Wesoły listopad - zabawy na deszczowe dni.
Ilość dzieci:
13 dzieci w normie rozwojowej i 5 dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (l 8 osób)
Charakterystyka grupy:
3 dzieci Zespół Downa - Ania, Magda, Piotr
1 dziecko dziecięce porażenie mózgowe - Rafał
1 dziecko opóźnienie psychoruchowe - Marcel
Miejsce i czas trwania zajęć :
Miejskie Przedszkole nr 43 z oddziałami integracyjnymi, sala przedszkolna 6-latków 30 minut
Prowadząca: mgr Izabela Paryż
Nauczyciel Wspierający: mgr Urszula Chrapońska
Cel ogólny:
Podsumowanie cyklu zajęć o jesieni.
Cele operacyjne dla dzieci zdrowych:
· Dziecko posiada wiedzę na temat jesieni nazywa kolejne dni tygodnia, pory roku, miesiące, charakterystyczne zjawiska przyrodnicze jesieni.
· potrafi wybrzmiewać głoski w nagłosie, dokonywać syntezy dźwiękowej z wyróżnieniem głosek i układać hasła.
· potrafi liczyć w zakresie 7, rozpoznawać cyfry.
Cele operacyjne dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
· Marcel przy niewielkim wsparciu potrafi omówić treść wiersza
· Odegrać przydzieloną rolę w przedstawieniu
· Zaśpiewać samodzielnie piosenki
· Piotr potrafi samodzielnie brać udział w zabawach ruchowych.
· Rafał rozpoznaje i nazywa obrazki
· Magda i Ania potrafi cieszyć się z wykonywanego poprawnie zadania (zabawy z balonem)
Pomoce:
„Jesień" - obrazek plastyczny, rekwizyty do inscenizacji (korona, 2 peleryny, 2 pary kaloszy, konewka, tekturowa kałuża, pierścionek, parasolka), rebusy (obrazki), instrumenty perkusyjne (bębenek, grzechotki), flet, balony kolorowe, balony niebieskie= krople deszczu, płótno, kaseta A. Vivaldi, tekturowe kałuże z cyferkami 1-7 i zadaniami, zagadki, blok kolorowy, blok rysunkowy, kredki, minki-słoneczka.
Program:
„Rysuję, czytam i liczę" H. Czerniawska J. Malczewski
Metody:
podająca - instrukcje; praktyczna - ćwiczenia (osobiste działanie dzieci),elementy W. Sherborne Pedagogika zabawy. Techniki relaksacyjne
Podpowiada Ani i Rafałowi kiedy przekazać uścisk partnerowi
Dzieci dobierają się w pary i masują plecy kolegi do komentarza nauczycielki: „tędy płynie rzeczka, idzie pani na szpileczkach, tu przebiegły konie, tędy przeszły słonie, a tu idzie szczypaweczka, zaświeciły dwa słoneczka, spadł drobniutki deszczyk, czy przeszedł się dreszczyk?" po masażu - zmiana ról.
NW: dobiera w pary dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych z dzieckiem zdrowym.
Po zmianie ról NW wykonuje rękami dziecka chorego masaż na partnerze.
„Deszcz się uparł"
Deszcz rozpadał się
Deszcz siąpi
Deszcz się uparł,
nie ustąpi
bo się uparł
z całych sił!
Będzie padał
będzie mżył
gęsty, drobny
jak przez sitko
Będzie zimno
będzie brzydko
będzie szaro
mglisto, ślisko
i od deszczu
mokre wszystko.
NW: pomaga skupić uwagę dziecka podczas słuchania wiersza i ukierunkowuje poprawne odpowiedzi dzieci zadając pytania dodatkowe.
NW: pomaga Marcelowi (król) w razie potrzeby jego rolę.
Na tablicy umieszczone są obrazki:
Dzieci kolejno nazywają przedmioty na obrazkach, wyróżniają głoski w na głosie. Dzieci dokonują syntezy dźwiękowej z wyróżnieniem głosek i otrzymują rozwiązanie:
BŁOTO ULEWA KAŁUŻA
NW: W razie potrzeby podpowiada dziecku nazwę obrazka i wspólnie z dzieckiem wymawia poprawnie wyraz.
Prowadzący zabawę wybiera jedno dziecko - wiatr, które otrzymuje wstążki z pociętej bibuły, biega po sali udając wiatr. Dzieci biegają po sali, swobodnie kładą się na podłodze i tak długo leżą, aż wiatr zawieje.
NW: Wspólnie z Magdą i Anią wiruje po sali (liście) i kładzie się na dywanie, gdy przestaje wiać wiatr.
NW: dmucha balon za Magdę, Anię, Rafała. Piotr i Marcel dmuchają samodzielnie.
NW: trzyma wspólnie z dziećmi płótno i pomaga dzieciom w rytm muzyki właściwie nim poruszać.
Dzieci siadają na jednym końcu sali. Nauczycielka rozkłada tekturowe kałuże(z cyframi 1-7) wzdłuż sali tworząc rodzaj slalomu. Dzieci kolejno biegają slalomem między kałużami. Po przebiegnięciu siadają na drugim końcu sali.
NW: pomaga dzieciom ustawić się w rzędzie, biec slalomem z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Nauczycielka rozrzuca tekturowe kałuże z cyframi na dywanie w dowolnej rozsypce. Zadaniem dzieci jest wskakiwanie do kałuż w odpowiedniej kolejności 1-7,
NW: pomaga dzieciom wskakiwać do kałuży, pokazuje każdemu właściwą kolejność skoku.
NW: w razie potrzeby podpowiada dziecku - Rafałowi, Magdzie udzielać odpowiedzi, ukierunkowuje zadając dodatkowe pytania lub naśladuje odgłos, a dziecko powtarza.
G. Krople deszczu z niespodzianką.
Dzieci wskazują nauczycielce balony do przebicia zawieszone na żyłce. W każdym balonie jest niespodzianka (wypada karteczka z zagadką jesienną i cukierek). Zadaniem dzieci jest rozwiązanie wybranej przez siebie zagadki.
NW; podpowiada przy rozwiązywaniu zagadki.
G. Masaż pleców - dzieci w parach masują sobie plecy do podanego komentarza:
„Słońce świeci, kroczą słonie. Biegną konie po betonie.
Płynie sobie kręta rzeczka, przeszły panie na szpileczkach z gryzącymi pieseczkami. Pada bardzo drobny deszczyk, czy czujesz dreszczyk?"
NW: ustawia w pary. Wykonuje rękami dziecka chorego masaż na partnerze. Czuwa nad bezpiecznym przebiegiem zabawy.
G. Piosenka „Kolorowy deszcz" - śpiew zbiorowy dzieci z pokazywaniem kolorów występujących w piosence. Piosenka zaprasza do wykonania pracy plastycznej kredkami „wyjmij kredki i narysuj to co tylko chcesz . . . "
NW: podczas pracy plastycznej zwraca uwagę na prawidłową postawę i umiejętne trzymanie kredki, stosowania wielu kolorów. Odkładanie kredek do koszyków.
G. Wspólna ocena prac. Zorganizowanie wystawki.
G. Zakończenie zajęć.
Dzieci otrzymują słoneczka-minki (wesoła, smutna, mają wyrazić swoje zdanie za pomocą słoneczka o dzisiejszych zajęciach.
NW: subiektywne, odczucia dzieci bierzemy pod uwagę. Nie występuje instrukcja ze strony nauczyciela wspomagającego.
G. Przy piosence „koniec zajęć i bomba, kto nie słuchał ten trąba, dwie dziurki w nosie i skończyło się". - żegnamy rodziców i gości.
NW: bawi się z dziećmi ilustrując ruchem słowa piosenki.
Scenariusz przygotowały:
mgr Izabela Paryż
mgr Urszula Chrapońska
mgr Agnieszka Leszczyńska
diran