łacina_arkusz1_odp_2004.pdf

(115 KB) Pobierz
Microsoft Word - MJL_A1_MODEL_PRO2004.doc
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA I
Temat: Literatura, sztuka i filozofia ukazują rżne postawy człowieka wobec cierpienia
Î przedstaw je, odwołując się do zamieszczonego poniżej materiału tekstowego
i ilustracyjnego, oraz skomentuj odniesienia do nich w przytoczonym tekście
wspłczesnym.
I ROZWINIĘCIE TEMATU (można otrzymać maksymalnie 25 punktw)
Rżne postawy wobec cierpienia ukazane w literaturze antycznej (na podstawie
áMetamorfozÑ Owidiusza i áRozmyślańÑ M. Aureliusza)
1. Postawa Niobe
0-4
• Krtkie przedstawienie historii Niobe.
• Bezradność wobec nieszczęścia.
• Interpretacja przenośni: áNiobe od nieszczęść kamieniejeÑ, áteraz jeszcze marmur
płynie łzamiÑ.
• Zwrcenie uwagi na charakter dzieła Owidiusza.
2. Postawa filozofa
0-4
np.:
• Wobec nieszczęścia filozof nie poddaje się.
• Jest niewzruszony, jak skała.
• Nieszczęście nie jest powodem do rozpaczy.
• Jest dla filozofa doświadczeniem, dzięki ktremu wzmacnia się jego charakter.
• Uleganie nieszczęściu jest wbrew naturze człowieka.
• Filozof wobec nieszczęścia przyjmuje postawę wzniosłą.
Postawa wobec cierpienia ukazana w sztuce greckiej (na podstawie Grupy Laokoona )
3. Zwrcenie uwagi na charakterystyczne cechy stylu rzeźby
0-1
np.:
• Dynamizm.
• Pokazanie uczuć.
• Nawiązanie do mitologii.
• Rzeźba grupowa.
4. Przedstawienie postawy Laokoona i synw wobec cierpienia
0-3
np.:
• Bunt wobec losu.
• Niezgoda na cierpienie.
• Postawa dynamiczna (walka z przeznaczeniem).
Strona 1 z 3
np.:
Postawy wobec cierpienia w tekście Herberta
5. Postawa młodzieńca i człowieka dojrzałego
0-4
• Pokonywanie trudności, zgodnie z zasadą per aspera ad astra.
• Zgodna na przeznaczenie.
• W młodzieńczym wieku cierpienie jest tylko ákamykiemÑ.
• W wieku dojrzałym, cierpienie jest coraz bardziej dotkliwe.
• Przesłania codzienność i nie pozwala myśleć nawet o sprawach ważnych.
• Cierpienie ákamykÑ Î sprawa drobna, áperłaÑ Î wartość cierpienia.
6. Komentarz:
0-5
np.:
a) nawiązania do stoicyzmu:
• cierpienie hartuje,
• cierpieniu nie należy się poddawać,
• amor fati Î ámiłość przeznaczeniaÑ, per aspera ad astra;
b) nawiązania do postawy Niobe:
np.:
• bezradność wobec cierpienia,
• bl pozbawia spokoju ducha i umysłu;
c) nawiązania do Laokoona:
np.:
• prba ucieczki od cierpienia,
• pozostanie jednak przy rozwiązaniu stoickim, znoszenia cierpienia.
7. Wnioski
0-4
Rżne postawy wobec cierpienia prezentowane w literaturze i sztuce antycznej
i nawiązującym do nich tekście wspłczesnym:
np.:
• Niobe skamieniała Î cierpienie pozbawia sił życiowych, człowiek niemy z blu,
niezdolny do wszelkiego działania.
• Laokoon i jego synowie Î bunt wobec cierpienia, prba ujarzmienia go, postawa
dynamiczna.
• Postawa stoicka Î beznamiętność, cierpienie nie pozbawia rwnowagi ducha,
nieszczęście hartuje człowieka.
• Tekst Herberta Î cierpieniu ulegamy, pozbawia nas spokoju, prbujemy się przeciw
niemu buntować, cierpienie hartuje, kiedy nas ogarnia przesłania nam wszystko.
Strona 2 z 3
np.:
II. KOMPOZYCJA PRACY
1. Funkcjonalna wobec tematu, spjna wewnętrznie, uporządkowana
2
2. Uporządkowana, spjna.
1
III. POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA I STYLISTYCZNA
1. Poprawna, ujednolicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja i ortografia; żywy
i zgodny z zastosowaną formą styl, bogate słownictwo. 3
2. Poprawna składnia i frazeologia (nieliczne błędy), zgodna z normą fleksja i ortografia
(nieliczne błędy), zgodny z zastosowaną formą styl, wystarczająca leksyka. 2
3. Wypowiedź komunikatywna mimo schematycznej i często niezgodnej z normą składni,
dopuszczalne błędy ortograficzne, widoczne schematy językowe.
1
Strona 3 z 3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin