PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC MARZEC (5-latki)
TEMATY TYGODNIOWE
I. POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY KOBIET
II. PO CZYM MOŻNA ROZPOZNAĆ PRZEDWIOŚNIE?
III. HEJ WIOSNA, HEJ WIOSENKA! JUŻ PUKA DO OKIENKA!
IV. ZWYCZAJE I OBRZĘDY WIELKANOCNE
V. FRYDERYK CHOPIN – WIELKI POLSKI KOMPOZYTOR
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na: metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej; innowacji pedagogicznej „Mój mały świat – Słupsk i okolice” - L.Wojtas, B.Forjasz; projekcie działań wspomagających „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona - L.Wojtas; praca z książką „ABC pięciolatka” część 2.
ð zainteresowanie dzieci pracą zawodową kobiet i budzenie dla nich szacunku na podstawie utworów literackich;
ð obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola; zaznajomienie dzieci z pracą krawcowej w zakładzie usługowym;
ð obejrzenie wystawy przyrodniczej Parku Krajobrazowego „Dolina Słupi” – dostrzeganie piękna i oryginalności swojego regionu, oglądanie eksponatów zwierząt i roślin;
ð wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych, stosowanie form grzecznościowych;
ð zapoznanie z charakterystycznymi dla przedwiośnia częstymi zmianami atmosferycznymi: roztopy, pierwsze wiosenne kwiaty, powroty ptaków;
ð kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt i roślin oraz przyswajanie zasad ochrony przyrody;
ð stwarzanie sytuacji dla bezpośredniego kontaktu z przyrodą; dzielenie się spostrzeżeniami, uogólnianie i wiązanie zjawisk występujących wiosną;
ð sprzyjanie rozwojowi pozytywnego obrazu własnego „Ja” poprzez rozpoznawanie i wyrażanie własnych uczuć, dostrzeganie swoich potrzeb i możliwości;
ð wyrabianie umiejętności prawidłowego formułowania wypowiedzi oraz uważnego słuchania tekstu mówionego i czytanego;
ð przybliżenie dzieciom tematyki Świąt Wielkanocnych w nawiązaniu do ogólnopolskiej tradycji, zwyczajów i obrzędów ludowych;
ð zachęcanie do czynnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych w przedszkolu i w domu, zorganizowanie „wielkanocnego kącika”;
ð zapoznanie dzieci z postacią polskiego kompozytora Fryderyka Chopina;
ð dostarczanie wzorów pięknej mowy polskiej, muzyki klasycznej; uwrażliwienie na siłę artystycznego wyrazu.
Poniedziałek
CZY POTRZEBNA JEST KRAWCOWA?
Ø rozmowa kierowana na temat różnych zawodów kobiet, wskazanie przez dzieci w jakim zawodzie pracuje ich mama; zapoznanie z podstawowymi przyborami krawcowej: igła, nici, maszyna do szycia, miara, naparstek, wykrój na podst. Wiersza H. Ożogowskiej „Zabawa w krawcową”; analiza i synteza poznanych wyrazów; wybór przez dzieci ilustracji i przedmiotów dotyczących pracy krawcowej i jej wytworów; ukazanie czynności krawcowej (przerabianie, skracanie, poszerzanie ubrań), zorganizowanie warsztatu krawcowej; zabawa „Szukamy ukrytych narzędzi” – ćwiczenie orientacji i kierunku;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową „Krawcowa” z wykorzystaniem woreczków i chustek; zabawy rytmiczno – ruchowe z przyborami.
Wtorek
RÓŻNE TKANINY
Ø „Nasza bajeczka o gałganeczkach” wg E. Szelburg Zarembiny; na podstawie utworu zapoznanie z różnymi rodzajami tkanin, rozumienie pojęć: ukośnie, co drugi, równolegle, wzdłuż, w poprzek, wykonanie ćwiczenia graficznego „Ręczniki” w ABC pięciolatka s. 27.
Ø „Zimo uciekaj” zapoznanie z nową piosenką, omówienie treści z uwzględnieniem podziału na zwrotki i refren, wykorzystanie znanej piosenki „Marzanna” do zabawy rytmizowanej przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych,
Ø zabawa ruchowa „Igła i nitka” i zabawa z przyborami „Taniec krawcowej”.
Środa
PARK KRAJOBRAZOWY „DOLINA SŁUPI”
Ø oglądanie folderów, plakatów, zdjęć Parku Krajobrazowego „Dolina Słupi” – wyjaśnienie pojęcia: park krajobrazowy; wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Słupsk nad Słupią”, przypomnienie nad jaką rzeką leży nasze miasto; zaproszenie dzieci na wystawę przyrodniczą na terenie Dyrekcji Parku Krajobrazowego; rozmowa na temat zachowania podczas zwiedzania wystawy;
Ø oglądanie filmu edukacyjnego oraz eksponatów na wystawie przyrodniczej; wysłuchanie prelekcji pracownika Parku; zrozumienie znaczenia ochrony przyrody; po powrocie dzielenie się spostrzeżeniami i wrażeniami; zabawa ruchowo – naśladowcza „Zgadnij jakie to zwierzę?”; wypełnianie karty pracy – Jak należy zachowywać się na terenie Parku?
Czwartek
WIZYTA W ZAKŁADZIE KRAWIECKIM
Ø „U krawcowej” wycieczka do zakładu krawieckiego, przybliżenie poszczególnych etapów pracy i niezbędnych narzędzi i urządzeń technicznych, zapoznanie z różnymi rodzajami tkanin, nici i innych dodatków krawieckich, wręczenie przygotowanej wcześniej książeczki na temat pracy krawca i krawcowej, bezpośrednia rozmowa z pracownikami zakładu;
Ø doskonalenie sprawności grafomotorycznych poprzez kreślenie szlaczków literopodobnych w liniaturze wg podanego wzoru.
Piątek
JAK KRAWCOWE SZYJĄ PIĘKNE SUKNIE NOWE?
Ø zabawa rytmiczna „W warsztacie krawieckim” – echo rytmiczne; zabawy za pomocą słowa i gestu; kształcenie poczucia rytmu; gra na instrumentach perkusyjnych (trójkąt, bębenek, kołatka) – naśladowanie odgłosów w zakładzie krawieckim; utrwalenie piosenki „Marzanna”
Ø inscenizacja dzieci do wiersza J. Brzechwy „Dwie krawcowe” – podział na role (krawcowe, panny, burmistrz), rozwijanie inwencji twórczej, integracji słowa i ruchu;
Ø „Mali projektanci” – samodzielne zaprojektowanie stroju dla chłopca lub dziewczynki i wykonanie z wykorzystaniem kawałków materiału, włóczki, kleju; rozwijanie dziecięcej wyobraźni, sprawności manualnych rąk podczas wycinania z materiału, budzenie radości z wykonanej pracy.
WSTAWAĆ ŚPIOCHY! PRZEDWIOŚNIE!
Ø zabawa inscenizowana do tekstu „Przedwiośnie” wg T. Fiutowskiej „Wiosenna książeczka”; przybliżenie zjawisk zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia – wypowiedzi dzieci na temat zmian; nazywanie zwierząt budzących się z zimowego snu; czytanie globalne wyrazów i logiczne uzasadnienie ich wyboru do tekstu; analiza i synteza wyrazów: przedwiośnie, pierwiosnek, przebiśnieg – jako kwiat chroniony, szukanie różnic między kwiatami (kolor kwiatu, kształt liści i kielicha); karta pracy – rysowanie przebiśniegów po wykropkowanym śladzie; doskonalenie sprawności ręki;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z wykorzystaniem krążków i kijków do ćwiczeń; szybkie reagowanie na sygnał.
WĘDRÓWKA BAŁWANKA DO MORZA
Ø wprowadzenie piosenki „Hej, do widzenia Panie Bałwanie” – zapoznanie ze słowami i melodią oraz rytmem; kształcenie poczucia rytmicznego przez reakcje ruchową na zmiany metrum; zabawa muzyczna z wykorzystaniem tamburyna i bębenka; utrwalanie wprowadzonych wcześniej piosenek „Marzanna”, „Zimo uciekaj”,
Ø „Zwiastuny wiosny” porównywanie wyglądu pierwszych wiosennych kwiatów o różnych kształtach i kolorach, wielkości, długości łodyg; utrwalenie pojęcia dłuższy, krótszy, dłuższy od
Ø zabawa ruchowa „Przylot skowronka”, ćwiczenie wyprostne „Kwiaty”,
SZUKAMY PRZEDWIOŚNIA W PARKU
Ø słuchanie opowiadania na podstawie utworu H. Koszutskiej „Jak Marysia na wiosnę czekała”; zapoznanie z pierwszymi oznakami przedwiośnia: skowronek, bazie na leszczynie, przebiśnieg; uważne śledzenie akcji opowiadania;
Ø ...
amelia551