Cele edukacji międzykulturowej
postawy
umiejętności
świadomość
Rozpatrywanie społeczeństwa jako współistniejących i krzyżujących się grup i jednostek wychodzących na granicę swoich odrębności i odmienności
Budzenie tolerancji i opanowania w relacjach z odmiennością kulturową,
Poszanowanie odmienności pod każdym względem mimo zdziwienia, budzenie
Kształtowanie postawy wrażliwości na inne kultury oraz ich integralne wartości, wzory wzbogacające kulturę ogólną.
Wyzbywanie się poczucia wyższości kulturowej , nacjonalizmu, stereotypów,
Przeciwstawianie się formom nacjonalizmu, rasizmu, ksenofobii
Tworzenie postawy empatii, zaangażowania, braterstwa, solidarności, godności i walki o szlachetne ideały.
Braterstwo, równość, sprawiedliwość
Dostrzeganie i rozumienie odrębności kulturowych oraz własnej godności w kontaktach z Innymi, Obcymi.
Samoakceptacja oraz akceptacja odmiennych wzorców kulturowych mimo dostrzegalnych różnic.
Postrzegania różnic jako elementów wzbogacających
budujących, wzbogacających, nie zagrażających.
Umiejętność rozumienia i spostrzegania Innych i Obcych jako sąsiadów.
Opuszczanie centrum własnej kultury, przekraczanie granic kulturowych – wzbogacanie się
Rozpoznawanie nierówności, niesprawiedliwości.
Poszukiwanie porozumienia w różnych sferach.
Dialog i interakcje
Otwierania się odrębność kulturową.
Istnienia równorzędności i równouprawnienia istnienia odmiennych kultur.
Świadomości własnej tożsamości, odrębności i poczucie własnej wartości
(kultura, tradycje zwyczaje)
Więź grupowa, lokalna, kulturowa, regionalna
Ekologizm – kontakty w środowisku społeczno – przyrodniczym
staszekka