Internet-Kurs.pdf

(1159 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Internet. Kurs
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Maria Sokó³, Maciej Kunowski
ISBN: 83-7361-314-5
Format: 180x235, stron: 312
Zawiera CD-ROM
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Samo wyliczenie mo¿liwoci oferowanych przez internet mog³oby zaj¹æ wiele stron.
Poza dostêpem do nieprzeliczonych zasobów informacji na ró¿ne tematy,
ogólnowiatowa sieæ jest te¿ doskona³ym rodkiem komunikacji (dziêki poczcie
elektronicznej czy tzw. komunikatorom). Ale to nie wszystko: ju¿ teraz mo¿na
rozmawiaæ przez sieæ jak przez telefon (nie p³ac¹c przy tym ogromnych rachunków),
dokonywaæ zakupów, pobieraæ z sieci filmy i muzykê, wreszcie pracowaæ nie ruszaj¹c
siê z domu.
Ksi¹¿ka „Internet. Kurs” to nowoczesny podrêcznik, dziêki któremu w krótkim czasie
poznasz fascynuj¹cy wiat sieci i nauczysz siê w nim poruszaæ. To pozycja skierowana
do pocz¹tkuj¹cych u¿ytkowników, nie maj¹cych wiêkszego dowiadczenia w obs³udze
komputera. Mo¿esz z niej korzystaæ bez pomocy nauczyciela. Krótkie rozdzia³y, które
mo¿esz przeczytaæ w ci¹gu kilkunastu minut, przedstawiaj¹ krok po kroku czynnoci
jakie nale¿y wykonywaæ, aby osi¹gn¹æ zamierzony efekt.
Poznasz:
• Podstawowe informacje o internecie
• Korzystanie z przegl¹darki stron WWW
• Sposoby skutecznego wyszukiwania potrzebnych informacji w sieci
• Korzystanie z poczty elektronicznej
• Korzystanie z komunikatorów (Tlen, Gadu-Gadu)
• Podstawy tworzenia stron WWW
• Zasady bezpiecznego poruszania siê w internecie
Ksi¹¿ki wydawnictwa Helion z serii „Kurs” skierowane s¹ do pocz¹tkuj¹cych
u¿ytkowników komputerów, którzy chc¹ w krótkim czasie nabyæ praktycznych
umiejêtnoci, przydatnych w karierze zawodowej i codziennej pracy. Napisane
przystêpnym jêzykiem i bogato ilustrowane, s¹ wspania³¹ pomoc¹ przy samodzielnej
nauce. Wszystkie opisywane programy zosta³y umieszczone na p³ycie CD do³¹czonej
do ksi¹¿ki.
• Przeznaczony dla pocz¹tkuj¹cych
• Praktyczne zadania krok po kroku
• Przystêpny i zrozumia³y jêzyk
• Liczne ilustracje
• Idealny do samodzielnej nauki
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
10785536.002.png 10785536.003.png 10785536.004.png
Spis treci
Wstp ......................................................................................................................................................5
Rozdział 1. Internet. Rodzaje podłczenia do sieci..................................................................................7
Co to jest internet?.................................................................................................................7
Co to jest World Wide Web?................................................................................................9
Przegld metod podłczania komputera do internetu..................................................10
BHP w internecie.................................................................................................................37
Podsumowanie.....................................................................................................................40
Rozdział 2. Surfowanie po internecie...........................................................................................................41
Podstawowe informacje o przegldarkach ........................................................................41
Internet Explorer.................................................................................................................43
„Ciasteczka” w internecie..................................................................................................71
Podsumowanie.....................................................................................................................77
Rozdział 3. Jak szuka" w internecie ..............................................................................................................79
Strategia wyszukiwania.......................................................................................................79
Zasady formułowania zapytania.......................................................................................82
Google...................................................................................................................................83
Wyszukiwanie plików.........................................................................................................88
Podsumowanie.....................................................................................................................91
Rozdział 4. Poczta elektroniczna ....................................................................................................................93
Struktura adresu e-mail.......................................................................................................93
Zakładamy konto pocztowe...............................................................................................93
Outlook Express..................................................................................................................99
Spam.....................................................................................................................................118
Podsumowanie....................................................................................................................121
10785536.005.png
4
Spis tre&ci
Rozdział 5. Grupy dyskusyjne.......................................................................................................................123
Usenet..................................................................................................................................123
Grupy dyskusyjne w programie Outlook Express........................................................127
Bu6ki i akronimy................................................................................................................141
Podsumowanie...................................................................................................................144
Rozdział 6. Komunikatory internetowe ...................................................................................................145
Gadu-Gadu.........................................................................................................................146
Tlen...................................................................................................................................... 163
ICQ......................................................................................................................................178
IRC.......................................................................................................................................193
Czaty na stronach WWW.................................................................................................210
Podsumowanie...................................................................................................................212
Rozdział 7. Randki internetowe....................................................................................................................213
Randki.o2.pl.......................................................................................................................215
Sympatia.pl.........................................................................................................................223
Randki.interia.pl................................................................................................................228
Podsumowanie...................................................................................................................234
Rozdział 8. Tworzenie stron WWW ............................................................................................................ 235
Posta< 6ródłowa dokumentu HTML i znaczniki.........................................................237
Nowa strona WWW..........................................................................................................239
Tekst i jego atrybuty..........................................................................................................246
Odno@niki...........................................................................................................................274
Obrazy na stronach WWW..............................................................................................280
Tabele...................................................................................................................................291
Podsumowanie...................................................................................................................297
Skorowidz...................................................................................................................................... 299
Strategia wyszukiwania
Zasady formułowania zapytania
Google
Podsumowanie
Jak szuka
w internecie
Strategia wyszukiwania
Aby szuka efektywnie, najpierw musisz zada sobie pytanie, czego szukasz.
Innymi słowy, musisz zdefiniowa strategi szukania:
Czego dotyczy Twój problem?
Jakie s% kluczowe kwestie z nim zwi%zane?
Czy mo&esz je wyrazi innymi słowami?
Odpowiadaj%c na te pytania, zgromadzisz list terminów, z którymi mo&esz zacz% swoje
wyszukiwanie. Pamitaj, &e list t zawsze mo&na rozbudowywa. Je)li na li)cie znajduj%
si terminy, których nie rozumiesz, zawsze mo&esz skorzysta z encyklopedii lub słownika.
Przy wyszukiwaniu komputer szuka odno)ników, korzystaj%c z podanych przez Ciebie
terminów. Stosowane s% tylko te terminy — a wic je)li szukasz stron o motoryzacji,
pominiesz strony po)wicone modelom samochodów, a wic spor% cz) zasobów.
W przypadku terminów w obcych jzykach istotn% spraw% jest pisownia — oto
na przykład wyraz behaviour w pisowni angielskiej, a tu behavior — w pisowni ameryka.skiej.
Po ka&dym etapie wyszukiwania powiniene) przejrze to, co znalazłe), aby okre)li
u&yteczno) i przydatno) tych materiałów. Odwied/ strony tematyczne, aby sprawdzi,
czy nie ma na nich u&ytecznych odno)ników.
Wyszukiwanie plików
10785536.001.png
80 Strategia wyszukiwania
Skorzystaj z multiwyszukiwarki i szukaj, je)li to mo&liwe, całych fraz. Nie u&ywaj jednak
zbyt wielu słów. W ten sposób znajdziesz strony, które mog% prowadzi do kolejnych
u&ytecznych stron lub same s% w jaki) sposób przydatne.
Zanotuj wszystkie alternatywne terminy, które mog% znale/ zastosowanie w dalszych
etapach wyszukiwania, a wic synonimy, skróty nazw itp. Tu tak&e mo&e by przydatna
zwykła ksi%&ka — na przykład Słownik jzyka polskiego.
Dostosuj wyszukiwanie, korzystaj%c z narzdzi wyszukiwarek. Spróbuj wyeliminowa
te terminy, które okazały si mało istotne. Je)li potrzebna Ci pomoc, skorzystaj
z tematycznych grup dyskusyjnych.
W internecie istniej% trzy podstawowe sposoby wyszukiwania dokumentów i stron WWW:
Wyszukiwarki — pozwalaj% wyszukiwa przy u&yciu słów kluczowych, odnosz%cych
si do wyszukiwanego zagadnienia. Program komputerowy — bot, pajk lub robot
— nieustannie przeszukuje sie, a informacje o swoich „znaleziskach” przesyła do
centralnej bazy danych. Gdy wpisujesz termin w oknie wyszukiwarki, przeszukujesz
w rzeczywisto)ci baz danych. Dziki temu, &e zasigiem działania programu objta
jest cała sie WWW, mo&esz znale/ wicej informacji. Wiele wyszukiwarek stara si
posortowa znaleziony materiał pod k%tem zgodno)ci z Twoim zapytaniem. Wiele
oferuje narzdzia pozwalaj%ce na lepsze sprecyzowanie zapytania (jest to tak zwane
wyszukiwanie zaawansowane). Zazwyczaj odszukany materiał jest prezentowany
w postaci ł%czy prowadz%cych do zasobów. Wyszukiwarki maj% te& swoje wady.
Przede wszystkim zwracaj% zbyt wiele wyników. Ró&ne wyszukiwarki maj% dostp
do ró&nych stron, co sprawia, &e konieczne jest korzystanie z dwóch lub wicej takich
narzdzi. Przykładowe wyszukiwarki to AltaVistaPL (http://www.altavista.com.pl/),
Google (http://www.google.pl/) czy Onet.pl Szukaj (http://www.szukaj.onet.pl).
Multiwyszukiwarki — to najnowsze narzdzia do wyszukiwania informacji w WWW.
Ich istota polega na tym, &e korzystaj%c ze specjalnego oprogramowania, system
„zatrudnia” jednocze)nie kilka wyszukiwarek i przeszukuje kilka katalogów
tematycznych, a nastpnie kompiluje rezultaty wyszukiwania lub prezentuje je
według nazw indeksów. Multiwyszukiwarki ró&ni% si od pozostałych narzdzi tym,
&e nie posiadaj% &adnej wewntrznej bazy danych. Posługuj% si natomiast zasobami
wyszukiwarek i katalogów tematycznych. Podstawow% ich zalet% jest to, &e nie
musisz ju& sam uruchamia kolejnego wyszukiwania przy u&yciu innego narzdzia.
Niektóre multiwyszukiwarki potrafi% eliminowa powtarzaj%ce si rekordy oraz
strony WWW o podobnej tematyce i tych samych adresach — wówczas jako efekt
pracy narzdzia prezentowana jest lista pojedynczych trafie., z której usunite
zostały powtórzenia. Multiwyszukiwarki, które tego nie potrafi%, zwracaj% kilka
list — po jednaj dla ka&dej ze stosowanych wyszukiwarek — powtórzenia s%
wówczas nieuniknione. Podobnie jak wyszukiwarki, multiwyszukiwarki
tak&e zwracaj% ogrom materiału (mo&na powiedzie, &e jest to nawet lawina).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin