50 Olimpiada chemiczna - Etap II Zadania teoretyczne.pdf
(
451 KB
)
Pobierz
L OLIMPIADA CHEMICZNA
L OLIMPIADA CHEMICZNA
KOMITET GŁÓWNY OLIMPIADY CHEMICZNEJ (Warszawa)
O
L
I
M
P
I
A
D
A
50
ETAP II
1954
2003
C
Z
N
A
H
E
M
I
Zadania teoretyczne
C
ZADANIE 1
Narysuj wzór strukturalny naturalnego tripeptydu (z podaniem konfiguracji absolutnej
asymetrycznych atomów węgla) pełniącego w organizmie funkcję układu oksydoredukcyjnego,
wiedząc, że:
1.
peptyd poddany próbie ninhydrynowej wykazuje fioletową barwę.
2.
jedno z wiązań peptydowych jest wytworzone poprzez grupę funkcyjną znajdującą się
w łańcuchu bocznym jednego z aminokwasów.
3.
pik jonu pseudomolekularnego stwierdzony za pomocą spektrometrii mas ze źródłem jonizacji
typu elektrosprej (ang.
electrospray
) odpowiada masie cząsteczkowej 308 u (UWAGA:
liczba
ta
odpowiada masie cząsteczkowej substancji powiększonej o jeden,
[M+H]
+
)
4.
w wyniku utlenienia tego peptydu tlenem z powietrza powstaje produkt tworzący jon
pseudomolekularny o masie cząsteczkowej 613 u
5.
podziałanie na tak utleniony peptyd chlorkiem tionylu w metanolu (jest to reakcja estryfikacji
wolnych grup karboksylowych) prowadzi do produktu dającego pik pseudomolekularny
odpowiadający masie cząsteczkowej 669 u
6.
w wyniku częściowej hydrolizy wyjściowego peptydu powstają m.in. dwa dipeptydy.
Dipeptydy te po rozdzieleniu poddano analizie elementarnej. W obu przypadkach uzyskano
CO
2
, H
2
O, N
2
oraz BaSO
4
.
7.
identyfikacja reszty aminokwasowej
2
znajdującej się na N-końcu badanego
tripeptydu przeprowadzona została metodą Sangera. Stosując spektrometrię mas typu
elektrosprej stwierdzono w widmie hydrolizatu m.in. obecność jonu pseudomolekularnego
DNP-AA odpowiadającego masie cząsteczkowej 314 u.
Metoda Sangera polega na przeprowadzeniu reakcji peptydu z 1-fluoro-2,4-dinitrobenzenem.
Reakcji ulegają wolne grupy aminowe znajdujące się w peptydzie. Otrzymaną w ten sposób pochodną
2,4-dinitrofenylową (DNP) peptydu poddaje się hydrolizie, a następnie różnymi metodami
indentyfikuje się DNP-pochodną aminokwasową.
Rozwiązując zadanie podaj wnioski, jakie wyciągasz z informacji podanych w każdym z
powyższych punktów (1-7). Napisz równania reakcji, jakim ten peptyd zostaje poddany w punktach (4,
5, 7).
W obliczeniach masy molowe należy zaokrąglić do liczb całkowitych.
ZADANIE 2
Historyczne doświadczenia
W pewnej pracy naukowej ogłoszonej w 1754 r. opisano następujące doświadczenia (nazwy
substancji podawane są zgodnie z nomenklaturą używaną w tamtych czasach):
•
Podczas silnego ogrzewania
biała magnezja
przekształca się w
magnezję paloną,
przy czym
magnezja palona waży dwa razy mniej niż użyta
magnezja biała
(dokładność ważenia z
XVIII w.)
•
Podczas traktowania
białej magnezji
kwasem siarkowym następuje silne burzenie się i powstaje
sól gorzka
.
•
Magnezja palona
tworzy z kwasem siarkowym również tę samą sól, lecz bez burzenia się
•
Jeśli na
gorzką sól
podziała się
potażem
to strąca się osad
magnezji białej
,
a
kamień siarczany
można oddzielić z roztworu przez odparowanie.
3
•
Pod działaniem kwasu siarkowego na
potaż
następuje burzenie się i powstaje
kamień siarczany
.
Z doświadczeń tych wysnuto wniosek, że w skład
białej
magnezji
wchodzi jakaś lotna substancja (nazwano ją
powietrzem
zestalonym
), która wydziela się z
białej magnezji
na przykład
podczas jej prażenia.
Ponad 230 lat później poznano inną interesującą właściwość
magnezji palonej
. Stwierdzono, że związek ten powszechnie uważany za „typową” zasadę może w
odpowiednich warunkach ciśnienia i temperatury reagować jak kwas. W wyniku przebiegającej w
fazie stałej, w wysokiej temperaturze, reakcji
magnezji palonej
z tlenkiem potasu otrzymano
związek
X.
Związek ten składa się z prostego anionu (o budowie izoelektronowej z serią anionów
charakterystycznych dla okresu, do którego należy kation
magnezji palonej
) oraz sześciu identycznych
kationów.
Masa molowa związku
X
wynosi 322,89 g/mol, zaś
kamienia siarczanego
- 174,26 g/mol.
Na podstawie powyższego opisu podaj:
1.
Obecne nazwy systematyczne oraz wzory chemiczne –
białej i palonej magnezji
,
soli gorzkiej,
potażu
,
kamienia siarczanego
,
powietrza zestalonego
oraz
związku
X
2.
Równania wszystkich opisanych reakcji
3.
Budowę elektronową (wzór kreskowy) anionu należącego do
związku
X
oraz jego budowę
przestrzenną.
4.
Wiedząc, że dzienne zapotrzebowanie człowieka na kation
magnezji palonej
oraz
białej
wynosi
300 mg oraz znając rozpuszczalności
magnezji białej
w wodzie (95 mg/dm
3
) oblicz, na ile lat
wystarczyłyby dla wszystkich Polaków (40 mln ludzi) zasoby tego pierwiastka rozpuszczonego w
wodzie pochodzącej z Bałtyku, gdyby woda ta była „bardzo twarda”, tzn. była roztworem
nasyconym
magnezji białej
. Objętość wody zawartej w Bałtyku wynosi około 22 tys. km
3
.
4
5.
Jaką objętość (w km
3
) zajęłoby w warunkach normalnych
powietrze zestalone
, które zostałoby
uzyskane przez rozłożenie całej
magnezji białej
rozpuszczonej Bałtyku, tak jak w punkcie 4. Jaka
to będzie część (%) całkowitej objętości Morza Bałtyckiego ?
Uwaga!
W obliczeniach masy molowe należy zaokrąglić do drugiego miejsca po przecinku.
Odpowiedzi w punktach 4 i 5 uzasadnić obliczeniami
ZADANIE 3
Uwodornienie węglowodorów aromatycznych. Energia rezonansu a reaktywność
.
Energię rezonansu definiuje się jako różnicę
energii rzeczywistych cząsteczek (występujących w
fazie gazowej), w których występuje delokalizacja
elektronów π i hipotetycznych cząsteczek
zawierających izolowane wiązania podwójne i
pojedyncze.
Należy rozwiązać następujące problemy, które pozwolą ocenić przydatność pojęcia energii
rezonansu do oceny termodynamicznej trwałości i potencjalnej reaktywności węglowodorów
aromatycznych na przykładzie reakcji uwodornienia:
1.
Wykorzystując poniższe dane termodynamiczne (entalpie spalania Δ
H
sp
i entropie molowe
S
):
- zaproponuj odpowiedni cykl termochemiczny (wystarczy jeden),
- oblicz standardowe entalpie reakcji uwodornienia styrenu (winylobenzenu) do etylobenzenu
(reakcja I), a następnie etylobenzenu do etylocykloheksanu (reakcja II). Porównaj wyniki zwracając
uwagę na entalpię obu reakcji odniesioną do 1 mola wodoru i wyjaśnij ewentualną różnicę.
Tabela. Dane termodynamiczne reagentów dla
T
= 298 K
l.p.
Reagent
Δ
H
sp
/kJ
.
mol
-1
5
10
3.
S
/kJ
.
mol
-1.
K
-1
1
styren (g)
−4441,8
345,1
2
etylobenzen (g)
−4610,2
360,5
3
etylocykloheksan (g)
−5269,2
382,6
4
H
2
(g)
−286,0
130,7
2.
Przedstaw zależność entalpii swobodnych Δ
G
obu reakcji od temperatury, a następnie
przedyskutuj wpływ temperatury na względną trwałość wymienionych wyżej węglowodorów, tzn.
podaj, w jakich zakresach temperatur wymienione trzy węglowodory są najtrwalsze. Należy dla
uproszczenia przyjąć niezależność entalpii i entropii reakcji od temperatury.
3.
Zaproponuj cykl termochemiczny (wystarczy narysować jeden) umożliwiający oszacowanie
energii rezonansu styrenu i etylobenzenu na podstawie wartości entalpii uwodornienia prostych
alkenów:
•
propenu: Δ
H
propen
= −124,3 kJ
.
mol
-1
•
cykloheksenu: Δ
H
cykloheksen
= −119,0 kJ
.
mol
-1
.
Ponadto odpowiedz na następujące pytania:
a)
Jaki można wyciągnąć wniosek odnośnie do wpływu delokalizacji elektronów π w cząsteczkach
rozpatrywanych związków na ich trwałość ?
b)
Jaki można wyciągnąć wniosek odnośnie do delokalizacji elektronów π grupy winylowej ?
c)
Jaki można wyciągnąć wniosek odnośnie do reaktywności grupy winylowej w reakcji
uwodornienia, w porównaniu z reaktywnością (w tej samej reakcji) pierścienia aromatycznego ?
ZADANIE 4
Plik z chomika:
medstudent
Inne pliki z tego folderu:
50 Olimpiada chemiczna - Etap I Zadania teoretyczne.pdf
(603 KB)
50 Olimpiada chemiczna - Etap III.pdf
(302 KB)
50 Olimpiada chemiczna - Etap 0.pdf
(1112 KB)
50 Olimpiada chemiczna - Etap III Zadania teoretyczne.pdf
(449 KB)
50 Olimpiada chemiczna - Etap II Zadania teoretyczne.pdf
(451 KB)
Inne foldery tego chomika:
45. Olimpiada Chemiczna
46. Olimpiada Chemiczna
47. Olimpiada Chemiczna
48. Olimpiada Chemiczna
49. Olimpiada Chemiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin