PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC MAJ (5-latki)
TEMATY TYGODNIOWE
I. ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK
II. W SŁOŃCU I CIEPLE PRZYRODA ROZKWITA
III. MOJA RODZINA – MAMA, TATA I JA
IV. OBCHODZIMY DZIEŃ DZIECKA
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na: metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej; innowacji pedagogicznej „Mój mały świat – Słupsk i okolice” - L.Wojtas, B.Forjasz; projekcie działań wspomagających „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr P. Dennisona - L.Wojtas; praca z książką „ABC pięciolatka” część 3.
ð wzbogacenie wiedzy o świecie roślin i pogodzie, rozumienie zależności przyrody od zjawisk pogody, podejmowanie obserwacji przyrodniczych;
ð rozpoznawanie i nazywanie najbardziej popularnych drzew, krzewów i kwiatów kwitnących wiosną, np. forsycja, jabłoń, konwalia;
ð poznanie zmysłowe kwiatów: wąchanie, dotykanie, określanie kolorów;
ð uczenie szacunku i opiekuńczości wobec zwierząt – naszych „braci mniejszych” (ślimaki, motyle, dżdżownice, żuki)
ð kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki, jako źródła wiadomości i przeżyć, promowanie hasła „książka naszym przyjacielem”;
ð wprowadzenie dzieci w świat poezji, bajek i baśni zawierających wartości wychowawcze, poznawcze i kształcące;
ð organizowanie okolicznościowych „wystawek” książek.
ð zainteresowanie dzieci swoim rodzinnym miastem poprzez udział w spacerach i wycieczkach bliższych i dalszych, m.in. Biblioteka Miejska, galeria plastyczna słupskiego malarza p.Jarugi, wycieczka w pobliżu sadu, ogrodów;
ð rozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych – analiza i synteza, porównywanie, uogólnianie;
ð wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do rodziców;
ð prowadzenie rozmów na temat pracy domowej i zawodowej rodziców z podkreśleniem jej społecznej wartości;
ð kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie ( prawa – obowiązki ) oraz ról innych członków rodziny;
ð prezentowanie własnych umiejętności poprzez przygotowanie drobnych prezentów oraz wspólne zabawy z rodzicami podczas obchodów Dnia Rodziców;
ð dostarczanie dzieciom radości, dobrej zabawy, nowych wrażeń w czasie konkurencji sportowych, konkursów plastycznych, obdarowanie upominkami z okazji Dnia Dziecka.
Poniedziałek
2 maja – dzień wolny od zajęć
Wtorek
3 maja – dzień wolny od zajęć
Środa
JAK POWSTAJE KSIĄŻKA?
Ø zapoznanie dzieci z etapami powstawania książki od pomysłu autora po gotowy wytwór; wykorzystanie ilustracji i plansz; łączenie wyrazów w pary, tworzenie zdań: „Pisarz pisze”, Plastyk rysuje”, „Drukarz drukuje”, „Sprzedawca sprzedaje”, „Czytelnik czyta”; układanie zdań na temat pracy ludzi związanych z wytwarzaniem książek; wiersz T. Kubiaka „Kup mi mamo książeczkę” - zachęcanie do samodzielnego czytania książek, wdrażanie do właściwego posługiwania się książką; zabawa dydaktyczna „Czy znasz tę bajkę?”;
Ø wycieczka do pobliskiej księgarni w celu zapoznania się z ofertą książek dla dzieci; zwrócenie uwagi na wygląd książek, twarde i miękkie oprawy, sposób przeglądania książek, odkładania na miejsce; wybór i zakup książek do przedszkolnej biblioteczki.
Czwartek
ZAKŁADECZKI DO KSIĄŻECZKI
Ø wysłuchanie wiersza W.Badalskiej „Nad książką” ; rozmowa na temat znaczenia czytelnictwa, kształtowanie właściwego stosunku i szacunku do książki – wykonanie zakładki do swojej książki, zapoznanie z kolejnymi etapami pracy, wykorzystanie nożyczek do cięcia pasków do przeplatanki, umieszczenie zakładek w książeczkach;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych; pomoce – woreczki, kółka, doskonalenie szybkości reagowania na ulubione sygnały dźwiękowe,
Ø zabawa dydaktyczna „Jaka to bajka”, rozpoznawanie utworów na podstawie treści i ilustracji;
Piątek
MOJA WŁASNA KSIĄŻECZKA
Ø improwizacje melodyczne do słów „Szanuj książki” – umożliwienie dzieciom tworzenia własnej melodii do podanego tekstu; rozwijanie wrażliwości słuchowej podczas rozpoznawania dźwięków wysokich i niskich, inwencji twórczej podczas tworzenia; wprowadzenie piosenki „Książeczki, bajeczki” zabawa ruchowa do piosenki;
Ø wysłuchanie wiersza B. S. Kossuth „Wielki skarb”; przybliżenie dzieciom znaczenia książek w życiu każdego człowieka; zachęcenie do stworzenia własnej książki z wymyślonym przez siebie tekstem i ilustracjami; rysowanie, malowanie wycinanie kolejnych ilustracji odzwierciedlających treść opowiadania czy bajki na kartkach papieru odpowiadających wielkości książki; wdrażanie do estetycznego wykonania pracy; dbanie o szczegóły.
Ø czytanie fragmentów ulubionych bajek i baśni z książek przyniesionych przez dzieci.
II. ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK
KSIĄŻECZKI Z PRZEDSZKOLNEJ PÓŁECZKI
Ø oglądanie książek o różnej tematyce z „kącika książki”,, dzielenie się wrażeniami z kolegami, wymiana książek z innymi, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i chęci poznawania świata, prawidłowe korzystanie książek i ich szanowanie; wprowadzenie dzieci w świat bajek i baśni; podział na książki z bajkami – Cz. Janczarski, baśniami – Ch.H. Andersen oraz poezją dla dzieci – J. Brzechwa, J. Tuwim; wysłuchanie baśni Andersena „Stokrotka”; omówienie treści, wyjaśnienia pojęcia dobro i zło na przykładzie baśni; zabawa dramowa do treści baśni – naśladowanie odczuć głównej bohaterki; karta pracy – Bohaterowie baśni;
Ø zastaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem toru przeszkód (tunel, poprzeczki); umiejętne pokonywanie przeszkód z zachowaniem bezpieczeństwa, zdrowa rywalizacja dzieci
KIERMASZ KSIĄŻKI
Ø wprowadzenie nowego układu tanecznego do muzyki „Galop”; utrwalanie piosenek i zabaw rytmiczno ruchowych z programu na uroczyste spotkanie z rodzicami; doskonalenie umiejętności poruszania się przy utworach muzycznych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych;
Ø „Kiermasz książek” – doskonalenie działania na zbiorach równo i różnolicznych, określanie liczby elementów zbioru bez przeliczania tych elementów, podpisywanie zbiorów cyframi, praca indywidualna w kartach pracy;
Ø zabawa ruchowa „Dzieci i ptaki” oraz „Równoważnia”.
O PRZYRODZIE W KSIĄŻKACH
Ø zorganizowanie wystawki książek o tematyce przyrodniczej – albumy, atlasy, książki o zwierzętach i roślinach; prezentacja ulubionych książek o tematyce przyrodniczej z domowych biblioteczek (ulubiony fragment, ciekawostka, ilustracja, zdjęcia itp.); przekonanie dzieci o korzyściach płynących z wydawania takich książek – poznanie zjawisk niedostępnych bezpośredniej obserwacji;
Ø mali obserwatorzy przyrody – w czasie spaceru obserwowanie chmur (kolor, wielkość, kształt, przemieszczanie się), wiatru z wykorzystaniem chorągiewek (kierunek, siła) i słońca; wyciąganie wniosków z obserwacji zjawisk przyrodniczych;
Z WIZYTĄ W BIBLIOTECE
Ø wyjazd na spotkanie z panią bibliotekarką w Miejskiej Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży; zapoznanie z zasadami korzystania z wypożyczalni i czytelni, przybliżenie rodzajów książek i zasad korzystania z nich, rozmowa z pracownikami biblioteki, udział w zajęciu przygotowanym przez bibliotekarkę; poznanie życiorysu H.Ch.Andersena oraz wysłuchanie baśni „Księżniczka na ziarnku grochu”; po powrocie dzielenie się wrażeniami;
Ø zabawa ruchowa „Motyle”, „Bocian i Żaby”.
MIŚ USZATEK OPOWIADA BAJKI
Ø zabawa taneczno – rytmiczna „Wężyk Hop”, „Pociąg”, ćwiczenia w sprawnym układzie w dwóch szeregach, w kole, w parach; doskonalenie poczucia rytmu, zapamiętanie kolejności kroków; utrwalenie piosenki „Książeczki, bajeczki”;
Ø ...
amelia551