WYKŁAD 1.doc

(76 KB) Pobierz

WYKŁAD 1

EMOCJE I UMYSŁ

DLACZEGO PSYCHOLOGIA W FIZJOTERAPII?

              Po pierwsze ponieważ

·         Istnieje powiązanie pomiędzy psychiką a

·         Powstawaniem, przebiegiem chorób i leczeniem

·         Psychika wpływa na choroby

·         Choroby wpływają na psychikę

Po drugie ponieważ

·         Fizjoterapeuta posiada mózg z umysłem, który jest jego najważniejszym narzędziem i winien wiedzieć jak to narzędzie działa a szczególnie jak może wpływać na zdrowie pacjentów i na zdrowie własne.

PSYCHIKA JEST FUNKCJĄ MÓZGU

·         Jest najważniejszą funkcją ludzką

·         W mózgu mieści się istota i indywidualność każdego człowieka

·         Mózgu nie można przeszczepić, gdyż znaczyłoby to utworzenie innego człowieka

·         Gdy zamiera mózg – umiera człowiek

MÓZG

·         Najbardziej skomplikowana struktura we wszechświecie

·         Składa się z 100 miliardów komórek – neuronów

·         Miliony miliardów synaps – tworzy niepoliczalną liczbę połączeń, wiązanych neuromediatorami

NEUROMEDIATORY

·         Substancje biochemiczne przekazujące sygnał w synapsie

Ø      Adrenalina

Ø      Noradrenalina

Ø      Acetylocholina

Ø      Serotonina

Ø      Dopamina

Ø      Kw. Betaoksymasłowy

Ø      Endorfiny

Człowiek i nasza psychika powstały z organizmu zwierzęcego dzięki potężnemu rozwojowi mózgu w procesie ewolucji.

EWOLUCJA

·         Zaspokojenie potrzeb (wymagań org.) warunkiem przetrwania

·         Samosterowność to zdolność do zdrowego, szczęśliwego przetrwania

·         Selekcja najzdolniejszych doskonali samosterowność

·         Zdolność do przetrwania dziedziczy się w postaci instynktów

·         Mechanizm samosterowności, czyli nasza zdolność do przetrwania przejawia się  w uczuciach i motywacjach emocjonalnych

SAMOSTEROWNOŚĆ

·         Zaspakajanie potrzeb

·         Przez instynkty

·         W określonym środowisku

ŚRODOWISKO

·         Fizyczne

Ø      Temperatura, światło, powietrze

·         Biologiczne

Ø      Rośliny, zwierzęta i inne istoty żywe

·         Społeczne

Ø      Człowiek żyje indywidualnie, ale może tak żyć tylko w społeczeństwie.

·         Człowiek zmienia środowisko, czyni je sobie przyjazne.

UCZUCIA I MOTYWACJA

·         Powstają w podświadomości

·         Informują o potrzebach i możliwościach zaspokojenia potrzeb

·         Występują w emocjach, jednocześnie z napędami (motywacjami)

·         Napęd, popęd, motywację odczuwamy jako podnietę, uzasadnienie i energię zachowania

·         Są wyrażane w ekspresji emocjonalnej

EMOCJE I UCZUCIA

·         Przyjemne, gdy uzyskujemy zaspokojenie potrzeb: radość, przyjemność, wesołość – dobry nastrój. Maksymalnie dobry euforia. Sprzyjają zdrowiu

·         Przykre, gdy potrzeby są niezaspokojone: smutek, złość, gniew, ponurość, lęk – obniżony (zły) nastrój, maksymalnie frustracja i depresja. Są patogenne – sprzyjają chorobom.

EMOCJE

·         Emocje są uwarunkowane genetycznie, podobnie występują także u zwierząt wyższych

·         Ekspresja emocjonalna, jest taka sama w wszystkich ludzi, występuje bez udziału świadomości

·         Wszyscy umiemy odczytywać ekspresję emocjonalną

UMYSŁ

·         Przejmuje inicjatywę i działa nadal w kierunku wyznaczonym przez popęd, tzn. w kierunku zaspokojenia potrzeby.

·         Zdolności umysłowe wielokrotnie przewyższają zdolności instynktowe, w analizie sytuacji i konstruowaniu zachowań, lecz są kontrolowane uczuciami i im podległe.

EMOCJE I UMYSŁ

·         Emocje wyznaczają przez uczucia przyjemne i przykre, co człowiekowi potrzeba

·         Umysł ocenia kiedy i jak do tego dojść, bilansując przewidywanie uczuć przyjemnych i przykrych

·         Dla zdrowia

Ø      Należy słuchać swoich motywacji emocjonalnych

Ø      Ich realizacje porządkować umysłem (rozsądkiem) i szukać zachowań wiodących do przyjemności a omijających przykrości

PSYCHIKA SKŁADA SIĘ Z:

·         Napędów z emocjami i uczuciami, prowadzącymi do zaspokojenia potrzeb

·         Funkcji poznawczych – pamięć, spostrzeganie, wyobrażnia, język.

·         Funkcji scalających – inteligencja, osobowość, świadomość

·         Realizuje się w zachowaniu – dokonywanym narządem ruchu.

FUNKCJE POZNAWCZE (INTELEKTUALNE)

·         Uwaga

·         Spostrzeganie

·         Myślenie, rozważanie

·         Tworzenie wiedzy

·         Pamięć

·         Wyobrażnia i fantazja

·         Język i mowa

FUNKCJE SCALAJĄCE psychikę

·         Świadomość (najmniej poznana – tajemnicza właściwość psychiki)

·         Inteligencja – umiejętność rozwiązywania zadań, korzystania z doświadczenia i wyobrażni

·         Osobowość – temperament, intelekt, wiedza, gradacje potrzeb, związanie z otoczeniem społecznym.

ZACHOWANIA – BEHAWIOR

·         Zachowania człowieka, to jest to co widać i co świadczy o czynności psychicznej – umysłowej, służą zaspakajaniu potrzeb.

·         Zachowania są inicjowane przez emocje (uczucia) i napędy prowadzą – pod większą lub mniejszą kontrolą poznawczą – do zaspokojenia potrzeb

POTRZEBY

·         Zaspokojenie potrzeb jest niezbędne do przetrwania

·         Zaspakajamy potrzeby w nadmiarze i nie widzimy ich związku z przetrwaniem

·         Mogą być rozwijane lub tłumione

·         Przerwanie zaspokojenia potrzeby nazywa się frustracją, dłużej trwająca frustracja nazywa się deprywacją i wiedzie do zaburzenia zdrowia i zgonu.

POTRZEBY BIOLOGICZNE (MATERII I ENERGII)

·         Tlenu, wody, pokarmu, ciepła, światła.

·         Uczucia przykre: głód, zimno, ciemno. Przyjemne: apetyt, zaspakajanie głodu i apetytu, sytość, ciepło, jasno.

·         Napęd i zachowanie: poszukiwanie i przygotowanie pokarmu, jedzenie do sytości, ubieranie się odpowiednie do temp., aktywność w dzień, oświetlanie.

POTRZEBA ROZWOJU, ZDROWIA I SPRAWNOŚCI

·         Sprawności fizycznej i umysłowej, np. uczenie się chodzenia, jazdy na nartach itp., pielęgnacja ciała, czyszczenie się, dbanie o równowagę pomiędzy aktywnością i wypoczynkiem ze snem, chorowanie i leczenie, medycyna i rehabilitacja

·         Uczucia: zmęczenie, senność, ból, duszność, swędzenie, wszelkie dolegliwości cielesne

POTRZEBA BEZPIECZEŃSTWA

·         Odczuwana przy zagrożeniach

·         Napędy i zachowania: ucieczka, walka, ukrywanie się, maskowanie itp.

·         Emocje: przyjemne: (słabo odczuwane) spokój, lub nieprzyjemne: (silne) agresja, gniew, lęk, strach, trwoga, bojaźń.

·         Są patogenne

 

Ø      Poważniejsza frustracja i deprywacja każdej potrzeby jest zagrożeniem dla zdrowia i życia

Ø      Dlatego z frustracją każdej potrzeby wiąże się występowanie lęku, trwogi i innych uczuć zagrożenia

Ø      Lęk i inne uczucia zagrożenia występują najczęściej, są patogenne

POTRZEBA INFORMACJI I POZNANIA

·         Zmysły stanowią bramę dla informacji

·         Informacje są selekcjonowane przez instynkt i umysł

·         Napędy i zachowania: badanie otoczenia, zachowania eksploracyjne, badania naukowe, odkrywcze, pamięć

·         Emocje: przyjemne: ciekawość, pewność, wiedza; Przykre: zagubienie, niepewność, bezradność.

POTRZEBY SOCJALNE (wymagające współdziałania innych osób

a)      WSPÓŁDZIAŁANIA I KOMUNIKACJI

·         Uzgodnienie wspólnego działania, następuje samoistnie – instynktowo

·         Obyczaje, zwyczaje, prawo, statuty i regulaminy to formy współdziałania

·         Uczucia przyjemne: zgody, porozumienia, współdziałania. Przykre: sporu, kolizji, nieporozumienia, niezgody, niezrozumienia

·         Głównym narzędziem komunikacji jest język

·         Pierwotnym narzędziem komunikacji jest ekspresja emocjonalna

·         Rozwinięte narzędzia komunikacji to pismo, telefon, radio, TV, prasa

·         Potrzeba komunikacji jest bardzo bliska potrzebie poznania (informacji)

·         Język jest częściowo wrodzony a częściowo nabyty

b)      WIĘZI RODZINNEJ

·         Napędy i zachowania: poszukiwanie partnerów, seks, erotyka, tworzenie rodziny, opiekowanie się dziećmi. Najwyrażniej widoczny łańcuch zachowań instynktowych

·         Emocje: przyjemne: więzi, miłość, zakochanie, fascynacja, przyjaźń, pożądanie, rozkosz. Przykre: samotność, rozłąka, żal, nienawiść, tęsknota, nostalgia, odrzucenie.

c)      WIĘZI GRUPOWEJ

·         Potrzeba i instynkt przynależności grupowej.

·         Samoistne powstawanie więzi w grupach ludzi związanych każdą sprawą

·         Plemiona, narody, oznaki i hasła grupowe, poświęcenie dla grupy

d)      WARTŚCI WŁASNEJ I POZYCJI SPOŁECZNEJ

·         Poczucie własnej wartości (niższości, wyższości) wykształcenie, umiejętności, wiedza, kompetencje.

·         Zdobywanie i utrzymanie pozycji socjalnej dającej udział w wymianie i dystrybucji dóbr.

·         Uczucia: duma, pycha, pokora, rywalizacja, poczucie użyteczności społecznej, chęć władania, skromność, wstyd, poczucie winy, zazdrość, zawiść.

POTRZEBY DUCHOWE, UMYSŁOWE, WYŁACZNIE LUDZKIE

·         Są trzy potrzeby, które występują wyłącznie u ludzi i w podstawowy sposób odróżniają nas od zwierząt

·         Twórczości, estetyki i sensu

·         Tworzą one życie duchowe i kulturę

POTRZEBA TWÓRCZOŚCI

ü      Potrzeba twórczości, wynalazczości. Każdy człowiek wypełnia przestrzeń zależną od siebie na swój indywidualny sposób. Zawiera w niej niezbędne oznaki przynależności i indywidualności. Tworzenie indywidualne ma różne rozmiary i konstrukcje od małych do wielkich. Estetyka i przydatność do zaspakajania potrzeb nadają  im wartość poza indywidualną.

      POTRZEBY ESTETYKI, PIĘKNA

ü      Potrzeby estetyczne – piękna, urody

ü      Napędy: zdobienie, upiększanie, tworzenie sztuk pięknych

ü      Emocje: przyjemne: zachwyt, poczucie uroku, piękna, fascynacja, zauroczenie. Przykre: poczucie brzydoty, obrzydliwości, wstrętu.

       POTRZBY SENSU

ü      Sensu istnienia (życia) i sensu (celu) każdej czynności

ü      Napędy i zachowania: poszukiwanie celu życia w filozofii, tworzenie religii, porządku, ładu.

ü...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin