CZYNNIKI I MECHANIZMY ROZWOJU.rtf
(
35 KB
)
Pobierz
NATURA CZY ŚRODOWISKO
CZYNNIKI
I
MECHANIZMY ROZWOJU.
CO WIEMY O GENOTYPACH? REPETYTORIUM
l
Każde z rodziców przekazuje swojemu dziecku
połowę swoich genów
.
l
Jeżeli geny uzyskane od matki i ojca są podobne, wówczas dziecko jest
homozygotą
pod względem cechy tymi genami zdeterminowanej, jeżeli są odmienne – jest
heterozygotą.
CO WIEMY O GENOTYPIE? REPETYTORIUM
l
Genotyp
to wyposażenie dziedziczne organizmu. To kod genetyczny cechy.
l
To
całokształt
wszystkich odziedziczonych genów i bezpośrednio od nich zależnych cech.
l
W zasadzie nie ulega zmianom od chwili zapłodnienia do śmierci.
l
Tylko w bardzo nielicznych przypadkach dochodzi do
mutacji i segregacji w genach
na skutek anomalii dotyczących składu i podziału chromosomów.
CO WIEMY O GENACH? REPETYTORIUM
l
Geny dyktują to, jakie właściwości rozwiniemy
,
oraz to, kiedy to nastąpi.
l
Geny strukturalne
kierują wytwarzaniem białek w cytoplazmie za pomocą kwasu rybonukleinowego RNA.
l
Geny regulujące
kierują aktywnością genów strukturalnych, pobudzając lub blokując ich aktywność zgodnie z potrzebami.
l
Większość cech ludzkich ma charakter
poligenetyczny,
tzn. zależą one od kombinacji genów.
CO WIEMY O DZIEDZICZNOŚCI?
REPETYTORIUM
l
Koncepcja
genów dominujących
(wystarczy ich obecność) i
recesywnych
(konieczna jest obecność podobnych genów).
l
Wpływy środowiska pobudzają lub hamują realizację programu genetycznego.
l
Rola tych wpływów
zależy od ich siły działających bodźców, ale także od wrażliwości organizmu na nie.
CECHY BIOLOGICZNE stanowiące podłoże psychiki można podzielić na:
l
Dziedziczne
– dający się określić udział rodziców /
genopatie/
l
Wrodzone
- nagłe zmiany strukturalne w cechach dziedzicznych nieprzewidywalne na podstawie genów rodzicielskich, mutacje i segregacje w genach
/chromosomopatie
/
l
Płodowe
– uszkodzenia powstałe na skutek działania negatywnych czynników na
zarodek
(embriopatie
) i na płód (
fetopatie).
l
Konstytucjonalne
– uszkodzenia powstałe w efekcie pojawienia się czynników patogennych w czasie porodu i po urodzeniu dziecka.
Człowiek – jakiż to kawał roboty
l
zdolność przyswajania sobie wiedzy przekazywanej z generacji na generację za pośrednictwem symboli, głównie poprzez mowę.
l
środowisko społeczne i kulturę, czyli ogół materialnych i niematerialnych wytworów ludzkiej działalności, ogół wartości i uznanych sposobów postępowania.
Co powoduje zmiany rozwojowe i co je podtrzymuje?
l
mechanizm rozwoju
– proces teoretyczny umożliwiający zrozumienie i wyjaśnienie zjawiska rozwoju;
l
czynnik rozwoju
– stan poprzedzający, przyczyna, wszystko, co wywiera określony wpływ na zjawisko rozwoju.
CZYNNIKI ROZWOJU
l
Dziedziczność;
l
Środowisko;
l
Interakcja tych czynników.
Są dwa podstawowe mechanizmy rozwoju:
DOJRZEWANIE
UCZENIE SIĘ
l
Dojrzewanie
– aktualizacja zawartego w genach ogólnego programu rozwoju. Efektem dojrzewania są funkcje filogenetyczne, czyli wspólne dla całego rodzaju ludzkiego. Ćwiczenie jako takie nie odgrywa istotnej roli w ich pojawieniu się.
l
Uczenie się
– względnie trwała zmiana zachowania pod wpływem doświadczenia. To proces gromadzenia indywidualnych doświadczeń
MATURACJONIZM
l
Na wagę dojrzewania zwrócił uwagę
Arnold Gessell
(1880-1961), twórca maturacjonizmu, teorii podkreślającej kluczową rolę dojrzewania.
l
Gessell stworzył pojęcie „
gotowości uwarunkowanej dojrzewaniem”
(maturational readiness).
EPIGENEZA
l
Proces rozwoju ujmowany jako ciąg przekształceń zachodzących w ciągu życia zarówno na poziomie psychicznym, jak i na poziomie zachowania, pod wpływem działania wielu czynników.
PREFORMIZM (PREFORMACJONIZM)
l
Wszystkie właściwości organizmu są w nim obecne od samego początku, tj. od momentu poczęcia, a rozwój polega tylko na ich wzrastaniu.
Zasada epigenezy ma 2 interpretacje:
l
Predeterministyczną;
l
Probabilistyczną.
2 rodzaje wpływów otoczenia wg Schaffera:
l
Specyficzne;
l
Niespecyficzne.
DOJRZEWANIE A UCZENIE SIĘ
l
STANOWISKO I. Są to procesy rozłączne. Uczenie to prpces, który dostosowuje się do uczenia i nic w nim nie zmienia.
l
STANOWISKO II. Istnieje tożsamość rozwoju i uczenia się. Uczenie się jest właśnie rozwojem. Tak rozumował
Locke.
Główny czynnik inicjujący zmianę rozwojową to uczenie się.
l
STANOWISKO III. Są to procesy wzajemnie się przenikające.
SKUTKI INTERAKCJI DOJRZEWANIA I UCZENIA SIĘ
l
Przebieg rozwoju jest zróżnicowany.
l
Dojrzewanie ogranicza rozwój, wyznacza jego granice.
l
Kres dojrzewania jest rzadko osiągany /to tylko zastój/
l
Pozbawienie możliwości uczenia się ogranicza rozwój.
l
Stymulacja jest istotna dla pełnego rozwoju.
l
Efektywność uczenia się zależy od właściwego dlań czasu /problem gotowości do uczenia się, okresów sensytywnych i krytycznych/.
Warto zapamiętać!
l
Okres krytyczny
: odcinek czasu, w którym pojawienie się lub brak pewnego rodzaju doświadczeń ma szczególne znaczenie dla organizmu. To samo doświadczenie mające miejsce przed lub po tym momencie będzie miało niewielki wpływ lub żaden.
l
Okres sensytywny
: to okres szczególnej wrażliwości, okres przejściowy do następnej fazy.
...
Plik z chomika:
luxia11
Inne pliki z tego folderu:
psychologia_rozwoju_egzamin.pdf
(154 KB)
RYSUNEK RODZINY.rtf
(17 KB)
Wczesne dzieciństwo. Niemowlak .rtf
(21 KB)
TERATOGENY.rtf
(29 KB)
ROZWÓJ ZABAWY.rtf
(10 KB)
Inne foldery tego chomika:
4-latki
artykuly
Bajki
Bajki(1)
Bezpieczeństwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin