Św. Teresa od Jezusa w pismach bł. Marceliny Darowskiej.pdf

(376 KB) Pobierz
Microsoft Word - Św. Teresa od Jezusa w pismach bł. Marceliny Darowskiej.doc
Ks. Marek Chmielewski
ŚW. TERESA OD JEZUSA
W PISMACH BŁ. MARCELINY DAROWSKIEJ (1827-1911)
Do grona wielkich mistyków polskich XIX wieku należy bez
wątpienia matka Marcelina Darowska, współzałożycielka Zgro-
madzenia Niepokalanego Poczęcia, potocznie zwanego niepoka-
lankami.
Marcelina z Kotowiczów Darowska urodziła się 28 I 1827 ro-
ku w Szulakach na Ukrainie jako piąte z siedmiorga dzieci Mak-
symilii Jastrzębskiej i Jana Kotowicza 1 . Już w dzieciństwie wyka-
zywała predyspozycje do medytacji i pragnienie doskonałości,
chociaż dom rodzinny nie odznaczał się wielką gorliwością reli-
gijną. Po ukończeniu kilkuletniej szkoły w Odessie, pragnąc po-
święcić się Bogu, kilkakrotnie odrzucała propozycję małżeństwa.
Jednak za usilną namową ojca wyszła za mąż za Karola Darow-
skiego 2 X 1849 roku. Po dwu i pół roku szczęśliwego związku, z
którego urodziło się dwoje dzieci: Józef i Karolina, nagle zmarł
mąż, a w niespełna rok później starsze dziecko. Załamana du-
chowo i fizycznie Marcelina wyjechała na kurację do Niemiec, a
następnie do swojej rodziny do Paryża, pozostawiając córkę pod
opieką rodziców.
W Paryżu, w środowisku emigracyjnym przez pewien czas
była pod kierownictwem duchowym jednego z pierwszych
zmartwychwstańców, o. Aleksandra Jełowickiego, który widział
—————————
Opublikowano w: Mistrzynie świętości i prawdy. Katarzyna ze Sieny. Teresa z
Avila , red. J. Misiurek, A. J. Nowak, J. M. Popławski, Lublin 1997, s. 189-203.
1 Zob. E. Jabłońska-Deptuła, Marcelina Darowska, niepokalanka (1827-1911) ,
Lublin 1996, s. 17 n.
1
w niej kandydatkę do powstającego w Rzymie zgromadzenia
zakonnego. Z tej racji wiosną 1854 roku wysłał ją do Wiecznego
Miasta, powierzając duchowej opiece o. Hieronima Kajsiewicza,
który wraz z matką Józefą Karską organizował żeńską gałąź
zmartwychwstańców. Celem tego zgromadzenia miała być praca
wśród emigracji.
Tuż po Wielkanocy, po odprawieniu pierwszych w życiu re-
kolekcji według metody św. Ignacego Loyoli pod kierunkiem o.
Kajsiewicza, Darowska doznała pierwszych łask mistycznych.
Po powrocie do kraju w celu zajęcia się córką i majątkiem po
swoim mężu, Marcelina utrzymywała bardzo ożywioną kore-
spondencję z kierownikiem duchowym o. Kajsiewiczem i z m.
Karską. W późniejszym okresie, po kilku kolejnych wizytach w
Rzymie, pisywała także listy o treści duchowej do o. Piotra Se-
menenki. W tym czasie złożyła śluby i po śmierci Karskiej prze-
jęła przełożeństwo nad kilkuosobową grupą sióstr, którą nieba-
wem przeniosła do Polski, kierując się specjalnym nadprzyro-
dzonym wskazaniem. Pierwszy klasztor otwarła w Jazłowcu na
Ukrainie 1 XI 1863 roku.
Głównym celem apostolskim zorganizowanego przez Da-
rowską Zgromadzenia jest odrodzenie Ojczyzny przez wycho-
wanie polskich kobiet na „obywatelki, żony i matki” 2 . W tym
względzie niezwykle cenne okazały się jej osobiste doświadcze-
nia życia małżeńsko-rodzinnego. Dla prowadzenia zakładów
wychowawczych dla dziewcząt ze wszystkich warstw społecz-
nych założyła w ciągu swego życia, oprócz Jazłowca, pięć innych
klasztorów: w Jarosławiu, Nowym Sączu, Słonimie, Niżniowie i
w Szymanowie. Obdarzona talentem pedagogicznym, sama
—————————
2 M. Darowska, Cztery pogadanki rekolekcyjne , Lwów 1907, passim; zob. E.
Jabłońska-Deptuła, Marcelina Darowska o rodzinie , w: Marcelina Darowska — nie-
pokalański charyzmat wychowania , red. M. Chmielewski, Lublin 1996, s. 83-105.
2
opracowywała metody nauczania i podręczniki. Ponadto przez
ponad pięćdziesiąt lat kierowania zgromadzeniem z każdą z
sióstr i z bardzo wieloma wychowankami utrzymywała żywy
kontakt korespondencyjny.
Gdy dowiedziała się o dokonaniu kradzieży wot z obrazu
Matki Bożej Częstochowskiej w 1909 roku, a w rok później o po-
pełnieniu świętokradztwa i zbrodni w klasztorze jasnogórskim,
złożyła akt heroiczny, ofiarując swoje życie jako ekspiację. Nie-
bawem pojawiły się dotkliwe cierpienia związane z paraliżem, w
następstwie których zmarła 5 I 1911 roku w opinii świętości. Po-
chowana została w zakonnym grobowcu w Jazłowcu.
W 1946 roku wszczęto proces beatyfikacyjny Marceliny Da-
rowskiej. Jan Paweł II 15 XII 1994 roku wydał dekret o heroicz-
ności cnót, zaś 6 X 1996 roku dokonał jej beatyfikacji w Rzymie.
Polska mistyczka pozostawiła po sobie wiele pism, spośród
których na pierwszym miejscu należy wymienić niezwykle bo-
gatą epistolografię. W Archiwum Zgromadzenia Niepokalanego
Poczęcia w Szymanowie zachowały się 11163 listy. Kilkaset z
nich, zwłaszcza z okresu kontaktów z o. Kajsiewiczem, Seme-
nenką i m. Karską, zawiera cenne informacje odnośnie do jej ży-
cia duchowego, sięgającego szczytów mistyki. Wysoko cenił je o.
Julian Feliński porównując ich treść do pism hiszpańskiej Świę-
tej 3 . Do listów Darowska od czasu do czasu dołączała tzw. No-
tatki, czyli opisy przeżyć mistycznych, które miały miejsce w
—————————
3 „[...] szczególnym jednak zrządzeniem Opatrzności o. Hieronim polecił
mi przepisywanie listów m. Marceliny, które się stały dla mnie prawdziwą
szkołą życia doskonałego. Po pismach św. Teresy i innych wielkich świętych nic
równie nauczającego, równie budującego nie czytałem. Owszem więcej jeszcze
od tamtych one mnie karmiły, bo memu powołaniu bardziej odpowiadały” —
Memoriał o. J. Felińskiego do o. P. Semenenki (Arch. P.12.1.II.6) , w: Z. Obertyński,
Zmartwychwstańcy a Niepokalanki. Próba dokumentacji wzajemnej zależności , War-
szawa 1949, t. 2, s. 236.
3
dłuższym przedziale czasu, wraz z próbą osobistego ustosun-
kowania się do nich. Z wypowiedzi autorki wynika, że zasadni-
czy motyw spisywania tych przeżyć był nadprzyrodzony, oprócz
oczywiście formalnego polecenia o. Kajsiewicza 4 . Wszystkich
tych notatek jest 26 i pochodzą z okresu 1857-1869. W swej for-
mie przypominają Sprawozdania duchowe św. Teresy. Bazując na
tych listach i notatkach, Marcelina podjęła próbę syntezy osobi-
stych doświadczeń ascetyczno-mistycznych w dwuczęściowym
dziełku pt. Kartki 5 . Część pierwsza pochodzi z 1872 roku i doty-
czy ascezy wychowawczej dziewcząt, zaś część druga, napisana
dziesięć lat później, zaadresowana jest do sióstr i dotyczy głów-
nie życia mistycznego. Dziełko to recenzowali m.in. bracia: arcy-
biskup Zygmunt Szczęsny Feliński i o. Julian Feliński, zmar-
twychwstaniec 6 . Ponadto w latach 1870-1874 i 1890-1909 spisy-
wała Pamiętnik. Pozostawiła po sobie także autobiografię pt. Coś
co poprzedziło — kilka lat życia Matki Darowskiej przez nią samą spi-
sane 7 z lat 1859-1869. Przeprowadziła wiele serii rekolekcji dla
sióstr oraz dla wychowanek i osób świeckich. 12 serii rekolekcji
zostało spisane przez uczestniczki, a następnie autoryzowane
przez Darowską. Jeśli zaś chodzi o treści pedagogiczno-
wychowawcze, to oprócz rozproszonych w listach cennych
wskazań, na uwagę zasługuje wydana drukiem Pedagogika (Ja-
złowiec 1911), opracowana przez sekretarkę Darowskiej s. Ger-
trudę Skórzewską. Dzieło to Darowską autoryzowała w ostat-
—————————
4 „Dziś dopiero zrozumiałam na dobre, dlaczego Pan Jezus domagał się
wiernego spisania działań swych w mej duszy, jakby łaski grzeczności ode
mnie”. — List do o. H. Kajsiewicza z 30 IX 1864 (AZNP sygn. P.5.2.I.210).
5 Archiwum Zgromadzenia Niepokalanego Poczęcia N.M.P. w Szymano-
wie (dalej = AZNP) sygn. P.20.5.I.1-2.
6 Zob. List do o. J. Felińskiego z 30 VII 1882 (AZNP sygn. P.8.4.II.128); Pa-
miętnik , 14 VIII 1872 (AZNP sygn. P.20.2.II.1).
7 AZNP sygn. P.20.1.I.1.
4
nich latach swego życia. Wszystkie te pisma dla celów procesu
beatyfikacyjnego zostały skatalogowane, a następnie przepisane
na maszynie i oprawione w 143 tomy opatrzone świadectwem
zgodności z oryginałem. Przechowywane są w Archiwum
Zgromadzenia w Szymanowie. Dzięki temu stały się przedmio-
tem różnorakich opracowań 8 . Niestety, do tej pory, poza licznymi
cytatami wyjątków z jej pism w tychże opracowaniach, nie do-
konano krytycznego wydania przynajmniej najważniejszych
dzieł tej wielkiej Mistyczki.
O swoim życiu duchowym Darowska pisała najpierw w li-
stach do swoich duchowych przewodników na wyraźne polece-
nie o. Kajsiewicza. Po jego śmierci zaś spisywała swoje przeżycia
mistyczne pragnąc pouczyć współsiostry i zachęcić do otwarto-
ści na działanie łaski Bożej. Ponieważ nie miała wykształcenia
teologicznego, czyniła to bez ścisłości naukowej, niemniej jednak
dostrzega się w jej pismach dużą precyzję wyrażania własnych
stanów psychiczno-duchowych. Pod tym względem bardzo zbli-
ża się do Mistyczki Karmelu.
Zasadniczym źródłem doktryny duchowej polskiej Mistyczki
jest więc jej osobiste doświadczenie zjednoczenia z Bogiem,
przez co wnosi cenny wkład w zmartwychwstańską szkołę du-
chowości polskiej, współtworzoną przez Darowską obok o. Pio-
tra Semenenki i o. Pawła Smolikowskiego 9 . Nie znaczy to jednak,
że nasza Mistyczka nie sięgała do literatury ascetyczno-mistycz-
—————————
8 Zob. M. Chmielewski, Bibliografia o Marcelinie Darowskiej , w: Marcelina Da-
rowska — niepokalański charyzmat wychowania , dz. cyt., s. 117-145.
9 Zob. S. Urbański, Formacja życia duchowego w ujęciu głównych przedstawicieli
szkoły zmartwychwstańskiej (O. Piotr Semenenko, O. Paweł Smolikowski i M. Marce-
lina Darowska) , Warszawa 1988; tenże, Polska szkoła duchowości (Piotr Semenenko,
Paweł Smolikowski, Marcelina Darowska) , w: Oblicza doskonałości chrześcijańskiej ,
red. M. Chmielewski, Lublin 1996, s. 27-43.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin