02.12.2009r.
Cele:
· kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
· uświadomienie dziecku możliwości uzyskiwania dźwięków z różnorodnych źródeł oraz własnego ciała
· doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej
· doskonalenie koordynacji ruchowej i równowagi
· rozwijanie percepcji słuchowej
· akcentowanie obecności partnera (rodzica) poprzez zabawy i ćwiczenia wykorzystujące dotyk
Metody: elementy metod: kinezjologii edukacyjnej, muzykoterapii, relaksacji, Metody Dobrego Startu, integracji sensorycznej, Metody Ruchu Rozwijającego
Środki dydaktyczne: kolorowe balony dla każdego dziecka, talerze pałeczki, bębenki, muszle, koce, tempera, wałki do malowania, duży arkusz papieru ( brystol), tamburyna, rury piankowe, albo akustyczne, różnokolorowa bibuła, odtwarzacz, płyty z muzyką.
Przebieg:
1. Powitanie dzieci piosenką „Witaj...” z serii „W co się bawić z dziećmi” M. Bogdanowicz; masowanie dłoni oliwką.
2. Ruch w przestrzeni: „uciekający balonik”. Przy spokojnej muzyce, z pomocą dorosłych lub samodzielnie przemieszczają się po sali i popychają przed sobą balonik. Na przerwę w muzyce siadają „po turecku”.
3. Zabawa „balon – gniotek”. Dzieci siedzą na podłodze z balonem. Przy muzyce gniotą w rękach baloniki trzymając je po bokach, albo naciskając na balon z góry.
4. Zabawa – taniec: „tańczą moje ręce, tańczą moje nogi...”
5. Zabawa:” Grające ciało” – dzieci samodzielnie lub z pomocą opukują przy muzyce poszczególne części ciała.
6. Gra na instrumentach. Rytmizacja. Dzieci akompaniują swobodnie na talerzach, bębenkach, tamburynach.
7. Zabawa korekcyjna i oddechowa „balon i wiatr”. Dzieci leżą na brzuchu. Przy spokojnej muzyce unoszą głowy i dmuchają na balony w stronę rodziców. Jeśli nie potrafią dmuchać – podają sobie balony.
8. Relaksacja „czarodziejska muszla”. Dzieci leżą na plecach, słuchają odgłosów morza i opowieści nauczyciela o morzu „zamkniętym” w muszelkach. Można dziecku pod kontrolą rodzica przyłożyć do ucha prawdziwą muszlę.
9. Zabawa koordynująca półkule – „malowanie”. Dzieci siedzą na podłodze przed arkuszem papieru. Przy różnej muzyce malują wałkami poziome i pionowe linie przecinające oś ciała.
10. Zabawa „plecki w plecki” – pary dzieci pod kontrolą rodzica siadają do siebie plecami. Rodzic przy spokojnej muzyce pochyla dzieci raz w jedna, raz w druga stronę – wymienia imię dziecka, które pochyla się do przodu.
11. Zabawa korekcyjna. Dzieci leżą na brzuchu i przy pomocy rodziców uderzają o podłogę rurami akustycznymi ( albo piankowymi).
12. Relaksacja – masażyki. Rodzic siada za plecami dziecka. Zabawa do wierszyków.
13. Podziękowanie za zajęcia – pożegnanie dzieci piosenką.
ewewas2