Scenariusz zajęć edukacyjnych z przedmiotu muzyka w klasie szóstej szkoły podstawowej.
Temat: Elektroniczna orkiestra w jednym instrumencie.
Ilość jednostek lekcyjnych: 2 godziny.
Cel ogólny:
· poznanie elektronicznego instrumentu muzycznego Hammond XE-1 współpracującego w systemie MIDI.
Cele operacyjne (uczeń):
· wie kiedy powstały pierwsze elektroniczne instrumenty muzyczne,
· wyjaśnia pojęcia: keyboard, syntezator muzyczny, sekwencer, sampler, MIDI,
· śpiewa pieśń pt.: Oda do radości z akompaniamentem elektronicznego instrument muzycznego Hammond XE-1,
· wymienia różne formy zastosowania elektronicznych instrumentów muzycznych,
· wyjaśnia, jakie możliwości daje elektroniczny instrument muzyczny Hammond XE-1 początkującym muzykom,
· wykonuje ćwiczenie relaksujące z elementami muzykoterapii i wizualizacji na tle muzyki odtwarzanej z instrumentu muzycznego Hammond XE-1.
Metody pracy:
· słowna,
· poglądowa.
Formy pracy:
· jednostkowa,
· zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
· elektroniczny instrument muzyczny Hammond XE-1,
Przebieg zajęć edukacyjnych
Część wstępna:
· powitanie i czynności organizacyjne,
· odśpiewanie : Mazurka Dąbrowskiego,
· przypomnienie treści poprzednich zajęć edukacyjnych,
· sprawdzenie pracy domowej,
· uświadomienie celów zajęć edukacyjnych.
Część podstawowa:
· wprowadzenie nowych treści (wypowiedzi uczniów na temat: Co to jest instrument muzyczny?, Jak dzielimy instrumenty muzyczne?
· zapis tematu zajęć edukacyjnych: Elektroniczna orkiestra w jednym instrumencie,
· krótki rys historii elektronicznych instrumentów muzycznych (od organów Hammonda do MIDI),
· prezentacja brzmień i możliwości elektronicznego instrumentu muzycznego Hammond XE-1 z jednoczesnym wprowadzeniem pojęć: keyboard, syntezator muzyczny, sekwencer, sampler, MIDI,
· nauka pieśni pt.: Oda do radości z akompaniamentem elektronicznego instrumentu muzycznego Hammond XE-1 ,
· dyskusja nt.: Dlaczego elektroniczny instrument muzyczny Hammond XE-1 możemy nazwać ,,elektroniczną orkiestrą’’ ?
· zebranie materiału i zapis w zeszycie przedmiotowym pojęć: keyboard, syntezator muzyczny, sekwencer, sampler, MIDI,
· ćwiczenie relaksujące z elementami muzykoterapii i wizualizacji na tle muzyki odtwarzanej z elektronicznego instrumentu muzycznego Hammond XE-1.
Część końcowa:
· podsumowanie zajęć edukacyjnych ze zwróceniem uwagi na wszechstronność wykorzystania elektronicznego instrumentu muzycznego w edukacji muzycznej młodego pokolenia,
· ocena najaktywniejszych uczniów,
· zadanie i objaśnienie pracy domowej: Dlaczego elektroniczny instrument muzyczny możemy nazwać ,,elektroniczną orkiestrą’’ ?
Organy Hammond XE-1
Scenariusz zajęć edukacyjnych z przedmiotu muzyka w klasie pierwszej gimnazjum
Temat: Komputer instrumentem muzycznym.
· poznanie związków muzyki z elektroniką na przykładzie komputera i muzycznych aplikacji komputerowych.
· wymienia różne formy zastosowania komputera w muzyce,
· wyjaśnia pojęcia: aplikacja muzyczna, syntezator muzyczny, klawiatura wirtualna, instrumenty wirtualnego studia nagrań, Internet, MP3,
· śpiewa szkocką balladę ludową pt.: Auld Lang Syne z akompaniamentem wirtualnego instrumentu muzycznego podłączonego systemem MIDI do komputera,
· wykonuje ćwiczenie relaksujące z elementami muzykoterapii i wizualizacji na tle elektronicznej muzyki odtwarzanej z komputera.
· poglądowa,
· poszukująca.
· grupowa,
· zestaw komputerowy Optimus połączony z Internetem,
· aplikacje muzyczne: Sibelius, Windows Media Player, d’Jay, Magix music studio,
· wirtualny instrument muzyczny Native Instruments B4II (emulacja organów Hammonda ),
· nagranie CD – Atmosferic synthesizer spectacular.
· odśpiewanie Mazurka Dąbrowskiego i Roty,
· wprowadzenie do tematyki zajęć edukacyjnych,
· przypomnienie treści poprzednich zajęć edukacyjnych: Co to jest instrument muzyczny?, Jak dzielimy instrumenty muzyczne?
· dyskusja nt.: Mój ulubiony instrument,
· wprowadzenie nowych treści (wypowiedzi uczniów na temat komputera i jego zastosowania w różnych dziedzinach życia).
· zapis tematu zajęć edukacyjnych: Komputer instrumentem muzycznym,
· prezentacja wirtualnego instrumentu muzycznego Native Instruments B4II (emulacja organów Hammonda),
· nauka szkockiej ballady ludowej pt.: Auld Lang Syne z akompaniamentem brzmienia organów Hammonda,
· prezentacja brzmień syntezatora muzycznego z zapisem na partyturze z pomocą aplikacji muzycznej Sibelius oraz klawiatury wirtualnej i instrumentów wirtualnego studia nagrań – aplikacja Magix music studio,
· ćwiczenie z elementami muzykoterapii i wizualizacji na tle muzyki odtwarzanej z płyty CD - Atmosferic synthesizer spectacular - aplikacja Windows Media Player,
· tworzenie muzyki – aplikacja d’Jay (uczeń z pomocą nauczyciela komponuje utwór muzyczny),
· prezentacja dźwiękowo- wizualna zaprogramowanego wcześniej utworu muzycznego,
· ...
kandr