15.12.2009
Temat: Czas Świąt – czas radości.
Cele:
· kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
· wykonywanie poleceń nauczyciela
· rozwijanie ekspresji twórczej i wyobraźni; poprawa sprawności manualnej – prace plastyczne
· doskonalenie percepcji wzrokowej
· doskonalenie percepcji słuchowej
· rozwijanie umiejętności porównywania, różnicowania, kojarzenia, porządkowania
· poszerzenie wiadomości o ozdobach choinkowych
· kształtowanie pojęć: duża, średnia, mała
· kształcenie orientacji w schemacie ciała
· kształtowanie poczucia estetyki oraz wrażliwości na piękno
Metody: asymilacji- rozmowa kierowana, waloryzacyjna- impresyjna, ekspresyjna, praktycznego działania.
Środki dydaktyczne: płyta z kolędami, odtwarzacz CD, brystol, biały papier do drukarki, marker, pluszowa wiewiórka, orzechy, koszyczek, różnego rodzaju bombki (szklane, styropianowe, plastikowe, z materiału), szablony bombek z kartonu, gotowe pudełko z okrągłymi otworami różnej wielkości, kredki, gotowe elementy do dekorowania kartonowych bombek, klej, zielona farba, rękawiczki dzieci, małe szablony choinek,
Przebieg:
1. Powitanie dzieci piosenką „Witaj...” z serii „W co się bawić z dziećmi” M. Bogdanowicz; masowanie dłoni oliwką.
2. Wprowadzenie do opowieści ruchowej – stworzenie zimowego krajobrazu: darcie białego papieru, rozsypywanie po sali, robienie papierowych kul; przygotowanie do „spaceru”: szukanie „ukrytych” rękawiczek – dobieranie do pary.
3. Opowieść ruchowa: Pewnego dnia dzieci postanowiły, że pójdą na spacer. Wstały rano, umyły się, ubrały i wyszły (dzieci naśladują wszystkie czynności). Szły do parku – marsz (z pomocą rodzica) przy świątecznej piosence lub kolędzie. W parku było bardzo dużo śniegu, postanowiły, że porzucają się śnieżkami - dzieci rzucają się śnieżkami z papierowych kul.Zmęczyły się, więc postanowiły odpocząć - kołyszą się przy muzyce spokojnej. Nagle zauważyły wiewiórkę, która szukała w ziemi, pod śniegiem orzechów. Dzieci postanowiły jej pomóc. Wspólnie z nią odgarniały śnieg w poszukiwaniu orzechów. Znalezione orzeszki dzieci wrzucały do koszyka. Ponieważ pozbierały już wszystkie orzeszki, znów postanowiły się pobawić. Położyły się na śniegu i zrobiły anioła - dzieci robią anioła. Dzieci poczuły się bardzo zmęczone zabawa. Przeciągały się. Chwyciły się za ręce i razem wróciły do przedszkola.
4. Obserwacja bombek różnego rodzaju ( szklanych, satynowych, plastikowych). Odpowiedzi na pytanie, „Co to?” Określanie barwy, kształtu, wielkości i rodzaju materiału.
5. Wymawianie wyrazów: bombka, bombki.
6. Uzupełnianie bombkami trzech otworów różnej wielkości – kształtowanie pojęć: duża, średnia, mała.
7. Dopasowywanie bombek: czerwonych i niebieskich do właściwych choinek. Każda choinka ma przypiętą bombkę w innym kolorze.
8. Tworzenie choinki z dłoni dzieci – odbijanie pomalowanych na zielono dłoni na białym brystolu.
9. Wysłuchanie wiersza - zagadki H. Ożogowskiej pt. „Kto to?”.Na podwórku już od rana, dziwny gość zawitał.Nie rusza się, nic nie mówi, o nic się nie pyta.Twarz okrągła, nos – kartofel, oczy dwa węgielki.Szyi nie ma, nóg nie widać, a jak beczka wielki.Koszyk stary jak kapelusz ma na czubku głowy.Któż to taki? Czy już wiecie? To bałwan śniegowy!
10. „Rysowany wierszyk” pt. „Bałwanek”. Zrobię kulę, zrobię dwie, skleję i trzymają się!Trzecia kula – oto głowa – i figurka już gotowa!Oczy – czarne plamki dwie.Prosty nos, buzia w skos i fajeczka żarzy się.Rózga, czapka nieco krzywo i skończone nasze dziwo.
11. Wspólne wykonywanie bałwana na narysowanym szablonie ze skrawków porwanego wcześniej papieru i kolorowej bibuły.
12. Zakończenie zajęć. Podziękowanie dzieciom za udział. Wspólne zaśpiewanie kolędy.
ewewas2