Plany miesięczne Czterolatek_sem1[1](1).pdf
(
5017 KB
)
Pobierz
001-057 Poradnik 4lat sem1
I. Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej (tematy dni 1.–95.)
Wrzesieƒ
Kràg tematyczny: Przyjació∏ poznaç czas, przedszkole wita nas
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zapoznanie si´ dzieci w obr´bie grupy, a tak˝e z nauczycielem, salà, bohaterem „Ksià˝ki” oraz jego pacynkà;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci zgodnego wspó∏dzia∏ania w zabawie z innymi dzieçmi i wspó∏pracy z nauczycielem;
• Poznanie pomieszczeƒ przedszkolnych i ich funkcji;
• Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu spo∏ecznym i budowaniu dobrego samopoczucia;
• Wzbudzanie zaufania do nauczyciela i innych dzieci;
• Kszta∏towanie ÊwiadomoÊci w∏asnego Ja oraz orientacji przestrzennej.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
1. W naszym
przedszkolu jest
weso∏o!
I.
• „Mam na imi´…” – dokoƒczenie zdania przez
wszystkie dzieci, poznanie imion dzieci
• „Kto to taki?” – zabawa muzyczno-ruchowa
(utrwalenie imion dzieci)
– poznaj´ imiona kole˝anek i kolegów
rekwizyt do przekazywania (ma∏a pi∏eczka, kost-
ka do gry itp.)
CD Piosenki cz. 1 – „Kto to taki?”
– integruj´ si´ z innymi dzieçmi w zabawie
– czerpi´ radoÊç ze wspólnej zabawy
II.
• „Pani Waleria i ró˝owy kocyk” – zapoznanie dzieci
z B´ckiem, bohaterem „Ksià˝ki”, prezentacja pacynki
• „Mój znaczek” – przydzielanie dzieciom indywi-
dualnych znaczków w ∏azience lub w sali
– uwa˝nie s∏ucham tekstu czytanego przez na-
uczyciela
– poznaj´ swojà sal´ i kàciki zainteresowaƒ
– rozpoznaj´ swój znaczek
„Ksià˝ka” s. 4-5, pacynka B´cek
znaczki dla ka˝dego dziecka
III.
• „Ma∏o nas” – zabawa w kole ze Êpiewem – z wy-
mienianiem imion
• „Czyj to znaczek?” – utrwalenie znajomoÊci
przydzielonych znaczków
– ch´tnie bawi´ si´ z kole˝ankami i kolegami,
pami´tam ich imiona
– pami´tam swój znaczek
CD Utwory… cz. 1 – „Ma∏o nas do pieczenia
chleba” (nr 25)
kopie znaczków danych ka˝demu dziecku
2. Jestem super-
przedszkolakiem
I.
• „Do kogo toczy si´ pi∏ka?” – zabawa integra-
cyjna utrwalajàca imiona dzieci
• „Pajacyki” – zabawa ruchowa
– rozpoznaj´ dzieci z grupy i pami´tam ich imiona
– çwicz´ skocznoÊç
– reaguj´ na umówiony sygna∏
– rozluêniam ca∏e cia∏o
pi∏ka
tamburyn
II.
• „Tymek, Tomek i pierwszy dzieƒ w przedszko-
lu” – wys∏uchanie opowiadania z „Ksià˝ki”;
rozmowa o bohaterach utworu oraz w∏asnych
doÊwiadczeniach dzieci
• „Rysunek dla B´cka” – rysowanie kredkami
Êwiecowymi na ma∏ej kartce
– uwa˝nie s∏ucham tekstu czytanego przez na-
uczyciela
– opowiadam o sobie i swoich doÊwiadczeniach
„Ksià˝ka” s. 6-7
– wykonuj´ rysunek dla B´cka
kartony z bloku rysunkowego, kredki Êwiecowe
pacynka B´cek
III.
• „B´cki” – zabawa muzyczno-ruchowa
– çwicz´ sprawnoÊç
– reaguj´ ruchem na przerw´ w muzyce
– çwicz´ sprawnoÊç d∏oni
CD Utwory… cz. 2 – „Ta Dorotka” (nr 38), „Kra-
snoludki” (nr 39)
plastelina
• „B´cek” – lepienie B´cka z plasteliny
3. Nasze
wspólne zabawy
I.
• „Ma∏o nas” – zabawa ruchowa przy muzyce
– wykonuj´ prosty uk∏ad ruchowy
CD Utwory… cz. 1 – „Ma∏o nas do pieczenia
chleba” (nr 25)
I. Salach „Czyste r´ce”
• „Czyste r´ce” – wys∏uchanie wiersza I. Salach
i mycie ràk z przestrzeganiem kolejnych etapów
– aktywnie s∏ucham wiersza, zapami´tuj´ i po-
wtarzam uzyskane informacje
– myj´ r´ce
II.
• „Wiem, jak wyglàdam i jak si´ nazywam”
– wst´p do autoprezentacji na podstawie frag-
mentu scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyƒskiej
i E. Zieliƒskiej; oglàdanie swoich sylwetek
w lustrze, a nast´pnie przedstawienie si´ innym
• „Przedszkolaki” – ozdobienie sylwet dzieci
z „Wycinanek-sk∏adanek”, po∏àczenie w gir-
land´, umieszczenie pod postaciami wizytó-
wek z imionami dzieci
– przedstawiam si´ i opisuj´ swój wyglàd
– dostrzegam cechy wyglàdu kole˝anki i kolegi
i potrafi´ je narysowaç
„Wspomaganie rozwoju umys∏owego…”, scena-
riusz nr 1, s. 90, du˝e lustro, podest
– çwicz´ sprawnoÊç manualnà
„Wycinanki-sk∏adanki” cz. 1, s. 5 (instrukcja),
s. 17 (projekt), kredki, wizytówki z imionami
dzieci
III.
• „Gdzie jest pi∏ka?” – zapoznanie ze s∏owami
okreÊlajàcymi po∏o˝enie:
na, nad, pod, obok
;
wykorzystanie tych poj´ç w zabawie
• „Zabawki” – wys∏uchanie wiersza I. Salach;
ustalenie zasady poszanowania i odk∏ada-
nia zabawek na miejsce po skoƒczonej
zabawie
– wskazuj´, gdzie le˝à zabawki, okreÊlam ich
po∏o˝enie
pi∏ka i inne zabawki
– odk∏adam zabawki na miejsce po skoƒczonej
zabawie
I. Salach „Zabawki”
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
4. Poznajemy
tajemnice
przedszkola
I.
• „Poznajemy kàcik przyrody” – wprowadzenie dzie-
ci w Êwiat przyrody w najbli˝szym otoczeniu; zapo-
znanie z roÊlinami, eksponatami, zbiorami, akwa-
rium z rybkami (jeÊli znajduje si´ w przedszkolu)
• „Rybki w akwarium” – zabawa naÊladowcza, poru-
szanie si´ na wydzielonej powierzchni
– dbam o roÊliny i zwierz´ta
– zbieram skarby do kàcika przyrody
eksponaty do kàcika przyrody, np.: roÊliny do
hodowli, pamiàtki z wakacji (muszle, bursztyny),
szyszki, kora
– naÊladuj´ ruchy nauczyciela
II.
• „Jestem sobie przedszkolaczek” – nauka piosen-
ki; prezentacja b´benka, zapoznanie z brzmie-
niem i sposobem gry na instrumencie
• „W naszym ogrodzie” – wyjÊcie do ogrodu,
ustalenie zasad zachowania si´ podczas zabaw
z wykorzystaniem sprz´tu na placu zabaw
• „W ogrodzie” – zestaw çwiczeƒ gimnastycz-
nych z wykorzystaniem szarf
– poznaj´ s∏owa i melodi´ piosenki
– gram na b´benku i rozpoznaj´ jego brzmienie
CD Piosenki cz. 1 – „Jestem sobie przedszkola-
czek”, b´benek
– rozumiem zasady obowiàzujàce w przedszkolu
– przestrzegam zasad bezpieczeƒstwa na placu
zabaw
– rozwijam sprawnoÊç fizycznà
szarfy
III.
• „Nasze przedszkole” – zwiedzanie przedszkola
(sal innych grup, kuchni, szatni)
• „Przedszkolaczek” – zabawa rytmiczna przy piosence
– poznaj´ ró˝ne pomieszczenia przedszkola
i wiem, co si´ w nich robi
– doskonal´ sprawnoÊç ruchowà
CD Piosenki cz. 1 – „Jestem sobie przedszkola-
czek”, krà˝ki
5. Smaczne
i zdrowe posi∏ki
I.
• „Nakrywamy stó∏ w kàciku lalek” – zabawa tema-
tyczna; nauka nakrywania sto∏u i kultury jedzenia
– prawid∏owo zachowuj´ si´ przy stole podczas
posi∏ków
– ucz´ si´ nakrywania sto∏u do posi∏ku
– çwicz´ równowag´
komplet talerzyków i sztuçców z kàcika lalek
• „ZanieÊ Êniadanie” – zabawa ruchowa
taca, fili˝anki z kàcika lalek
II.
• „Jestem sobie przedszkolaczek” – utrwalenie
piosenki
• „Myszki” – zabawa muzyczno-ruchowa
– Êpiewam piosenk´
CD Piosenki cz. 1 – „Jestem sobie przedszkola-
czek”
CD Piosenki cz. 1 – „Myszki”, szarfy
– czerpi´ radoÊç z zabaw muzyczno-ruchowych
III.
• „W ogrodzie” – çwiczenia oddechowe przy
muzyce, dmuchanie na liÊcie, êdêb∏a traw
– çwicz´ prawid∏owy oddech
listki, trawy itp., CD Utwory… cz. 1 – „Nokturn
Es-dur” F. Chopina (nr 4)
• „Wàska Êcie˝ka” – zabawa ruchowa; çwiczenia
równowagi
– doskonal´ równowag´
Kràg tematyczny: W moim domu nie nudzi si´ nikomu
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie u dzieci zdolnoÊci do uwa˝nego s∏uchania opowiadaƒ i wierszy;
• Nauka wymiany jeden do jednego;
• Kszta∏towanie pozytywnego, pe∏nego ciekawoÊci stosunku do ksià˝ek i literatury dla dzieci;
• Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi;
• Wyrabianie u dzieci poczucia odpowiedzialnoÊci za porzàdek w najbli˝szym otoczeniu.
6. Kolorowe
kredki w pude-
∏eczku nosz´
I.
• „Kolorowe kredki” – nazywanie kolorów
podstawowych, przeliczanie kredek, klasy-
fikowanie wed∏ug ustalonych cech: koloru,
rodzaju itp.
• „Kolorowe rytmy” – zabawa rytmiczna
– nazywam kolory i rozpoznaj´ je w otoczeniu
– przeliczam i segreguj´ kredki
kredki, kartony
– powtarzam rytm
– rytmizuj´ nazwy kolorów
– poprawnie reaguj´ ruchem na has∏o
• „Kredki stojà – kredki le˝à” – zabawa naÊla-
dowcza
II.
• „Domowa piosenka” – nauka piosenki
• „Mieszanie kolorów” – doÊwiadczenie pla-
styczne z farbami, otrzymywanie barw po-
chodnych, nazywanie ich
– poznaj´ s∏owa i melodi´ piosenki
– poznaj´ i nazywam kolory powstajàce z po∏à-
czenia innych kolorów
CD Piosenki cz. 1 – „Domowa piosenka”
farby plakatowe, kartony
III.
• „Znajdê czerwone!” – szukanie w najbli˝szym
otoczeniu przedmiotów we wskazanym kolorze
– rozró˝niam kolory
kartoniki w kolorach podstawowych (˝ó∏ty, nie-
bieski, czerwony) i pochodnych (zielony, poma-
raƒczowy itp.)
• „Kolorowy berek” – zabawa bie˝na
– biegam, nie potràcajàc innych dzieci
7. Przedszkolna
biblioteczka
I.
• „Ksià˝ki w biblioteczce” – uwa˝ne oglàdanie
ksià˝ek z przedszkolnej biblioteczki, omó-
wienie ich wyglàdu, dostrze˝enie ilustracji
i tekstu
– w∏aÊciwie obchodz´ si´ z ksià˝kami
– wskazuj´, z jakich cz´Êci sk∏ada si´ ksià˝ka
(ok∏adka, grzbiet, kartki z tekstem, ilustracje)
ksià˝ki z przedszkolnego ksi´gozbioru
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
• „Moje ksià˝ki” – wys∏uchanie wiersza I. Salach,
ustalenie zasady dbania o ksià˝ki
• „Ksià˝ki na pó∏eczk´!” – zabawa orientacyjno-
-porzàdkowa
– uwa˝nie s∏ucham wiersza
– dbam o ksià˝ki
– ustawiam si´ w szeregu na sygna∏ nauczyciela
I. Salach „Moje ksià˝ki”
II.
• „Kupujemy ksià˝eczki dla misiów” – zabawa
matematyczna, wymiana jeden do jednego (na
podstawie scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyƒ-
skiej, E. Zieliƒskiej)
• „Przewracanie kartek w ksià˝ce” – zabawa ru-
chowa, toczenie si´ po pod∏odze w jednà
i drugà stron´
– wymieniam jeden do jednego w sytuacji kup-
na-sprzeda˝y
ksià˝eczki, fasolki, kartoniki (pieniàdze), misie,
„Wspomaganie rozwoju umys∏owego…”, scena-
riusz nr 1, s. 228
– sprawnie si´ poruszam
III.
• „Kto zadba o ksià˝ki?” – wy∏onienie osób od-
powiedzialnych za porzàdek w ksi´gozbiorze
– dy˝urnych
• „Na swoim miejscu” – porzàdkowanie, uk∏ada-
nie ksià˝eczek na pó∏kach
• „Uwaga – has∏o!” – zabawa muzyczno-rucho-
wa przy muzyce do marszu i biegu
– ucz´ si´ odpowiedzialnoÊci za utrzymanie po-
rzàdku
emblemat dy˝urnego
– sprawnie porzàdkuj´ ksià˝ki na pó∏kach
ksià˝ki z przedszkolnej biblioteczki
– prawid∏owo reaguj´ na umówione has∏o
– odpowiednio reaguj´ na zmiany tempa
CD Utwory… cz. 1 – „Muzyka do marszu i bie-
gu” (nr 22)
8. Odg∏osy domu
I.
• „Pociàg” – zabawa ruchowa
– prawid∏owo reaguj´ na zmiany tempa
– naÊladuj´ odg∏osy pociàgu
– doskonal´ wymow´
– coraz lepiej rzucam do celu
klawesy
• „Szur, szast, chlust” – çwiczenia ortofoniczne
• „Warzywa do garnka” – zabawa ruchowa, ce-
lowanie woreczkiem z grochem do obr´czy
woreczki z grochem, obr´cze
II.
• „Domowa muzyka” – odgadywanie odg∏osów,
jakie wydajà urzàdzenia domowe
• „Co to jest?” – rozwiàzywanie zagadek teksto-
wych o urzàdzeniach domowych ze wskaza-
niem w∏aÊciwych obrazków
• „Dwa salony” – oglàdanie ilustracji w „Ksià˝ce”;
rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela
– rozpoznaj´, ró˝nicuj´ i nazywam dêwi´ki z oto-
czenia
– rozpoznaj´ elementy wyposa˝enia domu po opisie
– wskazuj´ odpowiedni obrazek po wys∏uchaniu
zagadki
– odpowiadam na pytania nauczyciela
CD Piosenki cz. 1 – odg∏osy domu (nr 45) – p∏y-
ta z pakietu dla pi´ciolatków
zbiór zagadek, obrazki ilustrujàce odpowiedzi
„Ksià˝ka” s. 8–9
Plik z chomika:
Mamla
Inne pliki z tego folderu:
metafora i bajka.rar
(3068 KB)
Muzykoterapia jak wykorzystać siłę dźwięków (skan książki).rar
(87283 KB)
Jak wychować geniusza przez zabawę K. Mitros.rar
(40709 KB)
pięciolatek to potrafi.przewodnik ze scenariuszami cz 2.zip
(9457 KB)
Rozkład materiału.doc
(475 KB)
Inne foldery tego chomika:
5 - latki wszystko
adaptacja
Aerobic dla dzieci
aerobic music
Akademia Misia Haribo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin