Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Grudzień 2009
Zadania:
1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody zimą.
2. Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich (opady śniegu, szron, zawieje śnieżne).
3. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy muzyczno-ruchowe.
Tematyka: Nadchodzi zima. ( 7-11.12.2009)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 1
III – 3
V- 3, 4
VII - 2
XI - 1
XIV -2
- Zapoznanie z oznakami nowej pory roku.
- Wyrabianie reakcji na muzykę graną głośno lub cicho.
- Zabawa dydaktyczna „Zimowa pogoda”- rozpoznawanie różnych elementów pogody przez dzieci;
- Słuchanie opowiadania M. Czerkawskiej „W lesie biało” ilustrowanego obrazkami; rozmowa z dziećmi o treści opowiadania; zwrócenie uwagi na występujące w nim zjawiska atmosferyczne (opady śniegu, szron, zawieje śnieżne).
- Zabawy ruchowe: „Tańczące śnieżynki”; „Jedziemy na saneczkach”- wyrabianie reakcji na muzykę graną głośno lub cicho.
- Wymienia wybrane oznaki zimy (opady śniegu, szron, zawieje śnieżne).
- Uważnie słucha opowiadania.
- Potrafi rozpoznać i nazwać obrazki.
- Prawidłowo reaguje na zmiany muzyki (głośno, cicho).
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych.
2.
IX - 2
V – 3, 4
IV – 2
VIII - 2
-Rozwijanie sprawności rąk.
- Rozwijanie umiejętności segregowania.
Zabawy rozwijające inwencję twórczą „A śnieg pada i pada”:
- Zabawa plastyczna „Nasze śniegowe płatki”- wykonanie pracy plastycznej przez dzieci poprzez naklejanie małych kawałków bibuły karbowanej (płatki śniegu) na niebieski karton; prezentacja prac dzieci;
- Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na bibułkowy płatek leżący na dłoni;
- Opowieść ruchowa „Jesteśmy płatkami śniegu”- podczas opowiadania dzieci starają wyobrazić sobie, jak może poczuć się płatek śniegu; wyrażają to za pomocą ruchu, mimiki przy spokojnej muzyce.
- Zabawa matematyczna „Liczymy płatki śniegu”- segregowanie płatków śniegu według koloru do odpowiednich pojemników.
- Wyraża własne pomysły w pracy plastycznej.
- Potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe.
- Wyraża za pomocą ruchu treść opowieści ruchowej.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
- Segreguje płatki śniegu według koloru.
3.
I – 2
XIII - 1
VI - 2
- Rozwijanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
Ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej „Nasza rodzina bałwanków”:
- Rozwiązywanie zagadki o bałwanku;
- Zabawa twórcza „Tworzymy bałwanki”- układanie z odpowiednich elementów bałwanka, podczas opowieści przedstawianej przez nauczyciela, powstanie rodzinki bałwanków; oglądanie powstały bałwanków; dzieci wypowiadają się na temat ich wyglądu, dostrzeganie różnic;
- Zabawa matematyczna „Liczymy i porównujemy”- dzieci liczą z ilu kół skład się bałwan; wskazują koła duże i małe.
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego; zabawy ruchowe „Bałwanek do bałwanka”; „Saneczki”- wyrabianie szybkiej reakcji na umówiony sygnał.
- Potrafi rozwiązać zagadkę.
- Układa bałwana z otrzymanych elementów.
- Przelicza elementy w zakresie liczby 3.
- Stosuje słowa: mały, duży.
- Prawidłowo reaguje na umówiony sygnał.
- Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
4.
III - 3
VIII – 2, 3
- Rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce.
Zabawy przy piosence „Na saneczkach”:
- Improwizacje ruchowe przy muzyce – Taniec zimowych wiatrów z użyciem bibułkowych pasków;
- Słuchanie piosenki „Na saneczkach”; rozmowa na temat treści piosenki, określenie tempa i nastroju piosenki; wypowiedzi dzieci na temat wyglądu śniegu;
- Zabawa rytmiczna „A ten misio”- rytmizowanie refrenu piosenki podczas przerwy w muzyce;
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Jedziemy na saneczkach”- utrwalenie umiejętności tworzenia pary.
- Porusza się rytmicznie przy muzyce.
- Ilustruje muzykę ruchem z użyciem przyboru.
- Słucha piosenki; określa jej tempo i nastrój.
- Wypowiada się na temat wyglądu śniegu.
- Rytmizuje refren piosenki.
- Potrafi utworzyć parę.
5.
III – 2, 3
IX – 2
XIV – 2, 5
- Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi.
- Rozwijanie umiejętności manualnych.
- Oglądanie obrazków przedstawiających różnego rodzaju ubrania; segregowanie i określanie ich według ubrania się na określoną porę roku; zwrócenie uwagi na charakterystyczny strój zimowy – Jak należy ubrać się zimą?;
- Słuchanie opowiadania B. Formy „Chciałbym mieć szal”- rozmowa na temat utworu: Jak była ubrana pani Zima?; Kto spacerował po lesie?; Co chciał mieć szal?; określenie z dziećmi prawidłowego ubioru na zimową porę;
- Zabawa plastyczna „ Szal dla pani Zimy”- kolorowanie kredkami świecowymi sylwety szalika; prezentacja prac dzieci; wywieszenie ich w kąciku plastycznym.
- Rozpoznaje i nazywa obrazki.
- Segregowanie ubrań według pory roku.
- Potrafi wypowiedzieć się na określony temat.
- Koloruje kredkami sylwetę szala.
1. Wzmacnianie więzów w rodzinie poprzez poznanie tradycji, zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
3. Rozwijanie inwencji twórczej dzieci – wykonywanie kart świątecznych.
2. Kształtowanie umiejętności wokalnych i ruchowy przy świątecznej muzyce.
Tematyka: Nadchodzą święta. ( 21-24.12.2009)
...
amelia551