Dbam o zdrowie
Cel główny: Kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą.
Zwrócenie uwagi na umiejętne i kulturalne zachowanie się w czasie posiłków oraz podkreślenie roli właściwego odżywiania się.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Inscenizacja wiersz W. Chotomskiej „Kino w łazience”:
· zachęcenie dzieci do dbania o zęby,
· przedstawienie bohaterów wiersza - przedmiotów służących do higieny jamy ustnej,
· czytanie całościowe wyrazu kubek,
- słucha uważnie wiersza,
- wymieni przedmioty służące do higieny jamy ustnej,
- czyta całościowo wyraz kubek,
Higiena i zdrowie,
Myślę, mówię, czytam...
2.
Kształcenie słuchu i poczucia rytmu podczas zabaw umuzykalniających przy piosence „Szczotka, pasta…”:
· ćwiczenia rytmiczne „Czyścioszki”,
· nauka I zwrotki i refrenu,
- porusza się rytmicznie zgodnie z rytmem akompaniamentu,
- rozumie tekst piosenki, próbuje powtarzać tekst zwrotki i refrenu,
Ja i sztuka - muzyka
3.
Rozwiązywanie zagadek związanych tematycznie
z utrzymaniem czystości osobistej:
· zagadki węchowe – rozpoznawanie różnych środków czystości,
· zagadki obrazkowe – jaki obrazek ukryty jest pod kartką?
- potrafi rozwiązać zagadki słowne,
-odgaduje zagadki obrazkowe,
- umie rozpoznać po zapachu różne przedmioty,
Higiena i zdrowie
4.
Zabawa dydaktyczna „Dobierz lub dodaj” – rozwijanie umiejętności liczenia:
· przeliczanie klocków w określonym kształcie,
· dokładanie klocków w tym samym kształcie do sześciu,
· odejmowanie określonej liczby klocków,
- potrafi liczyć do sześciu,
- dodaje i odejmuje klocki w zakresie sześciu,
Moje pierwsze doświadczenia
z matematyką.
5.
Praca plastyczna n/t „Chcemy być czyści” – wycinanie i
naklejanie obrazków z gazet związanych z dbaniem
o higienę osobistą. Tworzenie plakatów, zachęcanie do częstego mycia rąk, zwłaszcza przed spożywaniem
posiłków.
- sprawnie posługuje się nożyczkami,
- odpowiednio dozuje klej,
- tworzy własną kompozycję,
- rozumie potrzebę mycia rąk przed posiłkiem,
Ja i sztuka – plastyka
6.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych (metodą C, Orffa) – zestaw VIII (opracowane przez R. Gałuszkę) – Usprawnianie koordynacji słuchowo – ruchowej, ogólne kształtowanie sprawności fizycznej.
- bierze udział w zajęciach ruchowych,
- samodzielnie i sprawnie przebiera się do zajęć,
- wykonuje polecenia nauczyciela,
Sprawność ruchowa
7.
Słuchanie wiersza D. Gellner – „Na zdrowie”.
Wypowiedzi na temat: Co ucieszyłoby chorego kolegę? – propozycje dzieci jak umilić czas koledze. Zapoznanie z wyrażeniem „dobre uczynki” i zachęcanie do ich czynienia.
- rozumie potrzebę niesienia pomocy innym,
- rozumie pojęcie „dobre uczynki”
- jest wrażliwe na nieszczęście innych,
8.
„Śmieszny obrazek dla chorego kolegi” – rysowanie kredkami świecowymi obrazków o żartobliwej tematyce, wg inwencji twórczej dzieci.
- słucha uważnie opowiadania,
- rozumie trudne słowa: stetoskop, kardiolog
Ja i sztuka - plastyka
9.
Nauka piosenki „Witaminki” z repertuaru Fasolek.
Ćwiczenia ortofoniczno – rytmiczne przy piosence. Zabawa ruchowa „Sałatka owocowa”.
- słucha uważnie piosenki,
- powtarza refren i I zwrotkę,
- rytmicznie porusza się do melodii,
10.
Słuchanie wierszy ze zbioru Pt. „Dobre obyczaje” A. S. Vara. Zwrócenie uwagi na umiejętne zachowanie się podczas posiłków. Zachęcanie do spożywania dużej ilości warzyw.
- słucha uważnie czytanych tekstów,
- wie jak należy zachować się przy stole,
- rozumie dlaczego należy spożywać warzywa i owoce,
Myślę, mówię, czytam…
11.
Spacery, wycieczki, zabawy na świeżym powietrzu – zwrócenie uwagi na ubiór stosowny do temperatury na zewnątrz i warunków atmosferycznych. Wdrażanie do samodzielnego zakładania odzieży.
- rozumie potrzebę przebywania na świeżym powietrzu,
- wie jak należy się ubrać w zależności od pogody,
- samodzielnie zakłada ubrania,
Literatura: Moje przedszkole. Program wychowania przedszkolnego. – Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska
Przewodnik metodyczny. Pięciolatek bawię się i uczę – red. W. Żaba – Żabińska.
A.S. Vara, M. Menedez – „Dobre obyczaje. 201 rad jak się zachować”
2
diran