Marzec, kwiecień.doc

(131 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

PLAN  PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA  MIESIĄC MARZEC   (5-latki)             

 

TEMATY   TYGODNIOWE

 

I.                     POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY KOBIET

II.                   PO CZYM MOŻNA ROZPOZNAĆ PRZEDWIOŚNIE?

III.                  HEJ WIOSNA, HEJ WIOSENKA! JUŻ PUKA DO OKIENKA!

IV.                ZWYCZAJE I OBRZĘDY WIELKANOCNE

V.                 FRYDERYK CHOPIN – WIELKI POLSKI KOMPOZYTOR

 Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na:   metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej; innowacji pedagogicznej „Mój mały świat – Słupsk i okolice” -  L.Wojtas, B.Forjasz; projekcie działań wspomagających „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona - L.Wojtas; praca z książką „ABC pięciolatka” część 2.

                ZADANIA

ð      zainteresowanie dzieci pracą zawodową kobiet i budzenie dla nich szacunku na podstawie utworów literackich;

ð      obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola; zaznajomienie dzieci z pracą krawcowej w zakładzie usługowym;

ð      obejrzenie wystawy przyrodniczej Parku Krajobrazowego „Dolina Słupi” – dostrzeganie piękna i oryginalności swojego regionu, oglądanie eksponatów zwierząt i roślin;

ð      wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych, stosowanie form grzecznościowych;

ð      zapoznanie z charakterystycznymi dla przedwiośnia częstymi zmianami atmosferycznymi: roztopy, pierwsze wiosenne kwiaty, powroty ptaków;

ð      kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt i roślin oraz przyswajanie zasad ochrony przyrody;

ð      stwarzanie sytuacji dla bezpośredniego kontaktu z przyrodą; dzielenie się spostrzeżeniami, uogólnianie i wiązanie zjawisk występujących wiosną;

ð      sprzyjanie rozwojowi pozytywnego obrazu własnego „Ja” poprzez rozpoznawanie i wyrażanie własnych uczuć, dostrzeganie swoich potrzeb i możliwości;

ð      wyrabianie umiejętności prawidłowego formułowania wypowiedzi oraz uważnego słuchania tekstu mówionego i czytanego;

ð      przybliżenie dzieciom tematyki Świąt Wielkanocnych w nawiązaniu do ogólnopolskiej tradycji, zwyczajów i obrzędów ludowych;

ð      zachęcanie do czynnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych w przedszkolu i w domu, zorganizowanie „wielkanocnego kącika”;

ð      zapoznanie dzieci z postacią polskiego kompozytora Fryderyka Chopina;

ð      dostarczanie wzorów pięknej mowy polskiej, muzyki klasycznej; uwrażliwienie na siłę artystycznego wyrazu.

 

I.                   POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY KOBIET

Poniedziałek

CZY POTRZEBNA JEST KRAWCOWA?

Ø        rozmowa kierowana na temat różnych zawodów kobiet, wskazanie przez dzieci w jakim zawodzie pracuje ich mama; zapoznanie z podstawowymi przyborami krawcowej: igła, nici, maszyna do szycia, miara, naparstek, wykrój  na podst. Wiersza H. Ożogowskiej „Zabawa w krawcową”; analiza i synteza poznanych wyrazów; wybór przez dzieci ilustracji i przedmiotów dotyczących pracy krawcowej i jej wytworów; ukazanie czynności krawcowej (przerabianie, skracanie, poszerzanie ubrań), zorganizowanie warsztatu krawcowej; zabawa „Szukamy ukrytych narzędzi” – ćwiczenie orientacji i kierunku;

Ø        zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową „Krawcowa” z wykorzystaniem woreczków i chustek; zabawy rytmiczno – ruchowe z przyborami.

 

Wtorek

RÓŻNE TKANINY

Ø        „Nasza bajeczka o gałganeczkach” wg E. Szelburg Zarembiny; na podstawie utworu zapoznanie z różnymi rodzajami tkanin, rozumienie pojęć: ukośnie, co drugi, równolegle, wzdłuż, w poprzek, wykonanie ćwiczenia graficznego „Ręczniki”  w ABC pięciolatka s. 27.

Ø        „Zimo uciekaj” zapoznanie z nową piosenką, omówienie treści z uwzględnieniem podziału na zwrotki i refren, wykorzystanie znanej piosenki „Marzanna” do zabawy rytmizowanej przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych,

Ø        zabawa ruchowa „Igła i nitka” i zabawa z przyborami „Taniec krawcowej”.

 

Środa

PARK KRAJOBRAZOWY „DOLINA SŁUPI”

Ø        oglądanie folderów, plakatów, zdjęć  Parku Krajobrazowego „Dolina Słupi” – wyjaśnienie pojęcia: park krajobrazowy; wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Słupsk nad Słupią”, przypomnienie nad jaką rzeką leży nasze miasto; zaproszenie dzieci na wystawę przyrodniczą na terenie Dyrekcji Parku Krajobrazowego; rozmowa na temat zachowania podczas zwiedzania wystawy;

Ø        oglądanie filmu edukacyjnego oraz eksponatów na wystawie przyrodniczej; wysłuchanie prelekcji pracownika Parku; zrozumienie znaczenia ochrony przyrody; po powrocie dzielenie się spostrzeżeniami i wrażeniami; zabawa ruchowo – naśladowcza „Zgadnij jakie to zwierzę?”; wypełnianie karty pracy – Jak należy zachowywać się na terenie Parku?

 

Czwartek

WIZYTA W ZAKŁADZIE KRAWIECKIM

Ø        „U krawcowej” wycieczka do zakładu krawieckiego, przybliżenie poszczególnych etapów pracy i niezbędnych narzędzi i urządzeń technicznych, zapoznanie z różnymi rodzajami tkanin, nici i innych dodatków krawieckich, wręczenie przygotowanej wcześniej książeczki na temat pracy krawca i krawcowej, bezpośrednia rozmowa z pracownikami zakładu;

Ø         zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową „Krawcowa” z wykorzystaniem woreczków i chustek; zabawy rytmiczno – ruchowe z przyborami.

Ø        doskonalenie sprawności grafomotorycznych poprzez kreślenie szlaczków literopodobnych w liniaturze wg podanego wzoru.

 

Piątek

JAK KRAWCOWE SZYJĄ PIĘKNE SUKNIE NOWE?

Ø        zabawa rytmiczna „W warsztacie krawieckim” – echo rytmiczne; zabawy za pomocą słowa i gestu; kształcenie poczucia rytmu; gra na instrumentach perkusyjnych (trójkąt, bębenek, kołatka) – naśladowanie odgłosów w zakładzie krawieckim; utrwalenie piosenki „Marzanna”

Ø        inscenizacja dzieci do wiersza J. Brzechwy „Dwie krawcowe” – podział na role (krawcowe, panny, burmistrz), rozwijanie inwencji twórczej, integracji słowa i ruchu;

Ø        „Mali projektanci” – samodzielne zaprojektowanie stroju dla chłopca lub dziewczynki i wykonanie z wykorzystaniem kawałków materiału, włóczki, kleju; rozwijanie dziecięcej wyobraźni, sprawności manualnych rąk podczas wycinania z materiału, budzenie radości z wykonanej pracy.

 

II.                PO CZYM MOŻNA ROZPOZNAĆ PRZEDWIOŚNIE?

Poniedziałek

WSTAWAĆ ŚPIOCHY! PRZEDWIOŚNIE!

Ø        zabawa inscenizowana do tekstu „Przedwiośnie” wg T. Fiutowskiej  „Wiosenna książeczka”; przybliżenie zjawisk zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia – wypowiedzi dzieci na temat zmian; nazywanie zwierząt budzących się z zimowego snu; czytanie globalne wyrazów i logiczne  uzasadnienie ich wyboru do tekstu; analiza i synteza wyrazów: przedwiośnie, pierwiosnek, przebiśnieg – jako kwiat chroniony, szukanie różnic między kwiatami (kolor kwiatu, kształt liści i kielicha); karta pracy – rysowanie przebiśniegów po wykropkowanym śladzie; doskonalenie sprawności ręki;

Ø        zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z  wykorzystaniem krążków i kijków do ćwiczeń; szybkie reagowanie na sygnał.

 

Wtorek

WĘDRÓWKA BAŁWANKA DO MORZA

Ø        wprowadzenie piosenki „Hej, do widzenia Panie Bałwanie” – zapoznanie ze słowami i melodią oraz rytmem; kształcenie poczucia rytmicznego przez reakcje ruchową na zmiany metrum; zabawa muzyczna z wykorzystaniem tamburyna i bębenka; utrwalanie wprowadzonych wcześniej piosenek „Marzanna”, „Zimo uciekaj”,

Ø        „Zwiastuny wiosny” porównywanie wyglądu pierwszych wiosennych kwiatów o różnych kształtach i kolorach, wielkości, długości łodyg; utrwalenie pojęcia dłuższy, krótszy, dłuższy od

Ø        zabawa ruchowa „Przylot skowronka”, ćwiczenie wyprostne „Kwiaty”,

 

Środa

SZUKAMY PRZEDWIOŚNIA W PARKU

Ø        słuchanie opowiadania na podstawie utworu H. Koszutskiej „Jak Marysia na wiosnę czekała”; zapoznanie z pierwszymi oznakami przedwiośnia: skowronek, bazie na leszczynie, przebiśnieg; uważne śledzenie akcji opowiadania;

Ø       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin