(gimnazjum I – III) czas: 45 min.
Zapoznanie uczniów z pojęciem orkiestra symfoniczna. Przedstawienie składu orkiestry oraz różnych rodzajów orkiestr. Wskazanie charakterystycznych elementów brzmieniowych poszczególnych grup instrumentów oraz poszczególnych zespołów instrumentalnych. Wyróżnienie takich grup jak: orkiestra symfoniczna, orkiestra kameralna. Wskazanie różnic między orkiestrą kameralną a orkiestrą symfoniczną. Omówienie historii powstania orkiestry i rozlokowania orkiestry na scenie.
Uczeń potrafi:
1. Wyjaśnić pojęcie orkiestra symfoniczna.
2. Omówić historię powstania orkiestry.
3. Wskazać grupy instrumentów znajdujące się w orkiestrze.
4. Przedstawić rozlokowanie orkiestry na scenie.
5. Wskazać rodzaje orkiestr.
6. Na podstawie wybranych utworów wskazać daną grupę muzyczną.
7. Przedstawić charakterystyczne elementy brzmieniowe poszczególnych grup muzycznych.
Metoda opisowa z elementami pogadanki. Percepcja muzyki.
1. Podręcznik: Wacław Panek, Świat muzyki.
2. Stanowisko do odtwarzania płyt.
3. Płyta z nagraniem.
a) Ludwik van Beethoven – IX Symfonia d-moll.
b) Johann Brahms - Taniec węgierski nr 5 g-moll.
c) Luigi Boccherini - Menuet z Kwintetu E-dur.
4. Karta pracy ucznia.
5. Plansze z rozrysowanym układem na scenie grup instrumentów w orkiestrze symfonicznej i kameralnej.
1. Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe. Sprawdzenie obecności.
2. Sprawdzenie zadania domowego.
3. Powtórzenie, zaśpiewanie wspólnie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
4. Podanie tematu lekcji. ( 10 min.)
1. Metodą pogadanki zapoznanie uczniów z pojęciem orkiestra symfoniczna. Na podstawie doświadczeń i posiadanej przez uczniów wiedzy, wskazanie charakterystycznych cech orkiestry symfonicznej. Przedstawienie składu orkiestry oraz miejsc, w których można orkiestrę spotkać.
2. Wysłuchanie i percepcja IX Symfonii Ludwika van Beethovena. Metodą pogadanki omówienie charakterystycznych elementów brzmieniowych orkiestry symfonicznej.
3. Metodą opisu przedstawienie historii orkiestry symfonicznej.
4. Metodą pogadanki z elementami opisu przedstawienie grup instrumentów grających w orkiestrze symfonicznej. Na podstawie ilustracji i plansz omówienie rozlokowania poszczególnych instrumentów na scenie.
5. Wysłuchanie utworu Johanna Brahmsa - Taniec węgierski nr 5 g-moll. Percepcja utworu i omówienie brzmienia poszczególnych grup instrumentalnych oraz wskazanie i omówienie całościowego brzmienia orkiestry kameralnej.
6. Wyjaśnienie pojęcia orkiestra kameralna oraz wskazanie różnicy między orkiestrami kameralną i symfoniczną.
7. Wysłuchanie i percepcja utworu Luigiego Boccheriniego - Menuet z Kwintetu E-dur. Omówienie utworu pod względem obsady.
8. Na podstawie plansz rozrysowanie w zeszycie układu orkiestry symfonicznej na scenie. ( 25 min.)
Zapisanie notatki do zeszytu:
1. Orkiestra – zespół instrumentalny w zwielokrotnionej obsadzie. Zespół instrumentalny liczący najmniej kilkunastu wykonawców.
2. Orkiestra symfoniczna – koncertuje regularnie w filharmonii czy też utrzymywana przez radiofonię. Składa się z grupy:
a) Instrumentów smyczkowych (kwintet smyczkowy – skrzypce, altówki, wiolonczele, kontrabasy).
b) Dętych drewnianych (flety, oboje, klarnety, fagoty).
c) Dętych blaszanych (rogi, trąbki, puzony, tuba).
d) Harf.
e) Perkusji (kotły, wielki i mały bęben, talerze, triangel, dzwony, gongi, tam – tam, ksylofon, czelesta, dzwonki).
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Poznajemy budowę orkiestry symfonicznej.
Wymień znane ci utwory (tytuły) z muzyki rozrywkowej lub filmowej, w których wykorzystuje się brzmienie orkiestry symfonicznej.
kandr