PROGRAM LOGORYTMIKI.pdf

(73 KB) Pobierz
325662702 UNPDF
PROGRAM LOGORYTMIKI
Wstęp
Logopedia jest nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu jej wad oraz nauczaniu
mowy w wypadku jej braku lub utraty. oprócz stosowania sprawdzonych form terapii wciąż
trwają poszukiwania nowych możliwości terapeutycznych, a jedną z nich jest logorytmika.
Logorytmika to program (zbiór) ćwiczeń muzyczno-ruchowych, realizowanych z dziećmi
z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami zachowania oraz z upośledzonym słuchem lub
wzrokiem, ściśle podporządkowanych terapii logopedycznej, zwłaszcza korekcji elementów
fonicznych wypowiedzi w obu płaszczyznach: segmentalnej i suprasegmentalnej.
Logorytmika jest więc swoistą formą połączenia rytmiki i terapii logopedycznej. Wykorzystuje
bowiem możliwość oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową pacjenta
w ścisłym połączeniu z metodologią pracy logopedycznej.
Założenia programowe logorytmiki
Logorytmika wyrosła w dużej mierze z założeń rytmiki Emila Jaques-Dalcroze`a (1865-1950)
oraz metody Carla Orffa (1895-1982), który za podstawę swej koncepcji obrał syntezę słowa,
muzyki i ruchu.
Metodę Carla Orffa charakteryzuje synteza różnych rodzajów ekspresji, stąd zajęcia ruchowe
zaproponowane przez niego są ściśle związane z rytmizowanym mówieniem, śpiewem oraz grą
na odpowiednio skompletowanym instrumentarium. Istotą metody jest emocjonalne, ruchowe
i muzyczne zaangażowanie dzieci, mające wyraz w ekspresji słownej, muzycznej i ruchowej.
Najistotniejszym założeniem jest więc harmonijny związek ruchu z muzyką, co jest szczególnie
przydatne w słuchowo-ruchowym usprawnianiu dzieci.
Ruch w logorytmice powinien więc być naturalny i swobodny, wynikający bezpośrednio ze
słyszanej muzyki. Zróżnicowana wyrazowo muzyka wywołuje u dzieci określone spontaniczne
reakcje ruchowe. O ich intensywności decydują dwa podstawowe elementy:
· stopień wrodzonej muzykalności, przejawiający się między innymi w szczególnej wrażliwości
na muzykę;
· sprawność ruchowa, pozwalająca na ujawnienie się w ruchu przeżyć emocjonalnych
wywołanych muzyką.
Zadaniem ćwiczeń muzyczno-rytmicznych jest wprowadzenie tzw. wewnętrznego ładu
i uporządkowania, właśnie poprzez harmonijnie uporządkowany ruch i emocje wypływające
z percepcji muzyki. Ćwiczenia rytmiczne „zmuszając” niejako dziecko do wykonywania
ruchów ekonomicznych i uporządkowanych, uczą jednocześnie umiejętności samoopanowania.
Wymaga to ogromnej aktywności podejmowanej czynności, a przede wszystkim ćwiczenia,
niekiedy wielokrotnych powtórzeń tych samych czynności ruchowych.
Rytm muzyczny jest stworzony przez człowieka, pomyślany jako pewien porządek ruchu
dźwięków muzycznych w określonym czasie. Jedynie dzięki rytmowi tworzywo muzyczne
otrzymuje formę, dzięki niemu staje się całością.
Metrum natomiast - to czynnik porządkujący ugrupowania rytmiczne za pomocą regularnie
powtarzających się akcentów wywołujących w słuchaczu wrażenie ładu a porządku.
Pierwszy etap we wprowadzaniu ćwiczeń rytmicznych w pracy z dzieckiem stanowią tzw.
rytmy miarowe, składające się z wartości o tej samej długości trwania w danym takcie, na
przykład w takcie 3/4 miarą jest wartość równa jednemu krokowi lub uderzeniu w tempie
spokojnego marszu. Zaczynamy ćwiczenia od marszu w kole wiązanym. Muzyka do tego
ćwiczenia musi być marszowa, wyraźna, o jednym tempie (tempo marsza), Należy zwracać
uwagę na sposób stawiania nóg (wyeliminować tzw. szuranie nogami), postawę (głowa lekko
uniesiona, wyprostowane plecy). Gdy dzieci nauczą się chodzić w kole wiązanym, wówczas
można wprowadzić marsz bez wiązania koła (tzw. marsz po obwodzie koła, ze zmianą
kierunku, tempa marszu, itd.). U dzieci, bardzo często spotykanymi zaburzeniami są:
dyskoordynacja ruchowa, błędy w wykonywaniu nawet prostych ruchów lokomocyjnych,
błędne nawyki ruchowe, ruchy nieekonomiczne i często stereotypowe, brak pamięci prostych
wzorów ruchowych i planowania ruchów. Nawet tak wydawałoby się proste ćwiczenie jak
marsz kształci sprawność i sprężystość ruchu, uwagę czynną oraz wyrabia poczucie rytmu.
Pewną formą utrudnienia będzie marsz, na przykład na wzorzystym brzegu dywanu lub
pomiędzy narysowanymi w pewnych odstępach liniami, albo marsz w wyznaczonej
umownymi przedmiotami przestrzeni sali. Tego rodzaju ćwiczenia dodatkowo usprawniają
koordynację wzrokowo-ruchową.
Rytmika to system dobranych ruchów fizycznych wykonywanych w takt muzyki, przy czym
muzyka ma tu rolę przewodnią nadając kierunek ruchom i jakby wcielając się w nie.
W ćwiczeniach rytmicznych występują jednocześnie trzy momenty: spostrzeganie dźwięków,
skojarzenie z pewnym ruchem i odczucie przyjemności, towarzyszące zazwyczaj aktywności
muzycznej. Następuje tutaj współdziałanie muzyki, woli i uczucia. Ćwiczenia rytmiczne
prowadzące do ścisłego skojarzenia ruchu z muzyką i w związku z tym doprowadzające do
opanowania ruchowego, kształcą świadomość muzyczną, dyscyplinę, spostrzegawczość, siłę
woli, szybkość orientacji oraz umiejętność pracy zespołowej, a także przygotowują do
świadomego opanowania całego aparatu ruchowego.
W słuchowym utrwalaniu wartości rytmicznych ogromną rolę spełnia mowa, potraktowana
jako element muzyki. W rytmizowaniu mowy wykorzystujemy imiona, nazwy przedmiotów
i czynności, różnego typu wyliczanki. Ważne przy tym jest, aby rytmizacja tekstów była
zgodna z występującym w języku polskim zasadami akcentowania. Rytmizację należy łącza
z wyklaskiwaniem lub wystukiwaniem rytmu. Innym sposobem realizacji wartości rytmicznych
jest tzw. „rytmiczne echo”. Zabawa polega na wymawianiu swojego imienia lub imion kolegów
w formie rytmizowanej, a towarzyszyć jej może wystukiwanie rytmu na bębenku lub
wyklaskiwanie.
Rytmika zarówno ujawnia stopień wrażliwości muzycznej dziecka, jak i kształci ją. Uczy
dziecko percypować jakościowo zróżnicowane dźwięki muzyki oraz skłania je do
ekspresyjnego przeżycia całej kompozycji muzycznej oraz jednostkowych (wybiórczych)
problemów muzycznych. Swobodny i naturalny ruch, będący obok muzyki podstawowym
motywem ćwiczeń, umożliwia realizację zajęć rytmicznych ze wszystkimi dziećmi, niezależnie
od ich poziomu intelektualnego, ruchowego i muzykalności.
Metoda rytmiki Jaques-Dalcroze'a powstała w pierwszej połowie naszego wieku jako wynik
twórczych poszukiwań pedagogicznych i muzycznych pedagoga i świetnego muzyka, stanowiła
jego reakcję na obserwowaną bierną i mało efektywną postawę uczniów wobec zadań
muzyczno-słuchowych i muzycznych zjawisk teoretycznych. Podstawowym założeniem metody
jest ścisły związek muzyki i ruchu. Muzyka jest bodźcem do ruchu i stanowi jego inspirację.
Natomiast ruch powinien być następstwem muzyki i wywołanego nią stanu emocjonalnego.
To właśnie odróżnia rytmikę dalcrozowską od innych „dyscyplin ruchowych”, w których
muzyka występuje tylko jako akompaniament albo ilustracja fabuły czy nastroju.
Zaburzenia w rozwoju intelektualnym wiążą się w mniejszym lub większym stopniu
z występowaniem zaburzeń w sferze zmysłowo-ruchowej. Głównymi objawami tych zaburzeń
są niedokładne i zwolnione odbieranie wrażeń wzrokowych, słuchowych i innych, zaburzenia
autoorientacji i orientacji przestrzennej, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
zwolnione i niedokładne reakcje zaburzenia napędu do działania, ogólna niesprawność.
Znaczenia muzyki dla stymulacji rozwoju i usprawniania dziecka upośledzonego umysłowo nie
sposób przecenić. Oto co na temat znaczenia ruchu i muzyki powiedział znakomity
szwajcarski muzyk, kompozytor, dyrygent, pianista i pedagog E. Jaques-Dalcroze:
Wspaniała intuicja Dalcroze'a podpowiedziała mu, że dążność harmonizowania mózgu i ciała
ma przede wszystkim wartość rehabilitacyjną. Oto niektóre z bardziej istotnych argumentów:
1. Wzruszenie muzyczne nie jest wyłącznie wzruszeniem intelektualnym, oddziaływuje ono
na zmysły; wprawia w wibrację cały organizm;
2. Z trzech elementów muzyki: dźwięku, rytmu i dynamiki, dwa ostatnie mają swój
najdoskonalszy odpowiednik w ruchu ciała;
3. Z możliwości opanowania trudności fizycznych (niedoskonałość działania mięśni i zmysłów)
i psychicznych wyzwala się radość, która jest nowym bodźcem do rozwoju;
4. Muzyka przenika i łatwo pokonuje bariery intelektualne, emocjonalne, charakterologiczne,
a także motoryczne.
Utwór muzyczny jest syntezą wielu elementów; takich jak: rytm, metrum, tempo, melodia,
harmonia, dynamika, agogika, artykulacja, frazowanie, kolorystyka dźwiękowa, struktura
formalna (budowa utworu). Każdy z wymienionych elementów ma w utworze swoją funkcję,
także rytm, metrum i tempo wywierają najsilniejszy porządkujący wpływ na ruch dzieci.
Muzyka przez metrum, tempo i rytm wydaje dzieciom bezsłowne „polecenia”, których nie
trzeba rozumieć drogą pojęciową, bez ryzyka niezrozumienia słów, którymi musielibyśmy
tłumaczyć dziecku, co i jak ma zrobić, kiedy i w jaki sposób zareagować. Warto też zaznaczyć,
że potrzeba zgodności ruchu z muzyką jest tak duża, że nawet dzieci wykazujące skłonności do
ruchów mimowolnych, dzieci nadpobudliwe czynią ogromne wysiłki, niejednokrotnie
uwieńczone powodzeniem, w celu opanowania ruchów zbędnych tak, aby możliwie wiernie
odtworzyć rytm muzyki. Eliminują wówczas wszystkie ruchy, które nie prowadzą do
upragnionego celu. W ten sposób uczą się panować nad swoim ciałem.
Logorytmika, w formie cyklicznych zajęć terapeutycznych, wykorzystuje elementy rytmiki
dalcrozowskiej do celów rewalidacyjnych, specyficznych ze względu na rodzaj deficytu
i wynikające z niego zaburzenia rozwoju ogólnego i rozwoju mowy dziecka. Tego rodzaju
zajęcia muzyczno-ruchowe w programie wychowania słuchowego mają za zadanie przede
wszystkim uwrażliwienie dzieci na muzyczne elementy mowy. Są nimi, możliwe do
wyodrębnienia tak samo w mowie jak i w muzyce: rytm, melodia, tempo, dynamika i barwa
dźwięku. Dla mowy dźwiękowej wymienione tzw. prozodyczne elementy mowy mają istotny
wpływ na komunikatywność przekazu. Rodzaj intonacji, rytmika słów w zdaniu, akcenty
dynamiczne, tempo oddające stan emocjonalny rozmówcy - są w wypowiedzi nośnikami wielu
dodatkowych znaczeń, a niewłaściwie użyte komplikują, czy wręcz uniemożliwiają zrozumienie
przekazu. Z powyższych powodów jasno wynika, że ćwiczenia logorytmiczne mogą
z powodzeniem stanowić uzupełnienie terapii logopedycznej. Należy jednak spełnić
podstawowy warunek, a jest nim realizacja elementów obu opisanych metod jednocześnie.
Propozycję takiego programu zawarto w logorytmice.
W ćwiczeniach czysto logorytmicznych eksponowane są głównie problemy percepcyjne
i ekspresyjne. Umuzykalnienie ustępuje miejsca właściwościom korekcyjnym ćwiczeń, tak więc
głównym zadaniem logorytmiki jest usprawnieniem dzieci z zaburzeniami mowy,
wymagających jednocześnie terapii ruchowej, słuchowej i słuchowo-ruchowej. Ćwiczenia
logorytmiczne z dziećmi należy rozpoczynać możliwie najwcześniej. Pozwala to wykorzystać te
funkcje, które nie uległy jeszcze zahamowaniu. Sposób postępowania i dobór ćwiczeń wymaga
Zgłoś jeśli naruszono regulamin