Program integracji uczniów - Razem lepiej, łatwiej, ciekawiej.doc

(90 KB) Pobierz
„Razem lepiej, łatwiej, ciekawiej”

"Każde dziecko ma prawo do szczęścia
i swego miejsca w społeczeństwie".
                          Maria Grzegorzewska

 

 

 

„Razem lepiej, łatwiej, ciekawiej”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program integracji uczniów

klasy 5a i 5b 

Szkoły Podstawowej nr 7

z Oddziałami Integracyjnymi w Jaworznie

 

 

 

Autor programu: mgr Agnieszka Stanek

 

 

 

 

 

Wstęp

Stosunek do niepełnosprawnych na przestrzeni wieków ewaluował od pełnej wrogości do względnej akceptacji. Miejsce tych ludzi w różnych społeczeństwach zależało od ogólnej kultury i poziomu życia.
Wraz ze zmianami społecznymi zaczął się zmieniać stosunek do niepełnosprawnych - wyrażający się w idei integracji.
Powodzenie integracji szkolnej i przyszłości wzajemnych kontaktów ludzi niepełnosprawnych i pełnosprawnych w znacznej mierze zależy od nauczyciela. To on kształtuje relacje między dziećmi i jakość środowiska wychowawczego. Od wiedzy nauczyciela, znajomości potrzeb rozwojowych dziecka, dostosowania treści i metod kształcenia, umiejętności nawiązania kontaktu i ukierunkowania zachowań dzieci, będą zależały ich doświadczenia i świat subiektywnych przeżyć. Czy dzieci niepełnosprawne doświadczą wielu niepowodzeń i w konsekwencji będą się odsuwały i unikały kontaktów społecznych, czy odwrotnie - nauczą się poznawania, komunikowania i kształtowania właściwych relacji z otoczeniem, zależy od przyjętego systemu wartości i kultury stosunków w klasie. Te same czynniki zadecydują, czy u dzieci pełnosprawnych ukształtuje się potrzeba i umiejętność wzajemnego komunikowania swych myśli i przeżyć, zdolność oraz chęć ich odczuwania i zrozumienia, wyzwalająca postawę tolerancji, czy też ukształtują się postawy wrogości i odrzucenia.
Wychowanie do akceptacji osób niepełnosprawnych, przyznanie im równych praw edukacyjnych i  społecznych  wymaga aktywnego zaangażowania wielu środowisk, ale najistotniejszą rolę w tym procesie należy przypisać szkole. To właśnie w szkole, a nawet już w przedszkolu dziecko od najwcześniejszych lat swego życia powinno uczyć się tolerancji, solidarności i poszanowania godności każdego człowieka.
 


Charakterystyka programu

 

 

        Prezentowany program jest propozycją integracji uczniów klas piątych integracyjnych klasy 5A i 5B Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaworznie. Przeznaczony jest do realizacji w przeciągu dwóch lat – do ukończenia przez uczniów szkoły podstawowej. Autorki programu zamierzą realizować program

podczas integracyjnych spotkań z dziećmi, korespondencji, wycieczek  i spacerów, podczas lekcji wychowawczych, zajęć pozalekcyjnych, wycieczek.

        Wymagana będzie współpraca z rodzicami, dyrekcją Szkoły Podstawowej, nauczycielami uczącącymi w tych klasach.

        Zajęcia będą realizowane w trzech kręgach tematycznych:

·        Nasze spotkania

·        Pamiętamy o sobie, czyli magia korespondencji

·        Wycieczki, spacery zabawy w terenie

 

 

 

CELE OGÓLNE PROGRAMU:

 

    Głównym celem wychowawczym programu jest uczenie się wzajemnej tolerancji, wrażliwości, otwartości i poszanowania praw innych, integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych w naturalnym środowisku rówieśniczym.

 

 

Ponadto celem będzie:

·        przełamywanie barier dzielących uczniów obu klas,

·        kształtowanie pozytywnych postaw, zrozumienia i znajomości potrzeb oraz możliwości  niepełnosprawnych intelektualnie,

·        umiejętność nawiązywania nowych znajomości,

·        wyrabianie nawyków prawidłowego zachowania się wobec innych oraz wczuwanie się w ich sytuację,

·        odczuwanie radości ze wspólnej zabawy,

·        uczenie wzajemnej akceptacji w oparciu o życzliwe odnoszenie się do innych,

·        uczenie radości z „dawania”,

·          rozbudzanie świadomości, że wszyscy mają równe prawa, choć mają różne możliwości,

·        wyzbycie się egoizmu, rozumienie innych,

·        zapewnienie wszystkim uczestnikom spotkań życzliwej, przyjaznej i pełnej serdeczności atmosfery.

 

EFEKTY   DZIAŁAŃ   WYCHOWAWCZYCH

 

Po zrealizowaniu programu uczeń:

 

·        ma właściwy stosunek do niepełnosprawnych rówieśników,

·        jest wrażliwy na problemy swoich mniej sprawnych kolegów,

·        postrzega drugą osobę jako równego sobie człowieka, zwraca uwagę na jego potrzeby,

·        dostrzega w swoich kolegach indywidualne cechy, zdolności, pozytywne zachowania,

·        jest otwarty i tolerancyjny wobec innych,

·        jest cierpliwy, taktowny i kulturalny wobec drugiego człowieka,

·        zna różne sposoby okazywania uczuć,

·        potrafi twórczo wykorzystywać wolny czas

Zastosowane metody to :

- aktywizujące,

- praktycznych działań,

- gry i zabawy,


Formy wykorzystywane podczas realizacji programu to, spotkania zespołu, spotkania z rodzicami, pracownikami poradni, pracownikami szkól integracyjnych.
 

 

EWALUACJA CELÓW

 

Ewaluacja odbywać się będzie poprzez:

 

 

·        obserwacje( bieżąca, cząstkowa końcowa) -widoczne dokonania wychowawcze w integrowaniu uczniów obu klas,

·         rozmowy z rodzicami i uczniami,

·         analizę dokumentów,

·         anonimowe ankiety dla uczniów.

 

Ewaluacja ma służyć doskonaleniu pracy nauczyciela jak i ucznia tym samym wpłynąć na jakość pracy klasy i szkoły.
 

 
I.  NASZE SPOTKANIA

 

Tematyka 

Sposób realizacji

Osiągnięcia uczniów

( cele operacyjne)

 

DZIEŃ CHŁOPAKA

 

 

-         Dziewczynki  wykonują  kartki z życzeniami dla chłopców klasy równoległej.

-         Wizyta w klasie,

-         złożenie życzeń i wzajemna wymiana, wykonanych kartek.

-         Wspólne zabawy.

 

Uczeń:

-         umie sprawić niespodziankę   

-         innym,

-         umie okazać radość  jej   otrzymania,

-         potrafi kulturalnie zachować    się w nowej sytuacji.

 

 

 

 

 

 

 

ANDRZEJKI

 

 

- Impreza integracyjna

pod hasłem „ Pokus – pokus, mary – dary, Niech się spełnią andrzejkowe czary

 

- wspólna zabawa i  wróżby

- wspólny poczęstunek

- wręczenie podziękowań wykonanych przez uczniów dla wychowawcy i uczniów za zorganizowanie zabawy.

 

Uczeń:

-nawiązuje nowe znajomości,

-potrafi zaakceptować inność,      

drugiego człowieka

-życzliwie odnosi się do 

  Kolegów,

-potrafi planować przebieg  imprezy,

-wykonuje dekorację sali,

-przygotowuje odpowiednie 

wróżby i konkursy,

-wykonuje rekwizyty,

-uczestniczy w zabawie,

-stara się stworzyć przyjemną

Atmosferę,

- potrafi wyrazić wdzięczność za zorganizowanie imprezy i wspólną zabawę.

 

 

 

BOŻE

NARODZENIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wspólna wigilia:

- śpiewanie kolęd,

- wspólna wieczerza:  dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń,

- obdarowywanie się upominkami wykonanymi przez siebie ( mini stroiki, kartki, ozdoby choinkowe).

 

 

 

 

 

Uczeń:

-         zna i podtrzymuje tradycje świąteczne,

-         umie sprawić radość innym,

-         potrafi zachować się przy wigilijnym stole,

-         umie złożyć życzenia.

 

 

 

BAL KARNAWAŁOWY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wspólne spotkanie uczniów obydwu klas:

-         przygotowanie dekoracji,

-         zaplanowanie zabaw, konkursów,

-         wspólna dyskoteka.

-         poczęstunek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń:

-         potrafi bawić się i cieszyć ze wspólnej zabawy,

-         potrafi prawidłowo współżyć w gronie rówieśników,

-         wie jakie czynniki wpływają na dobrą zabawę,

-         pokonuje nieśmiałość, chętnie bierze udział z konkursach i wspólnych zabawach.

 

 

II. PAMIĘTAMY O SOBIE

 

 

WIELKANOC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Wykonanie kartki z życzeniami i podpisami uczniów całej klasy - przesłanie drogą pocztowa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin