specyfika_prowadzenia_zajec_z_osobami_z_zaburzeniami_psych.doc

(57 KB) Pobierz

Specyfika prowadzenia zajęć  z osobami

z zaburzeniami psychicznymi.

 

  

  Opóźnienie rozwoju ogranicza  zakres  poznania, hamuje  procesy  psychiczne i sprawność umysłową. Uczenie się ruchu, rozwijanie koordynacji  wzrokowo ruchowej ułatwia opanowanie czynności samoobsługowych (ubieranie, spożywanie posiłków, korzystanie z urządzeń sanitarnych)

 

Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo:

1.      Jakościowe zaburzenia interakcji społecznych:

         znaczne zaburzenia złożonych niewerbalnych zachowań, takich jak kontakt wzrokowy ekspresja twarzy, postawa ciała i gestykulacja w celu uregulowania interakcji społecznych,

         brak związków rówieśniczych właściwych dla danego poziomu rozwoju,

         niewykształcona potrzeba poszukiwania okazji do dzielenia radości, zainteresowań lub osiągnięć z innymi ludźmi (np. brak pokazywania, przynoszenia, wskazywania obiektów zainteresowania),

         brak społecznej lub emocjonalnej wzajemności (wymiany).

2.              Jakościowe zaburzenia w komunikacji.

         opóźniona lub niewykształcona mowa; brak prób kompensowania zaburzeń rozwoju językowego przez alternatywne sposoby komunikacji, takie jak gestykulacja czy mimika,

         u dzieci z prawidłowym rozwojem mowy, znaczne zaburzenia zdolności inicjowania lub podtrzymywania konwersacji,

         stereotypowe i powtarzane wyrazy (echolalia) lub idiosynkratyczny język,

         brak zróżnicowanej, spontanicznej zabawy symbolicznej lub wyobrażeniowej, właściwej dla danego poziomu rozwoju.

3.      Ograniczone, powtarzane i stereotypowe wzorce zachowania, zainteresowań i działania:

         zaabsorbowanie jednym lub kilkoma stereotypowymi i ograniczonymi wzorcami zainteresowań, których zarówno intensywność, jak i przedmiot są nietypowe,

         sztywne przywiązywanie do specyficznych, niefunkcjonalnych zwyczajów lub rytuałów,

         stereotypowe i powtarzalne manieryzmy ruchowe, jak np. trzepotanie rękami lub palcami, kręcenie się w kółko, a także złożone ruchy całego ciała,

         uporczywe zajmowanie się przedmiotami z pominięciem ludzi.

Cele prowadzenia zajęć

§         poprawienie własnego wizerunku i świadomości własnego ciała,

§         polepszenie umiejętności komunikacyjnych,

§         polepszenie umiejętności celowego wykorzystania energii,

§         zredukowanie niepożądanych zachowań (stereotypowych, kompulsywnych, samookaleczających, agresywnych, destrukcyjnych, powtarzających się, impulsywnych),

§         zintensyfikowanie interakcji z rówieśnikami i innymi ludźmi,

§         zwiększanie niezależności i autonomii,

§         stymulowanie kreatywności i wyobraźni,

§         poprawienie emocjonalnej ekspresji i przystosowania,

§         polepszenie koncentracji,

§         polepszenie małej i dużej motoryki,

§         poprawienie percepcji słuchowej.

 

 

 

 

Zasady prowadzenia zajęć

§         dobierać materiał ćwiczebny, by można go było dostosować do poziomu dziecka i jego zainteresowań

§         opierać się na ćwiczeniach znanych

§         nauka na podstawie obserwacji, bez wchodzenia
w szczegóły

§         nie przeciążać nadmiarem wrażeń

§         dziecko winno poznać swoje możliwości wszystkimi zmysłami

§         ćwiczenia prowadzić w małych grupach, umożliwia kształtowanie postaw społecznych (zamiana ról, współdziałanie z kolegą bądź z koleżanką)

§         za ćwiczenia w których główną rolę odgrywa zestrojenie aktywności ruchowej uczestników (dzieci upośledzone mają trudności w nawiązywaniu kontaktów wzrokowych, mimicznych i uczuciowych)

§         Ćwiczenia sprzyjające emocjonalnemu zaangażowaniu w zbiorową aktywność ruchową (wycieczki, spacery, szybkie formy ruchu sprawiające radość np. bieg, marsz z akompaniamentem perkusji)

§         Ćwiczenia umożliwiające powrót równowagi psychobiologicznej (pokonywanie przeszkód)

§         Współuczestnictwo w zajęciach rytmiczno-muzycznych

§         Ćwiczenia kształtujące pojęcia przestrzenne (przed, za, przy, pod)

§         Ćwiczenia siłowe: przeciąganie po ławeczce, przesuwanie sprzętów

§         Ćwiczenia równoważne (przechodzenie przez przeszkody)

 

 

 

                                        ĆWICZENIA AKTYWIZUJĄCE

a) opis ćwiczenia
w pozycji leżąc tyłem podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy je lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy prawą ręką, delikatnie skręcając całe ciało ( w miarę możliwości przekraczamy linię środka).
b) oddziaływanie na umysł
- wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne przekraczanie linii środkowej koordynacji pracy rąk, zręczności
- ćwiczenia lewego i prawego oka
- usprawnianie narządu wzroku
c) poprawa umiejętności szkolnych
- polepszenie koordynacji lewa i prawa strona ciała
- poprawa oddychania
- poprawa gibkości ciała
- wzmocnienie zmysłów wzroku i słuchu
W ciągu ostatniego stulecia ćwiczenia te używane były w przypadkach zaburzeń neurologicznych, w celu zwiększenia potencjalnych zdolności wydajnego uczenia się. Dr Dennison dowiódł, że ćwiczenia naprzemienne doskonale stymulują chłonność półkul mózgowych, łatwość opanowania materiału i jego późniejszego odtwarzania.

 

KOŁYSKA NA LEŻĄCO

a) opis ćwiczenia
Siadamy na podłodze, dłonie opieramy za sobą na podłodze, odchylamy się do tyłu opierając na rękach . Masując biodra i tylną część ud- kołyszemy się tam
i z powrotem, aż ustąpi napięcie.
b) oddziaływanie na umysł
- zdolność utrzymywania równowagi
- umiejętność uczenia się
- praca narządu wzroku przy przekraczaniu linii środkowej z lewej na prawą stronę
- koordynacja ręka oko
c) zmiany w zachowaniu lub postawie
- wzrost koncentracji
- utrzymanie wyprostowanej postawy ciała
- przyjmowanie prawidłowej pozycji na krześle
- głębsze oddechy, większa siła głosu
- wzrost energii (zmniejszenie zmęczenia umysłu)
Dr Dennison dowiódł, że uczniowie niezdolni do koncentracji i opanowania materiału są w stanie tego dokonać właśnie po sesji ćwiczeń kołyski.

Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

 

jako metoda, w której proponuje się program ćwiczeń wspomagający rozwój dziecka. Program ten opiera się na ćwiczeniach prowadzących do poznania własnego ciała, pomagających zdobycie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa, ułatwiający nawiązanie kontaktu oraz działania twórcze. Metodę tą można stosować z muzyką, akompaniamentem lub wybijanym rytmem. Dzieci autystyczne chętnie poddają się działaniu gimnastyki oraz wpływowi terapeuty podczas zajęć. Łatwiej do nich dotrzeć i wywołać spontaniczne, płynne ruchy. Dzieci autystyczne potrzebują pomocy głównie przy ćwiczeniach, które ułatwiają uzyskanie pewności siebie. Należy nauczyć się koncentracji, uwagi, zdolności nawiązywania kontaktów oraz wzajemnego zaufania. W związku z potrzebą poznania własnego ciała oraz umiejętnością panowania nad nim, stosuje się następujące ćwiczenia: najpierw dzieci dotykają własnego ciała i nazywają poszczególne części, uczą się nazywać własne stopy, kolana. Kolejnym etapem jest już wykonywanie złożonych ruchów np. ślizganie się w kółko w pozycji siedzącej, zwijanie się w kłębek, czołganie się na brzuchu. Najwięcej radości sprawia robienie zabawnych min siedząc w kole. Druga grupa ćwiczeń pozwala na zdobycie pewności siebie oraz poczucie bezpieczeństwa. Zadania te umożliwiają poznanie własnego otoczenia i przełamania barier wewnętrznego autystycznego świata. Pacjenci uczą się zachowywać swobodnie oraz korzystać z przestrzeni. Dzieci stają się otwarte, przestają hamować swoje działania i stawiają czoła nowym, trudnym sytuacjom. Ćwiczenia te można stosować dla odprężenia po napięciach wewnętrznych. Dzieci powinny mieć świadomość, że w każdej chwili mogą się wycofać z danego ćwiczenia. Przykładem tego rodzaju zadań może być ćwiczenie: jedna osoba robi mostek, a druga pod nim przechodzi. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu polegają na zdobywaniu i wymianie wspólnych doświadczeń ruchowych. Podczas zadań w parach jedna osoba jest "bierna", a druga "aktywna". Jedna jest pod opieką drugiej. Wymaga to poznania osób oraz ich potrzeb, umożliwia osiągnięcie współpracy.

             

W obrębie tej grupy ćwiczeń stosuje się trzy podgrupy:
 - ćwiczenia "z" np. osoby siedzą, jedna plecami z druga, jedna ciągnie drugą za kostki lub przeguby, kołysanie - jedna otula drugą swoim ciałem i łagodnie kołysze, 
- ćwiczenia "przeciwko" np. skała - jedna siedzi nieruchomo, a druga wytrąca z równowagi; paczka - dziecko zwija się w kłębek, a drugie próbuje je rozwinąć, 
- ćwiczenia "razem" (obydwaj partnerzy aktywni) np. partnerzy siedzą złączeni plecami i próbują wstać; siedzą naprzeciw siebie, trzymają się za ręce i odpychają się w przód, tył.

 
Można wykonywać te ćwiczenia z terapeutą, rodzicami, partnerem lub z większą grupą. Ostatnia o faza ćwiczeń, to ćwiczenia twórcze, najszerzej rozwijające wyobraźnię i w największym stopniu o wykorzystujące muzykę i rytm. Ćwiczenia twórcze uwalniają od wewnętrznych napięć i o niepokojów. Ruchy wykonywane podczas tańca wyrażają radość, zadowolenie, umożliwia osiągnięcie harmonii oraz uczucie przynależności do grupy.

 

 

Warunkiem uzyskiwania pomyślnych wyników nauczania i wychowania w kulturze fizycznej jest uwzględnienie potrzeb dziecka upośledzonego, których nie może samodzielnie zaspokoić:

  1. Potrzeba poczucia bezpieczeństwa – poczucie zagrożenie tłumi wszelkie inne wyższe potrzeby,  należy zaspokoić podstawowe potrzeby biologiczne ( chronić przed bólem, głodem, zimnem, fizycznym niebezpieczeństwem), przewidywać zdarzenia wokół dziecka, źródłem bezpieczeństwa jest także  samodzielność i zaradność
  2. Potrzeby związane z dojrzewaniem osobowości emocjonalno-społecznej -  doznawanie uczuć życzliwości i przynależności do kogoś, skuteczne porozumiewanie się z dzieckiem, potrzeba kontaktu z rówieśnikami pojawia się z opóźnieniem i nie u wszystkich
  3. Potrzeby popędowe – potrzeby pokarmowe, płciowe, uzewnętrzniania napięć agresywnych i innych
  4. Potrzeba ruchu – potrzeba sprawnego wykorzystania aparatu ruchu jest zaburzona (opóźnienia rozwojowe, wadliwe konstrukcje psychiczne, sytuacje socjalne)
  5. Potrzeba doznawania wrażeń – doznania dotykowe i równowagi  są źródłem silnych , pozytywnych doznań (lubią się kołysać)
  6. Potrzeba uczenia się i poznawania – potrzeby poznawcze istnieją stosownie do poziomu rozwojowego
  7. Potrzeba uzewnętrzniania przeżyć – dziecko, które bezsłownie wyrazi swoje stany uczuciowe będzie zdolne do współżycia z innymi, nawet jeśli nie potrafi mówić

 

Wychowanie fizyczne nie  przysparza dzieciom zdolności umysłowych,  ale ułatwia  sprawniejsze posługiwanie się umiejętnościami w życiu codziennym i w pracy, wpływa na lepsze samopoczucie i ogólny stan zdrowia.  Wychowanie fizyczne powoduje także rozwój intelektualny, podnosi poziom dojrzałości społecznej i rozwija kontrolę stanów emocjonalnych.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin