Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym.doc

(132 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO– TERAPEUTYCZNY

.................... KL. I GIM. ZET

ROK SZKOLNY 2007/2008

 

 

 

Imię i nazwisko dziecka

 

 

 

Data urodzenia

 

 

1.

Adres zamieszkania

 

 

Telefon kontaktowy

 

 

 

2.

Adres placówki do której uczęszcza dziecko

 

3.

Stopień upośledzenia

UMIARKOWANY

 

4.

Struktura rodziny

 

5.

Nr orzeczenia

 

Uwagi ogólne dotyczące diagnozy

6.

Poziom edukacji

KL. I GIM.

ZET

 

Wskazania do diagnozy psychologicznej – data badania

18.06.2004 rok

7.

Schorzenia

 

8.

Zachowania trudne:

·         agresja

·         autoagresja

·         zaburzenia sensoryczne

AUTOAGRESJA- chłopiec uderza głową o poręcz łóżka podczas zasypiania

9.

Czy zażywa leki psychotropowe?

Tisercin- 25 mg

10.

Sposoby porozumiewania się

 

WERBALNY

 

11.

Dodatkowe informacje

 

Uczeń objęty jest nauczaniem indywidualnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.                   DIAGNOZA FUNKCJONALNA

 

1.     Informacje wstępne:

...................... urodzony .................. r. w Świnoujściu. Uczeń kl. I ZET Gimnazjum. Objęty nauczaniem indywidualnym w wymiarze 10 godz. Tygodniowo.

 

2.     Diagnoza i zalecenia wg orzeczenia i opinii Poradni Pedagogicznej:

 

Diagnoza:

 

Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym , nieprawidłowy rozwój społeczno – emocjonalnej sfery osobowości.

 

Zalecenia:

 

§         Stymulować procesy dojrzałości społeczno- emocjonalnej

§         Usprawniać motorykę małą

 

3.     Informacja o sytuacji rodzinnej ucznia:

 

Uczeń pochodzi z rodziny rozbitej. Matka jest w związku z obywatelem niemieckim, mieszka razem z nim na terenie Niemiec. Ma drugie dziecko, z trzecim jest w ciąży. Nie utrzymuje żadnych kontaktów z synem. Ma ograniczone prawa rodzicielskie. Twierdzi, że nie może zająć się Mateuszem, ponieważ nie ma warunków. Ojciec chłopca również ma ograniczone prawa rodzicielskie. Pracuje poza granicami państwa na Wyspach Kanaryjskich. Utrzymuje z synem kontakt telefoniczny. Mateusz mieszka u rodziców swojego ojca, którzy są dla niego rodziną zastępczą. Dziadkowie są na emeryturze, Babcia dorabia w domu wypoczynkowym. Mateusz jest zadbany. Dziadkowie mają problemy z wyegzekwowaniem od Mateusza posłuszeństwa. Mateusz po szkole chodzi bez opieki po mieście. Ulega wpływom innych osób.

 

 

 

4.     Umiejętności, zachowania ucznia:

 

ü     percepcja

 

U uczenia narząd słuchu i wzroku zbudowany prawidłowo. Uczeń ma wadę wzroku i nosi okulary.  Zaburzona jest percepcja wzrokowa.
- trudności w dostrzeganiu różnic między przedmiotami, obrazami i układami przestrzennymi podobnymi, lecz nie identycznymi oraz podobieństw w układach pozornie całkowicie różnych;
- trudności w odwzorowywaniu graficznym i przestrzennym złożonych struktur przede wszystkim o charakterze abstrakcyjnym ( kształty geometryczne, znaki graficzne);
- trudności rozumienia, wnioskowania na materiale obrazkowym.

W zakresie percepcji słuchowej uczeń ma problemy w:

o       wyodrębnianiu dźwięków ze struktur złożonych (głosek i sylab ze słów, słów ze zdań),;

o       w różnicowaniu dźwięków mowy;

o       w scalaniu dźwięków w złożone struktury;

o       w koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych.

 

ü     działania poznawcze

 

Uczennica poznaje świat wszystkimi zmysłami. Słuch i wzrok w normie.

 

ü     kontakt i komunikacja

 

Komunikacja werbalna wystarczająca do komunikowania się z najbliższym otoczeniem.

 

ü     samoobsługa i samodzielność

 

Uczeń  w zakresie samoobsługi jest dzieckiem zaradnym jedynie w podstawowym zakresie, w codziennych czynnościach wymaga pomocy i wsparcia najbliższego otoczenia. Doskonale orientuje się w otoczeniu bliższym

i dalszym. Po mieście zawsze porusza się pod opieką osoby dorosłej jak i samodzielnie.

 

ü     sprawność motoryczna

 

§        motorka mała

Uczeń jest praworęczny. Występują u niego zakłócenia koordynacji wzrokowo - ruchowej przy czynnościach wykonywanych pod kontrolą wzroku (niski poziom graficzny oraz trudności w innych zadaniach plastycznych). Szybkość ruchów rąk jest niedostosowana do zadania.

 

§ motoryka duża

 

Uczeń posiada następujące problemy z zakresu motoryki dużej :

-niezgrabność w pokonywaniu przeszkód;
- słabe panowanie nad szybkością i siła;
- nieznaczną trudność w integracji wszystkich mięśni, w celu wykonania skoordynowanego działania.

 

ü     emocje

Uczeń jest pogodny, niekonfliktowy, raczej otwarty w relacjach uczeń – nauczyciel.

Nie zawsze reaguje adekwatnie do sytuacji, w których uczestniczy. Ulega wpływom innych osób.

 

ü     Preferencje

 

Chłopiec lubi zajęcia przy komputerze. Lubi również zajęcia wychowania fizycznego.

 

ü     zachowania nietypowe

 

Nadmierna pobudliwość seksualna, autoagresja.

 

5.     Wnioski końcowe:

 

ü     ocena rozwoju

Chłopiec upośledzony w stopniu umiarkowanym. Nie potrafi czytać ani pisać. Liczy w zakresie 20. Operacje matematyczne dodawania i odejmowania wykonuje na konkretach. Nie zna wartości pieniędzy ani pojęcia czasu. Bardzo mało sprawny w zakresie małej  i dużej motoryki; wymaga opieki otoczenia.

 

ü     Postulaty

 

Na zajęciach należy:

 

§         Doskonalić percepcję wzrokową i słuchową;

§         Wyrabiać sprawność grafomotoryczną;

§         Doskonalić słuch fonematyczny, analizę i syntezę słuchową;

§         Rozwijać sprawność ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin