index3.pdf

(178 KB) Pobierz
93505597 UNPDF
Jak wygl±da realizacja strategii ePolska?
¬ródło: MSWiA, 31.03.2008
Strategia informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej ePolska na lata 2004-2006, przyjêta przez Radê Ministrów
w dniu 13 stycznia 2004 r., miała na celu wytyczenie kierunku rozwoju informatyzacji, zgodnego z planami
Unii Europejskiej. Okre¶liła go jako tworzenie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy oraz poprawê
¿ycia mieszkañców poprzez skuteczn± informatyzacjê w zakresie:
A. powszechno¶ci dostêpu do tre¶ci i usług udostêpnionych elektronicznie – zapewnienie
powszechnego, bezpiecznego i szerokopasmowego dostêpu do Internetu, tak aby „dostêp do
Internetu w gospodarstwie domowym był tak oczywisty jak posiadanie wody czy pr±du”;
B. tworzenia szerokiej i warto¶ciowej oferty tre¶ci i usług dostêpnych elektronicznie - zapewnienie oferty
tre¶ci publicznych, istotnych z punktu widzenia potencjalnego u¿ytkownika, od prostych informacji do
interaktywnych usług elektronicznych (zwłaszcza w dziedzinie elektronicznych usług publicznych –
eGovernment);
C. stymulowania zdolno¶ci wykorzystania dostêpnej oferty elektronicznej – wymagaj±ce zarówno
odpowiednich umiejêtno¶ci posługiwania siê komputerem, jak i przełamania bariery psychicznej.
Podejmowane w latach 2004-2006 działania słu¿±ce realizacji powy¿szych celów koncentrowały siê w
nastêpuj±cych obszarach:
1) rozwój infrastruktury teleinformatycznej:
a) dla administracji publicznej,
b) dla ¶rodowisk pozostaj±cych w obszarze zainteresowañ poszczególnych działów administracji publicznej,
c) na obszarze całego kraju – dla ogółu społeczeñstwa,
2) rozwój tre¶ci elektronicznych administracji publicznej, dóbr kultury itp.,
3) rozwój usług publicznych w formie elektronicznej,
4) działañ edukacyjnych, popularyzacyjnych,
5) budowania otoczenia prawnego,
6) koordynacji prac nad informatyzacj± administracji publicznej.
Powy¿sze działania zostały uszeregowane w zale¿no¶ci od: stopnia zorientowania na otoczenie administracji
publicznej (jako pierwsze wymienione najbardziej zorientowane na potrzeby administracji, w dalszej kolejno¶ci
– na potrzeby konkretnych ¶rodowisk, na koñcu – na powszechne działania edukacyjne oraz
tworzenie otoczenia prawnego i organizacyjnego procesu informatyzacji). Daje siê zauwa¿yæ tendencja, ¿e
(zwłaszcza w pierwszym okresie realizacji strategii) urzêdy znacznie chêtniej inwestowały w rozwój własnej
infrastruktury ni¿ w inicjatywy adresowane do obywateli. Wyra¼nie rysuje siê równie¿ prawidłowo¶æ, ¿e
rozwi±zania adresowane do konkretnych ¶rodowisk, współpracuj±cych z danym resortem, ni¿ te zorientowane
na ogół społeczeñstwa:
1) W zakresie rozwoju infrastruktury informatycznej
a) Administracja publiczna prowadziła inwestycje z zakresu budowy lub modernizacji infrastruktury
teleinformatycznej, zwłaszcza na u¿ytek własny urzêdów. Obecnie administracja rz±dowa dysponuje
odpowiedni± infrastruktur± – sprzêtem komputerowym, dostêpem do Internetu szerokopasmowego,
sieciami wewnêtrznymi, Intranetem, stronami internetowymi, rejestrami i systemami słu¿±cymi do realizacji
ustawowych zadañ.
b) Administracja publiczna podejmowała na rzecz poszczególnych ¶rodowisk – Ministerstwo Nauki i
Informatyzacji (obecnie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wy¿szego) rozwijało sieæ PIONIER dla ¶wiata nauki,
Ministerstwo Edukacji Narodowej wyposa¿ało szkoły w pracownie komputerowe.Czêsto podejmowane były
inicjatywy ł±czenia urzêdu z jego otoczeniem – przykładem mo¿e byæ wyposa¿enie w sprzêt i
przył±czenie do systemów Ministerstwa Finansów urzêdów i izb skarbowych, wyposa¿enie i umo¿liwienie
bezpo¶redniego dostêpu do baz danych urzêdu ankieterom Głównego Urzêdu Statystycznego czy tworzenie
przez tê instytucjê systemów wymiany danych z otoczeniem.
c) W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego prowadzone były inwestycje w
rozwój Internetu szerokopasmowego oraz w budowê publicznych punktów dostêpu do Internetu. Ze ¶rodków
bud¿etowych Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, a nastêpnie Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i
Administracji, prowadziło program IKONKA – wyposa¿anie publicznych punktów dostêpu do Internetu
w bibliotekach gminnych.
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 1/4
93505597.003.png
 
2) W latach 2004-2006 urzêdy administracji rz±dowej intensywnie inwestowały w usprawnienie swoich stron
internetowych. Obecnie ka¿dy urz±d posiada własn± stronê internetow±, zazwyczaj w wersji polsko- i
anglojêzycznej.
3) W dalszym ci±gu niedostateczna jest dostêpno¶æ usług cyfrowych administracji publicznej. W połowie 2006
r. poziom zaawansowania rozwoju usług publicznych w¶ród krajów UE-25 wynosił 75, tymczasem w
Rzeczypospolitej Polskiej – 53 (wzrost z 36 w 2004 r.). Wyra¼nie zauwa¿alny jest ró¿ny poziom
zaawansowania urzêdów. Niektóre (m.in. Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Finansów, Główny Urz±d
Statystyczny, Zakład Ubezpieczeñ Społecznych) wykazywały du¿± inicjatywê w tym kierunku. Na uwagê
zasługuje kompleksowa informatyzacja sektora finansów publicznych. Prowadzone projekty informatyczne
przekładaj± siê na konkretne usługi cyfrowe, przede wszystkim na rzecz podmiotów gospodarczych.
Obejmuj± m.in. kwestie podatków, opłat celnych, statystyki. Daje siê zauwa¿yæ, ¿e usługi cyfrowe powstaj±
obecnie tam, gdzie do ich uruchomienia wystarczy wykorzystanie systemów i rejestrów jednego resortu, nie
s± natomiast tworzone usługi zło¿one, wymagaj±ce współpracy kilku instytucji. Powstały jednak podstawy
(teoretyczne i organizacyjne) do uruchomienia tych usług w najbli¿szych latach. W ramach projektu ePUAP
budowana jest elektroniczna platforma usług administracji publicznej. W ramach projektu PESEL2 rozpoczêta
została integracja rejestrów pañstwowych, która jest niezbêdnym warunkiem udostêpniania zło¿onych usług,
wymagaj±cych wykorzystania danych z kilku systemów i rejestrów. Na tym etapie projektu integrowane s±
systemy i rejestry zarz±dzane przez Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji (w tym rejestr PESEL),
natomiast w ramach projektu pl.ID planowana jest ich integracja z pozostałymi rejestrami referencyjnymi.
Niepokoj±ce jest natomiast wolne tempo informatyzacji słu¿by zdrowia, zwłaszcza ¿e czê¶æ zaplanowanych
inicjatyw nie została podjêta ze wzglêdu na brak ¶rodków. Liczne projekty informatyczne zgłoszone przez
Ministerstwo Zdrowia do realizacji ze ¶rodków funduszy strukturalnych na lata 2007-2013 daj± szansê na
zmianê tej sytuacji. Równoczesne prowadzenie wielu zakrojonych na szerok± skalê projektów
informatycznych wymagaæ bêdzie jednak ogromnego wysiłku organizacyjnego i koordynacyjnego. Nale¿y przy
tym pamiêtaæ, ¿e je¿eli wyniki projektów miałyby byæ rzeczywi¶cie u¿yteczne dla społeczeñstwa, równolegle
do nich bêd± musiały byæ prowadzone inwestycje w infrastrukturê teleinformatyczn± placówek słu¿by zdrowia.
4) Coraz wiêkszy zasiêg maj± inicjatywy (projekty inwestycyjne i szkoleniowe) maj±ce na celu
przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji w ramach
projektu „n@utobus” prowadzi szkolenia z zakresu wykorzystania technik teleinformatycznych.
Pozytywnym objawem jest fakt, ¿e inicjatywy takie s± podejmowane równie¿ przez samorz±dy terytorialney i
organizacje pozarz±dowe. ¦wiadczy to o rosn±cym zapotrzebowaniu na udział w społeczeñstwie
informacyjnym oraz o przekonaniu o przydatno¶ci technik teleinformatycznych dla rozwoju społeczeñstwa
obywatelskiego. Uwagê zwraca jednak bierno¶æ w tym zakresie resortu pracy i polityki społecznej (brak
informacji o podejmowanych działaniach).
5) Zbyt wolno prowadzone s± prace nad budowaniem otoczenia prawnego społeczeñstwa informacyjnego. W
dniu 17 lutego 2005 r. przyjêta została ustawa o informatyzacji działalno¶ci podmiotów realizuj±cych zadania
publiczne, która uporz±dkowała rozproszony dotychczas proces informatyzacji administracji publicznej.
Ustawa dała upowa¿nienie do wydania ponad 20 aktów wykonawczych. Reguluj± one m.in. problematykê
minimalnych wymagañ dla systemów administracji publicznej oraz rejestrów pañstwowych, dokumentu
elektronicznego, jego funkcjonowania i archiwizacji oraz inne kwestie kluczowe dla funkcjonowania
e-Administracji. Nowelizacja ustawy z dnia 18 wrze¶nia 2001 r. o podpisie elektronicznym została rozpoczêta
w 2006 r., po przeniesieniu kompetencji w tym zakresie do działu informatyzacja. Dotychczas nie został
przeprowadzony kompleksowy przegl±d aktów prawnych dotycz±cych społeczeñstwa informacyjnego.
W pierwszym okresie realizacji strategii rozwijane były przede wszystkim te obszary, które nie wymagały silnej
koordynacji i których wyniki były szybko zauwa¿alne wewn±trz urzêdu (rozwój infrastruktury
teleinformatycznej urzêdu, modernizacja strony internetowej, wprowadzenie wymiany danych w formie
elektronicznej z partnerami na zewn±trz urzêdu). Znacznie gorzej przedstawiała siê sytuacja w obszarach
wymagaj±cych koordynacji miêdzy kilkoma urzêdami oraz tych, w których beneficjentem działañ nie jest sama
administracja, lecz które powinny byæ przez ni± prowadzone na rzecz społeczeñstwa. Szczególnie niepokoi
zbyt w±ska skala inicjatyw na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu informacyjnemu.
Osobnego omówienia wymaga kwestia koordynacji działañ w zakresie informatyzacji administracji publicznej.
Wprawdzie informatyzacja jako osobny dział administracji publicznej istnieje od 2002 r., jednak dopiero
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 2/4
93505597.004.png
 
uchwalenie w 2005 r. ustawy o informatyzacji działalno¶ci podmiotów realizuj±cych zadania publiczne
pozwoliło rozpocz±æ rzeczywist± koordynacjê działañ. Ustawa wprowadziła szereg mechanizmów
koordynacyjnych, jak np. standardy informatyczne ustanawiane w rozporz±dzeniach do ustawy, powołanie
Rady Informatyzacji. Dała równie¿ podstawê do przyjêcia w dniu 1 sierpnia 2006 r. Planu Informatyzacji
Pañstwa na rok 2006, a w dniu 28 marca 2007 r. - Planu Informatyzacji Pañstwa na lata 2007-2010.
Plan Informatyzacji Pañstwa, ustanawiany roporz±dzeniem Rady Ministrów, stanowi podstawê koordynacji i
monitoringu działañ na rzecz informatyzacji administracji publicznej. Zakres jego tre¶ci został jednoznacznie
okre¶lony w art. 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalno¶ci podmiotów realizuj±cych
zadania publiczne i obejmuje:
priorytety i cele informatyzacji pañstwa, w oparciu o które powinien przebiegaæ rozwój systemów
teleinformatycznych u¿ywanych do realizacji zadañ publicznych;
zestawienie sektorowych i ponadsektorowych projektów informatycznych, które bêd± słu¿yæ do realizacji
okre¶lonych priorytetów i usług, szczegółowe opisy projektów wraz z informacj± o szacunkowych kosztach i
terminach ich realizacji, mo¿liwych ¼ródłach finansowania oraz o podmiotach odpowiedzialnych za ich
realizacjê;
program działañ w zakresie rozwoju społeczeñstwa informacyjnego, spójny z inicjatyw± i2010 Europejskie
społeczeñstwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia (okre¶lone w nim zostały cele priorytetowe dla
rozwoju społeczeñstwa informacyjnego oraz działania administracji rz±dowej słu¿±ce ich realizacji);
zadania publiczne, które powinny byæ realizowane z wykorzystaniem drogi elektronicznej.
Zało¿enia Planu s± skorelowane z zadaniami w zakresie informatyzacji i rozwoju społeczeñstwa
informacyjnego ujêtymi w Narodowej Strategii Spójno¶ci (Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia)
na lata 2007-2013 i opracowanymi na jej podstawie programami operacyjnymi. Zakłada siê, ¿e nastêpny Plan
Informatyzacji Pañstwa obejmowaæ bêdzie lata 2010-2013. Pozwoli to utrzymaæ pełn± korelacjê miêdzy
Planami Informatyzacji Pañstwa a programami operacyjnymi funduszy strukturalnych UE na lata 2007-2013.
W dniu 12 wrze¶nia 2006 r. Zarz±dzeniem Prezesa RM utworzony został Miêdzyresortowy Zespół ds.
Informatyzacji, któremu przewodniczył minister wła¶ciwy ds. informatyzacji. Zadaniem zespołu było
przygotowywanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych, opiniowanie stanowisk oraz innych
dokumentów rz±dowych w sprawach zwi±zanych z informatyzacj± administracji publicznej, rozwojem
społeczeñstwa informacyjnego, infrastruktur± sieci teleinformatycznych, zastosowaniem technologii
informacyjnych w gospodarce oraz przygotowaniem organów administracji pañstwowej do współpracy z
Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i Systemem Informacji Wizowej (VIS). W dniu 7 marca 2007 r.
Zarz±dzeniem nr 24 Prezesa Rady Ministrów powołany został w jego miejsce Komitet Rady Ministrów do
Spraw Informatyzacji i Ł±czno¶ci. Do jego zadañ nale¿y m.in. inicjowanie i opiniowanie projektów
dokumentów rz±dowych zwi±zanych z informatyzacj± administracji publicznej, rozwojem społeczeñstwa
informacyjnego, ł±czno¶ci±, rejestrami publicznymi oraz koordynacja i monitorowanie stanu zadañ zapisanych
w Planie Informatyzacji Pañstwa na lata 2007-2010.
W perspektywie finansowej 2004-2006 informatyzacja administracji centralnej współfinansowana była ze
¶rodków funduszy strukturalnych w ramach działania 1.5. „Rozwój systemu dostêpu przedsiêbiorców
do informacji i usług publicznych on-line” w ramach SPO Wzrost Konkurencyjno¶ci Przedsiêbiorstw,
dla którego Instytucj± Po¶rednicz±c± jest Ministerstwo Nauki i Informatyzacji.
Warto¶æ płatno¶ci dokonanych na koniec 2006 r. w ramach działania 1.5. SPO WKP wyniosła 14 707 357 zł,
co stanowiło 4,65% alokacji na działanie (82 735 153 zł). 2 Projekty w ramach tego działania prowadzone
bêd± do czerwca 2008 r. Projekty informatyczne administracji publicznej w regionach oraz jednostek
samorz±du terytorialnego prowadzone s± w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju
Regionalnego. W 2006 r. rozpoczêto prace nad systemem wdra¿ania funduszy strukturalnych w zakresie
społeczeñstwa informacyjnego w perspektywie finansowej 2007-2013. W ich efekcie, informatyzacja
administracji rz±dowej współfinansowana bêdzie w ramach 7. osi priorytetowej Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka („Społeczeñstwo informacyjne – budowa elektronicznej
administracji”). Na ten cel przeznaczono 788 mln euro, w tym 670 mln euro z funduszy europejskich.
W ramach 8. osi priorytetowej („Społeczeñstwo informacyjne – zwiêkszanie innowacyjno¶ci
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 3/4
93505597.001.png
 
gospodarki”) wspierane bêdzie przekształcanie polskiej gospodarki w gospodarkê elektroniczn± oraz
przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Alokacja na ten cel wynosi prawie 1 417 mln euro, w tym 1 203,5
mln euro ze ¶rodków funduszy strukturalnych. Instytucj± po¶rednicz±c± dla 7 i 8 osi priorytetowej PO
Innowacyjna Gospodarka jest Ministerstwo Spraw Wewnêtrznych i Administracji. Działania na rzecz rozwoju
społeczeñstwa informacyjnego, w tym informatyzacji administracji rz±dowej w regionach i jednostek
samorz±du terytorialnego, zaplanowane zostały we wszystkich Regionalnych Programach Operacyjnych na
lata 2007-2013.
Podstawowymi utrudnieniami, spowolniaj±cymi realizacjê projektów informatycznych w latach 2004-2006 były:
szybkie zmiany technologiczne,
niedostateczna współpraca miêdzy poszczególnymi instytucjami administracji publicznej,
brak bazy infrastrukturalnej dla zło¿onych usług publicznych w formie elektronicznej (rozproszone systemy i
rejestry publiczne),
skomplikowane i dubluj±ce siê procedury administracyjne, oparte na wykorzystaniu rozproszonych danych,
niedobór odpowiednio przygotowanych do planowania i realizacji projektów informatycznych kadr,
trudno¶ci z realizacj± zamówieñ publicznych zwi±zanych z du¿ymi projektami informatycznymi,
brak dostatecznej koordynacji procesu informatyzacji, w tym standardów informatycznych,
niedostateczna ¶wiadomo¶æ decydentów o konieczno¶ci podejmowania działañ w zakresie społeczeñstwa
informacyjnego w niektórych instytucjach,
brak ¶rodków na realizacjê projektów informatycznych, b±d¼ ich nierównomierny podział,
czêste zmiany instytucjonalne w administracji publicznej.
¬ródło/Autor: Raport koñcowy z realizacji Strategii informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej ePolska na lata
2004-2006/MSWiA
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 4/4
93505597.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin