Rośnij z Didasko.pdf
(
666 KB
)
Pobierz
program_wych_przed_nowy_na_nowo:rosnij z didasko1.qxd.qxd
Ryta Folejewska
Rośnij z DIDASKO
Program wychowania przedszkolnego
(dla dzieci od 3 do 5 roku życia)
Didasko
Warszawa 2009
1
Program wychowania przedszkolnego
Rośnij z DIDASKO
Autor programu
Ryta Folejewska
Opracowanie redakcyjne
Krystyna Wojtasińska
Anna Konopko
© Copyright by DIDASKO
Warszawa 2009
ISBN 978-83-89957-60-3
Didasko s.j.
ul. Terespolska 19
03-813 Warszawa
www.didasko.com.pl
2
Spis treści
I. Wstęp
5
II. Główne cele wychowania
10
III. Szczegółowe cele wychowania
10
IV. Treści programowe
14
V. Zakończenie
36
1. Krótko o metodach
36
2. Krótko o zabawie
37
3. Wprowadzenie dziecka w świat wartości
38
4. Diagnoza przedszkolna
39
5. Refleksja metodyczna
40
3
Ryta Folejewska
absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego – filia
w Białymstoku (kierunek: pedagogika przedszkolna). Długoletni
praktyk: nauczyciel przedszkolny, dyrektor, doradca metodyczny
wychowania przedszkolnego WOM w Suwałkach. Rzeczoznawca pomocy
dydaktycznych i książek pomocniczych w zakresie wychowania przed-
szkolnego z ramienia MEN.
4
I. WSTĘP
Nowe koncepcje wychowania przedszkolnego, promujące szeroko
pojęty rozwój, traktują człowieka całościowo, tzn. jako ciało, duszę
i rozum. Człowiek to całość, w którym współistnieją trzy obszary:
sfera emocjonalna (dusza, podświadomość),
sfera intelektualna (rozum).
Dziecko powinno się rozwijać w strukturze, w której ma określone
miejsce (rodzina, grupa przedszkolna). Musi mieć ponadto zapewnioną
dobrą opiekę i serdeczną atmosferę. Z tego wynikają następujące zasady
zachowania i działania:
wspieranie tkwiących w każdym dziecku zdolności poprzez rozwijanie
ciekawości świata i wyobraźni,
respektowanie zapotrzebowania dziecka na wartościowanie (uznanie,
akceptacja – chwalenie tego, co robi),
przywiązywanie takiej samej wagi do uczenia się, jak i do rozwoju
osobowości,
obdarzanie dziecka zaufaniem, akceptacją i pozostawienie swobody jego
indywidualnemu rozwojowi (ale umiejętnie, z wielką troską o dziecko).
Żeby przybliżyć pojęcie zaufania, zacytuję Carla R. Rogersa – jed-
nego z przedstawicieli psychologii humanistycznej, będącej podstawą
pedagogiki humanistycznej.
Jeżeli nie ufam człowiekowi, wówczas nie mogę powstrzymać się
od wypychania go informacjami według mojego własnego wyboru,
z obawy, aby nie poszedł złą drogą. Gdy natomiast ufam w zdolność jed-
nostki do rozwinięcia swojego własnego potencjału, wówczas mogę
zaoferować wiele możliwości i pozwolić mu na określenie jego własnej
drogi nauki i jego własnego kierunku.
1
Zatem kierowanie i prowadzenie „za rękę”, nieuzasadnione
ograniczenia lub ich brak, niejasne granice możliwości dzieci nie stwarza-
ją korzystnych warunków do samodzielnego wzrastania.
1
M. Thanhoffer, R. Reicher, R. Rabenstein:
Nauczanie kreatywne
, cz. 1:
Podstawy i metody nauczania
ca³oœciowego
. Lublin 1997, s. 65.
5
sfera ruchowa (ciało),
nawiązanie kontaktu z dzieckiem jako jednością umysłu, psychiki
i ciała,
Plik z chomika:
annmari1
Inne pliki z tego folderu:
Dobry start przedszkolaka.pdf
(730 KB)
Zanim będę uczniem.pdf
(5435 KB)
W kregu zabawy.pdf
(3599 KB)
Program wychowania i kształcenia oraz wspomagania rozwoju szesciolatków w przedszkolach, w klasach zerowych i w placówkach integracyjnych.pdf
(623 KB)
Rośnij z Didasko.pdf
(666 KB)
Inne foldery tego chomika:
Jadłospisy dla dzieci - przedszkole 9. Wrzesień
## Programy
## Referaty, publikacje, artykuły
## Zestawy cwiczeń
## Zestawy cwiczeń(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin