Kursy względem wiatru.pdf

(83 KB) Pobierz
(Kursy wzgl\352dem wiatru)
Kursy względem wiatru
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Piotrek/Moje%20dokume...
Porady >Kursy względem wiatru
Kursy względem wiatru
Podstawy
Wiatr, będący siłą napędową łodzi Ŝaglowej musi zostać przez załogę jachtu naleŜycie wykorzystany. Polega to na odpowiednim wybraniu
(poluzowaniu) Ŝagla. Optymalna praca Ŝagla odbywa się na granicy łopotu. Jacht, dzięki róŜnicy ciśnień za i przed Ŝaglem moŜe się posuwać tylko
pod kątem do wiejącego wiatru. Strefa, w której Ŝagiel nie pracuje, gdy wiatr wieje prosto od dziobu nazywa się kątem martwym, często zwaną
potocznie przez Ŝeglarzy mordewindem.
RozróŜniamy cztery podstawowe kursy względem wiatru pozornego:
Bajdewind gdy wiatr wieje z kierunku od strefy kąta martwego do kierunku
prostopadłego do jachtu (tarwersu).
Półwiatr gdy wiatr wieje w kierunku prostopadłym do łódki.
Baksztag obejmuje kierunki wiatru od prostopadłego do burty aŜ do wiatru
wiejącego z rufy.
Fordewind gdy wiatr wieje z rufy jachtu.
Istnieje podział na kursy ostre i pełne. I tak kursami ostrymi są: bajdewind oraz półwiatr a kursami pełnymi baksztag i fordewind.
Hals łódki określa się jako kurs podczas którego wiatr wieje z określonej strony. Lewy hals występuje, gdy wiatr wieje z lewej burty, prawy hals, gdy
wiatr wieje z prawej burty.
Powiązane z Ŝaglami i wiatrem jest równieŜ określenie burty zawietrznej oraz nawietrznej. Burta nawietrzna to ta, na którą wieje wiatr, przeciwna jest
burtą zawietrzną.
Dryf
Czasami sytuacja zmusza nas do poczekania w umówionym miejscu na kolegów z innej łódki lub przeczekaniu zamieszania które porobiło się przy
podejściu do kei lub kanału. Gdy nie opłaca nam się zrzucić Ŝagli i stanąć na kotwicy moŜemy spróbować stanąć w dryf: w bajdewindzie robimy
zwrot przez sztag nie przerzucająć foka. Otrzymujemy coś takiego: fok na wstecz a grot pracuje do przodu. Regulując wybranie grota moŜemy
regulować prędkość posuwania się po wodzie. WaŜna jest równieŜ powierzchnia foka nie moŜe to być duŜa genua przewyŜszająca wielkością
grota bo sprawi, Ŝe jacht nie będzie chciał iść (stać) na wiatr.
Sposoby, sposobiki
Czasami, przy niewielkim wietrze np. 1 w porywach do NIC (często zdarzającym się nie tylko na jeziorach) mamy trudności z wykonaniem zwrotu. W
takim przypadku moŜemy pomóc sobie wiosłując sterem. Często jednak przy małych prędkościach łódka zaczyna się bardzo dziwnie zachowywać
po zwrocie przez sztag zaczyna samoczynnie odpadać i wszelkie działania sterem nie pomagają. Dopiero w półwietrze (niezapominamy o
luzowaniu Ŝagli w stosunku do kierunku wiatru) udaje się nam sytuacje opanować i wrócić na poprawny kurs bajdewind. Coś takiego przeŜyłem
lawirując między wysepkami przy podejściu do GiŜycka. Jedynym rozwiązaniem takiego zachowania łódki jest przeciągnięcie foka zaraz po
przejściu przez linię wiatru na drugą stronę, tak, aby na chwilę zapracował na wstecznym zapobiegnie to odpadaniu łódki od wiatru. Niektórzy
manewr taki nazywają zwrotem przez sztag z fokiem na wstecz.
KONIEC
1 z 1
20090802 08:10
132010035.001.png 132010035.002.png 132010035.003.png 132010035.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin