Program terapii pedagogicznej.doc

(138 KB) Pobierz
PROGRAM TERAPII PEDAGOGICZNEJ

 

 

PROGRAM  TERAPII  PEDAGOGICZNEJ

 

opracowany przez nauczycielkę

Przedszkola Samorządowego Nr 7 w Białymstoku

Urszulę Gajdzińską-Kulesza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Białystok 2008

 

 

Wstęp

 

 

 

                            Pojęcie terapii jest wieloznaczne. Określamy tak sposób pracy z dziećmi mający na celu rozładowanie wewnętrznych konfliktów, frustracji i napięć o charakterze emocjonalnym.

                                          Terapia pedagogiczna jako system działań wychowawczych skierowana jest na udzielenie pomocy dziecku. Tak, więc rozumienie dziecka, jego zachowań, pozwala na dobór określonej strategii pracy terapeutycznej.

                            Dysharmonie i zaburzenia rozwoju mają wyraźne tendencje do pogłębiania się w wypadkach, gdy nie podejmuje się działań terapeutycznych w zaburzonych zakresach. Dlatego też ważne jest wczesne wykrycie wszelkich odchyleń rozwojowych oraz zapewnienie odpowiedniej pomocy zmierzającej do wyrównania i korygowania tych zaburzeń, gdyż brak tych oddziaływań może stać się czynnikiem hamującym normalną aktywność dziecka lub prowadzić do nieprawidłowych i niepożądanych zachowań.

                            Obserwacja ma pomóc nauczycielce i rodzicom w lepszej organizacji procesu wychowania, wzmacniania i pomocy w trudnościach, jakie ma dziecko. Indywidualne i podmiotowe traktowanie wychowanków daje wiele możliwości harmonijnego rozwoju dzieci.

                            Zajęcia terapeutyczne w przedszkolu obejmują usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

Terapia oparta jest na następujących zasadach:

 

                                          integracja,

                                          adekwatność,

                                          tempo dostosowane do dziecka,

                                          zasada „drobnych kroków”,

                                          systematyczność i intensywność działań,

                                          doprowadzenie rozpoczętej pracy do końca,

                                          wdrażanie do samokontroli,

                                          akceptacja, pogoda ducha,

                                          właściwe wzmacnianie, nagroda,

                                          eliminowanie frustracji (ocena za wkład pracy, nie za efekt),

                                          przestrzeganie jednolitego systemu oddziaływań w przedszkolu, w domu i podczas zajęć terapeutycznych.

 

 

                            Podstawową formą aktywności małego dziecka jest zabawa. Specyficzną rolę w prowadzeniu terapii pedagogicznej spełnia nawiązywanie do aktywności zabawowo-twórczej dzieci. Umiejętne kierowanie zabawami twórczymi pozwala dziecku na rozładowanie napięć emocjonalnych, znalezienie swojego miejsca w grupie, rozbudzenie zainteresowań i poznanie własnych możliwości. Stąd zabawa, szczególnie spontaniczna, ma walory terapeutyczne. Prowadzi ona do zaspokajania potrzeb i oczekiwań dzieci. Dlatego też uważana jest za jedną z podstawowych technik pracy terapeutycznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

                            Ważnym elementem pracy terapeutycznej w przedszkolu jest także rozmowa indywidualna z dzieckiem. Nauczycielka spostrzegając bierność, apatię czy wewnętrzne zamknięcie się dziecka, próbuje w warunkach wzajemnego zaufania poznać przyczyny takiego zachowania się dziecka. To zaś pozwoli jej na zorganizowanie zabawy, w której dziecko odczułoby radość tworzenia czegoś nowego, a przede wszystkim zbliżyłoby go do grupy rówieśniczej.

                            Ważnym sposobem pracy terapeutycznej jest organizowanie zabaw lub inscenizacji na podstawie tekstu literackiego oraz aktywność plastyczna.

                            Zastosowanie zabawy zarówno w pracy dydaktycznej, jak i wychowawczej powoduje, że dziecko jest mniej skrępowane, staje się bardziej otwarte, ufne, chętnie uczestniczy w działaniach edukacyjnych, z łatwością i chęcią przyswaja przekazywaną mu wiedzę i umiejętności.

                            Powinnością nauczyciela jest natomiast stymulowanie, wspieranie i inicjowanie rozwoju potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności oraz próbą urzeczywistnienia tych oczekiwań w aktywności zabawowej dzieci.

 

 

 

Podczas wykonywania wszystkich proponowanych ćwiczeń należy pamiętać o tym, aby:

 

                                          stopień trudności zadania dostosowany był do aktualnych możliwości dziecka,

                                          zakres podpowiedzi był dostosowany do aktualnych możliwości dziecka i zmniejszany w miarę jego rozwoju,

              w czasie jednego zajęcia wykonywać kilka ćwiczeń z różnych kategorii, które będą przeplatane ćwiczeniami    relaksacyjnymi,

                                          powtarzać ćwiczenia tak długo, aż dziecko będzie potrafiło wykonać je prawidłowo i samodzielnie,

                                          stosować system nagród rzeczowych i społecznych (pochwały).

 

 

Cel i zadania

 

                            Nadrzędnym celem terapii jest wspomaganie rozwoju dziecka. Rozumiemy przez to usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, rozwijanie samodzielności, budowanie wiary we własne siły oraz korygowanie odchyleń od normy.

 

Zadania:

 

                                          stymulowanie rozwoju intelektualnego dziecka,

                                          integracja dziecka z grupą rówieśniczą,

                                          rozwijanie wyobraźni, myślenia, aktywności twórczej,

                                          kształtowanie umiejętności samodzielnego działania dziecka,

                                          budzenie wrażliwości estetycznej,

                                          rozwijanie umiejętności komunikowania się,

                                          kształtowanie umiejętności wyrażania przez dziecko własnych uczuć, przeżyć, spostrzeżeń.

 

 

Metody

 

                            Podczas pracy z dzieckiem zastosuję metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk. Będą to m.in. metody:

 

                                          ćwiczeń,

                                          zadań stawianych do wykonania,

                                          słowne, np.: zagadki, objaśnienia, rozmowa, opowiadanie,

                                          oglądowe, np.: pokaz, obserwacja,

                                          metody aktywizujące:

                            1.              metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

                            2.              metoda P. Dennisona – kinezjologia edukacyjna,

                            3.              pedagogika zabawy,

                            4.              techniki relaksacyjne.

 

             

USPRAWNIANIE FUNKCJI WZROKOWYCH

 

Cel ćwiczeń

 

Środki realizacji - rodzaje stosowanych ćwiczeń

Pomoce

 

 

Ćwiczenia usprawniające działania na materiale bezsłownym.

Wyrabiania całościowego i szybkiego rozpoznawania obrazków wzrokowych (rozwijanie pamięci wzrokowej).

 

Stopniowe przechodzenie od spostrzegania globalnego do analitycznego (układanie całości z części).

Ćwiczenie koncentracji uwagi.

 

 

Rozwijanie orientacji przestrzennej i spostrzegawczości.

 

 

 

 

Wyrabianie właściwych wyobrażeń przedmiotów.

Ćwiczenie pamięci wzrokowej, koordynacji wzrokowo - ruchowej i orientacji w kierunkach (lewa-prawa, góra-dół).

 

 

Ćwiczenia spostrzegawczości.

Ćwiczenia koordynacji ręka - oko.

Ćwiczenia logicznego myślenia.

 

Ćwiczenia orientujące w kierunkach.

Ćwiczenia pamięci wzrokowej.

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenie pamięci wzrokowej (odnajdywanie różnic).

Utrwalenie nazw figur geometrycznych.

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia w analizie i syntezie.

 

 

Ćwiczenia w analizie spostrzegania.

Utrwalanie pojęcia zbiór.

 

 

 

 

Ćwiczenia w analizie i syntezie wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo ruchowej.

Ćwiczenia koncentracji uwagi i pamięci wzrokowej.

Ćwiczenie pamięci bezpośredniej.

 

Ćwiczenie umiejętności spostrzegania figury na tle.

 

Wdrożenie do właściwej, celowej obserwacji.

Ćwiczenie koordynacji wzrokowo - ruchowej.

 

 

Ćwiczenia w zakresie spostrzegania, analizy i syntezy oraz wdrażanie do logicznego rozumowania.

 

 

 

 

I. Ćwiczenie spostrzegania na materiale konkretnym.

 

1. Rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych:

·     w dowolnym czasie,

·     w krótkich ekspozycjach (zapamiętanie jak największej liczby przedmiotów znajdujących się na obrazku i wyliczenie ich zaraz po przerwie).

 

2. Dobieranie jednakowych obrazków:

·  &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin