczy z pomocą nauczyciela do 6, potrafi pokazać wzór na parasolce.

X. SYTUACJA EDUKACYJNA


Praca plastyczna - malowanie farbami plakatowymi na połowie kartki chmurki i kropli deszczu
i odbijanie wzdłuż osi symetrii kartki.

Przewidywane efekty: dziecko zna przedmioty, które po złożeniu wzdłuż osi symetrii nakładają się np. motyl, serce, potrafi namalować połowę obrazka.

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dziecko namaluje połowę po śladzie.

SZANOWNY CZYTELNIKU, JEŚLI JESTEŚ ZAINTERESOWANY PUBLIKACJĄ SWOJEGO KONSPEKTU PROSIMY O WYPEŁNIENIE PONIŻSZEGO FORMULARZA.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin