index4.pdf

(176 KB) Pobierz
93505622 UNPDF
Architektura korporacyjna zmiena postrzeganie informatyki w urzêdzie
¬ródło: Andrzej Sobczak, 01.03.2009
W chwili obecnej nikt ju¿ nie zadaje „po co” informatyzowaæ administracjê publiczn±. Pojawiaj±
siê jednak pytania: jak to robiæ w sposób efektywny – tak, aby z jednej strony racjonalnie dysponowaæ
¶rodkami publicznymi, a jednocze¶nie, aby powstaj±ce rozwi±zania informatyczne w jak najwiêkszym stopniu
były dopasowane do potrzeb – zarówno urzêdów jak i klientów urzêdów – czyli obywateli,
przedsiêbiorstw oraz jednostek tzw. trzeciego sektora (NGO). Jest to o tyle istotne, ¿e w przeci±gu najbli¿szy
kilku lat polskie urzêdy otrzymaj± z Unii Europejskiej istotne ¶rodki na wdra¿anie szeroko rozumianych
rozwi±zañ IT (w tym równie¿ e-urzêdu).
W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania autor przeprowadził w 2007 roku badania ankietowe, a nastêpnie
pogłêbione wywiady, którymi objêci zostali przedstawiciele wybranych jednostek publicznych. Ich celem było
zdiagnozowanie stanu obecnego w zakresie zagadnieñ zwi±zanych z: rol± informatyki w urzêdach,
sposobami organizacji słu¿b IT w tych jednostkach a tak¿e stosowanymi podej¶ciami do opracowywania
nowych systemów informatycznych na potrzeby administracji publicznej.
Poni¿ej, w punktach, zaprezentowano wybrane wyniki badañ , uzyskane dla analizowanych jednostek:
- ¶redni priorytet informatyki w organizacji (w skali 0-10) respondenci z poszczególnych kategorii urzêdów
ocenili: dla urzêdów marszałkowskich na 6,8, w przypadku urzêdów powiatowych grodzkich na 5,6, urzêdów
powiatowych ziemskich na 4,9, za¶ urzêdów gminy na 5,7;
- ¶redni poziom zło¿ono¶ci rozwi±zañ informatycznych w organizacji (w skali 0-10) respondenci z
poszczególnych kategorii urzêdów ocenili: dla urzêdów marszałkowskich na 5,2, w przypadku urzêdów
powiatowych grodzkich na 6,3, urzêdów powiatowych ziemskich na 5,1, za¶ urzêdów gminy na 5,8;
- badane urzêdy (zwłaszcza ¶rednie i wiêksze) wykorzystuj± w istotnym stopniu dedykowane systemy
oprogramowania, przy czym najczê¶ciej s± one tworzone przez podmioty zewnêtrzne (najczê¶ciej firmy,
rzadziej gospodarstwa pomocnicze); tylko du¿e i bardzo du¿e jednostki (tj. powy¿ej 300 etatów) tworz±
samodzielnie oprogramowanie na własne potrzeby;
- w badanych jednostkach wsparcie realizacji strategii rozwoju organizacji przez systemy oprogramowania ma
stosunkowo niski priorytet jako czynnik uwzglêdniany podczas opracowywania rozwi±zañ dedykowanych;
jednocze¶nie du¿a czê¶æ organizacji deklaruje posiadanie strategii rozwoju; mo¿na sformułowaæ wniosek, ¿e
albo strategie te maj± charakter czysto deklaratywny, albo s± realizowane bez wsparcia rozwi±zañ
informatycznych (co wydaje siê jednak mało prawdopodobne, gdy¿ realizacja celów strategicznych organizacji
zwi±zana jest z obsług± zło¿onych procesów biznesowych, które z kolei musz± byæ wspierane przez systemy
oprogramowania);
- barier± w rozwoju informatyki w urzêdach jest szczupło¶æ zasobów kadrowych; z tego wzglêdu wiêkszo¶æ
podejmowanych prac ma charakter wymuszony – albo poprzez konieczno¶æ realizacji wprost zapisów
ustawowych, albo poprzez utrzymywanie istniej±cych ju¿ rozwi±zañ. Jeden z respondentów podczas
przeprowadzonego wywiadu podkre¶lił, ¿e „brak jest czasu na strategiczne my¶lenie w zakresie
rozwoju informatyki".
- wiêkszo¶æ jednostek zleca wykonanie kluczowych dedykowanych systemów oprogramowania jednostkom
zewnêtrznym. wskazywano na istotne zagro¿enie, jakim jest uzale¿nienie siê od dostawcy, i problemy, jakie
wystêpuj±, kiedy okazuje siê, ¿e niezbêdna jest jego zmiana; jeden z respondentów podczas wywiadu
zauwa¿ył, ¿e czasami łatwiej jest wdro¿yæ nowy system ni¿ przej±æ ju¿ istniej±ce rozwi±zanie, poniewa¿
„bardzo czêsto cała wiedza na temat wdra¿anych systemów pozostaje po stronie dostawcy";
- wci±gu ostatnich kilku lat, kiedy sytuacja na rynku informatycznym wyra¼nie siê poprawiła, nasila siê
fluktuacja kadr w działach informatyki w organizacjach publicznych (dotyczy to zwłaszcza du¿ych miast); je¿eli
pracownicy kompetentni pojawiaj± siê w organizacji, to na stosunkowo krótki czas; odchodz±cy pracownicy
„zabieraj± ze sob±” wiedzê na temat istniej±cych rozwi±zañ informatycznych, za których
budowê i utrzymanie byli odpowiedzialni;
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 1/3
93505622.002.png
 
- wystêpuj± du¿e trudno¶ci w porozumiewaniu siê z przedstawicielami czê¶ci biznesowej (merytorycznej)
urzêdów; wynikaj± one z kilku przyczyn: braku wiedzy i zrozumienia dla nowych rozwi±zañ informatycznych,
niechêci do podejmowania wi±¿±cych decyzji, które nastêpnie przekładaj± siê na rozwi±zania informatyczne,
innej perspektywy rozpatrywania urzêdu, a tym samym braku wspólnego jêzyka na linii: informatyka –
pracownicy merytoryczni;
- czêsto zmieniaj±ce siê przepisy prawne i wystêpuj±ce problemy z ich interpretacj±; niestabilno¶æ przepisów
generuje znaczne koszty – zarówno bezpo¶rednie (konieczno¶æ opracowania nowych systemów), jak i
po¶rednie (niezbêdne jest ci±głe zaanga¿owanie pracowników odpowiedzialnych za informatyzacjê w
¶ledzenie zmieniaj±cego siê prawodawstwa); brak jednoznaczno¶ci przepisów wpływa w istotny sposób na
trudno¶ci przy tworzeniu specyfikacji dla systemów oprogramowania, co z kolei powoduje trudno¶ci w ich
odbiorze od dostawców zewnêtrznych podczas prowadzenia testów akceptacyjnych;
- wystêpuj± trudno¶ci w realizacji zapisów ustawy o zamówieniach publicznych; respondenci podkre¶lali, ¿e
pomimo przeprowadzonych ostatnio nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych zapisy zawarte w tym
akcie prawnym nakładaj± obowi±zek wykonywania pracochłonnych zabiegów, co czêsto wpływa na
przedłu¿enie siê postêpowania przetargowego.
Z analizy powy¿szych punktów wyłania siê obraz daleki od sytuacji idealnej. Informatykom w urzêdach ciê¿ko
jest przekonaæ decydentów do traktowania ich jako wiarygodnych partnerów przy planowaniu działañ
kluczowych dla jednostki. Koncentruj± siê oni raczej na tzw. „utrzymaniu przy ¿yciu”
działaj±cych systemów, rzadko kiedy my¶l±c o wdra¿aniu naprawdê innowacyjnych rozwi±zañ. Wynika to
zarówno ze szczupło¶ci kompetentnych kadr, „walce” pochłaniaj±cej mnóstwo czasu i
zasobów przy realizacji zamówieñ publicznych, konieczno¶ci utrzymania zgodno¶ci funkcjonuj±cych
rozwi±zañ z przepisami prawa. Na to wszystko nakłada siê czêsto ograniczona ilo¶æ ¶rodków finansowych,
które przeznaczane s± w administracji na IT.
Koncepcj±, która mo¿e pomóc zmieniæ postrzeganie informatyki w urzêdzie – z roli czysto technicznej,
na maj±c± istotne znaczenie dla funkcjonowania jednostki – jest architektura korporacyjna (enterprise
architecture). W literaturze definiuje siê j± jako opis struktury i funkcji komponentów jednostki (komponentami
s± np. ludzie, procesy biznesowe, struktury organizacyjne jak równie¿ systemy informatyczne), wzajemnych
powi±zañ pomiêdzy tymi komponentami oraz pryncypiów i wytycznych zarz±dzaj±cych ich tworzeniem i
rozwojem w czasie. Czyli mówimy tutaj nie tylko o modelach, ale tak¿e o sposobie działania.
Miêdzynarodowe konsorcjum The Open Group, które zajmuje siê standaryzacj± rozwi±zañ w zakresie IT,
wskazuje, ¿e architektura korporacyjna składa siê z piêciu elementów. S± to:
- pryncypia architektury korporacyjnej – bêd±ce zbiorem trwałych zasad, bazuj±cych na strategii
rozwoju organizacji, które stanowi± reprezentacjê cało¶ciowych potrzeb organizacji w zakresie tworzenia
rozwi±zañ informatycznych; - architektura biznesowa – reprezentuj±ca strategiê biznesow±, sposoby
zarz±dzania organizacj± i jej strukturê organizacyjn± oraz główne procesy biznesowe, a tak¿e relacje
pomiêdzy tymi elementami; - architektura danych – opisuj±c± główne typy i ¼ródła danych niezbêdnych
do funkcjonowania organizacji; - architektura oprogramowania – charakteryzuj±ca poszczególne
systemy oprogramowania, ich rozlokowanie, wzajemne współdziałanie oraz relacje miêdzy tymi systemami a
głównymi procesami biznesowymi organizacji; - architektura infrastruktury technicznej – opisuj±ca
infrastrukturê techniczn±, która stanowi podstawê funkcjonowania kluczowych systemów oprogramowania
(obejmuje ona m. in.: systemy operacyjne, systemy zarz±dzania bazami danych, serwery aplikacyjne, sprzêt
komputerowy oraz infrastrukturê komunikacyjn±.
Powy¿sze architektury tworzone s± zarówno dla stanu bazowego (s± to tzw. architektury odniesienia) jak i
stanu docelowego (s± to tzw. architektury docelowe). W ramach opracowywania architektury korporacyjnej
powstaje tak¿e plan przej¶cia, opisuj±cy strategiê transformacji architektur odniesienia do architektur
docelowej.
Architektura korporacyjna umo¿liwia spójne poł±czenie wszystkich zasobów informatycznych urzêdu z jego
struktur± organizacyjn± i realizowanymi procesami. Zapewnia to m.in. zwiêkszenie elastyczno¶ci procesów
biznesowych urzêdu dziêki poprawie dopasowania systemów informatycznych do potrzeb biznesowych
jednostki (potrzeby te s± jasno wyartykułowane w ramach architektury biznesowej, wiêc zdecydowanie łatwiej
jest opracowywaæ rozwi±zania informatyczne; ponadto posiadanie wizji stanu docelowego urzêdu pozwala,
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 2/3
93505622.003.png
 
aby miały one w wiêkszym stopniu charakter innowacyjny). Nie bez znaczenia bêdzie tak¿e ułatwienie w
pozyskiwaniu funduszy unijnych na wdra¿anie rozwi±zañ teleinformatycznych, gdy¿ bêdzie mo¿na wykazaæ
posiadanie spójnej drogi rozwoju IT w urzêdzie, sharmonizowanej ze strategi± rozwoju jednostki.
Architektura korporacyjna pozwala na uporz±dkowanie portfela posiadanych systemów informatycznych i
rozwi±zañ technologicznych (dzieje siê to na poziomie architektury oprogramowania i architektury
infrastruktury technicznej), zredukowanie czasu i ryzyka zwi±zanego z prowadzeniem projektów
informatycznych (istniej± wytyczne dotycz±ce tworzenia i rozwoju nowych systemów) oraz obni¿enie kosztów
posiadania rozwi±zañ informatycznych (poprzez ich unifikacjê i standaryzacjê – co zapewniaj±
pryncypia architektoniczne).
Posiadanie spójnego i wyczerpuj±cego opisu istniej±cych rozwi±zañ informatycznych (a to gwarantuje
architektura korporacyjna) zapewnia uniezale¿nienie siê od ich dostawców. Wiedza na temat powstaj±cych
systemów gromadzona jest po stronie urzêdu, a nie ich sprzedawców.
Istotn± korzy¶ci± zwi±zan± z posiadaniem architektury korporacyjnej jest zapewnienie interoperacyjno¶ci
systemów funkcjonuj±cych w jednostkach administracji publicznej. Na to zagadnienie wskazuje siê w nowej
wersji ram Interoperacyjno¶ci opracowywanej obecnie przez Komisjê Europejsk± – tzw. European
Interoperability Framework for Pan-European eGovernment Services. W dokumencie tym wystêpuje wprost
odniesienie do TOGAF (The Open Group Architecture Framework) jako podej¶cia do tworzenia architektury
korporacyjnej.
Wreszcie, dziêki opracowaniu architektury korporacyjnej informatycy w urzêdzie staj± siê partnerami dla
urzêdników. Bêd± oni bowiem precyzyjnie wskazaæ, jak działanie poszczególnych systemów informatycznych
przekłada siê na funkcjonowanie procesów biznesowych w urzêdzie. Ponadto maj± ułatwione zadanie
podczas przygotowywania uzasadnieñ dotycz±cych wprowadzania nowych rozwi±zañ informatycznych lub
modernizacji ju¿ istniej±cych, gdy¿ mo¿liwe jest przeprowadzenie analizy „co-je¿eli” –
tzn. np. co siê stanie je¿eli nie zostanie zwiêkszona przepustowo¶æ ł±cza sieciowego, lub nie zostanie
wprowadzona nowa funkcja do systemu – powoduje to, ¿e decydenci „czarno na
białym” widz± konsekwencje podejmowanych decyzji (lub ich braku) – zanim one nast±pi±.
W chwili obecnej w Polsce coraz gło¶niej mówi siê o potrzebie podjêcia prac na rzecz przebudowy zasad
funkcjonowania organizacji publicznych z zastosowaniem nowoczesnych metod zarz±dzania i narzêdzi
informatycznych. Wynika to z faktu, ¿e ze wzglêdu na rosn±cy poziom zło¿ono¶ci tych organizacji, presjê, jaka
jest wywierana przez otoczenie na te jednostki w zakresie efektywno¶ci i jako¶ci dostarczanych przez nie
usług publicznych, oraz konieczno¶æ ci±głej adaptacji do zmian w ¶rodowisku, w którym one funkcjonuj±,
dotychczasowe sposoby ich działania przestały wystarczaæ. Z jednej strony przekłada siê to na wzrost
znaczenia rozwi±zañ informatycznych funkcjonuj±cych w urzêdach. Równolegle powoduje to, ¿e
dotychczasowe metody ich opracowywania i zarz±dzania nimi staj± siê niewystarczaj±ce.
Zastosowanie koncepcji architektury korporacyjnej mo¿e byæ sposobem na lepsze dopasowanie systemów
informatycznych do potrzeb urzêdu, a tym samym bardziej efektywne zarz±dzanie rozwojem IT organizacji.
¬ródło/Autor: Katedra Informatyki Gospodarczej SGH/dr Andrzej Sobczak
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 3/3
93505622.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin