Steiner Rudolf - Egipskie mity i misteria.doc

(834 KB) Pobierz

 

 

Rudolf Steiner

EGIPSKIE MITY I MISTERIA

WYDAWNICTWO GENESIS

 

 

Rudolf Steiner: „Egipskie mity i misteria"

Wykłady wygłoszone 2-14.09.1908 r. w Lipsku (tom GA106 w katalogu Dzieł Zebranych Rudolfa Steinera)

Tytuł oryginału:

„Agyptische Mythen und Mysterien im Verhaltnis zu den wirkende Geisteskraften der Gegenwart"

Redakcja: Michał Waśniewski

Skład: ADYER Gdynia

Projekt okładki: Zdzisław Krause

Ilustracja na okładce: Ninetta Sombart

Translation Copyright © Wydawnictwo GENESIS Pierwsze wydanie w języku polskim

 

Copyright © Rudolf Steiner-NachlaBverwaltung, Donfech/Schweiz

Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo GENESIS, Gdynia 1996

ISBN-83-86132-11-6

Wydawnictwo GENESIS

81-401 Gdynia, ul.Świętojańska 130/9

tel.,fax: 20-27-75


 

Człowiek widzący nadzmysłowo nie powinien ograniczać się do mówienia o tym tylko tym, którzy również

widzą świat nadzmysłowy. Musi on kierować swe stówa do wszystkich ludzi, bo mówi o rzeczach, które

obchodzą każdego człowieka. Co więcej, wie on dobrze, że nikt bez znajomości tych rzeczy nie może stać

się „ człowiekiem" w prawdziwym tego słowa znaczeniu.

Rudolf Steiner

 

 

SPIS TREŚCI

Wykład I, Lipsk, 2.09.1908   ....................... 9

Prawo reinkarnacji. Kultury poatlantyckie, powiązania poszczególnych epok. Odbicie kultury egipskiej w

naszych czasach.

Wykładll, 3.09.1908    .........................   19

Tworzenie się Ziemi. Słońce, Księżyc i Ziemia jako jedno ciało. Oddzielenie się Słońca i Księżyca.

Świadomość w okresie atlantyckim. Odzwierciedlenie kos,-, nucznych zdarzeń w religijnych poglądach

kultur poatlantyckich.

Wykład III, 4.09.1908 .........................   31

Ludzkość pod koniec kultury atlantyckiej i w czasach poatlantyckich. Świadomość Aliantów. Postać

człowieka w czasie Atlantydy. Atlantyckie szkoły wtajemniczenia.

Wykład IV, 4.09.1908  .........................   41

Duchowy obraz człowieka na początku rozwoju Ziemi. Wtajemniczenie prain-dyjskie. Uczniowie Manu.

Oddzielenie się planet. Stosunek nauczycieli do uczniów w okresie indyjskim, egipskim i greckim.

Wykład V, 7.09.1908 ..................:.......   52

Okres polarny. Światło jako szata miłości. Okres hiperborejski. Oddzielenie się Słońca. Ziemia wodna i

człowiek jako istota wodna. Okres lemuryjski. Oddzielenie się Księżyca od Ziemi. Światło i powietrze;

Ozyrys i Tyfon.

WykładYI, 8.09.1908  .........................   62

Oddziaływanie sił Słońca i Księżyca na człowieka. Mit o Ozyrysie. Oddziaływanie Ozyrysa i Izydy.

Powstanie płci. Oddziaływanie Morusa.

Wykład VII, 9.09.1908    ........................   70

Legenda o Ozyrysie. Postać człowieka w okresie polarnym. Powstanie królestwa zwierząt. Okres

hiperborejski i lemuryjski. Związek Zwierzyńca z postacią człowieka.

 

 

Wykład VIII, 10.09.1908 ........................ 79

Stopniowy rozwój postaci człowieka. Wydzielenie się form zwierzęcych. Ryby jako symbol pierwszych

chrześcijan. Wpływ sił Słońca i Księżyca na postać człowieka. Cztery typy ludzkie na Atlantydzie. Mity

jako przedstawienie realnych faktów.

Wykład IX, 11.09.1908 ......................... 90

Oddziaływanie duchów Słońca i Księżyca jako sił Ozyrysa i Izydy. Stan snu i Czuwania człowieka w

okresie lemuryjskim i atlantyckim. Kultura indyjska: świat jako maja. Kultura perska: świat fizyczny jako

obszar pracy. Kultura egipsko-chaldejsko-babilońska: świat jako pismo Bogów.

Wykład X, 12.09.1908   ........................   102

Stare sagi jako obraz faktów kosmicznych i wydarzeń między śmiercią a nowymi narodzinami.

Zaciemnienie duchowej świadomości człowieka i możliwość jej rozjaśnienia przez wtajemniczenie.

Prorocza świadomość wtajemniczonych. Greckie sagi jako podźwięk faktów przedstawionych w obrazach

przez wtajemniczonych.

Wykład XI, 13.09.1908 .............. v .,,......   117

Istota egipskiego wtajemniczenia. Kosmiczna wiedza egipskich hierofantów. Dzisiejsze materialne

postrzeganie tego, co kiedyś widziano w sposób duchowy. '       Znaczenie Chrystusa dla dusz ludzi

zmarłych.

WykładXII, 14.09.1908   .......................   131

Odbicie ducha w greckiej sztuce. Duch jako niewolnik materii w dzisiejszych czasach. Impuls Chrystusowy

jako przezwyciężenie materii. „Droga ojców" i „droga bogów" u dawnych Egipcjan. Izyda jako dusza ludu

egipskiego. Faraon jako syn Ozyrysa i Izydy. Odżywanie w naszych czasach tego, co niegdyś przeżywała

dusza pomiędzy śmiercią a nowymi narodzinami.

 

 

Kiedy pytamy się, czym powinna być dla ludzi wiedza duchowa, to na podstawie różnych odczuć,

wytworzonych w tej dziedzinie w czasie naszej pracy, zawsze znajdujemy w duszy odpowiedź: Wiedza

duchowa powinna być drogą do wyższego rozwoju ludzkości, do człowieczeństwa w nas samych.

Dla każdego myślącego i odczuwającego człowieka oznacza to postawienie sobie jasnego celu

życiowego, który zawiera dążenie do osiągnięcia najwyższych ideałów, ale równocześnie oznacza rozwój

najważniejszych, najgłębszych sił naszej duszy. Najlepsi ludzie stawiali sobie pytanie: Jak we właściwy

sposób rozwinąć to, co dane jest człowiekowi w założeniu? Na pytanie to dawano najróżniejsze

odpowiedzi. Trudno jednak znaleźć krótszą i bardziej zwartą od tej, jaką dał Goethe w „Tajemnicach".

,2przemocy, która Wszystkie istoty ciemięży, wyswobodzą się ten, kto się przezwycięży "

Słowa te zawierają wielką mądrość. Tkwi w nich głęboki sens. Jasno i dobitnie wyrażają zasadę rozwoju.

Zawsze bowiem chodzi o to, aby człowiek rozwinął swoje wewnętrzne poznanie dzięki temu, że

przekroczy samego siebie, że wzniesie się niejako ponad siebie. Dusza, która się przezwycięży, znajdzie

drogę, która wydźwignie ją wzwyż, a tym samym doprowadzi do najwyższych ludzkich wartości.

Powinniśmy pamiętać o tym wzniosłym celu badań duchowych, kiedy zamierzamy rozpatrywać temat,

którym będziemy się teraz zajmować. Wyprowadzi on nas poza zwyczajny horyzont życia ku sprawom

wielkim. Jeżeli mamy się tym zająć, musimy spojrzeć na bardzo długi okres czasu, który rozciąga się od

epoki dawnego Egiptu aż po nasze czasy. Musimy ogarnąć wzrokiem tysiąclecia. A to, co chcemy zdobyć,

rzeczywiście powinno wiązać się z tym, co działaniem swoim wnika w najbardziej wewnętrzne dziedziny

życia naszej duszy. Tylko pozornie wydaje się nam, że człowiek dążąc do wyżyn życia oddala się od

spraw, które są mu bezpośrednio bliskie. W rzeczywistości dzięki temu dążeniu dochodzi do zrozumienia

codziennych spraw. Gdy człowiek wydźwignie się ponad troski dnia, ponad

 

 

to, co przynosi dzień powszedni i skieruje wzrok ku wielkim wydarzeniom historii świata i ludów, znajdzie

to, czego dusza strzeże jako największego dobra. Może si...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin