prace plasyczne.doc

(202 KB) Pobierz
ARKA NOEGO

Spis treści:

 

ARKA NOEGO              2

TRON DLA TYGRYSA              3

PRZEKSZTAŁCANIE ODCISKÓW              4

RYSOWANIE ŚWIECĄ              5

ZDJĘCIA BEZ APARATU FOTOGRAFICZNEGO              6

ŚMIESZNY LEW!              7

PAPIEROWE MOTYLE              8

RYSUNKOWE PRZEZROCZA              9

ODGADUJEMY SYLWETKI              10

WZDŁUŻ PIÓRKA              11

BARWY SAWANNY              11

"ZACHLAPANE" ZWIERZĘTA              12

PAPIEROWA KOLCZATKA              13

RYSUNKOWE SAFARI              13

WIATRACZKI              14

SZTUKA Z TEKTURY (ZEBRA)              14

RYSUNEK ZA MGŁĄ              15

ŁATWA RZEŹBA              15

RZEŹBY Z CIASTA              16

ŚMIESZNE STOPY I RĘCE              17

SKARPETKOWY WĄŻ              17

DMUCHANE OBRAZY              18

BĄBELKOWE OBRAZKI              18

AFRYKAŃSKA PUSZCZA              19

RZEŹBY Z TROCIN              19

PALCOWE ZWIERZĘTA              20

ODLEWY ŚLADÓW              20

MALOWANIE KROPKAMI              21

ZDRAPYWANKI              21

Dodatkowo można wykorzystać              22

 

ARKA NOEGO

 

od 5 lat

 

Potrzebne materiały:

Ø      dość duże pudełko

Ø      4 pręty do szaszłyków

Ø      zapałki

Ø      farby plakatowe

Ø      10 plastykowych spinaczy do bielizny (4 żółte, 2 zielone i 4 brązowe; ewentualnie drewniane)

Ø      cienki karton lub kolorowy papier

Ø      papier

Ø      8 korków

Ø      resztki żółtej i brązowej włóczki

Ø      piórko

Ø      wykałaczki

Ø      brązowy wycior do fajki

Ø      mały kłębek waty

Ø      klej

Ø      gwoździki

Ø      pędzel

Ø      wiertarka

 

 

W arce znalazła się para z każdego gatunku zwierząt, dlatego każde zwierzę trzeba wykonać

w 2 egzemplarzach.

 

Tak się to robi:

 

l. Wybieramy pudełko na tyle duże, by pomieściło wszystkie zwierzęta. Malujemy je farbami plakatowymi.

 

2. Z prętów do szaszłyków i wykałaczek sklejamy drabiny; jedną ustawiamy wewnątrz, drugą zaś na zewnątrz arki.

 

Żyrafa i koń

 

Kontury żyrafy i konia kopiujemy z arkusza wzorów na karton lub na żółty i brązowy papier, a następnie wycinamy. Karton malujemy z obu stron na żółto lub brązowo. Następnie rysujemy oczy, nozdrza i wargi, a żyrafom dodatkowo malujemy cętki. Grzywy i ogony robimy z pasemek włóczki. Po 2 brązowe lub żółte spinacze do bielizny przypinamy od dołu do sylwetek zwierząt (drewniane spinacze trzeba uprzednio pomalować).

 

Krokodyl

 

Z zielonego kartonu wycinamy 2 paski ok. 2 x 60 cm lub malujemy na zielono 2 paski papieru o tych samych wymiarach. Końce obu pasków sklejamy pod kątem prostym, jak to pokazano na rysunku. Składamy oba kawałki papieru jak łańcuchy choinkowe, przekładając je na zmianę jeden nad drugim. Po złożeniu harmonijki na całej długości sklejamy Końce i wpinamy zielony spinacz do bielizny, na którym malujemy jeszcze czarne oczy i białe, ostre zęby.

 

Paw

 

Malujemy korek na jaskrawoniebieski kolor. Po wyschnięciu białą farbą nanosimy oczy. Dziób malujemy lub robimy z trójkątnego kawałka papieru, który zginamy na pół, rozcinamy u podstawy na głębokość 2 mm i przyklejamy poniżej oczy. Na kawałku papieru ok. 30 x 6 cm malujemy pawie pióra i składamy go w harmonijkę. Z jednej strony zaokrąglamy krawędź złożonego arkusika i rozkładamy wachlarz. Przyklejamy go z tyłu do korka. Tylko samce pawi mają takie wspaniały ogony. Samice są znacznie skromniejsze, zamiast wachlarza przyklejamy więc pojedyncze piórko.

 

Lew

 

Korek i wykałaczkę malujemy na beżowozłoty kolor. Czarnym flamastrem rysujemy oczy, nozdrza i paszczę. Dookoła twarzy nakładamy pas kleju i przyklejamy pasma beżowej lub żółtej włóczki jako grzywę. Z tej samej włóczki przyklejamy ogon, a z wykałaczek robimy łapy. Uwaga: Lwica także ma skromniejszy wygląd, nie ma obfitej grzywy.

 

Małpa

 

Malujemy korek na brązowo i rysujemy oczy. W korku w sposób pokazany na rysunku - robimy otwory na ramiona i nogi. ~;:wory można Wywiercić za pomocą gwoździa i młotka, nie wolno jednak zapomnieć o podłożeniu deseczki. Brązowy wycior do fajki rozcinamy na pół i jedną połowę przewlekamy przez górne otwory, drugą zaś przez dolne. Wginamy odpowiednio ramiona i nogi. Z połowy kłębka waty, pomalowanego na brązowo, robimy pyszczek, drugi kawałek przyklejamy na końcu kawałka włóczki imitującego ogon .

 

Pingwin

 

Przód korka malujemy na biało, pozostawiając jednak od góry kawałek na głowę. Resztę korka pokrywamy czarną farbą. Lotki i dziób zachodzą na białą powierzchnię, oczy nanosimy gęstą farbą na czarne podłoże nad dziobem.

 

 

TRON DLA TYGRYSA

 

od 6 lat

 

Potrzebne materiały:

Ø      kawałek falistej tektury ok. 40 x 60 cm

Ø      kawałek kartonu ok.10 x 20 cm

Ø      klej uniwersalny

Ø      nożyczki

Ø      gumki-recepturki

 

Taki fotel to prawdziwy tron dla , króla dżungli. Wykonany z surowców odpadowych przypadnie do gustu każdemu miłośnikowi przyrody.

 

 

Tak się to robi:

 

1. Tekturę tniemy na 4 pasy o wymiarach 10 x 60 cm.

 

2. Z 2 pasów powstanie podstawa fotela. Składamy je ze sobą i zwijamy przeciwległe końce. Całość mocujemy gumką, aby zapobiec sprężystemu rozwinięciu się spiralnie zwiniętej tektury. Po utrwaleniu nowego kształtu można zdjąć gumkę i skleić ze sobą obie części. Na czas schnięcia kleju ponownie zakładamy gumkę.

3. Z innego pasa zrobimy siedzisko i poręcze. Ponownie zwijamy oba końce tektury spiralnie do środka i na jakiś czas mocujemy gumką. Jeśli mamy do dyspozycji tekturę w różnych kolorach, ta część może zostać wykonana z innego kawałka. 'Fotel będzie wtedy wyjątkowo efektowny

 

4. podstawę fotela smarujemy klejem i nakładamy na nią siedzisko z poręczami w taki sposób, aby poszczególne karby tektury wchodziły jedne w drugie. Przytrzymujemy przez chwilę, a następnie opasujemy gumką

 

5. Wycinamy z kartonu kawałek o wymiarach 10 x 20 cm i przyklejamy do niego ostatni pas tektury. Tekturę wystającą poza krawędź kartonu zawijamy i przyklejamy z tyłu oparcia. Na czas schnięcia kleju całość zabezpieczamy gumką.

 

6. Zaznaczamy ołówkiem miejsca złączenia siedziska i oparcia i smarujemy oba elementy konstrukcji klejem. Przytrzymujemy przez chwilę, a następnie zabezpieczamy gumką. Po wyschnięciu kleju usuwamy gumkę i sadzamy tygrysa lub inne zwierzę wygodnie w fotelu.

 

 

PRZEKSZTAŁCANIE ODCISKÓW

 

Dzieci przekształcają swoje odciski palców w małe zwierzątka

 

Materiały:

 

Ø      różnokolorowe gwasze rozprowadzone cienką warstwą na palecie (plastikowym talerzyku, dużym kartonie) ,

Ø      kartki papieru rysunkowego (o różnym formacie: od wielkości pocztowego znaczka do dużego plakatu), kredki, den/wpisy, długopisy,

Ø      wiaderko z ciepłą wodą pozwalające na początku spłukiwać ręce dzieci (często wymieniać wodę, jeśli sala nie ma bieżącej wody)

Ø      lupy (dodatkowo).

 

Praca rękami

 

Wykonanie odcisków rąk w farbie (wnętrze dłoni, wierzch). Obserwowanie linii ręki. Oglądanie otrzymanych efektów i porównywanie (robić: fotokopie odcisków palców i powiększyć je).

 

każde dziecko wykonuje jeden lub kilka odcisków palców. Kiedy farba wyschnie, dziecko obrysowuje linie ( maluchy), odtwarza wiry swoich odciski tuszem lub długopisem (grupa średnia i starszaki).

 

- Praca nad kolorami: sporządzić różnobarwną paletę za P(IIII"'I małych kawałków bristolu pokrytych odciskami palców (farhy l l' I wona, żółta, niebieska, czarna i biała).

 

Przestrzenne zabawy graficzne: pokryć kartkę odciskami p"b'IW 1.11 aby wzajemnie się nie dotykały. Następnie połączyć je, ol", (I' kółkiem, wymijać, rysować z nich małe słoneczka itp.

 

Wykonać dowód osobisty (grupa starszaków).

 

Odciski stóp; ust (od pomadki do ust).

 

Można również pracować na odciskach ręki. Każde dzieckI) I V',III' kOIllur swojej ręki. Następnie stara się odtworzyć przebieg linii

 

Poprośmy dzieci, aby na podstawie powiększonych odcisków wykonały przy pomocy cienkopisu lub długopisu odciski zwierzęcia.

 

 

RYSOWANIE ŚWIECĄ

 

Grupy średnia i starsze (4, 5 i 6-Iatki)

 

Materiały:

 

Ø      świece (najlepiej przycinane, aby uzyskać bardziej precyzyjny rysunek),

Ø      dosyć gruby papier rysunkowy (minimum format A4),

Ø      płynne gwasze lub kolorowy atrament,

Ø      szerokie szczotki (lub pędzle).

 

Świecowy zwierz

 

Dzieci rysują na solidnym papierze, mocno przyciskając czubek świecy.

 

Rysunek nie musi być figuratywny. Mały malarz świecowy może także, jeśli chce, pokryć woskiem jedną lub kilka niewielkich powierzchni (w kształcie koła, kwadratu, gwiazdy ... )

 

Po zakończeniu tej fazy, dzieci pokrywają całość strony farbami lub kolorowym tuszem. Powierzchnie nawoskowane pozostaną białe.

 

Inne możliwości działania:

 

Prosimy dzieci o rysowanie na kartce linii krzywych i krzyżujących się (według tej samej techniki). Następnie wypełniają tak ograniczoną przestrzeń różnymi kolorami (uwaga: unikać zamalowywania sąsiadujących powierzchni jednakowym kolorem). Możemy także pracować nad odcieniami danego koloru.

 

- Można również posłużyć się zapaloną świecą, nachylając ją nad kartką i kapiąc kropelkami stearyny na kartkę przed pomalowaniem. Uwaga, czynność ta może być wykonana jedynie pod ścisłą kontrolą dorosłej osoby i z zachowaniem szczególnej ostrożności l

 

- Wykorzystywanie innych technik dających podobne rezultaty (drawing-gum, nawoskowane tłuste pastele ... ) w uwypuklaniu linii.

 

 

ZDJĘCIA BEZ APARATU FOTOGRAFICZNEGO

 

Grupy starsze (5 i 6-latki)

 

Materiały:

 

Ø      ciemne pomieszczenie, w którym znajduje się lampa z czerwoną żarówką,

Ø      papier fotograficzny czarno-biały, małego formatu,

Ø      wywoływacz, utrwalacz,

Ø      3 miseczki z wodą i szczypczyki do zdjęć,

Ø      wiadro z czystą wodą (jeśli sala nie jest wyposażona w bieżącą wodę),

Ø      ołówki, papier rysunkowy, nożyczki.

 

 

Papierowe sylwetki zwierząt

 

Dzieci rysują, a następnie wycinają sylwetki postaci lub zwierząt, które należy umieścić na papierze (format kartki pocztowej). Im sylwetki będą mniejsze, tym praca będzie ciekawsza.

 

 

Magia wywoływania

 

Przygotowujemy trzy miseczki: pierwsza z wywoływaczem, druga z wodą i trzecia z utrwalaczem. W pomieszczeniu, gdzie jedynym oświetleniem jest czerwona żarówka, każde dziecko wyjmuje papier fotograficzny. Umieszcza na nim wycięte uprzednio sylwetki. Kiedy wszyscy są gotowi, na kilka sekund zapalamy światło. Potem, znowu w półmroku, dzieci moczą kolejno papier w wywoływaczu (po kilku sekundach pojawia się obraz), w wodzie i na końcu w utrwalaczu (przez kilka minut). Następnie papier płuczemy w czystej wodzie i kładziemy płasko do wyschnięcia.

Ø      Można również "obrabiać" jednocześnie kilka zdjęć, co umożliwia pracę w małych grupach.

 

Drugie spojrzenie

 

Jeśli to możliwe, po tych zajęciach skupionych na odkrywaniu, proponujemy kolejne, które pozwolą, biorąc pod uwagę otrzymane rezultaty, na ulepszenie pierwowzoru (np. przez inne rozmieszczenie wyciętych sylwetek).

 

Inne możliwości działania:

 

_ Po wykonaniu fotogramów prosimy dzieci o dopracowanie kolorami białych sylwetek na czarnym tle. Możemy zaproponować różnorodne techniki (wykreślanie równoległych linii za pomocą kolorowych cienkopisów, ozdabianie powierzchni każdej sylwetki małymi znaczkami graficznymi itp.).

 

ŚMIESZNY LEW!

 

Grupy starsze (5 i 6-latki)

 

Materiały:

Ø      czasopisma do wycinania ilustracji (postaci, zwierzęta),

Ø      nożyczki i klej,

Ø      podłoże (sztywny karton).

 

 

Nakładanie obrazów

 

Każde dziecko zaczyna od wycięcia wielkiej głowy z jakiegoś czasopisma: ludzkiej lub zwierzęcej. Następnie, ciągle przeglądając czasopisma, . szuka innych elementów nadających się do wycięcia i naklejenia na wybraną głowę w miejsce oczu, nosa, pyszczka, uszu, włosów itp.

 

W ten sposób nasz lew będzie miał oczy z jabłek, a wąsy z o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin