Kruczki egzaminacyjne.docx

(246 KB) Pobierz


Zachowania osoby egzaminowanej skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy

1. Kolizja drogowa.

2. Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym.

3. Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi.

4. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu.

5. Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd.

6. Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwieniu jej przejścia.

7. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania.

8. Niezastosowanie się do:

·  sygnałów świetlnych,

·  sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,

·  sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego.

9. Niezastosowanie się do znaków:

·  "stop",

·  "zakaz wjazdu",

·  "zakaz wjazdu ...",

·  "zakaz ruchu w obu kierunkach",

·  "zakaz skręcania w lewo",

·  "zakaz skręcania w prawo",

·  "nakaz jazdy ...",

·  "linia podwójna ciągła",

·  "powierzchnia wyłączona".

10. Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:

·  na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej,

·  na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu,

·  pojazdom szynowym,

·  rowerzystom,

·  podczas zmiany pasa ruchu,

·  w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy

·  pojazdów poruszających się po tej samej drodze,

·  podczas włączania się do ruchu,

·  podczas cofania.

11. Naruszenie zakazu zawracania.

12. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h.

13. Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania.

14. Naruszenie zakazu wyprzedzania:

·  na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,

·  przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,

·  na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,

·  na skrzyżowaniach,

·  na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,

·  na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.

15. Niezastosowanie się do znaku zakaz wyprzedzania.

16. Wyprzedzanie z niewłaściwej strony.

Plac manewrowy Zadania egzaminacyjne dla wszystkich zdających.

1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

Kryteria:

1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania "STOP",
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
- jeżeli występuje,

Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. a.e oraz 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. f.m. W przypadku jeżeli ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.

2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte,
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylna szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głowa na wysokości głowy,
- jeżeli występuje,

3) dodatkowo dla kategorii B+E:
a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku,
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min,

Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem,
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona.
Kryteria:

1) pozycja początkowa pojazdu - w polu zatrzymania pojazdu,

2) upewnienie się o możliwości jazdy,
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,

3) płynne ruszenie
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,

4) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z technika kierowania przez tylna szybę pojazdu i lusterka,

5) dla kategorii B+E:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut,

6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk, nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu,

7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,

8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
b) w przypadku kategorii B+E w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania.



3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Kryteria:

1) Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć
- osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając hamulec ręczny

przepis na zaliczenie ruszania na wzniesieniu:

-podjezdzamy mniej wiecej do polowy wzniesienia i zaciagamy hamulec reczny

-wciskamy sprzeglo i dodajemy gazu tak miedzy 2000 a 2500 obrotow(zalecam obserwowac obrotomiez)

-zaczynamy powoli puszczac sprzeglo az poczujemy ze tyl samochodu zaczyna siadac wtedy zwalniamy hamulec reczny i auto plynnie rusza :)

jezeli obroty zaczna wariowac to znaczy ze za bardzo puscilismy sprzeglo, wtedy nie nalezy zwalniac hamulca recznego bo silnik poprostu zgasnie. jezeli obroty wariuja to nalezy docisnac sprzeglo i poczekac az obroty sie wyrownaja

 

 

Łuk

Od 10 stycznia wg nowych zasad egzaminowania kandydatów na kierowców, obowiązkowym manewrem, jest jazda po łuku do przodu i tyłu. Pomimo poszerzenia o 0,5 m szerokości pasa z 2,5 m do 3,0 m, nadal nastręcza on wiele problemów dla osób egzaminowanych.
Aby ułatwić dokładnie zapoznanie się z tym manewrem, przedstawiamy kilka podstawowych błędów, jakie popełniane są podczas wykonywania tego manewru.

1. Zbyt bliskie ustawienie pojazdu przy lewej krawędzi pasa, po zakończeniu jazdy do przodu. Przy tak ustawionym pojeździe, podczas cofania, przód pojazdu zachodzi na lewą krawędź pasa i powoduje najechanie na linię przednim lewym kołem pojazdu, oraz potrącenie tyczek ograniczających.



2. Zbyt maksymalne skręcenie kierownicą w prawo, podczas cofania, powoduje, że osoba egzaminowana, nie jest w stanie w odpowiednim czasie "odbić kierownicą", wyprostować koła, aby cofając, pojazd pozostał w obrębie pasa. Błąd taki powoduje najazd tylnym prawym kołem na prawą linię łuku.



3. Natomiast zbyt wolny i płytki skręt w prawo powoduje, że kierujący cofając, nie "wyrabia się w zakręcie". Powoduje to, iż podczas cofania najeżdża tylnym lewym kołem, bądź to na linie ograniczające, bądź trąca tyczkę z pachołkiem.



Podczas cofania, można obserwować drogę, pas ruchu, zarówno przez lusterka wsteczne, jaki i poprzez tylną szybę pojazdu. Lusterka wsteczne powinny być tak ustawione, jak do jazdy w ruchu miejskim. Nie należy ustawiać ich tak, aby pokazywały wyłącznie linie ograniczające i słupki z pachołkami. Późniejsza korekta ustawień lusterek wstecznych, dyskwalifikuje osobę egzaminowaną.

Duża prędkość - jest zasadniczym czynnikiem, jaki wpływa na źle wykonany manewr cofania po łuku. Przy dużej prędkości, kierujący nie jest w stanie w odpowiednim czasie, zmienić tor jazdy, co w konsekwencji prowadzi do najechania na linie ograniczające łuk, lub potrącenia tyczek z pachołkami.

Cofając pojazdem z włączonym sprzęgłem i nie używając pedału przyspieszenia (gazu), osiągamy prędkość, która jest dość duża dla początkującego kierowcy. Dlatego zaleca się jazdę na półsprzęgle, czyli na częściowo włączonym sprzęgle i używaniu pedału przyspieszenia (gazu).

Wymaga to oczywiście umiejętności synchronizacji sprzęgła i przyspieszenia, ale pozwoli to nam na zmniejszenie prędkości i wydłuży czas na prawidłową ocenę, w którym momencie i w jakim stopniu należy korygować kierunek jazdy pojazdu.

 

Zadania egzaminacyjne w ruchu miejskim

1. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

SCHEMAT MANEWRU

 

Schemat manewru - Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem)


Kryteria:

·  wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,

2. Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

SCHEMAT MANEWRU

Schemat manewru - Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

 


Kryteria:

·  wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,

3. Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem - wyjazd przodem)

SCHEMAT MANEWRU

 

Schemat manewru - Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem - wyjazd przodem)


Kryteria:

·  równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem - wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotnośc długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku, kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik,

4. Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej

SCHEMAT MANEWRU

Schemat manewru - Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej

 


Kryteria:

·  manewr zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej - możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.)
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.

Egzaminatorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego opracowali specjalną ankietę dotyczącą najczęściej popełnianych błędów podczas zdawania egzaminu na placu manewrowym i w jeździe po mieście. Znając te przewinienia, mogą Państwo uniknąć popełnienia błędów i szybciej zaliczyć egzamin.


Należy pamiętać, aby przed przystąpieniem do egzaminu zwrócić uwagę na:

·  odpowiednie obuwie

·  okulary

·  zapięcie pasa bezpieczeństwa

·  ustawienie fotela i lusterek

Najczęściej popełniane błędy:

podczas jazdy po mieście

·  jazda z dala od prawej krawędzi jezdni

·  nieumiejętne wykonywania zmiany pasa ruchu (sygnalizowanie faktu a nie zamiaru - włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy)

·  brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów

·  zmiana pasa ruchu poprzez linię ciągłą

·  lekceważenie znaków poziomych (linie, strzałki kierunkowe) i pionowych - rozpoczynanie skrętów w lewo z niewłaściwych pasów

·  słaba dynamika jazdy

·  brak reagowania na zmieniające się sytuacje w ruchu drogowym, brak samodzielności

·  nieodpowiednie dostosowanie prędkości do warunków na drodze,

·  niedostateczne umiejętności wyprzedzania pojazdów w tym rowerzystów

·  brak reakcji na zmiany sygnalizacji świetlnej

·  wymuszanie pierwszeństwa przejazdu

·  nieostrożne zachowanie w rejonie przejść i przystanków

·  nieprawidłowe tory jazdy przy skrętach w lewo na drogach wielopasmowych o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku

·  brak respektowania zasady ruchu prawostronnego

Błędy charakterystyczne na poszczególnych rodzajach skrzyżowań

·  obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną

·  opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu

·  nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania

podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych

·  brak umiejętności odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca awaryjnego

·  brak sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem

·  brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania prostopadłego przodem i tyłem, parkowanie skośne i równoległe

·  korekta jazdy w czasie prostopadłego wjazdu przodem

·  błędna obserwacja pola widzenia w czasie wykonywania manewrów na placu lub obserwacja tylko w jednym lusterku

·  zatrzymanie pojazdu w niewłaściwej odległości od linii przerywanej podczas jazdy wyznaczonym pasem ruchu

·  jazda bez używania pedału gazu – powoduje częste gaśnięcie silnika samochodowego

·  złe ustawienie początkowe pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów

·  brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu

Inne

·  pokonywanie skrętów na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem

·  beztroska jazda w miejscach zagrożonych np. zbyt bliskie przejeżdżanie obok

·  pieszych znajdujących się na drodze, zbyt duża prędkość w obrębie szkół

·  nieznajomość korzystania z dodatkowych urządzeń w pojeździe np. wycieraczek, przełączenie świateł

·  brak obserwacji znaków drogowych i niestosowanie się do nich

 

Hamowanie awaryjne

 

Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu.

Manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania.

Przed rozpoczęciem egzaminu egzaminator informuje kursanta, że w ruchu miejskim będzie wykonywany manewr hamowania awaryjnego i ustala sygnał (słowo hamuj, stop lub inne), na który osoba egzaminowana wykona manewr.

Osoba egzaminowana po usłyszeniu sygnału HAMUJ, STOP lub inne do wykonania manewru hamowania awaryjnego powinna:

·  energicznie nacisnąć na pedał hamulca

·  kontynuować manewr aż do zatrzymania pojazdu w możliwie najkrótszym czasie

·  w ostatniej fazie hamowania, w razie możliwości, wcisnąć pedał sprzęgła w celu nie dopuszczenia do unieruchomienia silnika pojazdu samochodowego,

·  po zatrzymaniu, upewnić się o możliwości jazdy i kontynuować jazdę.

Manewr nie zostaje zaliczony w przypadku:

·  wciśnięcia jako pierwszego pedału sprzęgła
Bardzo ważne jest, aby jako pierwszy został wciśnięty pedał hamulca roboczego. Wciśnięcie sprzęgła jako pierwszego w trakcie wykonania manewru, automatycznie dyskwalifikuje osobę egzaminowaną (przy tym błędzie można dokonać powtórzenia manewru)

·  kiedy początkowa siła hamowania była zbyt mała
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin