"Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie". Maria Grzegorzewska
„Razem lepiej, łatwiej, ciekawiej”
Program integracji uczniów
klasy 5a i 5b
Szkoły Podstawowej nr 7
z Oddziałami Integracyjnymi w Jaworznie
Wstęp
Stosunek do niepełnosprawnych na przestrzeni wieków ewaluował od pełnej wrogości do względnej akceptacji. Miejsce tych ludzi w różnych społeczeństwach zależało od ogólnej kultury i poziomu życia. Wraz ze zmianami społecznymi zaczął się zmieniać stosunek do niepełnosprawnych - wyrażający się w idei integracji. Powodzenie integracji szkolnej i przyszłości wzajemnych kontaktów ludzi niepełnosprawnych i pełnosprawnych w znacznej mierze zależy od nauczyciela. To on kształtuje relacje między dziećmi i jakość środowiska wychowawczego. Od wiedzy nauczyciela, znajomości potrzeb rozwojowych dziecka, dostosowania treści i metod kształcenia, umiejętności nawiązania kontaktu i ukierunkowania zachowań dzieci, będą zależały ich doświadczenia i świat subiektywnych przeżyć. Czy dzieci niepełnosprawne doświadczą wielu niepowodzeń i w konsekwencji będą się odsuwały i unikały kontaktów społecznych, czy odwrotnie - nauczą się poznawania, komunikowania i kształtowania właściwych relacji z otoczeniem, zależy od przyjętego systemu wartości i kultury stosunków w klasie. Te same czynniki zadecydują, czy u dzieci pełnosprawnych ukształtuje się potrzeba i umiejętność wzajemnego komunikowania swych myśli i przeżyć, zdolność oraz chęć ich odczuwania i zrozumienia, wyzwalająca postawę tolerancji, czy też ukształtują się postawy wrogości i odrzucenia.Wychowanie do akceptacji osób niepełnosprawnych, przyznanie im równych praw edukacyjnych i społecznych wymaga aktywnego zaangażowania wielu środowisk, ale najistotniejszą rolę w tym procesie należy przypisać szkole. To właśnie w szkole, a nawet już w przedszkolu dziecko od najwcześniejszych lat swego życia powinno uczyć się tolerancji, solidarności i poszanowania godności każdego człowieka.
Charakterystyka programu
Prezentowany program jest propozycją integracji uczniów klas piątych integracyjnych klasy 5A i 5B Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaworznie. Przeznaczony jest do realizacji w przeciągu dwóch lat – do ukończenia przez uczniów szkoły podstawowej. Autorki programu zamierzą realizować program
podczas integracyjnych spotkań z dziećmi, korespondencji, wycieczek i spacerów, podczas lekcji wychowawczych, zajęć pozalekcyjnych, wycieczek.
Wymagana będzie współpraca z rodzicami, dyrekcją Szkoły Podstawowej, nauczycielami uczącącymi w tych klasach.
Zajęcia będą realizowane w trzech kręgach tematycznych:
· Nasze spotkania
· Pamiętamy o sobie, czyli magia korespondencji
· Wycieczki, spacery zabawy w terenie
CELE OGÓLNE PROGRAMU:
Głównym celem wychowawczym programu jest uczenie się wzajemnej tolerancji, wrażliwości, otwartości i poszanowania praw innych, integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych w naturalnym środowisku rówieśniczym.
Ponadto celem będzie:
· przełamywanie barier dzielących uczniów obu klas,
· kształtowanie pozytywnych postaw, zrozumienia i znajomości potrzeb oraz możliwości niepełnosprawnych intelektualnie,
· umiejętność nawiązywania nowych znajomości,
· wyrabianie nawyków prawidłowego zachowania się wobec innych oraz wczuwanie się w ich sytuację,
· odczuwanie radości ze wspólnej zabawy,
· uczenie wzajemnej akceptacji w oparciu o życzliwe odnoszenie się do innych,
· uczenie radości z „dawania”,
· rozbudzanie świadomości, że wszyscy mają równe prawa, choć mają różne możliwości,
· wyzbycie się egoizmu, rozumienie innych,
· zapewnienie wszystkim uczestnikom spotkań życzliwej, przyjaznej i pełnej serdeczności atmosfery.
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Po zrealizowaniu programu uczeń:
· ma właściwy stosunek do niepełnosprawnych rówieśników,
· jest wrażliwy na problemy swoich mniej sprawnych kolegów,
· postrzega drugą osobę jako równego sobie człowieka, zwraca uwagę na jego potrzeby,
· dostrzega w swoich kolegach indywidualne cechy, zdolności, pozytywne zachowania,
· jest otwarty i tolerancyjny wobec innych,
· jest cierpliwy, taktowny i kulturalny wobec drugiego człowieka,
· zna różne sposoby okazywania uczuć,
· potrafi twórczo wykorzystywać wolny czas
Zastosowane metody to :
- aktywizujące,
- praktycznych działań,
- gry i zabawy,
Formy wykorzystywane podczas realizacji programu to, spotkania zespołu, spotkania z rodzicami, pracownikami poradni, pracownikami szkól integracyjnych.
EWALUACJA CELÓW
Ewaluacja odbywać się będzie poprzez:
· obserwacje( bieżąca, cząstkowa końcowa) -widoczne dokonania wychowawcze w integrowaniu uczniów obu klas,
· rozmowy z rodzicami i uczniami,
· analizę dokumentów,
· anonimowe ankiety dla uczniów.
Ewaluacja ma służyć doskonaleniu pracy nauczyciela jak i ucznia tym samym wpłynąć na jakość pracy klasy i szkoły.
Tematyka
Sposób realizacji
Osiągnięcia uczniów
( cele operacyjne)
- Dziewczynki wykonują kartki z życzeniami dla chłopców klasy równoległej.
- Wizyta w klasie,
- złożenie życzeń i wzajemna wymiana, wykonanych kartek.
- Wspólne zabawy.
Uczeń:
- umie sprawić niespodziankę
- innym,
- umie okazać radość jej otrzymania,
- potrafi kulturalnie zachować się w nowej sytuacji.
- Impreza integracyjna
pod hasłem „ Pokus – pokus, mary – dary, Niech się spełnią andrzejkowe czary”
- wspólna zabawa i wróżby
- wspólny poczęstunek
- wręczenie podziękowań wykonanych przez uczniów dla wychowawcy i uczniów za zorganizowanie zabawy.
-nawiązuje nowe znajomości,
-potrafi zaakceptować inność,
drugiego człowieka
-życzliwie odnosi się do
Kolegów,
-potrafi planować przebieg imprezy,
-wykonuje dekorację sali,
-przygotowuje odpowiednie
wróżby i konkursy,
-wykonuje rekwizyty,
-uczestniczy w zabawie,
-stara się stworzyć przyjemną
Atmosferę,
- potrafi wyrazić wdzięczność za zorganizowanie imprezy i wspólną zabawę.
BOŻE
NARODZENIE
Wspólna wigilia:
- śpiewanie kolęd,
- wspólna wieczerza: dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń,
- obdarowywanie się upominkami wykonanymi przez siebie ( mini stroiki, kartki, ozdoby choinkowe).
- zna i podtrzymuje tradycje świąteczne,
- umie sprawić radość innym,
- potrafi zachować się przy wigilijnym stole,
- umie złożyć życzenia.
BAL KARNAWAŁOWY
Wspólne spotkanie uczniów obydwu klas:
- przygotowanie dekoracji,
- zaplanowanie zabaw, konkursów,
- wspólna dyskoteka.
- poczęstunek.
- potrafi bawić się i cieszyć ze wspólnej zabawy,
- potrafi prawidłowo współżyć w gronie rówieśników,
- wie jakie czynniki wpływają na dobrą zabawę,
- pokonuje nieśmiałość, chętnie bierze udział z konkursach i wspólnych zabawach.
WIELKANOC
- Wykonanie kartki z życzeniami i podpisami uczniów całej klasy - przesłanie drogą pocztowa.
...
evi84