03_Diagramy UML(3).pdf

(493 KB) Pobierz
1298995 UNPDF
RAFAŁ KASPRZYK, copyright reserved
1298995.001.png
DIAGRAMY PRZYPADKÓW UŻYCIA
Przypadki użycia były w sposób intuicyjny stosowane w tradycyjnym
projektowaniu systemów informatycznych na długo przed pojawieniem się
metodyk obiektowych. Zasługą Jacobsona jest zarówno wyodrębnienie przypadków
użycia jako metody projektowania, jak i stworzenie metodyki i notacji graficznej dla tego
paradygmatu. Jak często bywa z powszechnie stosowanymi, lecz nie nazwanymi
rzeczami, kariera przypadków użycia w literaturze z zakresu projektowania systemów
informatycznych (SI) zaczęła się od wprowadzenia dla nich specjalnej nazwy,
przypisaniu tej nazwie określonego znaczenia i rozpropagowanie tego pojęcia jako
swego rodzaju paradygmatu projektowania SI.
Przypadek użycia jest to pewna nazwana, dobrze określona interakcja pomiędzy
użytkownikiem a systemem komputerowym . Przypadek użycia odwzorowuje
pewną funkcjonalność systemu w taki sposób, w jaki będą ją widzieć jego
przyszli użytkownicy . Jakkolwiek w tym stwierdzeniu można podejrzewać banał,
rzecz tak oczywistą, że nie warto o niej mówić, okazuje się, że dla dużych systemów o
wielu złożonych i wzajemnie powiązanych funkcjach tego rodzaju podejście ma ogromny
sens. Pozwala ono zapomnieć o detalach technicznych (nawet abstrahować od
architektury) i skoncentrować się na logice systemu. Podejście do projektowania od
strony przypadków użycia jest uważane za znacznie bardziej zdrowe od podejść
„technokratycznych”, ponieważ sprzyja ono punktowi widzenia, w którym
centralnym ośrodkiem zainteresowania staje się człowiek - przyszły użytkownik
systemu. Jak pokazały doświadczenia wielu projektów, jedną z głównych przyczyn ich
niepowodzeń było zbytnie skoncentrowanie się projektantów na detalach technicznych,
z pominięciem lub brakiem dostatecznej uwagi dla interakcji pomiędzy użytkownikami, a
systemem komputerowym.
Reasumując przypadek użycia można definiować na wiele sposobów. Oto kilka definicji:
Przypadek użycia to wycinek funkcjonalności , którą system musi realizować,
aby spełnić wymagania
Przypadek użycia jest zbiorem ciągów akcji wykonywanych przez system
w celu dostarczenia określonemu aktorowi godnego uwagi wyniku
Przypadek użycia to zbiór scenariuszy powiązanych wspólnym celem
użytkownika . Przez scenariusz rozumiany jest tu ciąg kroków opisujących
interakcje między użytkownikiem, a systemem
Podejście przypadków użycia ma przede wszystkim na względzie określenie wymagań
funkcjonalnych na projektowany system. Celem tej metody jest:
Identyfikacja wymagań funkcjonalnych
o Każdy przypadek użycia powinien opisywać realizację jakiegoś celu
biznesowego opisanego z punktu widzenia aktora używającego system
o Zbiór przypadków użycia stanowi podstawę do umowy między klientem, a
dostawcą
RAFAŁ KASPRZYK, copyright reserved
o Przypadki użycia ułatwiają zadanie ustalenia priorytetów dla wymagań
funkcjonalnych
Odpowiedź na pytanie, co system ma robić bez określania sposobu realizacji
Umożliwienie interakcji zespołu projektowego z przyszłymi użytkownikami
systemu
Określenie granic systemu
Ustalenie praw dostępu do zasobów
Ustalenie składowych systemu i związanego z nimi planu konstrukcji systemu
Przygotowanie podstaw do szczegółowej analizy i projektowania
o Podstawa do identyfikacji klas i obiektów
o Określenie odpowiedzialności i współpracy obiektów
o Definicja przepływu komunikatów miedzy obiektami
Weryfikacja poprawności i kompletności projektu
Dostarczenie podstaw do sporządzenie planu testów systemu
Pomiędzy przypadkami użycia można wyróżnić przynajmniej trzy podstawowe relacje:
Zawieranie
o Pozwala na współdzielenie fragmentu funkcjonalności pomiędzy
kilkoma przypadkami użycia. Do relacji zawierania dochodzi wówczas, gdy
kilka przypadków użycia ma wspólną sekwencję podobnych kroków, której
nie warto wciąż kopiować z jednego przypadku użycia do drugiego.
Rozszerzanie
o Pozwala na warunkowe rozszerzenie funkcjonalności przypadku
użycia ”osadzone” w punkcie rozszerzenia. Rozszerzenie przypadku użycia
może więc wzbogacić go o dodatkowe zachowanie, ale w takiej sytuacji
podstawowy przypadek użycia musi określić pewne punkty rozszerzenia, a
rozszerzający przypadek użycia może dodać nowe zachowanie tylko w tych
punktach. Przypadek użycia może mieć wiele punktów rozszerzeń, a
rozszerzający przypadek użycia może rozszerzać podstawowy przypadek
użycia w kilku z tych punktów. Relacja rozszerzania służy do opisywania
opcjonalnego przepływu zdarzeń i pozwala na minimalizację liczby
zmian wprowadzanych do podstawowego przypadku użycia.
Uogólnienie
o Pozwala na zilustrowanie różnych wariantów realizacji tego
samego przypadku użycia . W istocie jest bardzo podobne do
rozszerzania, jest jednak mniej formalne. Relacji uogólnienia używa się
wówczas, gdy dany przypadek użycia jest podobny do innego, ale jest
nieco obszerniejszy. Specjalizowany przypadek użycia może
przesłonić dowolną część podstawowego przypadku użycia , ale
zawsze powinien dotyczyć osiągnięcia tego samego celu użytkownika, co
podstawowy przypadek użycia. Relacja uogólnianie może być traktowana
RAFAŁ KASPRZYK, copyright reserved
jako sposób na przedstawienie szczególnej realizacji uogólnionego
przypadku użycia.
Diagramy przypadków użycia są bardzo proste i głównie dzięki temu tak użyteczne.
RAFAŁ KASPRZYK, copyright reserved
1298995.002.png
DIAGRAMY KLAS
Diagram klas jest ściśle powiązany z projektowaniem obiektowym systemów
informatycznych. Opisuje wyróżnione w systemie klasy obiektów i statyczne
powiązania między nimi . Zawiera on również takie elementy jak atrybuty i operacje
klas oraz ograniczenia nakładane na klasy obiektów i ich powiązania.
Modelując statyczne aspekty perspektywy projektowej, diagramów klas używa się do:
Modelowanie słownictwa systemu . Zadanie to polega między innymi na
podejmowaniu decyzji, które abstrakcje są częścią rozważanego systemu, a które
nie i jakie zobowiązania ma każda z tych abstrakcji.
Modelowanie prostych kooperacji . Kooperacja jest to zestaw klas,
interfejsów i innych bytów istniejących celem realizacji pewnego zespołowego
zachowania wymagającego współpracy wszystkich elementów. Nie należy skupiać
się nad jedną klasą, lecz nad zbiorem współpracujących ze sobą klas, by
zrozumieć, o co chodzi. W tym wypadku diagramy klas wykorzystuje się do
zobrazowania i określenia tego zbioru klas i związków między nimi.
Modelowanie schematu logicznej bazy danych . Przez schemat rozumiany
jest plan projektu koncepcyjnego bazy danych. W wielu dziedzinach zachodzi
potrzeba trwałego przechowywania informacji w bazach danych. W tym wypadku
diagram klas wykorzystuje się do modelowania schematów takich baz danych.
Klasa jest opisem zbioru obiektów, które mają takie same:
Atrybuty – opisują stan
o Najczęściej typy proste lub biblioteczne
o Nie posiadają własnych reguł biznesowych
o Ich wartości są istotne dla obiektów klasy
Operacje – opisują zachowanie
o Usługi oferowane przez każdy obiekt klasy
o Zwykle powodują zmianę stanu obiektu
o Dzielą się na zapytania i polecenia
Związki – uogólnienie, realizacja, zależność, asocjacja, agregacja, kompozycja
o Umożliwiają obrazowanie faktu, że zachowanie jednej klasy zależy od
zachowania innej klasy
o Powalają na unikanie antywzorów (np. ”BLOB”)
Znaczenie
Klasa realizuje jeden bądź wiele interfejsów. Interfejs definiuje zewnętrznie
obserwowane zachowanie klasy lub komponentu, określając zbiór deklaracji
operacji, ale nigdy sposobu implementacji.
RAFAŁ KASPRZYK, copyright reserved
Zgłoś jeśli naruszono regulamin