2006_LISTOPAD_OKE_PR_ODP.pdf
(
187 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Model A II_próba.doc
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom rozszerzony
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM ROZSZERZONY
Nr
zadania
Odpowiedź
Punktacja
(20 pkt)
Typ
zadania
1.1
Struktura formalna kompozycji – składniki
i cechy ruchu, kompozycja przestrzenna
•
Podział na 2 nierówne części
:
część I – 4 mężczyzn (tancerzy),
część II – grupa mężczyzn i kobiet (tancerzy
i tancerek).
1 punkt
1
•
Część I
– ruch tancerzy skierowany ku podłożu
– ruchciężki
– ruch o dużej dynamice
– ruchostry
– duże kroki na ugiętych kolanach
– ruch ramion prowadzony po liniach prostych
i załamany pod katem prostym
– dłonie ułożone swobodnie
– pochylenia i odchylenia korpusu, zwroty
korpusu
– ruchciała prowadzony szeroko
– wprowadzenie mocnych akcentów palcami
stopy
– obroty na ugiętych kolanach
– twarze nieruchome, bez wyrazu
– pauzy w ruchu
– ruch tancerzy wykonywany po liniach
geometrycznych (proste, koło, diagonale)
– rysunek przestrzenny zachowujący kierunek
do środka i od środka sceny
0 - 8
Za wymienienie 2 z powyższych cech struktury formalnej
przyznajemy 1 punkt , maksymalnie 4 punkty
2
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom rozszerzony
•
Część II
– kroki swobodne w spokojnym tempie
– pauzy w ruchu (zatrzymania )
– wolne zwroty głowy na boki
– nawiązywanie kontaktu wzrokowego
z partnerem
– swobodna kompozycja grupy tancerzy
– stopniowe wprowadzanie tancerzy na scenę
– tancerzeporuszają się po krzyżujących się
liniach prostych
– pauzy w ruchu zgodne z pauzami w muzyce
Za wymienienie 2 z powyższych cech struktury formalnej
przyznajemy 1 punkt , maksymalnie 3 punkty
1.2
Struktura wyrazowa kompozycji –
symbolika ruchu
•
Podział na 2 światy
– pierwszy przedstawiony
w konwencji współczesnej, drugi
w tradycyjnej (historycznej, XVIII-wiecznej,
dworskiej)
1 punkt
•
Część I
– ruchnaśladujący strzyżenie roślin (drzew,
krzewów)
– ruchnaśladujący nożyce
– ruchsymbolizujący wyrywanie roślin (drzew,
krzewów)
– ruch korpusu i dłoni naśladujący rośnięcie
roślin (drzew, krzewów)
– ułożenie ciała (nogi w rozkroku - II pozycja,
wyprostowany korpus, ramiona zagięte pod
kątem prostym) symbolizujące drzewa
– rysunek przestrzenny (geometryczny)
odtwarza kompozycję parku w stylu
francuskim
Za wymienienie każdej z wyżej wymienionych cech struktury
wyrazowej przyznajemy 1 punkt, maksymalnie 3 punkty
.
•
Część II
– nawiązywanie kontaktu wzrokowego
zapowiedzią flirtu, gry miłosnej
0 - 5
1 punkt
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom rozszerzony
3
1.3 Warstwa dźwiękowa
•
Część I
– tło dźwiękowe zmontowane elektronicznie
– odgłosy natury (śpiew ptaków, cykady, stuki)
– dźwięki wydawane przez człowieka
wykonującego zadanie wymagające wysiłku
– uderzenia o ciało (ramiona partnerów)
– akcentystopą w podłogę
Za wymienienie każdej z wyżej wymienionych cech warstwy
dźwiękowej po 1 punkcie , maksymalnie 2 punkty
•
Część II
– muzyka symfoniczna XVIII w
0 - 3
1 punkt
1.4
Warstwa wizualna – scenografia i jej
symbolika
•
Dekoracje
– horyzontsymbolizujący niebo o zachodzie
(wschodzie) słońca
– skontrastowanie jasnego tła (horyzontu)
z ciemną przestrzenią sceny
– pustascena
– podesty o rysunku geometrycznym na tle
horyzontu (w głębi sceny)
– symetrycznie (centralnie) rozmieszczone
3 trójkąty symbolizujące przystrzyżone
drzewa
– stylizowane kolumny po obu bokach sceny
przypominające kolumny pałacowe
– scenaoświetlona neutralnym światłem
– geometryczność i symetria dekoracji
– krzesła ogrodowe (metalowe)
0 - 4
Za wymienienie 2 z powyższych cech warstwy wizualnej
przyznajemy 1 punkt, maksymalnie 2 punkty
.
•
Kostium w części I
– ciemna kolorystyka spodni i prostej koszuli,
krótki fartuszek imitujący ciemną skórę, duże
okulary przypominające okulary spawacza,
nawiązanie do stroju ogrodnika
1 punkt
•
Kostium w części II
– kostium dworski XVIII-wieczny o podobnym
kroju dla mężczyzn i kobiet (frak, spodnie do
kolan, ozdobna koszula) lecz odmiennej
kolorystyce (mężczyźni – ciemna, kobiety –
jasna)
1 punkt
4
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom rozszerzony
TEST (20 pkt)
2
2.1
„
Giselle”, Mats Ek
2.2 „Córka źle strzeżona”, (Fryderyk) Ashton
2.3 „Kopciuszek” (Le Cendrillon), (Maguy ) Marin
2.4 „Bolero”, (Maurice) Bejart
Za każde 2 poprawnie podane informacje po 1 punkcie,
razem 4 pkt.
0 - 4
k.o.
3
3.1 – prawda
3.2 – fałsz
3.3 – prawda
3.4 – fałsz
0 - 4
P/f
4.1 – 1823
4.2 – „Wesele w Ojcowie”
4.3 – (Julia) Mierzyńska
4.4 – polskie
4.5 – krakowskie
4.6 – mazur
Za każde 2 poprawnie podane informacje po 1 punkcie,
razem 3 pkt.
4
0 - 3
5
Kalaripayat (Kalarippayattu)
0 - 1
6.1 Marii Krzyszkowskiej
6.2 „Pietruszce”
6.3 Karola Szymanowskiego
6.4 Gdańsku
6.5 Leona Wójcikowskiego
6.6 „Greku Zorbie”
6.7 Leona Wójcikowskiego
6.8 Jerzego Gogóła
6.9 Witold Gruca
Za każde 3 poprawnie podane informacje po 1 punkcie,
razem 3 pkt
6
0 - 3
7
Tańce powolne: chodzony, kujawiak
Tańce szybkie: krakowiak, oberek, tańce góralskie
Tańce o tempie zmiennym: trojak
0 - 1
8.1. – Radziwiłłowie
8.2 – Białystok
8.3 – Ogińscy
8.4 – Grodno
8
0 - 4
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 9.
Temat 1.
Na podstawie baletów „Sylfidy” i „Pietruszka” omów sposób realizacji przez Michała Fokina założeń jego reformy baletu.
Kryterium
ogólne
Kryterium szczegółowe
Nr
Model odpowiedzi
Punkty
(10)
Usytuowanie artysty w czasie i krótka charakterystyka tradycyjnego spektaklu baletowego, który miał ulec
zmianom dzięki reformie Fokina.
Przedstawienie tezy
1
0 - 1
Argumentacja
stanowiska i
egzemplifikacja
2
• Przedstawienie założeń reformy baletu opracowanych przez M. Fokina
0 - 1
• Charakterystyka założeń reformy zrealizowanych w balecie „Sylfidy”
• krótki spektakl (forma miniatury baletowej)
• dostosowanie techniki tańca do stylu epoki historycznej, oddanie nastroju baletu romantycznego
• brak wirtuozowskiej wariacji męskiej
• przeplatanie się scen zespołowych z tańcem solistów (wtapianie się solistów w zespół)
• jednolitość formalna wszystkich środków artystycznych (typowa dekoracja romantyczna i kostium
romantyczny, oświetlenie sceny bladym, niebieskawym światłem, muzyka romantyczna, forma
i elementy ruchu wzorowane na stylu baletu romantycznego)
• wykorzystanie muzyki F. Chopina (nie baletowej)
Za uwzględnienie 2 z powyższych zagadnień przyznajemy 1 punkt,
maksymalnie 3 punkt.
3
• Charakterystyka założeń reformy zrealizowanych w balecie „Pietruszka”
• forma krótkiego spektaklu
• sięgnięcie do stylizacji folkloru
• zachowanie zasady wyrazistości postaci od stóp do głów
• odrzucenie lub przekształcanie techniki tańca klasycznego (solowy taniec Baleriny)
• wyrazistość solistów i całego zespołu
• jednolitość formalna wszystkich środków artystycznych (stylizowana dekoracja o bardzo ostrej
kolorystyce, charakterystyczne, wyraziste charakteryzacje, muzyka współczesna dostosowana do
charakteru baletu – stylizacja motywów ludowych, wyeksponowana strona rytmiczna, charakter
ruchu dostosowany do charakteru postaci)
• widoczna współpraca wszystkich twórców baletu na zasadach równości – kompozytora,
scenografa i choreografa
6
Za uwzględnienie 2 z powyższych zagadnień przyznajemy 1 punkt,
maksymalnie 3 punkty
Syntezowanie własnych
rozważań
4 Wskazanie na przełomowe znaczenie reformy M. Fokina dla dalszego rozwoju spektaklu baletowego.
0 - 1
Język
Poprawność językowa
i terminologia
5 Poprawne posługiwanie się terminologią., nieliczne błędy fleksyjne i składniowe.
0 - 1
Plik z chomika:
Zdzichunia
Inne pliki z tego folderu:
2012_MAJ_OKE_PR.pdf
(280 KB)
2009_STYCZEŃ_OKE_PR.pdf
(17224 KB)
2006_LISTOPAD_OKE_PR_ODP.pdf
(187 KB)
2006_LISTOPAD_OKE_PR.pdf
(1296 KB)
2008_MAJ_OKE_PR_ODP.pdf
(436 KB)
Inne foldery tego chomika:
POZIOM PODSTAWOWY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin