Rozwijajmy się razem - program autorski przeznaczony dla dzieci upośledzonych umysłowo, w młodszym wieku szkolnym.doc

(66 KB) Pobierz
Cele Programu:

 

 

 

  „Rozwijajmy się razem”

 

Program autorski przeznaczony dla dzieci upośledzonych umysłowo, w młodszym wieku szkolnym.

 

 

 

                          Opracowany przez:

                                                                                    Mgr Sylwię Skowrońską

                                                                                                  Beatę Cader

 

Realizowany w Zespole  Szkół Ogólnokształcących Nr 7 w Gliwicach w roku szkolnym 2004- 2005.

             

Wstęp

 

Wśród wielu potrzeb ludzkich, których spełnienie decydowało kiedyś o utrzymaniu się przy życiu, na pierwszy plan wysuwa się potrzeba przynależności do grupy.

Zwiększanie świadomości dziecka dotyczącej podejmowanych przez nie działań, zachowań w stosunku do innych ludzi a także siebie samego służy jego rozwojowi oraz wytworzeniu postawy odpowiedzialności za własne życie.

To wszystko zaś wpływa na proces przystosowania dziecka do nowej, niekoniecznie typowo szkolnej sytuacji.

 

 

Założenia programowe

 

Realizacja programu miała miejsce w siedzibie Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych w Gliwicach.

Statutowym celem tegoż Stowarzyszenia jest integracja środowiska osób niepełnosprawnych, zwiększanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w szeroko pojętym życiu społecznym oraz przeciwdziałanie ich izolacji.

Dostarczenia uczniom okazji do przeżywania pozytywnych emocji podjęto się wraz z pracownikami stowarzyszenia.

              Integracyjne Studio Artystyczne funkcjonujące na terenie Stowarzyszenia stanowiło źródło korektywnych doświadczeń dla naszych uczniów.

Poprzez rysunek, malarstwo sztalugowe, na szkle czy też rękodzieło mogli bowiem docenić swoje mocne strony, nabyć nowe umiejętności.

Dzięki możliwości prezentowania własnoręcznie wykonanych  prac w Małej Galerii Artystycznej „W podwórzu” kształtowało się u uczniów poczucie sprawstwa.

Działalność SON to również nieodpłatne imprezy rekreacyjno – kulturalne o charakterze integracyjnym podczas których uczniowie naszej szkoły mieli sposobność nabycia zdolności interpersonalnych, budowania pozytywnych sytuacji społecznych.

 

Charakterystyka programu:

 

 

Cel główny :

Wspomaganie dziecka w jego całościowym rozwoju tak, by było przygotowane, na mirę swoich możliwości do życia w zgodzie z ludźmi i samym sobą.

 

Cele szczegółowe:

-         doskonalenie umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi

-         rozwijanie umiejętności właściwego wyrażania swoich przeżyć i emocji

-         uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka

-         rozwijanie aktywności w zakresie uczestnictwa w coraz szerszych kręgach społecznych

-         wzbogacanie zainteresowania sztuką ( odbiorca- twórca)

-         doskonalenie umiejętności wykonywania różnych prac plastycznych


Procedury osiągania celów:

Na początku zajęć w SON należy zapoznać dzieci z nowym dla nich otoczeniem i przypomnieć o przestrzeganiu podstawowych zasad BHP.

Prowadzący pomaga dzieciom rozwijać aktywność w zakresie uczestnictwa w coraz szerszych kręgach społecznych , rozwijać zainteresowanie sztuką, doskonalić umiejętności wykonywania prac technicznych.

Zajęcia podczas których dzieci będą wykonywały rożnego rodzaju prace plastyczne powinny kształtować umiejętność koncentracji uwagi, wyrażania we właściwy sposób  swoich  przeżyć i emocji.

Możliwość zaprezentowania efektów swoich prac w Małej Galerii Artystycznej „W podwórzu” wzmacnia u dzieci poczucie własnej wartości.

 

 

Osoby współpracujące w realizacji programu:

Pracownicy Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych przy ul. Zwycięstwa w Gliwicach.

 

Czas realizacji programu:

2 semestry, w wymiarze 2 godzin 1 raz w miesiącu.

 

Adresat programu:

Uczniowie klas młodszych szkoły podstawowe specjalnej

 

Miejsce realizacji programu:

Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych przy ul. Zwycięstwa w Gliwicach


 

Metody pracy:

-         Podające : pogadanka, wyjaśnienie

-    Operatywna: praktycznego działania

 

Formy pracy:

-         zbiorowa jednolita

-         indywidualna zróżnicowana

 

Zasady:

 

-         indywidualizacji

-         wykorzystania w procesie realizacji wszelkich możliwości dziecka

-         kompleksowego oddziaływania

-         aktywnego i świadomego oddziaływania

 

Pomoce dydaktyczne:

 

-         tkaniny

-         farby, pędzle

-         kolorowy papier

-         balony

-         słoma, nici

-         butelki plastikowe

-         widokówki

-         przybory szkolne

 

 

Działania związane z przygotowaniem i realizacją programu:

 

-         Poznanie sytuacji szkolnej i rodzinnej uczniów na podstawie informacji uzyskanych od wychowawców

-         Ustalenie terminu zajęć

-         Przygotowanie materiałów i pomocy dydaktycznych

 

Oczekiwane efekty terapii:

Uczeń:

-         posiada zasób słów konieczny do swobodnego porozumiewania się

-         werbalizuje myśli, uczucia, emocje

-         jest wrażliwy na potrzeby drugiego człowieka

-         wykazuje zainteresowanie sztuką

-         starannie wykonuje prace plastyczne

 

Ewaluacja programu:

Przeprowadzenie wśród uczniów biorących udział w programie ankiety.

 

Czynności związane z zakończeniem zadania:

Podsumowanie zajęć poprzez opracowanie wniosków do ewentualnej dalszej pracy

 

Opracowując program „Rozwijajmy się razem” pamiętano by w trakcie przeprowadzanych zajęć uwzględnić ujawnione przez dzieci potrzeby oraz opinie i modyfikować go w zależności od ich oczekiwań.

 

 

 


Zajęcia 1.

 

Cele:

-         Integracja grupy

-         Usprawnianie dłoni poprzez wykonywanie prac plastycznych

-         Wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie

 

 

1.     Przywitanie  się z członkami Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych z którymi dzieci będą pracować, zapoznanie z celem zajęć.

2.     „Pajączek” – przedstawienie się za pomocą kłębka wełny.

3.     Przygotowanie pomocy służących do wykonania wakacyjnej pocztówki.

4.     Wykonanie wakacyjnych pocztówek z wykorzystaniem zdjęć, kolorowego papieru, kredek, bibuły.

5.      Zabawa w „zgadnij kto to?”- uczestnicy siedzą w kole, jedna osoba zamyka oczy i próbuje ustalić za pomocą dotyku kto siedzi obok niej.

6.     Prezentacja prac dzieci i umieszczenie ich w widocznym miejscu sali.

7.     Porządkowanie miejsca pracy.

8.     Pożegnanie.

9.     Powrót do szkoły.

 


Zajęcia 2

 

 

Cele:

 

 

-         Usprawnianie pracy rąk i dłoni

-         Rozwijanie wyobraźni

-         Integracja z grupą

 

1.     Powitanie, ukazanie celu zajęć

2.     Zabawa " Kogo lubię". Dziecko, wybrane przeze mnie opisuje osobę, którą lubi, np. " Ta osoba, którą lubię ma czerwony sweterek, jasne włosy, zielone tenisówki...", dzieci muszą odgadnąć o kim mowa.

3.       Praca plastyczna pt. „Koło, kwadrat, trójkąt...”

     Każdy uczestnik rysuje na swojej kartce koło, kwadrat i trójkąt (w dowolnym miejscu). Następnie wykorzystując te trzy podstawowe figury próbuje je ze sobą powiązać tak, aby powstał jakiś rysunek np.: zwierzę, dom itp.

    4.    Zabawa „Pomyśl i narysuj”  Z  wydartych skrawków kolorowego papieru

    dzieci przyklejają skrawek papieru na kartkę i rysują kompozycję według własnego pomysłu i fantazji, wykorzystując skrawek jako element rysunku np.: głowę psa, koronę drzewa

5.   Omówienie prac i umieszczenie ich w widocznym miejscu sali GOIN.

6.       Pożegnanie.

7.       Powrót do szkoły.


Zajęcia 3

 

 

Cele:

 

 

-         Usprawnianie dłoni poprzez wykonywanie karmnika dla ptaków

-         Uwrażliwienie na potrzeby przyrody

 

 

1.     Przywitanie się , przedstawienie celu zajęć

2.     Przygotowanie przez dzieci materiałów służących do wykonania karmnika dla ptaków

3.     Wspólne stworzenie karmnika dla ptaków z butelki plastikowej- wycielcie w niej otworów, umieszczenie pojemniczków na karmę dla ptaków, zrobienie haczyka w celu zawieszenia karmnika na drzewie, ozdobienie karmnika. Pozostawienie prac w widocznym miejscu sali.

4.     Zabawa pt. „Kto ćwiczy a kto naśladuje ?” polegająca na tym iż jedno z dzieci odwraca się plecami do reszty grupy, nauczyciel wskazuje osobę która będzie wykonywała dowolne ruchy. Reszta dzieci będzie naśladować. Zadaniem odwróconego będzie znalezienie kto jest inicjatorem ruchu.

5.     Porządkowanie miejsca pracy.

6.     Pożegnanie.

7.     Powrót do szkoły.

 


Zajęcia 4

 

 

Cele:

 

-         Usprawnianie pracy rąk i dłoni

-         Wzmacnianie koncentracji uwagi

-         Integracja grupy

 

 

 

 

 

1.     Powitanie, ukazanie celu zajęć

2.     Przygotowanie materiałów do wykonania łańcucha na choinkę: kawałków słomy, wyciętych z bibuły krążków, nitki.

3.     Odmierzanie równych długości kawałków słomy poprzez cięcie wg przygotowanego wzornika

4.     Nawlekanie na przemian na nitkę kawałków słomy i krążków z wyciętej bibuły

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin